Baan per direct opzeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:36

Kir_Ples schreef:
Nou slijmbeursontsteking gaat alleen over met rust, nu ben ik iemand die niet zo van rust is. Maar ik snap wel goed dat mensen zich daarom ziek melden.

Je begint eerst over de sfeer en dat je echt niet meer wilt en pas daarna over de slijmbeursontsteking. Niet echt geloofwaardig. Als je echt een goede slijmbeurdontsteking hebt zit je wel thuis hoor. Weet niet wat voor werk je doet op dit moment

Ayasha
Blogger

Re: Baan per direct opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 15:46

eigenlijk zijn het jullie zaken helemaal niet wat TS wel of niet doet en wel of niet heeft. Ze wil gewoon antwoorden.

Als je nu ontslag neemt zit je vrees ik aan de opzeg termijn vast. Die kan je of uitwerken (wat blijkbaar geen optie is.) of je meld gewoon dat je niet meer komt, ik vermoed dat ze je dan na x aantal dagen gewoon "met dwingende redenen" zullen ontslaan?

Of je kan de rust nemen die je nodig hebt voor die ontsteking, je ziek melden en de kans is dan vrij reëel dat je sowieso geen nieuw contract krijgt en je baas het "gehad" heeft met je en je dus "ontslaat". (al weet ik niet hoe het zit met ontslag tijdens ziekte.)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:34

Haar tijdelijke contract loopt af, er is dus geen 'ontslag tijdens ziekte'.

TS, geef bij je leidinggevende aan dat je het niet meer naar je zin hebt en wat er zou kunnen gebeuren op het opgelost te krijgen. Dat kan tot gevolgd hebben, dat het weer leuk wordt op je werk, maar ook dat je inderdaad gaat stoppen. Hierin kunnen ze coulant zijn en je direct laten stoppen. Probeer anders je overuren en vakantieuren op te nemen tijdens je laatste weken, zodat je dan ieder geval niet meer hoeft te werken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:37

dus ze meld zich ziek, contract loopt af en het is klaar?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:48

Ayasha schreef:
dus ze meld zich ziek, contract loopt af en het is klaar?

tenzij je gecontroleerd word en de arbo arts vind dat je onrechtmatig thuis zit. Gevolge strafontslage en geen recht op uitkering

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:49

maar ze heeft een slijmbeursontsteking en ik vermoed daar ook verslagen van dan.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:53

Als je tijdens je contractsduur in de ziektewet zit, zul je er alles aan moeten doen om weer beter te worden en aan het werk te kunnen. In het geval van een slijmbeursontsteking kan er vervangend werk gezocht worden en dit kun je ook niet zomaar weigeren.

Dus zo simpel als jij het stelt, Ayasha, ligt het jammer genoeg niet :) Ik doelde puur op jouw laatste zin over ontslag tijdens ziekte. Haar tijdelijke contract stopt op 31 mei, dus er is geen ontslag. Tijdens je contractsduur kun je wel ontslag krijgen, zoals het voorbeeld van bliver hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:55

Hangt er ook vanaf waar TS de slijmbeursontsteking heeft zitten, als deze in haar schouders bijvoorbeeld zit kan ze haar werk niet uitvoeren. TS werkt namelijk met mensenhaar ;) om het even zo te omschrijven. (Weet niet of ze de naam van haar beroep echt wil noemen, maar staat in eerdere topics van TS). En dat lijkt me ook een beroep waar je geen werkstress wil hebben, straks knip je in iemand :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:58

nou ja....als het een vervelende klant is...... :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:14

Allereerst zou ik het gewoon met je werkgever overleggen. Als hij jou kan missen, omdat er voldoende personeel is vraag ik me af of hij/zij moeilijk zal doen als je vraagt per direct te mogen stoppen!? Voor hem/haar is het kostenbesparend en meestal denken ze ook gewoon puur zakelijk en niet in de zin van ''laten we haar eens even pesten en haar aan de opzegtermijn houden''.

