Wanneer pak je de fiets en wanneer auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:56

Ik heb echt een hekel aan fietsen, maar voor 10 minuten fietsen zou ik niet de auto pakken.
Bij mij zijn de criteria of ik de fiets pak: afstand, weer, parkeermogelijkheden.
Bij slecht weer pak ik meestal de auto, tenzij de parkeerkosten hoog zijn of het lastig te bereiken is met de auto (stad).
Bij goed weer pak ik meestal de fiets tenzij het langer is dan een half uur fietsen.
Is het echt goed weer (> 20 graden) en heb ik alle tijd dan wil ik ook wel langer dat een half uur fietsen.

Mijn werk is 20 min fietsen en daarna nog de trein, dit fiets ik altijd ivm parkeermogelijkheden. 10 min fietsen zou ik zeker niet de auto voor pakken, zeker als het de reistijd niet verkort.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:06

AnneXxX schreef:
Naar stal ga ik 9 van de 10 keer met de auto....en het is maar 1.5km.
Lara_Silver schreef:
alleen maar nog de auto, ook toen ik vorig jaar op één kilometer afstand van mijn werk woonde..

Die eerste 2-3 km zijn zo slecht voor de auto, heb je meer slijtage dan 200 - 300 km met warm motorblok.

AvWShots

Re: Wanneer pak je de fiets en wanneer auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:08

Ja dat weet ik :(

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:10

Leuk, ik zit om hetzelfde in dubio. Woon 12 km van mijn werk, fiets er iets van 35 min over, maar, inderdaad... over de bulten... pfff.

Heb niet echt een zuinige auto, zeg 1 op 8, dus dat kost me per dag 24/8 is 3 liter brandstof x 1,40 = 4,20. Mijn baas rekent 1,20 aan parkeergeld, dus 5,40 per dag. :$ $ of 5 dagen werken in de week... zeg 20-25 euro in de week. Ping, kassa. Auto is maar een beetje sneller omdat we bijna 10 minuten lopen van de parkeerplaats naar de werkplek. Fietsenstalling ligt gunstiger.

Als ik dienst heb neem ik zowiezo de auto omdat ik niet weet hoe laat het gaat worden en midden in de nacht door de groesbeekse bossen lijkt me wat minder gezellig, verder zat ik van de winter met dat het toch wel èrg donker was, maar dat is inmiddels alweer voorbij.

Heb een hekel aan wind en regen is niet handig omdat we onze kleren niet echt uit kunnen hangen in de kleedkamer. Maar niet onoverkomelijk.

Dus... ik streef naar minstens 2x per week toch wel de fiets te pakken. Goed voor de conditie, en het scheelt toch in de financiën.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:12

Ik ga eigenlijk altijd met de fiets. Werk is 10 minuten verderop, school doe ik met de trein en de bus.
Naar de paarden ga ik wel met de auto (25 minuten met de auto) en als ik naar een plek moet wat niet goed bereikbaar is met het OV ga ik ook met de auto.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:44

Ik ga ook vrijwel altijd met de fiets, al mijn clienten zitten op max een kwartier fietsen en de zorgboerderij waar ik werk op n km of 11, maar door de week moet ik wel want dan heeft mijn vriend de auto meestal. Op zaterdag ga ik wel altijd met de auto naar de boerderij, scheel me gewoon zoveel tijd sochtends :')

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:13

Ik fiets zoveel mogelijk. Naar stal, naar de supermarkt, naar andere winkels in het dorp, naar vriendinnen, etc. Maar soms moet ik veel dingen meenemen, is het te ver weg of gewoon slecht weer :+ en dan pak ik wel de auto. Naar mijn werk ga ik ook met de auto (35 km van huis), maar fiets ik het laatste stukje. Het is namelijk een drama om in de spits de stad in/uit te komen. Daarom parkeer ik vlak buiten de stad en fiets dan vrolijk alle files voorbij :))

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:17

Ik doe alles met de auto, echt erg eigenlijk. :=
Maar komt ook omdat ik bijna altijd 's avonds/ 's nachts werk, fiets dan niet graag alleen naar huis. :n

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:21

Naar het werk ga ik altijd met de auto, dan is meer dan 20 KM enkele reis en met de fiets nog verder omdat ik moet omrijden, daarbij woon ik in Limburg en heb ik last van bergen en heuvels. :')

Sinds kort pak ik voor kleine stukjes ook de fiets waar ik eerst de auto voor zou pakken en eerlijk gezegd bevalt het me wel. :j Vooral als de hond mee mag, die vind het leuk om mee te rennen en ik vind het leuk om hem om me heen te hebben dartelen. *D

Ik vind het wel verbazingwekkend dat mensen echt de auto pakken voor 1,5 KM! :oo Dat doe ik vaak te voet. :')

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:27

Ik fiets eigenlijk altijd tenzij het langer als anderhalf uur fietsen is, heel slecht weer is of ik echt heel veel mee moet nemen.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:36

Ik pak altijd de auto! Heb niet eens een fiets :+

Heb ook zo'n enorme hekel aan fietsen, loop nog liever. Als het mooi weer is pak ik wel eens de scooter, vind ik heerlijk met een zonnetje erbij.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:43

Ik heb m'n fiets uitgeleend en heb hem eerlijk gezegd ook nog niet gemist :=
Ik doe echt ALLES met de auto, zelfs de supermarkt en die is nog geen kilometer weg. Zal vast slecht zijn voor een auto, ik doe het al 4 jaar zonder problemen met dezelfde auto en voel me niet echt geroepen om met boodschappentassen op de fiets te gaan :+ Daar komt dan nog bovenop dat ik gewoon te lui ben om te fietsen :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:52

Rex_Rolfo schreef:
AnneXxX schreef:
Naar stal ga ik 9 van de 10 keer met de auto....en het is maar 1.5km.
Lara_Silver schreef:
alleen maar nog de auto, ook toen ik vorig jaar op één kilometer afstand van mijn werk woonde..

