Mensen die in de ''dierensector werken''

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:27

nicole_floor schreef:
Ik heb 3 jaar dierenhouderij gedaan en ik doe nu kopstudie paraveterinaire. Maar er is gewoon bijna geen werk in te vinden. Je moet maar net geluk hebben, dat je bij een stagebedrijf mag blijven werken ofzo. Ik ga straks mooi doorleren en naar een HBO opleiding zoeken.

Probleem met paraveterinair is dat veel mensen als stagaires aan het werk mogen en de opleiding verlaten. Ongediplomeerde mensen doen het werk waardoor jet met papieren automatisch duurder bent en dus niet de eerste keuze.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:53

Ik heb, na Dierverzorging en Paraveterinair, Diermanagement gedaan. Richting; Dieren in de zorg! Vond het zelf een ontzettend leuke en leerzame opleiding, maar de baankansen zijn niet zo groot. Na een jaar of 2 zoeken heb ik een 16 urige baan op een zorgboerderij waar ik ontzettend blij mee ben! :)

MBO/HBO functie: Tja, ik doe een MBO-functie met mijn HBO, maar heb zelf ook niet de ambitie om een HBO functie te vervullen. Niet nu al :).

Sjors

Re: Mensen die in de ''dierensector werken''

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:13

Zijn er mensen die in een dierentuin werken?
Ik ga waarschijnlijk opleiding dierenverzorging doen in Barneveld, en dan zou ik later heel graag in een dierentuin willen gaan werken, dat lijkt mij echt een super gave baan.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:28

Een dierentuin kom je moeilijk binnen, dat gaat meestal eerst intern. En ik vond het werken daar heel anders dan je van buitenaf zou denken. Niet echt iets voor mij.
Maar als stagiaire kan je een begin maken en connecties leggen, dat als ze een functie open hebben, dat ze jou informeren :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:31

Sjors schreef:
Ik ga waarschijnlijk opleiding dierenverzorging doen in Barneveld, en dan zou ik later heel graag in een dierentuin willen gaan werken, dat lijkt mij echt een super gave baan.

Met die insteek zou ik jou de opleiding afraden. Houdt er rekening mee dat gemiddeld één baan per jaar in Nederland vrijkomt voor een dierverzorger in een dierentuin. Tel daar alle opleidingen in Nederland bij op en bereken dan je kansen.

Je moet wel realistisch zijn als je aan een opleiding begint. Als iemand er echt voor wil gaan en alle opties open houd zeg ik doen! Echter als jij je specifiek op zo'n baan wil richten raad ik het af.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:41

Brechtje_A schreef:
Een dierentuin kom je moeilijk binnen, dat gaat meestal eerst intern. En ik vond het werken daar heel anders dan je van buitenaf zou denken. Niet echt iets voor mij.
Maar als stagiaire kan je een begin maken en connecties leggen, dat als ze een functie open hebben, dat ze jou informeren :)

Hoe bedoel je intern? Waarom vond je het werken heel anders dan je vanaf buiten zou denken? Heb je er stage gelopen of gewerkt?
Jij hebt het nu mooi goed voor elkaar bij DAP in Bemmel he? Elke morgen op t fietsje :P

Thats_Me schreef:
Sjors schreef:

Met die insteek zou ik jou de opleiding afraden. Houdt er rekening mee dat gemiddeld één baan per jaar in Nederland vrijkomt voor een dierverzorger in een dierentuin. Tel daar alle opleidingen in Nederland bij op en bereken dan je kansen.

Je moet wel realistisch zijn als je aan een opleiding begint. Als iemand er echt voor wil gaan en alle opties open houd zeg ik doen! Echter als jij je specifiek op zo'n baan wil richten raad ik het af.