Gewoon een briefje afgeven dat je niet meer op komt dagen zoals eerder hier gezegd vind ik echt not done, ernstige situaties daar gelaten. Je tekent zelf voor een wederzijdse opzegtermijn. Als je baas je per direct zomaar op straat zet, sta je ook op je achterste poten lijkt me.
Je moet je dus ook gewoon houden aan je opzegtermijn. Al kun je natuurlijk gewoon netjes vragen op je per direct zou mogen stoppen. Vragen staat vrij.

Andere optie is uitrekenen hoeveel vrije dagen en plusuren je nog hebt en dat opnemen. Het restant zal je toch gewoon moeten werken vrees ik. Vervelend maar het is niet anders. Zoals je baas zich aan bepaalde regels moet houden, zal jij dat als werknemer ook moeten doen.

Kir_Ples schreef:
Nou slijmbeursontsteking gaat alleen over met rust, nu ben ik iemand die niet zo van rust is. Maar ik snap wel goed dat mensen zich daarom ziek melden.

Als je hierdoor je werk niet uit kunt voeren kun je je daar inderdaad voor ziekmelden. Maar dan moet je ook gewoon thuis blijven en daar rust houden. Ik zou het echt not done vinden als je verder wel nog van alles onderneemt (winkelen, paardrijden, stappen, boodschappen gaan doen e.d.).
Je bent sowieso verplicht om op bepaalde uren thuis te zijn en zo eventueel telefonisch bereikbaar te zijn voor de arbodienst.
Maar als het goed is staat er ook in je contract en/of CAO dat je er alles aan moet doen om beter te worden. Als jij je ziek meldt en vervolgens 4 weken thuis blijft zonder een keer naar de HA te zijn geweest vraag ik me af wat de arbodienst daar van vindt.

Ziekmelden zou ik dus echt alleen doen, omdat je daadwerkelijk echt ziek bent. Niet als smoes om onder het werk uit te komen, dat zou ik schandalig vinden!

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:31

Ik zou gewoon een gesprek met je baas aangaan en ontslag indienen. Er is vaak wel een mogelijkheid dat je eerder kunt stoppen, helemaal als je nog vakantie en uren hebt staan :-) Succes!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:36

Ontslag indienen is zinloos... de uitwerkperiode loopt langer dan het contract nog duurt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:42

Ik heb wel thuis gezeten met een slijmbeursontsteking omdat ik daadwerkelijk niet kon werken; de arts heeft het gelijk bevestigd. Daarmee ging mijn leidinggevende akkoord en hoefde ook gelukkig niet thuis te blijven. Kon prima boodschappen doen bv (had nog 1 goede arm over :') ) want ik voelde mij verder top!.
Maar... Ik kon écht niet werken. Was niet omdat ik niet wou, maar omdat het onmogelijk was en er binnen het bedrijf geen mogelijkheid was tot vervangend werk. Binnen 2 week begon ik alweer wat te werken.

Als je bv niet 1 ding kan doen, maar wel de telefoon op kunt nemen kan de baas ook zeggen; prima, doe je de administratie.

Heel eerlijk? Ik zou het gewoon uitzingen. Of je moet écht niet meer fysiek kunnen werken en er is niets vervangends en de arts raadt het je aan om ook niets meer te doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:45

Joh, toon ballen, ga naar je leidinggevende en geef aan dat je graag wegwilt. Zoek uit hoeveel uren je nog hebt om vrij te nemen en stel voor om alle nog openstaande uren nog op te nemen, zodat je eerder kunt stoppen.

Maar bespreek het eerst met je leidinggevende en probeer samen op zoek te gaan naar een win-win situatie.

