Ben ik nu onredelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:16

Jouw moeder kan je dit inderdaad niet verplichten. Ik vind haar juist bijzonder onredelijk. Je bent haar dochter, geen huishoudster. Ze mag het mooi zelf doen, ze laat het een vriend doen of ze huurt er iemand voor in. Ze kan en mag niet van jou verwachten dat je bij wijze van 2 huishoudens bij houdt. Het is leuk als je haar een keer kan helpen, maar dat moet echt geen verplichting zijn! Mocht het nou zo zijn dat ze het serieus niet meer kan, zou het natuurlijk fijn zijn als je het geen probleem vindt, maar wat ze van je verwacht is onredelijk. Je hebt je eigen leven, ze zal moeten accepteren dat jouw leven niet om haar draait, maar om jou.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:21

kellykeuhh schreef:
Ze heeft uiteraard jaren voor mij gezorgd (alleenstaande) waarvoor ik haar erg dankbaar ben.. Ook laat ze toe dat mijn vriend hier in het weekend gelogeerd. Dit gebruikt ze telkens weer om een schuldgevoel op te wekken.. en dit werkt.. -O-

Je moeder heeft er zelf voor gekozen om een kind (jou) te willen, dus voel je niet schuldig en ja jaren ervoor zorgen hoort er gewoon bij.

Je wilt toch al helpen en dat is prima! ik vind juist dat je moeder te ver gaat.
Dan huurt ze maar een klusjesman in als ze gelijk alles wilt hebben en gedaan hebben en dat dan elke 2 weken.

Jij hebt recht op je eigen leven en dat je haar wilt helpen wanneer er tijd voor is is echt voldoende.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:37

BaileyMix schreef:
Moeilijke kwestie, waar je als buitenstaander misschien ook niet zo goed over kan oordelen. Ik kan alleen maar zeggen: Vergeet niet dat het jouw leven is en niemand je kan verplichten te helpen! Als je helemaal niks wil doen doe je lekker niks, daar heeft zij in principe weinig tegenin te brengen. Maar ik begrijp dat dat voor jou moreel gezien niet helemaal lekker ligt.

Ik zou zeggen; Biedt aan te helpen met klusjes die écht nodig zijn (en dus imo niet dingen als het tuinhuisje opruimen, als je dat 1x keer doet is hij toch opgeruimd!?) en wanneer het jou en je vriend uitkomt. Dus geen vaste dagen af gaan spreken, dat gaat wrijving veroorzaken omdat je je verplicht voelt. Ik snap dat je moeder misschien hulp van jou verwacht, maar ze kan je niet opeisen. Zoals ik al zei, het is jouw leven en ook jij hebt af en toe rust en tijd voor jezelf nodig!

Dit. En ik zou dus juist wél een vast moment afspreken. Dan weet iedereen waar ie aan tie is en je zorgt er tegelijkertijd voor dat je moeder niet steeds een beroep op je gaat doen. Je kan dan immers steeds verwijzen naar de afgesproken momenten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:42

Je moeder kan niet verwachten dat je er altijd voor haar bent. De vrije tijd die je hebt mag je besteden aan wat je wil. Ik snap dat je moeder wil dat je haar helpt, maar je kan er niet altijd voor haar zijn.

Tieneke

Re: Ben ik nu onredelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:12

Ik heb ook het gevoel dat dit meer te maken heeft met het niet kunnen loslaten, dan met de taken op zich... Maar niet alleen je moeder moet loslaten, ook jij moet leren loslaten. Ik begrijp je situatie volledig hoor, zo was het bij mij ook wel ongeveer, en ik heb echt moeten leren mijn eigen grenzen te bewaken. Je moeder is verantwoordelijk voor haar leven, hoeveel pech ze ook heeft met haar gezondheid.

