Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:13

Ik weet het eerlijk gezegd niet , nog nooit meegemaakt en zou niet weten wat ik doe ik kan wel zeggen dat ik helpen ga maar ja ik weet het eerlijk gezegd niet ik laat niemand liggen..

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:21

:wow: Dat filmpje! Die man ligt gewoon 20 minuten alsof hij onzichtbaar is. Wel frappant dat hij wel geholpen wordt met een mooi pak aan.
Rare wezens die mensen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 14:26

Dat filmpje is idd best een beetje shocking.

Takkie_muis, daarom zeg ik ook dat je niet weet of je reageert. Ik weet ook niet hoe ik zou reageren als er iemand naast me in elkaar zakt. Ik denk dat ik direct help, gezien mijn eerdere ervaringen.
Ik heb het wel meegemaakt dat ik op het terras zat en iemand in elkaar zakte met een hartstilstand. Deze werd direct door omstanders gereamineerd. Dit was voor de komst van de AED's. Deze meneer heeft het niet gered en ik ben daar toch wel een tijdje naar van geweest.
Het was op Schier en het was heel erg druk toen doordat er een korpsen en koren weekend was.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:35

Ik heb een keer een ongeluk zien gebeuren, recht voor mijn neus scooter & fietser vol op elkaar, en de man die op de scooter zat (of motor, weet eigenlijk niet meer wat het was) bleef in eerste instantie helemaal stil liggen, wij waren er eigenlijk het eerst bij dus 112 gebeld en die man zoveel mogelijk aan de praat gehouden zodat hij bij zou blijven, en toen tegen de tijd dat de ambulance er was ging het al weer beter en wilde hij de ambulance niet in := Volgens mij hebben ze hem toen wel meegenomen maar dat weet ik niet zeker eigenlijk..
Maar ik zou dus altijd helpen, als er iets met mij zou gebeuren wil ik ook niet een half uur op de grond liggen voor iemand eens stopt :=

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:38

Ik zou er zelf persoonlijk altijd op af lopen, maar ik ben verpleegkundige van beroep dus het hoort ook bij mijn werk en ik zie het als mijn plicht. Ook al is het knap machteloos dat je ter plekke vaak weinig kunt doen omdat je geen hulpmiddelen bij de hand hebt, je kunt wel de ernst van een situatie inschatten, geruststellen en in het ergste geval reanimeren of eerste hulp toepassen. Helaas heb ik dit al wel eens moeten doen tijdens het uitgaan, maar hoeveel ramptoeristen er dan wel niet bij staan.. Pfoeh, totaal nutteloos en vaak enorm lastig.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:33

Goed om te horen dat de meeste van jullie wel zouden helpen! Als je het niet vertrouwd bel gerust 112! Wij gaan een aantal vragen stellen om de juiste hulp in te schatten/schakelen en zijn absoluut niet eng! :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:36

Ik stop en kijk of ik kan helpen oid. Doorrijden doe ik absoluut niet.. als het nodg mocht zijn kan jouw belletje naar 112 iemand echt helpen. Nee je weet nooit hoe ernstig het is. Heb al eens een ongeluk gezien wat erg leek maar niet was. Alleen materiele schade. Ook wel eens een motorrijder gezien waarbij er niets meer aan te doen was..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:41

Volgens mij ben je ook wettelijk verplicht om hulp te bieden?

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:53

Je bent verplicht hulp te bieden naar je kunnen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:03

Ik zou ook stoppen en mijn ouders moeten dat ook! Maar als er al mensen staan, ik vraag dan wel of ik kan helpen, zo niet, dan ga ik. Anders sta je alleen maar in de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:07

Ik ben 15, en gelukkig nog geen ongeluk meegemaakt.

Dus ik zou echt niet weten wat ik zou doen!
Sowiezo de situatie bekijken en om mezelf denken. Dus niet direct op dingen afgaan..

Maar zoals ik al zei, ik weet het niet!

Fijn om te lezen dat iedereen hier zegt: hulp bieden!
Edit: wel eens dat iemand naast de fiets stond. Bleek de ketting gebroken :') toen dus gestopt! Maar das wel iets anders dan een ongeluk :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:34

Ik vind het persoonlijk een beetje mijn burgerlijke plicht om te helpen. Ik heb verschillende diploma's (reanimatie, AED en dergelijke) en als iemand naast mij in elkaar zou zakken zou ik zeker te hulp schieten. Heb het in de supermarkt vaak genoeg mee gemaakt. Poosje geleden een oudere man die onwel werd aan de kassa en neerviel, maar dan wel met zijn hoofd net tegen het puntje van de kassa. Enorm veel bloed en de helft van mijn collega's in paniek.
Ik heb in dat soort situaties echt het koele bloed van mijn vader geërfd. Ben echt een driftkikker en kan mezelf heel druk maken, maar als het nodig is kan ik ook super rustig en kalm blijven en best efficiënt te werk gaan voor zover ik dat binnen mijn capaciteiten kan. Ben echt best trots op die eigenschap :j

Ik heb wel eens aan de andere kant gestaan, zelf een ongeluk gehad met de fiets. Mijn vader was erbij maar die was echt in blinde paniek omdat zijn dochter bloedend op de grond lag. Toen zijn er echt heel veel mensen gestopt. Mijn vader werkt in een ziekenhuis en weet echt wel van wanten, maar raakt in noodsituaties met mensen die dichtbij hem staan dus wel heel erg in paniek. Toen hij zijn sleutelbeen brak deze winter op wintersport was ik juist wel weer heel erg efficiënt. Naar beneden geskiëd, EHBO erbij gehaald, alle verzekeringsinformatie opgedreund en ben toen zelfs meegegaan naar het ziekenhuis. Ook daar alles geregeld qua verzekering, betalingen en pap kon zo mee naar huis.

