'Contactloos' Betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: 'Contactloos' Betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:54

Ik vind het een uitkomst voor mijn vader. Hij heeft beginnende dementie en kan zijn pincode moeilijk onthouden. Nu hoeft hij de code dus niet meer mee te nemen (met alle gevaren van dien), maar kan op deze manier toch zelf boodschappen blijven doen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:24

Hier is het "tappen" al een tijdje normaal en vind het eigenlijk best wel prettig.
Ik heb ook nog niet echt problemen gehoord met gestolen passen, dus ik denk dat het op zich wel mee valt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:40

Ik ga voor nu zeggen dat ik het niet prettig vind. Ik vind het absoluut geen fijn idee dat iemand die mijn pasje jat of vind dus tot 50 euro aan geld van mijn rekening zou kunnen halen en dat er helemaal niks tussen die persoon en mijn geld zou staan. Voor de rest zullen er ongetwijfeld voordelen aan zitten. Vooral op stations, dan wordt een flesje water halen terwijl je trein over 2 minuten gaat ineens een stuk meer mogelijk.

Ik weet nog niet of ik het aan ga zetten. Heb een geschiedenis met het kwijtraken van dat soort pasjes en aangezien ik ook vaak in gebieden rondloop waar veel aan zakkenrollen gedaan wordt (woon in de binnenstad van Utrecht dus dan krijg je dat) weet ik niet of ik het risico wil nemen om 50 euro kwijt te raken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:46

Iedereen die een OV-chip gebruikt doet dit al :D
Dat werkt precies hetzelfde.

En wie z'n chipknip gebruikt kan bij een gestolen pas ook al geld kwijtraken, dus ook dat is niets nieuws...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:02

Eh.... niet helemaal. De ov-chip maakt geen rechtstreekse verbinding met de bank, je reist op saldo. En dat saldo is er vooraf op een andere manier opgezet.
Een belangrijk gevolg daarvan is dat je het geld van de ov-chip niet zomaar voor iets anders in kunt zetten. Dat maakt het al een stuk minder aantrekkelijk om te frauderen met de ov-chip: het levert je eerst en vooral gratis reizen op maar echt zoden zet dat niet aan de dijk. Wil je het geld voor iets anders kunnen gebruiken dan heb je al een behoorlijk ingewikkelder systeem nodig.

Van de andere kant is het verkrijgen van een legitiem overschrijvingsding dat je vervolgens misbruikt (en waarvan je de opbrengst gauw doorsluist naar een ontraceerbare rekening) een stuk eenvoudiger en lucratiever.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:06

Ik vind het ideaal :j

Kreeg vorige maand al mijn nieuwe pas waar het op staat. Nog niet alle pin automaten hebben die nieuwe functie.
Dan zie je aan de zijkant van het pinapparaat een soort wi-fi teken staan als het kan.

Als je pas word gestolen, kost het je 'maar' 50,- als diegene dat al doet. Dus zo gevaarlijk is het niet.
Als iemand je pas steelt is het sws zaak om snel 'erachter' te komen.. kan wel wat meer dan 50,- gestolen worden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:12

Anthea schreef:
Het kost ook zoveel tijd, je pincode intoetsen...

:')

Je moest eens weten hoeveel mensen aan de kassa nerveus staan te doen. Op de kassa tikken, nog een keer aan het pasje duwen, het pasje er zelfs uithalen... _-:(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:13

Is dat erg dan?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:14

Shadow0 schreef:
Is dat erg dan?

Was die vraag aan mij gericht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:18

Ja :) Is het erg als mensen even de tijd nemen om af te rekenen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:19

Blijkbaar voor de klanten die staan te wachten aan de kassa wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:21

Shadow0 schreef:
Ja :) Is het erg als mensen even de tijd nemen om af te rekenen?

Volgens mij lees je dan niet helemaal goed, want mijn reactie gaat over dat ze dat juist niet doen.

Veel mensen nemen zich juist niet te tijd om die 3 tellen te nemen om af te rekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:22

Ben ook zeker geen fan van.
Een goei dief zorgt er voor dat je niet door hebt wanneer je pas heeft gestolen, eventueel stoppen ze een nep pas in je tas of ze kopieren je pas.
Vervolgens elke dag maximale bedrag opnemen.

Internet bankieren op je telefoon... zou ook nooit doen harstikke onveilig.
Internet bankieren op laptop en paswoord op laten slaan zou ik ook nooit doen, ze hoeven alleen je tas te stelen waar je laptop en telefoon in zit en ze kunnen alles overmaken.