Je mag altijd pb'en als je er nood aan hebt. Ik ben nu een dik halfjaar het huis uit: daarvoor zat ik emotioneel aan de grond en was de band met mijn moeder heel slecht (tot op het punt dat ik een frigo en combi-oven op mijn kamer geïnstalleerd had). Nu, sinds ik verhuisd ben, heb ik nog maar 1 keer een woordenwisseling gehad met haar en gaat het supergoed. Ik zie haar wel dagelijks (paard verzorgen), maar ik heb zelf voet bij stuk gehouden, waardoor ze nu ook alles volledig accepteert. Sindsdien moet ik zeggen dat mijn moeder ook veel sterker geworden is m.b.t. hulp zoeken en zo verder. Ze heeft sinds augustus kachels laten vernieuwen, een stal laten bouwen, het dak laten renoveren en heel wat andere klussen laten opknappen.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:44

Tieneke, dat is ook mijn gedachte. Ik schrik er wel een beetje van dat moeder in dit geval door vrijwel iedereen de negativiteit ingedrukt wordt, terwijl ts ook benoemd dat moeder wel de wil heeft en altijd voor haar heeft klaargestaan.
Hartpatiënt zijn is niet niks, naar mijn idee wordt dit ook snel overschat, het kan flink beperkend zijn. Heeft nu dochter nog in huis, ik kan me best voorstellen dat het heel eng is om dat los te laten, wetende dat er verder weinig (zo te zien geen) anderen zijn die de aanwezigheid van ts kunnen opvangen.

Ik snap TS heel goed dat uit huis gaan een goede stap is en dat altijd opdraven voor moeder geen doen is. Dat is iets waar beide aan moeten gaan wennen en een weg in moeten gaan vinden..
Volgens mij kun je Kübler Ross zo naast deze situatie leggen. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:03

Jouw moeder klinkt als een typisch gevalletje 'echt' zieke patienten.
Zij voelt zich ziek, is ziek, gedraagd zich ziek en zegt dat ze ziek is. Ziek ziek ziek ziek. Kan niks, mag niks, voorzichtig zijn, goed rusten, mag dit niet, kan dat niet.
Juist vanuit mijn vakgebied(ergotherapie) is het de kunst om een client zelf zijn klussen te laten doen. Dus zo veel mogelijk zelf doen.

Echter, heb je dan vaak wel te maken met een client die graag WIL veranderen en geen hulp WIL van zijn naasten.
Er zal dus eerst een gedragsverandering plaats moeten vinden bij je moeder wil zij ooit echt niet hulpbehoevend meer zijn. Als dit niet gebeurt, zul jij en je vriend altijd op afroep bij je moeder moeten verschijnen.
want ze gelooft dat ze het niet zelf kan. en dan ben je uitgepraat.

Dus het is of een taak voor een ergotherapeut/psycholoog om haar een gedragsverandering te laten doormaken. Of jij moet heel sterk in je schoenne staan en een gesprek aangaan met haar waarbij je die verantwoordelijkheid terug bij haar legt, dus zij is verantwoordelijk voor HAAR huis. en jij start dan je eigen leventje met je vriend en je hebt straks wss ook klussen die bij jullie thuis gedaan moet worden.
gaat je moeder dan ook voor jullie koken? want dat kan ze nog wel? Of strijken als ze dat nog kan? Gaat ze dat dan ook voor jullie doen als tegenprestatie?

Ik heb altijd een beetje een afkeer voor mensen die zich ook echt ziek gedragen.
Snap dat je als chronisch zieke af en toe doodmoe wordt van de pijn/ongemakken etc. en dan je mindere dagen hebt en veel dingen opzij moet zetten. Ik weet er alles van, maar ik weet ook hoe graag de meeste chronische patienten van hun vermoeidheid/pijn/futloosheid af willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:09

Is het niet meer de schrik van haar om alleen te vallen dat ze jou zo probeert te claimen, ipv de klusjes?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:02

RoyceMack schreef:
Zij voelt zich ziek, is ziek, gedraagd zich ziek en zegt dat ze ziek is. Ziek ziek ziek ziek. Kan niks, mag niks, voorzichtig zijn, goed rusten, mag dit niet, kan dat niet.
Juist vanuit mijn vakgebied(ergotherapie) is het de kunst om een client zelf zijn klussen te laten doen. Dus zo veel mogelijk zelf doen.

Echter, heb je dan vaak wel te maken met een client die graag WIL veranderen en geen hulp WIL van zijn naasten.
Er zal dus eerst een gedragsverandering plaats moeten vinden bij je moeder wil zij ooit echt niet hulpbehoevend meer zijn. Als dit niet gebeurt, zul jij en je vriend altijd op afroep bij je moeder moeten verschijnen.

