Ik word gek! Spelfouten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:16

Ayasha schreef:
letterlijk nergens, maar je zegt dat het een rotsmoes is omdat jouw vriend met dyslexie wel weet waar de d's en de t's moeten. Fijn voor je vriend, maar zo werkt niet elke vorm van Dyslexie.
Sowieso; als je commentaar hebt op anderen kwa taal, zou ik eerst zelf zorgen dat ik perfect schrijf..... :)

Ik zou je willen vragen om mijn vorige reactie nog eens duidelijk te lezen.
Daar staat namelijk dat ik vind dat mensen te snel en te vaak de smoes dyslexie gebruiken, vanwege hun laksheid.

Ik zeg ook nergens dat ik perfect en foutloos schrijf. Maar aan die grote duidelijke fouten kan ik mij soms ontzettend ergeren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:21

Dames, ga alsjeblieft niet zitten muggeziften dat anderen hier niet perfect schrijven. Niemand is perfect. Waar mensen zich hier aan ergeren is niet perse de schrijffouten, maar meer om de instelling van mensen.

Idd, als je de smoesjes van iedereen moet geloven heeft tegenwoordig 3/4 van de nederlanders dyslexie

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:22

Ik denk dat dyslexie ook vreselijk onderschat wordt.
In de lagere school had ik een leerkracht die mij vertelde dat ik geen dyslexie had, maar gewoon te lui of te dom om foutloos te schrijven.
Volgens mij denken sommige mensen dit nog steeds over personen met dyslexie.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:23

Nee dit wordt denk ik niet gedacht over personen met dyslexie. alleen gebruikt iedereen het als smoes voor luiheid (mensen die het dus niet hebben), waardoor mensen die het wel echt hebben niet meer serieus worden genomen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:24

pluisje88 schreef:
Dames, ga alsjeblieft niet zitten muggeziften dat anderen hier niet perfect schrijven. Niemand is perfect. Waar mensen zich hier aan ergeren is niet perse de schrijffouten, maar meer om de instelling van mensen.

Idd, als je de smoesjes van iedereen moet geloven heeft tegenwoordig 3/4 van de nederlanders dyslexie

dat zal vast zo zijn, en da's jammer. Maar er zitten er ook tussen die wel echt dyslexie hebben en die geen enkel begrip krijgen omdat mensen zo denken. :)
Niemand gaat dood van een dt fout. Beter iemand het voordeel van de twijfel geven en het mis hebben dan iemand die echt dyslexie heeft de grond in boren omdat je het niet geloofd. :)

Hier iemand zonder dyslexie en ik ben ook een ramp met d's en t's en dt's :')
En hoe meer ik er op let hoe erger het wordt lijkt wel.. :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-03-14 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:24

@Furrow.

Dat doe ik zeker niet.
Ik vind het alleen jammer dat iedereen tegenwoordig maar zegt: sorry ik heb dylexie, gewoon omdat ze te beroerd zijn om hun posts even na te lezen en te controleren.

pluisje88

Re: Ik word gek! Spelfouten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:25

Zie mijn post boven jou ayasha ;)

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:26

nadita schreef:
Ik erger me er ook vreselijk aan: me paard en dat soort dingen.
Of ik werdt ;(

Tsja, foutloos Nederlands schrijven schijnt inderdaad lastig te zijn voor veel mensen :P

'Me' doe ik eigenlijk ook vaak, behalve tijdens Nederlandse les :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:27

Topic nummer 1736463832 over spelfouten. Hebben jullie écht niets anders te doen? Maak dan een HK of een centraal topic aan, dan kunnen jullie daar lekker lotgenoten kletsen en dan word er ook niet om de week een nieuw topic aangemaakt. Als iemands tekst gewoon goed te lezen is; hoofdletters, komma's en punten bevat, hou dan toch op er over te zeuren. Leer eens relativeren en neem die paar spellings- of stijlfouten voor lief, of relativeer niet maar maak er dan ook geen topic over aan, zou wel zo fijn zijn. Wat een driedubbel uitgekauwd onderwerp is dit zeg...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:27

Dyslexie of dyslectie := woord wordt hier al fout geschreven maar men zegt het wel snel

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:28

Als je het er niet mee eens bent, dan reageer je toch gewoon niet?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:29