Die eerste 2-3 km zijn zo slecht voor de auto, heb je meer slijtage dan 200 - 300 km met warm motorblok.

Weet ik. Ik ben leerling monteur, mijn auto kreeg destijds om die rede ook twee keer per jaar nieuwe olie en de rest van de slijtage nam ik voor lief, auto's vervelen me sowieso snel dus ik doe er maar een jaar of 4 / 5 mee. Deze auto heeft dat alleen maar één maand moeten verdragen, heb deze nu 5 maanden en er 8000 km op zitten, valt echt wel mee.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 25-02-14 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:56

Altijd met de auto.. tja dat ding staat er niet voor niets.
Eigenlijk pak ik alleen nog maar de fiets als ik naar m´n werk ga omdat ik anders alleen al werk voor het parkeergeld.

Tja.. ik ben lui :o

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:58

Ligt eraan of ik zware boodschappen heb of alleen in het donker moet fietsen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:02

Woonwerk is 75 km enkele reis, dus dat gaat 'm niet worden :D
Ik fiets met de honden, en zomers wel eens voor een enkel boodschapje of een brief posten oid naar het dorp (5 km). Maar meestal halen we de hele zooi in één keer met de auto. We zitten redelijk buiten de bebouwde kom, alles is al snel vrij ver weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:11

Ik heb nog geen auto, maar heb over een tijdje wel de scooter...
Ik denk dat ik dan alleen de fiets nog pak voor de bushalte ivm pikken...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:11

Ik moet zeggen dat ik, nu ik niet meer op stap ga, dus ook niet meer zoveel fiets. Vroeger deed ik echt altijd wel dus alles met de fiets of ik liet mijn vader me brengen en halen :o

Maar ik rij niet als ik alcohol heb gedronken, ook niet de 1 of twee glazen die nog wel binnen de norm vallen.
Dus weet ik dat ik alcohol ga drinken pak ik het OV of laat mijn vriend me halen of brengen of ik fiets, of drink ik heel simpel niks en daar heb ik gek genoeg de volgende dag nooit spijt van :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:13

Ik fiets alleen naar het station of de bushalte. Heb een studentenov en die gebruik ik ook lekker zo lang het nog kan!
Verder haat ik fietsen, dan kom je helemaal bezweet en met vernacheld haar aan, dag hoor. :evaw:

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:42

Konstantine schreef:
Ik fiets alleen naar het station of de bushalte. Heb een studentenov en die gebruik ik ook lekker zo lang het nog kan!
Verder haat ik fietsen, dan kom je helemaal bezweet en met vernacheld haar aan, dag hoor. :evaw:

Oh heerlijk, fietsen naar school... Als sardientje in blik in die opgepropte bus/trein, nee daar word ik vrolijk van :')

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:46

Ik heb pas net een auto :o .

Naar mijn paar fiets ik (paar km) tenzij echt slecht weer of erg koud (ivm enorme pijn aan mijn handen dan).

Naar mn werk met de auto (ruim 8 km) tenzij het mooi weer is :).

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:49

In principe doe ik alles met de auto.. Ik ben ook nogal lui wat dat betreft :') maar werk ik nu midden in het centrum en moet ik wel fietsen omdat ik anders aan het werk ben voor mijn parkeergeld ;(

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:02

Het is echt 50/50 haha. Misschien moet ik toch meer naar de goede kant van de 50 gaan hangen :P

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:17

Ik heb niet eens een fiets :o
Schandalig eigenlijk, want nu doe ik alles met de auto. Mijn voornemen is dan ook om komende maanden een fiets aan te schaffen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:22

Auto, tenzij

- Ik een drankje ga doen

Maar dat probeer ik meestal nog een bob te regelen, want ik kan gewoon zonder drank al nieteens op mn fiets blijven zitten. Onding :'). Ik heb mijn mama's fiets gepikt als goed voornemen, nu staat-ie hier wel best en haalt ze 'm bij mij op als ze 'm nodig heeft :=

Mijn ouwe dinkietje uit 1999 doet het trouwens al een paar jaar prima op kleine stukjes.
Ene werk is 300 meter naar links, dorp is 300 meter naar rechts en paard stond 400 meter verder dan het dorp. Ook vrienden en een heleboel andere dingen zaten allemaal binnen die 500 meter. Voor grotere afstanden pakte ik de auto van mijn vader, omdat Dinkie nou ook niet echt veilig te noemen is.
Heb sinds een paar maanden een andere baan, zo'n 10 minuutjes met de auto, maar merk geen verschil in slijtage of wat dan ook. Hij was al oud en dat is-ie nog steeds :+.