Dus het is of een taak voor een ergotherapeut/psycholoog om haar een gedragsverandering te laten doormaken. Of jij moet heel sterk in je schoenne staan en een gesprek aangaan met haar waarbij je die verantwoordelijkheid terug bij haar legt, dus zij is verantwoordelijk voor HAAR huis. en jij start dan je eigen leventje met je vriend en je hebt straks wss ook klussen die bij jullie thuis gedaan moet worden.
gaat je moeder dan ook voor jullie koken? want dat kan ze nog wel? Of strijken als ze dat nog kan? Gaat ze dat dan ook voor jullie doen als tegenprestatie?

Ik heb altijd een beetje een afkeer voor mensen die zich ook echt ziek gedragen.
Snap dat je als chronisch zieke af en toe doodmoe wordt van de pijn/ongemakken etc. en dan je mindere dagen hebt en veel dingen opzij moet zetten. Ik weet er alles van, maar ik weet ook hoe graag de meeste chronische patienten van hun vermoeidheid/pijn/futloosheid af willen.

Jammer dat ze je blijkbaar niet geleerd hebben om niet te oordelen over iets als je maar een kant van het verhaal hebt. Fijne therapeut zal jij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:11

RoyceMack schreef:

Gelukkig staat er geen info in je profiel want je maakt hier geen al te beste reclame voor jezelf als therapeut... Mensen zijn zoals ze zijn. Niemand heeft een oordeel te vellen of een 'symptomatisch beeld' te schetsen over een ander, al helemaal niet als je die persoon niet kent. Tenzij de persoon in kwestie daar zelf achter vraagt.

TS vraagt hier achter een mening. Volgens mij vindt 80 % van de bokkers dat de moeder onredelijk is, maar dan is het nog altijd aan TS om te kijken wat ze hier zelf mee doet. Mij persoonlijk zou het niet echt vooruit helpen als iemand als jij mijn moeder in elke zin 5 x ziek noemt...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:12

Ayasha, ik ben het nooit met je eens maar nu wel :D

Ik zou mijn moeder in haar waarde laten en ik denk ook dat het ergens anders vandaan komt (angst om alleen achter te blijven bijv.) verder denk ik dat het uiteindelijk wel losloopt. Ik zou mijn moeder juist wat extra aandacht en liefde geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:17

Als ik goed lees is ze nog maar student... Beetje omhooggevallen dus vrees ik. Hoop dat haar leerkrachten dat nog bij trekken. Als je met zo'n mentaliteit in het werkveld gaat stappen heb ik medelijden met die cliënten. :n

Ik denk ook dat mams niet kan loslaten, kan je goed met haar praten TS? Misschien beseft ze het zelf niet..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:35

Wel of geen vakgebied , je mag nooit van een ander verwachten/eisen dat dat wat je niet kan gedaan wordt door de ander. Je komt ook veel mensen tegen die onder het motto "krakende wagens lopen het langst" hun leven leven. Als je op het punt komt dat je je eigen huis niet kan onderhouden zelf zou je moeten gaan nadenken (liever daarvoor al) over alternatieven. Mams heeft huis gekocht voor dr dochter. Tja, fijn maar als het nu niet dat is wat zij wenst? ben je dan ondankbaar??
Mijn oom en tante hebben een transportbedrijf opgezet en hadden dus de verwachting dat zoonlief het zou overnemen. Zoon 1 is er vorig jaar uitgestapt want t was niet zijn ding... kan hij heeft t geprobeerd. Pa en ma zijn teleurgesteld.. waarom? Je koopt geen huis of zet geen zaak op voor je kids.. okee je mag hopen dat ze het willen.. maar als het niet gaat, niet hun ding is...
Je koopt een huis voor jezelf ook zet je een zaak op voor jezelf... en je kan hopen dat je kids het zien zoals jij het doet. Maar kinderen vliegen uit. Hebben hun eigen weg te gaan. Als ouder kan je alleen adviseren, niet een bekritiseren, want t is niet jouw leven. Je kan wensen, willen smeken.. maar een kind moet de gelegenheid krijgen om zijn/haar eigen ding te doen. Zo hoort het in de mensenwereld en in de dierenwereld..op eigen pootjes leren staan!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:55

