Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Tiggs schreef:Lusitano schreef:Weet je wat ik me afvraag? Hoe het kan dat die kosten zo exponentieel gestegen zijn sinds de privatisering van de ziektekostenverzekering.
Ik weet nog (pas op: komt er een uit de oude doos) dat het ziekenfonds iets tussen de 50 en 60 GULDENper maand kostte.
Je betaalt nu zo'n 100 euro premie voor een verzekering. Als ik het goed heb kun je 70 euro zorgtoeslag krijgen. 100-70= 30 euro = iets meer dan 60 gulden.
Komt toch wel bij elkaar in de buurt.
Brainless schreef:Imala schreef:Of het leuke gescheiden wonen/zorg. Huur maar een kamertje en koop je zorg maar in. Dat je maar een aowtje hebt das je eigen probleem.
Met minder inkomen kun je gewoon AWBZ krijgen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het een vetpot is hoor.
Maar zoals al eerder gezegd, mensen gebruiken veel meer zorg.
"Vroeger" had je geen rollators en elektrische bedden/trapliften, medische controle (en de daarbij behorende medicijnen) enz.
Ook kwam er niet iemand je elke dag helpen aankleden, dat moesten dan de eigen kinderen doe.
Of een ander familielid/buurvrouw.
Mijn "opa" (88) is nu van de boerderij overgegaan naar een zelfzorgflat.
Als je hoort hoe het vroeger was; geen stromend water, geen elektra, geen CV en als je staar kreeg had je pech en was je aan huis gekluisterd.
Ik durf mijn hand er ook voor in het vuur te steken dat hier over het algemeen beter wordt gezorgd voor werklozen/ouderen/zieken.
Ik vroeg haar of ze ook AB willen schrijven voor het geval dat ik een bacterie oploop??? recept ging een dag duren....dus ben nooit meer terug geweest na 2 nachten wakker te hebben gelegen was het over, zoals gebruikelijk.
, niet overgestapt, zelfde verzekering gehouden), dus ik vraag me af of dit niet gewoon een beetje in lijn is met een "normale" prijsstijging. (Ok, stel dat ie dit jaar ook "normaal" mee was gestegen, dan is het nog een forse prijsstijging, maar ik vind die 20% nu zo ontzettend drastisch klinken... Terwijl het eigenlijk maar 10 euro hoger wordt als in 2013 :S (10 euro is natuurlijk best een bedrag op zo'n kostenpost, dus snap het wel, maar vind het op zich al minder dramatisch klinken als "20
Shadow0 schreef:Brainless: dat is niet waar. Er is een vast bedrag en een bedrag per consult. Er zijn uiteraard wel plannen om dat te veranderen.
http://medischcontact.artsennet.nl/actu ... onsult.htm
Citaat:Na 8.00 uur of voor 18.00 uur mag een HDS op werkdagen geen (telefonische) consulten of visites declareren.
purny schreef:Waarom heeft niemand door dat we hier een goed zorgstelsel hebben? We hebben misschien het beste zorgstelsel van de wereld.
Brainless schreef:Shadow0 schreef:Brainless: dat is niet waar. Er is een vast bedrag en een bedrag per consult. Er zijn uiteraard wel plannen om dat te veranderen.
http://medischcontact.artsennet.nl/actu ... onsult.htm
Overdag (tijdens kantoortijden) krijgen ze dus niets extra's betaald.
Alleen voor daarbuiten.
http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgo ... aties-HDS/Citaat:Na 8.00 uur of voor 18.00 uur mag een HDS op werkdagen geen (telefonische) consulten of visites declareren.
Kiwipitje schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens, een bijstandsuitkering is daar niet voor bedoeld. Evenals vakanties, dure smartphones, dikke auto's, etc. In de stad waar ik woon, zijn er genoeg die een (bijstands)uitkering ontvangen, en die dingen wel doen. Van mij zou daar beter op gecontroleerd mogen worden.Een paard van een bijstandsuitkering
Ik werk fulltime en kan ook geen paard betalen hoor.

moyra schreef:Ik denk dat TS vooral duidelijk wil maken dat we tegenwoordig nog werken om te overleven en niet meer om te leven.
Veel mensen kunnen niet sporten (op buiten hardlopen, wandelen ed na) een avondje uit of een dagje naar de dierentuin met het gezin.
En de verhogingen komen er toch wel, ook als we ons er kwaad om maken.
Morganlefay schreef:Shadow0 schreef:Wat mij stoort is dat er helemaal geen discussie gevoerd wordt over hoe we de zorg nu echt willen inrichten: wat vinden we belangrijk en wat niet, en hoe kunnen we dat betalen.
Ga eerst maar eens wat doen aan die megasalarissen die managers in het AWBZ naar binnen halen of interims die een ton per maand vragen.
Verspilling van hulpmiddelen??
Dus niet de vloer dweilen met incontinentiemateriaal maar met een dweil![]()
Laat ook eens de premie AWBZ zien.
Of de kosten van een snee in je duim als je er mee naar de EHBO gaat.
Weet er nog wel een paar.
Gewoon Basiszorg Huisarts apotheek fysio en ZKH in de Basisverzekering hierover geen ER.
de rest in de AV's
Zijn ook de oudjes niet meer eenzaam, want niemand heeft meer iets te doen. ais schreef:De mensen die het hardst roepen dat er bezuinigd moet worden, kunnen volgens mij veelal zelf flink wat inleveren, waardoor het al goedkoper wordt..
Selka schreef:Serieus: Zorg is duur, kan hier bespaard worden? Ja ik denk het wel. Helaas ben ik geen topvrouw in de zorg en heb dus totaal geen inzicht in hoe en wat. Het enige wat ik me kan bedenken is medicijnen.
Selka schreef:Smartphone, 2 tv's, netflix etc. is allemaal luxe en niet nodig. Hoe vaak ik wel niet iemand tref die klaagt over weinig geld en wel lekker naar de friettent gaat en met de smartphone belt..