Hulp gezocht bij leren eten van groenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Hulp gezocht bij leren eten van groenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:58

je kan wel elke dag verschillende groenten eten die op elkaar lijken qua smaak: doppertjes/snijbonen/ sperzibonen bijvoorbeeld

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:59

Ja dat is natuurlijk wel logies idd

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:59

Ok en als je 1 of 2 groentes kiest is het dan beter ze steeds op dezelfde manier te maken of kun je daar wel in wisselen? Vanavond wordt het groentesoep met balletjes en runderpoulet met vers gebakken brood ;) En ga ik de groenten ook braaf opeten :j

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:01

chocobroodje schreef:
Ok en als je 1 of 2 groentes kiest is het dan beter ze steeds op dezelfde manier te maken of kun je daar wel in wisselen?

dat is ook een goede vraag :D

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:04

Heel herkenbaar TS. :j Ik at vroeger alleen spagetti en witte bonen in tomatensaus. :') Bij de spagetti viste ik uiteraard wel alle groente er eerst uit.
Sinds ik getrouwd ben, ben ik gaan experimenteren met verschillende groenten. Gewoon 1 nieuwe groente per keer toevoegen. Ik vind ook bij voorbaat nieuwe (gezonde) dingen altijd vies. Ik heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven en mezelf gedwongen mijn bord leeg te eten. Tegenwoordig lust ik al veel meer, maar favoriet wordt het nooit. Geef mij maar 3x per dag brood. :j

Nu drink ik een aantal keer per week een groene smoothie om genoeg vitamines binnen te krijgen, zo is het niet erg als ik een keer een dagje alleen brood eet. Maargoed, wij hebben dan ook nog geen kinderen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:05

Wat ik erg lekker vind, en misschien moeite waard. Sperziebonen uit pot (vind ik persoonlijk lekkerder dan verse :o ) met jus door gekookte aardappelen prakken.. Wat kipkruiden erdoor prakken maakt het helemaal af. Zacht qua struktuur en niet extreem groente-achtig ..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:08

Lust je tomaten?
Als ik jouw rijtje zo zie zou broccoli ook wel oké zijn.
Die stamp moet je eigenlijk gewoon vanaf. Je maakt van eten gewoon 1 massa met zo min mogelijk smaak. Probeer het voor je te zien, bewúst te eten. Knabbel eens op wat taugé, eet eens wat dingen puur... Niet verstoppen in een stamp of soep, maar laat je smaakpapillen eens kennis maken met echt eten. En dan idd van makkelijk naar moeilijker.
Beginnen dus bij de dingen die je al eet, dan uitbreiden met bv een roerbakschotel, dan een roerbakschotel met iets nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:08

chocobroodje schreef:
Ok, ik sta al jaren bekend als een extreem moeilijke eter. Ik lust heel weinig groenten. Nu zit ik op een punt in mijn leven dat ik er graag wat aan wil gaan doen maar ik weet niet hoe. Ik snap dat het in vele ogen een kwestie van doen is maar door de jaren heen is er ook wel wat angst bij komen kijken. Het is niet perse alleen de smaak maar vaak ook de structuur van het eten.. En de angst om te gaan spugen daardoor speelt ook wel wat mee. En een bittere smaak heb ik vooral heel veel moeite mee.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe kan ik mezelf het beste leren om "gewoon" te gaan proeven.

Dingen die ik wel eet zijn:
Bloemkool, boerenkool, rauwe wortels (gekookt vind ik ze al niet meer lekker al vind ik dat nog niet zo'n probleem) en erwtjes en aardappelen. Volgens mij heb ik het meeste aan groentes dan wel gehad :o

Wie weet raad en/of heeft recepten om me de goede weg op te helpen?

Even off topic . Je onderschrift????
Weet dat het de Oude Taal is maar verder???

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:11

Ik eet beste groenten, maar groentesoep vind ik dan weer smerig := Helemaal sufgekookt...

Wat eet je wel? Pasta? Makkelijk en snel: je hebt van Iglo in de diepvries spinazie met kaas (boursin of mozzarella). Pasta koken, spinazie opwarmen, door elkaar: klaar. Op die manier wen je aan de smaak. Als je aan de smaak gewend bent kun je bijvoorbeeld verse spinazie wokken met knoflook.

Ook makkelijk: kant- en klaar macaronipakket van de AH. Hoef je het niet eens zelf te snijden... gehakt bakken (of tonijn uit een blikje), pakket erbij, even doorbakken, tomatensaus eroverheen en bij de pasta.

Of broccoli: heerlijk in een ovenschotel. Kleine roosjes snijden, kort koken, met aardappelpuree in een ovenschaal, kaassaus eroverheen en gratineren.