Waarom raad je mij de opleiding af?
Er zijn ook zat andere dingen wat mij super interessant is hoor, daar niet van maar dierentuin steekt toch wel bovenuit :j

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:46

Met intern bedoel ik dat ze mensen van binnen de dierentuin vragen, bijvoorbeeld van een andere afdeling.
Ik vond het vooral heel ''eenzaam'' je ziet alle collega's alleen in de pauzes en voor de rest ben je op je afdeling, je hebt dus heel weinig weet van wat er allemaal gebeurt bij alle andere afdelingen. Het was voor mij gewoon te grootschalig. Maar dit is mijn mening. Ik heb stage gelopen in een dierentuin, super stage heb er een super tijd gehad, daar niet van :)

Hahaha, nou, jij hebt tenminste wind mee. Ik zit te zweten om tegen die wind in te komen. Maar de stage zelf is super, super leuk team om mee te werken!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:53

Als je iets naar boven had gekeken had je mijn reactie op een dierentuin al kunnen lezen. Bij deze dus nogmaals: Dierentuin lijkt van buiten leuk, maar valt enorm tegen. Het is hard werken, zeer slecht betaald en het is er inderdaad moeilijk binnenkomen. Ik heb mijn stage in een dierentuin als slecht ervaren. Werkelijk niks geleerd, behalve de naam van de diersoorten die er zaten. De enige taak die ik kreeg waren afwassen van de voerbakken (zijn er heel veel), extra werk zoals harken en hokken schoonmaken die al eeuwen leeg stonden, poepscheppen etc. Voer klaarmaken mocht zelden, misschien in totaal 3x gedaan en de dieren zelf voeren mocht niet. Je mocht alleen met de kruiwagen lopen, de dierverzorgers deden de rest. Het was heel hard werken en daar kreeg ik eigenlijk niets voor terug, behalve dat er naar me gekeken werd alsof ik weer de zoveelste stagiaire was. Erg jammer. Zou er niet dood gevonden willen worden :+

Er is in de hele dierverzorging branche enorm weinig tot geen werk te vinden, en raad je af deze opleiding te gaan beginnen. Het klinkt en is allemaal leuk en aardig, maar het is maar voor weinig mensen weggelegd om er ook echt te komen.

Veel te veel opleidingen, veel te weinig werk. Ze moeten echt een paar opleidingen schrappen, want het is gewoon weggegooid geld bij mij geweest, helaas. Als ik terug in de tijd kon had ik nooit gekozen voor Dierverzorging en het gewoon bij de hobby gehouden zoals het nu weer is :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:09

justxanna schreef:
Hallo!
Ik had een vraag aan de mensen die ervaring hebben op het vakgebied met DIEREN :Y)
Ik ben opgegroeid met dieren op een boerderij dus helemaal gek op dieren, nu nog steeds des ondanks ik 17 ben.
Binnenkort moet ik een studie richting kiezen, dit is me keuze: 1. dierensector, 2. zorgsector
nu wilde ik het over nummer 1 hebben.

Zijn er mensen die ervaring hebben of mensen kennen die in zo'n sector werken?
- [i]doe je dan een hbo / mbo functie ? Ik heb geleerd voor mbo niveau 4.

- waar kan je werken / werk je? in de dierentuin etc maakt niet uit waar
Ik werk nu op een zorgboerderij met mensen met dementie. Een fantastische plek, maar weinig met dieren en planten bezig, meer met de zorg. Je kan ook met verstandelijk beperkten werken dan werk je vaak ook meer met dieren/groen.
- hoeveel het ongeveer verdient (hoeft niet jou salaris te zijn uiteraard)
voor een 20 urige werk week verdien ik geloof ik 900,- excl benzine vergoedingn. Had ik echt AB werk gedaan zou ik meer verdienen
- welke opleiding etc je hebt gevolgd
Activiteiten Begeleider Natuur & Welzijn op de helicon in Nijmegen
- kans op een baan nu
Bar weinig, lucky shot was het bij mij.

etc etc *D

Ook mensen die de diermanagement hebben gedaan en de ervaringen ervan

Ben erg nieuwschierig!

Bedankt voor 't advies alvast

[/i]

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:21

ik heb ook in een dierentuin stage gelopen, ik mocht gewoon meehelpen met het bereiden van voer, snijden ect.. pillen in de kieuwen van de vis doen, meelopen met de rondes.. bij een aantal kleinere dieren mocht je ook de voerpresentaties doen.. wel eerst het verhaaltje zelf leren en dan voor doen met de hoofdverzorger erbij..

je werkt ook met mensen/klanten die van alles vragen.. of kinderen die bijv met stenen gooien.. komt ook voor..

verder doe je ook veel schoonmaken/afwassen ect.. het zijn wilde dieren dus behalve de kinderboerderij dieren aai je niks..(logisch)

van ramen lappen in het verblijf tot voer wat geleverd word na het magazijn brengen..

het was de tijd van mijn leven, ik had het niet willen missen.