Toch begrijp ik haar bericht wel.
Dat iemand met een beperking goed op moet letten niet over de grens van kunnen te gaan is erg belangrijk.
Maar dat is wat anders als niets kunnen.
Vandaag 10 minuten opruimen in het schuurtje en morgen tien en als dat niet gaat over 3 dagen. Dan is het schuurtje uiteindelijk ook opgeruimd.
Dat ts voor zware klusjes klaar staat prima, maar voor dingen die over dagen te verspreiden zijn maar niet uitvoeren is van moeder een verkeerde insteek.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:20

Dat begrijp ik ook, ben zelf ook hartpatiënt. 44 jaar 6 paarden 6 honden, en de rest van de dieren. Daarnaast 4 kids waarvan 2 kids 9 en 11 die veel energie kosten.(de andere 2 wonen 250 km verderop) Dus heb ik vaak kijkpaarden en geen doe paarden. Maar goed, t is niet anders. en soms lig ik op bed aangezien ik net teveel heb gevergd van mezelf. Ik ga niet mijn oudste of jongste kids op laten draaien voor wat ik niet kan. Tuurlijk kan ik wat vragen en tuurlijk moet mijn 11 jarige dochter haar eigen paard doen. Zo niet gaat ie weg, het is geen fiets! Wij doen poep en voeren zij moet vegen,rijden, borstelen en watergeven. Afspraken maken en je eraan houden.. Maar uitgevlogen mag je niet verwachten dat ze terug jouw zooi moeten komen in orde maken. Kan je niet verwachten!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:15

Je hebt recht op een eigen leven natuurlijk echter als jullie band goed is en zij heeft liefdevol voor jou gezorgd is het heel normaal vind ik dat je ook wat terug doet en lees dat jij dat zelf ook vindt.
Zal voor je moeder ook wel even wennen worden om er alleen voor komen te staan straks, misschien dat ze daardoor wat onredelijk reageert?

Je hebt geen broers of zussen waarmee je deze taken kunt delen?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:19

pipo schreef:
Dat begrijp ik ook, ben zelf ook hartpatiënt. 44 jaar 6 paarden 6 honden, en de rest van de dieren. Daarnaast 4 kids waarvan 2 kids 9 en 11 die veel energie kosten.(de andere 2 wonen 250 km verderop) Dus heb ik vaak kijkpaarden en geen doe paarden. Maar goed, t is niet anders. en soms lig ik op bed aangezien ik net teveel heb gevergd van mezelf. Ik ga niet mijn oudste of jongste kids op laten draaien voor wat ik niet kan. Tuurlijk kan ik wat vragen en tuurlijk moet mijn 11 jarige dochter haar eigen paard doen. Zo niet gaat ie weg, het is geen fiets! Wij doen poep en voeren zij moet vegen,rijden, borstelen en watergeven. Afspraken maken en je eraan houden.. Maar uitgevlogen mag je niet verwachten dat ze terug jouw zooi moeten komen in orde maken. Kan je niet verwachten!

Mijn schoonmoeder is hartpatiënt en alleen en ik vind het heel normaal dat wij (haar 4 kinderen en aanhang) veel voor haar doen, ze vraagt er niet om trouwens maar neemt de hulp die wij aanbieden wel graag aan en wij doen het graag voor haar.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:58

Jis_ schreef:
Je hebt recht op een eigen leven natuurlijk echter als jullie band goed is en zij heeft liefdevol voor jou gezorgd is het heel normaal vind ik dat je ook wat terug doet en lees dat jij dat zelf ook vindt.
Zal voor je moeder ook wel even wennen worden om er alleen voor komen te staan straks, misschien dat ze daardoor wat onredelijk reageert?

Je hebt geen broers of zussen waarmee je deze taken kunt delen?

EINDELIJK!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:03

Ts heeft geen broers of zussen, dat staat ook in haar posten. Buiten haar heeft haar moeder niemand. En het is niet rustig vragen wat moeders doet, maar claimen en eisen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:52

Jis dat doen jullie uit jezelf. Dat is fijn en mooi dat jullie dat kunnen doen. Het zou anders zijn als je schoonmoeder je opbelde om te zeggen (niet vragen) of je NU!! het gras wil komen maaien. Dat is waar ts tegenaan loopt. Jouw schoonmoeder is blij met hetgeen jullie kunnen doen. Dat is gewoon heel anders dan dat ze ervan uitgaat of zelfs eist dat je die dingen doet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:13

Wij vullen nu wel in hoe het allemaal wel zal zijn, maar we horen 1 kant, familie is er om er ook voor elkaar te zijn vind ik en hier wordt er ook gezegd dat ma het maar uit moet zoeken en de TS lekker haar eigen gang moet gaan en dat stuit me tegen de borst.