Dat geld ook helemaal voor jullie topics over spelfouten, als je het er niet mee eens bent, reageer dan niet en maak er al zeker niet nog een topic over aan, de boodschap is wel duidelijk; 95 % van bokt is slecht in spelling, so be it.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:31

Ik kan er niets aan doen, maar ben het zó met je eens Lara_Silver.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:32

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:34

Ik ben zelf grammaticaal gezien echt een ramp en soms durf ik ook ergens niet te reageren vanwege de taal-ridders die iedere spelfout benadrukken. Zelf vind ik het gewoon heel moeilijk, voor D en T gebruik lukt gewoon niet. :n Ik ben ervan overtuigd dat dit mede komt Door mijn dialect waar veel Duits in voorkomt. (Limburger)

Overigens kan ik me wel ontzettend storen aan 'me paard, me huis, me telefoon' of fouten zoals gijten, beld, licht terwijl het ligt moet zijn etc. :n Zo'n dingen vind ik wel heel vervelend om te lezen.

Edit: ook zonder hoofdletters, punten, komma's etc schrijven vind ik vreselijk.
Laatst bijgewerkt door KimD op 10-03-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:36

Jammer maar het is geen geldig woord
http://www.woorden.org/woord/Dyslectie

Citaat:
Dyslectie
heeft geen uitgebreide woordinformatie.
Het woord komt ook niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Taalunie.
Laatst bijgewerkt door tita op 10-03-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:36

@KimD in de D en T ben ik zelf ook niet heel goed, maar het moge duidelijk zijn dat belT toch echt met een T is.

De foutjes als me die/dat vind ik vervelender.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:36

Lara_Silver schreef:
Dat geld ook helemaal voor jullie topics over spelfouten, als je het er niet mee eens bent, reageer dan niet en maak er al zeker niet nog een topic over aan, de boodschap is wel duidelijk; 95 % van bokt is slecht in spelling, so be it.

Dan kan het nog steeds irritant zijn. :+

Ik schrijf ook niet alles goed, maar sommige mensen... Ik kan daar zo slecht tegen.
Zeker als mensen zeggen: 'hij is beter als mij' of 'me paard'.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:37

tita schreef:
Jammer maar het is geen geldig woord
http://www.woorden.org/woord/Dyslectie

Citaat:
Dyslectie
heeft geen uitgebreide woordinformatie.
Het woord komt ook niet voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Taalunie.

Dus het is dylexie ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:38

Jezus zeg nee :+

dyslexie

je vergeet de s

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:38

MeggiieTommy schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik schrijf ook niet alles goed, maar sommige mensen... Ik kan daar zo slecht tegen.

Oh! Die was ik nog vergeten, maar ook bloedirritant ja; de als/dan

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:39

MeggiieTommy schreef:
Lara_Silver schreef:

Er is helemaal niets mis mee die mensen op dat moment dan eventjes vriendelijk er op te wijzen dat hij/zij 'mijn' paard bedoeld. Doet diegene er iets mee, dan is dat prima, zo niet dan is het pech. Schrijft die persoon in het echte leven ook zo dan komt die zich vanzelf heel hard tegen, zeker als de eerste officiële brief de deur uit moet.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:40

tita schreef:
Jezus zeg nee :+

dyslexie

je vergeet de s

Ja in 1 post, in de andere 5 staat het wel goed....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:40

Me paard me huis me bestaat niet

als je een bezittelijk woord gebruikt is het een m extra dus mijn huis, mijn paard mijn vriend.

Net als jou en jouw

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:40

Maar alle 'me'-fouten, d/t fouten, irriteren/ergeren fouten, gebrek aan interpunctie-fouten en meer van zulks kan ik nog best mee leven, als iemand niet de moeite wil nemen om fatsoenlijk te spellen en schrijven: So be it.

Máár de dan ik/ als ik/ als jij/ dan jij - fouten kan ik écht níet hébben! Dan beginnen werkelijk waar mijn handen te jeuken, mijn hoofd te tollen en mijn gezicht stuiptrekkingen te vertonen. Wat is dat verschrikkelijk zeg. En dat heeft ook echt niets te maken met dyslexie, dat is gewoon puur niet je verstand gebruiken.