Of quiche, of uientaart, of boerenomelet, witlof met ham en kaas, tomatensalade met mozzarella, gevulde paprika...

Gaat het trouwens alleen om gekookte/gebakken groente of ook om rauwe?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:14

Pfoe ik ken het kieskeurige eten! Vegetarisch, allergisch voor soja en lust niets van saus enzo.
Maar ik vind groentes heeeerlijk dus dat probleem heb ik niet :+

Probeer wat meer sla te eten met groentes in! Daar kun je super goed varieren en smaken bij elkaar brengen. Bv mais of komkommer, paprika, pepertjes, selderij, knolselder, wortels, erwtjes, sperziebonen, je kunt het zo gek maken als je wilt maar in combinatie zijn ze super lekker. Dan weet je wat je lekker vindt en kun je dat vaker eten :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:18

Gewoon niet zeuren en eten.... Niet lusten vind ik zo tussen je oren zitten.

Spruiten kopen, halveren en kort koken dat er nog een beetje "bite" inzit. Dan smaken ze bijna zoetig, net zoals broccoli, bloemkool (beetje kaas erover raspen) asperges en weet ik niet wat. Witlof kun je ook in dunne repen of slierten snijden en even kort bakken in de boter met wat thijm erover en wat (blauwe) kaas. Snijbonen kun je goed roerbakken met wat paprika, uitje fruiten beetje sojasaus, gemberpoeder babymaiskolfjes en wat vlees als laatste lekker met mie of met rijst.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:18

Bij de Appie kun je heel fijn gesneden soepgroenten halen. Fijner dan bij alle andere supermarkten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:19

Asperges! Asperges kan je niet niet lekker vinden :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:19

Die ligt nu in de koeling te wachten om er soep van te maken :j
Iris82 schreef:
Bij de Appie kun je heel fijn gesneden soepgroenten halen. Fijner dan bij alle andere supermarkten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:20

Prrrr schreef:
Asperges! Asperges kan je niet niet lekker vinden :D

Maar dan heb je wel structuur issues.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:22

Groenten zijn juist zo lekker :9 :D

Hier 2 receptjes waarbij de groenten door andere lekkere 'gadgets' minder aanwezig zijn, maar je ze toch wel proeft:
- Bietenwraps: gekookte bietjes, gebakken kip en appel allemaal in blokjes. (Meer appel = zoeter) In een pan met wat creme fraiche, flink wat kaneel en wat gemalen zwarte en chili peper. Wrap met dit en feta blokjes (meer feta maakt het allemaal weer wat zachter) en je hebt een heerlijke creatieve maaltijd met bietjes :) Als je de pittige smaak wil versterken kan er nog wat rucola in je wrap. Dit wordt door de zoete appel en kaneel wel redelijk verzacht maar is voor de groentefoob misschien wat te veel gevraagd ;)
- Rauwe bleekselderij in kleine stukjes, gekookt eitje, gerookte kipfiletblokjes, appel in blokjes & een sausje van mosterd, mayo, scheutjes olijfolie en peper. Avocado erbij maakt het romig en zacht. De kip, ei en het sausje binden alles en de selderij geeft een frisse bite. Rauze spinazie kan er ook heerlijk bij maar is misschien ook weer iets te fanatiek... ;)

Voornaamste tip : combineer je groente met iets wat je wél lekker vindt en focus in je hap op de smaak van de lekkere dingen. Zoek die ook echt op in je mond. Hierboven komen bijvoorbeel appel, kip, feta en ei voorbij...gadgets dit ik zelf heerlijk smullen vindt :9
Als je tijdens het eten focusst op dat wat je wel lekker vindt krijg je minder aversie voor dat wat je niet zo lust en zal de kokhals neiging ook veel minder worden.
Kijk naar je vork/lepel en denk voor je hap: lekker, feta! In plaats van: ieuwl: groen... :r

Kies dan wel voor gezonde ingredienten met een goed herkenbare smaak zodat je ze echt proeft. Geen suiker, jus of je greens verzuipen in saus ;)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:25

Het is zo makkelijk om te zeggen niet zeiken maar helaas werkt het nou eenmaal niet zo (ik weet niet of dat voor de ts het zelfde is) Mijn maag inhoud komt al naar boven als ik het hoor van de sperziebonen prakken, laat staan als ik het zie!!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:25

Veel groenten kun je ook verwerken in ovenschotels, dat is hier een
groot succes (mijn kind is ineens dol op prei, hij vraagt er nu zelfs om)
En je kunt er lekker mee variëren, je kunt gehakt of kip (of spekjes etc)
gebruiken en in plaats van aardappels, kun je ook met puree of pasta werken

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:09

Ga alle tips en vooral recepten eens lezen. Lust veel. Maar eet laatste tijd heel 1 zijdig mbt groente

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:52

NatasjavE schreef:
Ninx schreef:
Omdat je best een flinke hoeveelheid diverse groenten moet eten om echt resultaat te boeken.... qua gezondheid dan.
En met een 'berg' bedoel ik bijvoorbeeld:
- 1 komkommer
- 2 groene appels
- een kwart stronk selderie
- 3 handen spinazie
- half stronkje broccoli
- handvol wortels
- misschien spruiten of andere koolsoort
- citroen
- gember

Dat zie ik mezelf niet stuk voor stuk wegkauwen hoor ;-)

1) geloof me ik kom heel ver....