Ik heb een hele lieve schoonmama ja en de moeder van de TS is misschien wat moeilijker maar dan nog...

TS moet wel op haar strepen gaan staan en naar mijn idee doen wat in haar mogelijkheid ligt zonder daarbij zichzelf en haar relatie te kort te doen. Zeker ook omdat ze enig kind is (sorry overheen gelezen) vind ik dat ma daar rekening mee moet houden en dat zij als het financieel mogelijk is betaalde hulp inschakelt.

Ik hoop dat jullie er samen uit gaan komen TS, succes.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:24

Jis, vind je het redelijk dat als TS ééns in de 14 dagen een weekend samen met haar vriend vrij is, ze dat weekend geheel MOET besteden aan klusjes voor haar moeder???

En vooral omdat het in feite nu nog niet eens speelt, TS gaat wrs pas over een paar jaar samenwonen en dus het huis uit, maar haar moeder is er nu al over bezig.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:29

Ik snap beiden partijen. In de situatie van Jis waar men het werk over 4 stellen verdeelt en vrijwillig aanbied, lijkt mij dit een goede oplossing.
Ts geeft hier echter ook aan dat ze best een aantal zaken wil blijven doen maar niet alles en niet altijd op het moment dat moeder het wilt. Dat begrijp ik heel goed. Ik begrijp ook dat moeder haar hulp niet kwijt wilt en moet wennen aan de nieuwe situatie. Echter het advies van velen om je grenzen te bewaken is niet verkeerd aangezien bij een enigskind alles op een neerkomt en dat ook te veel kan worden. Verder vind ik het ook belangrijk dat moeder in deze ook waardeert wat ts voor haar doet, als dat niet het geval is, loop je er nog sneller stuk op is mijn ervaring. Ik stond bijvoorbeeld altijd klaar voor mijn schoonmoeder, maar stevast kregen we te horen dat we nooit iets voor haar over hadden en deden als we een keer onze grens aangaven. Bijvoorbeeld we gaan best die kast voor je halen maar wel op zaterdagmiddag en niet s'morgens om 9 uur. Dan kregen we vervolgens de wind van voren, en daar hebben wij op een gegeven moment voor gepast. Dat je je ouders helpt prima, maar wel binnen de grenzen van het haalbare en wenselijke.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:38

Het is moeilijk, maar ik zou ook aan je zelf denken.
Jij en je vriend zien elkaar al zo weinig, en dan vrije weekend op offeren?
Krijg je moeder ook thuiszorg?
Ik weet niet of dat ook in belgie is, maar hier zijn vrijwilligers die bij dat soort mensen klusjes doen.
Soms gratis of soms iets betalen maar dat is dan niet veel.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:10

Breghje schreef:
Jis, vind je het redelijk dat als TS ééns in de 14 dagen een weekend samen met haar vriend vrij is, ze dat weekend geheel MOET besteden aan klusjes voor haar moeder???

En vooral omdat het in feite nu nog niet eens speelt, TS gaat wrs pas over een paar jaar samenwonen en dus het huis uit, maar haar moeder is er nu al over bezig.

Bekijk het van de andere kant, zorgen die de moeder heeft als ze straks alleen komt te staan, daar is zij blijkbaar erg mee bezig en daar ziet ze tegenop. Dit uit ze blijkbaar, aan het gevoel wat ze haar dochter geeft, helaas voor zichzelf en haar dochter niet handig.
Eens in de 14 dagen wat voor je moeder doen vind ik niet echt veel, voor een ander kan dat misschien wel zo zijn, als je het zelf als MOETEN gaat zien is dat niet fijn natuurlijk. :)

Ik weet niet hoe zeurderig de moeder van de TS is, in het geval van het verhaal van sojim zou ik er over een gegeven moment ook klaar mee zijn.

Het is denk ik beter als je voorzichtig bent met adviezen als doe lekker je ding en laat haar maar haar eigen boontjes doppen. Dan kom bij mij de zin verharding van de maatschappij naar boven....Dan nogmaals is het voor de TS wel belangrijk dat ze haar grenzen aan blijft geven.