Overigens, ik zie hier veel mensen (afgaande op eenzijdig gemaakte opmerkingen terecht) aangeven dat ze hufterig door het bedrijf worden behandeld. Maar als ik dan zie hoe sommige werknemers een loopje nemen en alleen aan "ikke-ikke-ikke" denken, kan ik me zeer goed voorstellen dat sommige werkgevers minder sociaal worden. Ik zie hier voorstellen staan die me het schaamrood diep op de kaken doet krijgen. Ik snap niet dat mensen zo kunnen denken. Je zult maar solliciteren en dat nieuwe bedrijf gaat info inwinnen bij het oude. Dan sta je er lekker op....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:57

Overigens zou ik het gewoon aangeven, kan best zijn dat je baas ook zegt; prima, met wederzijdse goedkeuring ga je onbetaald verlof in tot einde contract.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:26

Ts, als ik het goed begrijp vind je je collega's bagger/niet leuk/vervelend, als je 21/22 bent heb je toch ballen genoeg om het nog een paar weken uit te houden. Het zou mijn eer te na zijn om voortijdig het veld te ruimen. Dit soort situaties zijn niet leuk maar je kunt ook denken, werk is werk, in mijn vrije tijd hoef ik je niet te zien. En er zijn mensen die dit jaar in ,jaar uit meemaken en die moeten gewoon door. Jij bent niet afhankelijk van je baan zoals je zegt maar vele duizenden wel dus eigenlijk zit je in een luxepositie.
Ben wel benieuwd of je vandaag nog met je baas gepraat hebt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:44

Maar stel dat ze al langere periode in een lastige situatie zit, dan kan zoiets wel de druppel zijn. Andere mensen hebben soms makkelijk praten met "gewoon doorzetten", dat is het perfecte recept voor een burn-out! Al zijn er ook zat mensen die de handdoek natuurlijk wel erg snel in de ring gooien, soms moet je eventjes door de zure appel heen. Ik kan de situatie van TS niet beoordelen en dat is ook niet aan ons, maar het meest logische lijkt me nog steeds om even met de leidinggevende te praten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:59

Kom op zeg, begin 20 en een burn out... Verliezen we hier de werkelijkheid niet een beetje uit het oog? TS baalt van haar werk omdat er een groepje is veranderd, moet nog een maand en ziet daar tegen op. Zal nog heel vaak in haar leven gebeuren en dat is vervelend, maar dan pak je dat aan. Niet nu een excuus zoeken om toch ziek te kunnen melden; als die slijmbeursontsteking zo erg was, zat TS als thuis en hoefde die niet als excuus te worden opgevoerd om nu te rechtvaardigen dat ze de laatste maand niet meer wil werken bij haar huidige baas.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:05

Je moet ze de kost eens geven die onterecht ziek thuis zitten!

Maar soms......soms is het gewoon echt wel beter voor beide partijen.

Burn-out op je 20ste is niet onmogelijk hoor.
Sommige mensen krijgen al vroeg veel op hun bord en dat kan je niet beoordelen op basis van 1 topic met niet alle informatie en leeftijd.

Ik weet dat ik altijd eerlijk gehandeld heb........ik ben gestopt toen dat nodig bleek en heb overlegd als er een deur op een kier stond.
Maar soms kan je ook gewoon tegen een hele foute werkgever lopen en dan beoordeel je het naar de situatie.
En daarmee zeg ik niet dat alle werknemers deugen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:24

kom op hey we hebben het hier niet over een burn out.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:52

wij kunnen niet oordelen hoe ts zich voelt.
maar ik zou allereerst met je leidinggevende gaan praten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:55

Joltsje schreef:
wij kunnen niet oordelen hoe ts zich voelt.
maar ik zou allereerst met je leidinggevende gaan praten.

Ze had het over de sfeer die niet goed is, dan moeten jullie er geen burn out van maken. Overdrijven is ook een vak

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 19:58

Ik ben per direct gestopt mensen, topic mag op slot. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:58

Betekent dat dat je leidinggevende en jij samen een goede deal hebben kunnen maken? Super voor je!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 20:00

Dat klopt. :)