2) Maar waarom zou je dit doen?

Je maakt er namelijk een soort van gazpacho van.(uitje en een tomaatje erbij :9 )

En soep neem je minder goed op dan meer vast voedsel. Het blijft minder lang in de maag waardoor het belangrijke spijsverteringsenzymen mist(of beter minder in aanraking mee is geweest)
Heel goed voor de slanke lijn.....maar je haalt er dan minder voedingsstoffen uit.

Er vanuit gaande dat je ongeveer 1,5 kilo aan groenten en fruit per dag nodig hebt kan ik je zeggen: dat lukt maar weinig mensen. Het lukte mij althans niet.
Ik at altijd gezond, en veel fruit en groente... maar 1,5 kilo... daar kwam ik niet aan.

Soep is een ander verhaal. De maag wil water en vaste onderdelen graag scheiden.
Dat is bij soep een complex gebeuren, je voelt je dus langer 'vol' en dat helpt wanneer je wil afvallen.
Puur goentensap is echter iets anders dan soep.

Ik ben dit gaan doen omdat ik de diagnose reuma kreeg.
Mijn vriend had altijd allergie-klachten en was vaak verkouden.
Naast onze maaltijden maak ik iedere dag 1 liter groentensap, en soms meer wanneer ik daar zin in heb.
Het maakt een ENORM verschil! Meer dan ik ooit had durven denken.

Ik heb minder pijn, veel minder pijn... ben fitter en energieker.
Mijn vriend is nog niet 1x verkouden geweest.

Je lichaam heeft vezels nodig... en die haal ik uit de groenten die ik wel 'heel' eet, of uit andere 'vezel-leveranciers'.
Een 'teveel' aan vezels kan de darmen overprikkelen (denk aan raw food), en dat zorgt weer voor diarree... en dus een slechtere opname.

Er is geen absolute waarheid. Maar iemand die veel moeite heeft met groenten eten, kan dat dus voor een groot deel ondervangen met sappen. Je staat er versteld van wat het met je doet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:27

Wie heeft Jou verteld dat je 1,5 kilo groente nodig hebt?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:39

NatasjavE schreef:

1,5 kilo groente? Das een dagtaak kauwen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:47

NatasjavE schreef:

Ik laat me niet zomaar wat vertellen hoor ;-)
Bovendien heb ik iets meer getypt dan de hoeveelheid, maar dat is wellicht minder aansprekend?

De summiere hoeveelheden die het voedingscentrum voorschrijft zijn wel erg 'schraal'.

Ik voel me beter dan ooit... maar kan me voorstellen dat iemand die nu nauwelijks groenten eet, al opknapt van een halve kilo groente en fruit per dag.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 15:48

Bonita_Bon schreef:
NatasjavE schreef:

1,5 kilo groente? Das een dagtaak kauwen!

Sap he?!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:18

Ninx schreef:
NatasjavE schreef:

Ik laat me niet zomaar wat vertellen hoor ;-)
Bovendien heb ik iets meer getypt dan de hoeveelheid, maar dat is wellicht minder aansprekend?

De summiere hoeveelheden die het voedingscentrum voorschrijft zijn wel erg 'schraal'.

Ik voel me beter dan ooit... maar kan me voorstellen dat iemand die nu nauwelijks groenten eet, al opknapt van een halve kilo groente en fruit per dag.

Ik zeg niet dat jij je zomaar iets laat vertellen. Ik ken je niet.

Ik vraag waar jij je informatie vandaan haalt.

Want die 2 ons groente die het voedingscentrum aangeeft is misschien een ondergrens.

Maar 1,5 kilo is echt nergens voor nodig.(behalve als je het lekker vind uiteraard)

Als je de gemiddelde richtlijnen aanhoud qua voedsel inname gewoon goed. (de campagne 2 ons groente en 2 stuks fruit moet je daar los van zien...das echt een campagne om de gemiddelde Nederlander aan het groente eten te krijgen.)

Als jij je er goed bij voelt en het lekker vindt prima hoor...vooral doen.