Mijn broertje gebruikt drugs; wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:14

Frederieke_ schreef:
Stiekem foto's maken, samenspannen met je broertje, deals met hem maken en zo stond er geloof ik nog wat meer. Nu duw je hem weg. Hij zal jou wss een beetje ervaren als ''vervelend'' door dit. Ik zou het gewoon melden aan je ouders en dan lekker laten. steunen waar je kunt, advies geven etc. maar hij moet zichzelf veranderen, dat kan jij niet doen.

En wat denk je wat een gebruiker doet!! Nee hoor, komt allemaal goed om daarna zo snel mogelijk naar z'n dealer te rennen. Ik geef ts groot gelijk, als hij zijn opleiding verknalt door gebruik en daarnaast nog een aantal keren geopereerd zal moeten worden dan is drugsgebruik niet het beste om te doen.
Ts, ik denk wel dat het gebruik ook komt door de naweeen van het ongeluk, heeft jouw broer ook psychologische ondersteuning gehad na het zware ongeval, hij is toch een stuk van zijn leven kwijt en daarmee omgaan kan zwaar zijn en het blowen haalt misschien net de scherpe randen er af, sterkte, wat je ook doet.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:56

Als je broer NAH heeft als gevolg van het ongeluk is hij extra kwetsbaar voor het gebruik van drugs. Mensen met NAH kunnen eerder rusteloos en prikkelbaar zijn. Dan kunnen drugs een aantrekkelijk alternatief zijn om je wat rustiger te voelen. Je broer kan wat kwetsbaarder zijn dan andere mensen; precies datgene waarop sommige figuren met minder goede bedoelingen op uit zijn. Zoals bijv. die mensen die je broer als drugsrunner wilden inzetten.
Onderstaand stukje heb ik gekopieerd van http://www.nah.nl Daar wordt het ook uitgelegd:

Mogelijke gedragsmatige gevolgen:

Niet kunnen leren van ervaringen: geen of verminderd ziekte-inzicht kan leiden tot overmoedig en riskant gedrag; zelfoverschatting.
Verstoorde controle: ongeduldig; impulsief; rusteloos of gejaagd; prikkelbaar; agressief (verbaal en of lichamelijk) zijn.
Verlies van volop in het leven staan: dit kan leiden tot terugtrekking en weinig initiatief.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:00

Wat je moet doen? Niks.
Je broertje is 19 en dus meerderjarig, dus van grote zus en klein broertje vind ik geen sprake meer. Her is zijn leven, hoe klote jij het ook vindt, pech gehad. Je kunt het er hoogstens proberen met hem over te hebben, maar het is echt zijn keus en niet de jouwe.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:04

verhaal lijkt precies op mijn broertje.
Ik heb geen goede band met hem en ik heb echt zoiets van als jij daaraan je geld wilt verspelen prima, jij wilt je opleiding niet afmaken prima. Ik zal er dan ook niet rouwig om zijn als het bij hem eens goed fout gaat. Meneer is al meerdere keren met politie in aanraking geweest en daar wil ik niks mee te maken hebben.

Hij is oud genoeg om zelf te beslissen en moet dan ook de gevolgen van zijn daden dragen

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:04

Mocht je info willen over drugs, je kan me altijd PB'en. Heb zelf en om me heen aardig wat meegemaakt ermee, en kan je miss wel tips geven..

ik heb btw niet alle reacties gelezen, maar je broertje kan pas stoppen als hij het zelf wilt. Zowel met blowen als harddrugs (als het "verkeerd" of overmatig gebruikt word waardoor hij verslaafd is geworden) val je makkelijk terug als je er zelf niet 100% achterstaat en wilt. Hier een kennis die al voor de 3e keer naar een afkick is, elke keer onder druk van zijn fam.
Heel moeilijk dat jij er nu tussen zit. Dit soort problemen kan je beter niet te veel op jezelf betrekken.
Toch wens ik je sterkte :(:)

edit: als hij over zoveel dingen al liegt is dat al een signaal dat hij weet dat het fout is wat hij doet.. Maar ik weet het fijne niet van de situatie, dus dit is gewoon een gedachte :)