BTW zelfde idee van dit systeem is de chipknip wat keihard geflopt is.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:24

Het lijkt mij geen verkeerd idee, maar ik zou het fijner vinden als je zelf ook het maximale bedrag kan aanpassen. Ik zou het vooral gebruiken voor kleine dingen en dan zou 15 euro max per dag al genoeg zijn. Stel iemand gaat ervandoor met mijn pas, dan zou ik 50 euro al best wel vervelend en veel geld vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:24

Het hele punt is dat ze je pas helemaal niet hoeven te stelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:26

En wil niet mensen op ideeën brengen.
Maar als je nou zo in/uit check paal van NS openbreek, en je stopt daar zo kastje in die 50 euro van je pin pas afhaalt. Nou ben je als crimineel zo binnen }> .
Genoeg mensen die hun hele portemonnee bij ze paal langs halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:32

50 euro is misschien niet zo veel geld voor sommige mensen, maar voor mij als student is het een fiks bedrag. Ik leef 2 weken van 50 euro. Dus dan is het inderdaad een fiks bedrag ja, als je pas wordt gestolen. Als mijn pas/portemonnee weg is merk ik dat vaak pas thuis, of als ik nog naar een andere winkel ga. Ik heb mijn OV altijd in mijn jaszak dus als mijn portemonnee + pinpas in Utrecht gejat word kan het zo uren duren voor ik door heb dat hij weg is. Een slim persoon kan in die tijd natuurlijk flink gebruik maken van het feit dat jij die mogelijkheid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:33

Fjorj schreef:
En wil niet mensen op ideeën brengen.
Maar als je nou zo in/uit check paal van NS openbreek, en je stopt daar zo kastje in die 50 euro van je pin pas afhaalt. Nou ben je als crimineel zo binnen }> .
Genoeg mensen die hun hele portemonnee bij ze paal langs halen.

Ik gok dat je, je pinpas wel wat langer tegen dat apparaat moet houden dan dat je je OV tegen zo'n paaltje houdt, maar dat is een vermoeden

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:34

Maar ehm, er wordt je niet verplicht om het te gaan verbruiken he? Als jij 50 euro belachelijk veel vindt, dan gebruik je toch je het hele
systeem in de toekomst niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:37

Ja, dat weet ik. Ik heb in mijn eerdere post ook al gezegd dat ik nog niet zeker weet of ik het ga gebruiken. Het is natuurlijk vast veel sneller, maar er zitten ook best wel veel risico's aan verbonden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:38

Het zou echt schelen als mensen zouden lezen. Je kúnt niet zomaar €50,- kwijt zijn, maximaal € 25,- per keer. Die €50,- geldt als limiet voor elkaar opvolgende betalingen. Plus dat ING het vergoedt als je pas gestolen wordt. Moet je het alleen wél even melden. Maar dat lijkt me sowieso een goed idee ;)

En inderdaad, als je het niet wilt, dan gebruik je het toch niet? Probleem opgelost. Ik snap de heisa echt niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:39

Ik weeg alleen maar even hardop de voor en nadelen tegen elkaar op, ik maak nergens een heisa van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:42

Berdien schreef:
Plus dat ING het vergoedt als je pas gestolen wordt.

Dus kan ik ik straks op verjaardagen mijn pinpas met €50 te goed weg geven zonder dat mij geld kost :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-14 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:43

Ik doelde meer op de berichten hier over apparaten in OV-checkpalen en weet ik niet wat. Als je zo gaat denken kun je beter je huis niet meer uit. Of wacht... :)* daar ben je ook niet veilig, met de huidige manier van inbreken en de geweldsescalatie daarbij.

Het is een keuze die je krijgt. Vertrouw je erin en vind je het handig? Dan maak je er gebruik van. Doe je dat niet? Dan doe je het niet en is er verder ook geen man overboord.

Wat denk jezelf Fjorj?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:43

De heisa is wat mij betreft dat we als maatschappij wat lichtzinnig met het betalingsverkeer omgaan, en niet echt na lijken te denken over de risico's.

Er zijn nu al zoveel zaken waarbij het vooraf heel redelijk geregeld lijkt, maar waar achteraf blijkt dat de kleine regeltjes toch ineens inhouden dat je moet betalen. Het eerste risico lijkt me bv dat als de ING zegt dat ze vergoeden als de pas gestolen wordt, dat nog niets zegt over fraude als de pas niet gestolen wordt maar wel misbruikt. En dat is bovendien een stuk lastiger aan te tonen, en dus een risico.

Naast dat het knap zonde van je eigen 25 euro is, is het daarbij ook nog een risico dat het criminele circuit ineens nog makkelijker aan geld komt... ik denk niet dat dat een goede zaak is.