Ik denk dat het heel persoonlijk is en ik denk dat mensen die niet stoppen ook niet echt iets kwalijk genomen kan worden. Als ik in de auto zit en ik rijd langs auto's die in elkaar hebben gezeten of wat dan ook, dan heb ik het wel door, maar mijn hersenen nemen het niet echt in zich op omdat ik zie dat er al hulpdiensten en andere auto's bij staan. Zelf ook nog gaan stilstaan op een drukke weg levert alleen maar slechte doorstroming van het verkeer en meer mensen die in de weg lopen op. Natuurlijk als ik zie dat er nog niemand bij staat of dat er meer hulp nodig is stop ik wel, maar dat is een ander verhaal. Wel altijd degene die het ongeluk heeft gehad in de auto laten zitten hé. Door adrenaline hebben mensen niet altijd door wat er aan de hand is met hun lichaam, en al helemaal als er een flinke klap is geweest kan er zomaar iets gebroken zijn. Altijd wachten op de hulpdiensten voor je iemand uit een auto gaat werken!

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:05

Daan_Ordeal schreef:
Dat lijkt me echt vreselijk bantu! Sowieso al doodeng om over de kop te gaan en in de sloot te belanden en dan ook nog doorhebben dat niemand stopt :oo

Idd....

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:00

Ik zou helpen denk ik, maar heb het nog nooit meegemaakt dus zou het niet zeker kunnen zeggen. Ik doe er de opleiding wel voor dus denk dat de kans erg groot is dat ik wel ga helpen.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:59

En ook ik zou gaan kijken wat er is! Vorig jaar (als 13 jarige) het een en ander te weten gekomen over 112 bellen en ehbo. Ik weet wat ik moet vertellen aan degene aan de telefoon (112 dus) en ik ken o.a. de stabiele zijligging, en zou dit wanneer nodiv ook uitvoeren.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:09

Ik stop. Ook al een keer meegemaakt.
Iemand reed vol op de achterkant van de voorganger.
Iedereen eromheen rijden -O-
Ik heb mijn auto in de berm gezet (een andere auto bestuurder ook).
Wij zijn daar gebleven tot er hulp was. Gelukkig geen (zichtbare) gewonden.
De bestuurder van de voorste auto had wel een zere nek.
Achterste auto was total loss zo te zien.
Heb mijn naam en telefoon nummer achter gelaten.

Als ik ergens langs rij en er is al hulp, dan rijd ik door.

Ook een keer een auto de sloot in zien rijden.
Meneer reed HARD, waar je maar 60 mocht.
Dus die vloog uit de bocht. Gelijk erheen gerend met een vriendin.
Maar die vent werd kwaad joh! Denk dat ie dronken was.
We zijn toen gewoon weggegaan

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:25

Ik ben zelf ooit eens 'flauwgevallen', was niet helemaal weg maar kon helemaal niets meer bewegen.
Ik liet mijn hondje (Stabijtje, heel rustig kwispelend) uit die naast mij ging zitten en vervolgens zie ik iemand aan komen lopen terwijl ik midden op straat lig en zij stapte LETTERLIJK over mij heen.
Na even te hebben gelegen trok ik weer een beetje bij en ben ik naar huis gekropen, was gelukkig dicht bij huis.

Vertrouwen in mensen is niet mijn sterkste punt kan ik je vertellen...

Zelf zou ik absoluut helpen vooral na wat ik heb meegemaakt en het hulpeloze gevoel dat je dan hebt.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:29

Maar ik heb ook weleens gehoord dat mensen ervan overtuigd waren dat ze zouden gaan helpen, maar dat toen er daadwerkelijk iets gebeurde ze gewoon bevroren en niks meer konden doen. Ze blokkeerden gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:31

Klopt, mijn vader had dat dus :j Toen ik een ongeluk had bevroor hij en stond hij er maar een beetje ongemakkelijk bij. Echt ontzettend sneu..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:41

Ik stop altijd je weer maar nooit misschien kan 1 iemand het wel niet alleen af.
En kan ik nog iets bijdragen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:53

Ik heb het godzijdank nog niet mee moeten maken *hout vasthouden*, maar moest er nog niemand ter plekke zijn zou ik echt wel stoppen.
Vorig jaar heeft mijn vriend een van zijn beste vrienden verloren doordat er niemand gestopt was om hem te helpen. We weten niet precies hoe of wat er gebeurt was die nacht, maar om de een of andere reden lag hij bewusteloos op de snelweg, het bleek dat hij de dag ervoor stappen was geweest (ik wil hier geen commentaar over, bij het verlaten van de club zou hij volgens getuigen zich volledig normaal hebben gedragen en had dus niet veel op). Er zijn verscheidene auto's naast hem door gereden die hem hebben ontweken, maar NIEMAND is gestopt, en toen sloeg het noodlot toe wanneer een bus hem niet meer kon ontwijken. Ik weet zeker als die mensen wel gestopt waren hij er nu nog zou zijn, dus ja, als ik iets zou zien zou ik ook stoppen.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 01:12

Ik zou, als ik zou kunnen, graag helpen. Heb BHV cursus gedaan. Heb niet echt wat meegemaakt. Ja, een ongeluk bij de praxis voor, 3 mensen aangereden, kon daar alleen niets betekenen, t stond vol met mensen daar. De caissière van de praxis rende ook naar buiten met wat dekens, kassa onbemand. Aangezien er buiten zeker 30 anderen stonden ben ik binnen gebleven, stel je voor dat iemand misbruik maakt van t feit dat de kassa onbemand is, niet dat ik dan iets kon doen, maar was ik wel getuigen.

Heb wel eens een vrouw geholpen die met haar fiets + 2 kindjes op de fiets tegen een boom aan was gereden. Er waren ook ondertussen ook andere mensen bijgekomen om te helpen, 3 (een man een vrouw en hun dochter van een jaar of 13 denk ik). Ik vroeg of ik kon helpen kregen ze de kinderen niet uit de zitjes, ik gedaan. Omdat iedereen zich over die kinderen boog en die vrouw nog op de grond lag, hield ik mij met haar bezig, ik vroeg aan d'r of ze ergens last van had, schreeuwt die man naar mij: zij mankeert niets.

Ik keek mijn ogen uit... Zo iets zeg je niet. Je weet niets van d'r, misschien wel iets inwendigs, of gewoon pijn ofzo. Ik ben bij die vrouw gebleven, en t leek allemaal reuze mee te vallen, vrouw + kindjes een paar flinke bulten en wat schaafwonden maar verder leek t allemaal in orde. De andere mensen hebben de vrouw naar haar huis begeleid, was ze bijna.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:59

Heb BHV dus meestal als ik iets zie geburen dan vraag ik wel even of ik kan helpen en of er iemand met BHV of EHBO aanwezig is. ook een keer een man aangetroffen met een gebroken heup. Heup gestabiliseerd en er achter gaan zitten en de ambu gebelt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:12

eilleen333 schreef:
mala26 schreef:
En waar ik mij helemaal aan kan irriteren is dat, zoals laatst, dan rij ik op de snelweg en komt er een ambulance aan met gillende sirenes en lichten en niemand die aan de kant gaat! Ik vindt dat zo onbeschoft, te belachelijk voor woorden.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ze soms erg slecht aan hoor/zie komen. Ik heb een kleine auto en zit vrij laag op de weg, waaardoor ik via mijn spiegels niet ontzettend ver naar achter kan kijken. Vaak hoor ik de sirene ook pas vrij laat (komt misschien door de windrichting ofzo?). Zeker met de radio aan...
Ik let altijd zo goed mogelijk op, en heb me tot nu toe altijd goed op tijd uit de voeten weten te maken. Ik overdrijf dan altijd een beetje. Hele auto in de berm (zat bijna vast), maar ik wil gewoon dat die mensen door kunnen rijden...

Deze snap ik niet helemaal. Je kunt je spiegels toch altijd zo stellen dat je goed naar achter kunt kijken? Anders is het toch ook gewoon niet veilig om te rijden?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:27

Tot voor kort had ik niet geweten wat ik had gedaan..
Wij hebben hier in het dorp een drukke rotonde en mijn vriend ree en ik zat ernaast. Wij rijden de rotonde op en ik zie een fietser liggen. Voordat vriendlief de auto stil had was ik er al uit gesprongen. Oudere meneer lag vast onder zijn elektrische fiets en was goed aanspreekbaar en had alleen wat pijn aan de schouder. Meneer even laten zitten en hij gaaf aan niet duizelig te zijn en toen meneer omhoog geholpen. Nog met hem gepraat en echt goed aanspreekbaar. Dus ik draai me om om even iets tegen mijn vriend te zeggen valt deze beste man zo tegen mij aan..
En gewoon niemand is gestopt! Ben daar wel van geschrokken. Uiteindelijk zelf een auto aangehouden want ik kan niet reanimeren, maar dat was gelukkig niet nodig.

Heb het ook een keer met mijn ouders gehad dat wij een ouder paar zagen met de tandem. Meneer stond en mevrouw zat. Wij zijn gestopt en ze waren gevallen. Mevrouw had haar hele hoofd kapot. We hebben het echtpaar mee genomen en bij de dokter afgezet. Ze hadden daar al zeker een kwartier gezeten.