Vergoeding oppas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:19

jij moet het gewoon opgeven aan de belasting als inkomsten (of bijverdiensten als je nog ander werk hebt). De ouders kunnen het alleen aftrekken van de belasting als jij aan bepaalde voorwaarden voldoet (die voor de belastingdienst gelden) Dat kun je inderdaad vergelijken met voorwaarden/opleidingseisen gastouderbureaus, maar je mag het ook als zelfstandige zelf regelen.

Tot drie dagen per week hoeven zij niets af te dragen als werkgever als jij als zelfstandige werkt.
Dat kan ook met witte werksters of andere hulp in en om huis en tuin. Dan is er geen dienstverband, maar huren ze jou op uurbasis in.
Je bent dan zeg maar Zelfstandige zonder personeel en hebt recht op allerlei vrijstellingen en aftrekposten zoals reiskosten en opleidingskosten, sparen voor oude dag, arbeidsongeschiktheidsverzekering etc.

Echt de moeite waard om je te laten voorlichten of uit te zoeken...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:25

Je wilt geen discussie over zwart of wit werk... dat is een beetje struisvogelpolitiek... heb je al nagedacht over bijvoorbeeld de volgende punten:

- de belastingdienst. .. als die op de proppen komen heb je een groot probleem... en die zijn ook niet achterlijk dus de kans dat ze er achter komen is vrij groot
-Verder bouw je geen pensioen op, wil je straks puur van een aow-tje leven? Van het beerag wat jij noemt te willen verdienen blijft niet veel over na aftrek van vaste lasten om opzij te zetten als pensioenpotje.
- hoe wil jij met je zwarte baan een huis gaan kopen of huren?
-Als de kinderen oud genoeg zijn, houdt het werk op, met een beetje geluk mag je dan nog een paar uurtjes poetsen maar hoe zie je je toekomst dan voor je? Je hebt dan wellicht enkele jaren voor het gezin gewerkt waardoor er een afstand ontstaat tussen jou en de reguliere arbeidsmarkt.
-Je bouwt geen rechten op zoals werkloosheidsuitkering, ziektewetuitkering etc. Wat gaat er gebeuren als jij een auto ongluk krijgt en niet meer in staat bent om bij dat gezin te werken?

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 14:26

Dat wist ik helemaal niet!
Wit heeft natuurlijk mijn voorkeur, maar ik dacht dat dat alleen via gastouderbureau kon, waar ik momenteel (nog) niet voor in aanmerking kom.
Ga het uitzoeken, thanks

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:27

Neon schreef:
Je wilt geen discussie over zwart of wit werk... dat is een beetje struisvogelpolitiek... heb je al nagedacht over bijvoorbeeld de volgende punten:

- de belastingdienst. .. als die op de proppen komen heb je een groot probleem... en die zijn ook niet achterlijk dus de kans dat ze er achter komen is vrij groot
-Verder bouw je geen pensioen op, wil je straks puur van een aow-tje leven? Van het beerag wat jij noemt te willen verdienen blijft niet veel over na aftrek van vaste lasten om opzij te zetten als pensioenpotje.
- hoe wil jij met je zwarte baan een huis gaan kopen of huren?
-Als de kinderen oud genoeg zijn, houdt het werk op, met een beetje geluk mag je dan nog een paar uurtjes poetsen maar hoe zie je je toekomst dan voor je? Je hebt dan wellicht enkele jaren voor het gezin gewerkt waardoor er een afstand ontstaat tussen jou en de reguliere arbeidsmarkt.
-Je bouwt geen rechten op zoals werkloosheidsuitkering, ziektewetuitkering etc. Wat gaat er gebeuren als jij een auto ongluk krijgt en niet meer in staat bent om bij dat gezin te werken?

helemaal mee eens en zeer goede punten! Als je een boete krijgt van de belasting houd er dan ook maar rekening mee dat je nog wel even jaren bezig bent met betalen,die zijn niet mis heb ik gehoord!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:30

Als zzp-er moet je ook zorgen voor goede verzekeringen die overigens duur zijn. Een vriendin van me had haar eigen schoonheidssalon, ze heeft altijd alleen voor zichzelf gewerkt en nooit in dienstverband. Toen kreeg ze op haar 24ste reuma... en was ze niet meer in staat om wat voor werk dan ook te verrichten... ze was niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en nu heeft ze dus nergens recht op want het salaris van haar vriend was net te hoog... (ja op een pgb... maar geloof mij dat ze daar nauwelijks iets mee kunnen)

D_Desteny

Re: Vergoeding oppas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:34

Ik denk dat het voor dit gezin ook onmogelijk is om €1320,00 pm van de bank te halen zonder dat dit opvalt. Met dit soort bedragen is het echt een te groot risico om het zwart te doen!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:34

Demone schreef:
Dat wist ik helemaal niet!
Wit heeft natuurlijk mijn voorkeur, maar ik dacht dat dat alleen via gastouderbureau kon, waar ik momenteel (nog) niet voor in aanmerking kom.
Ga het uitzoeken, thanks

Goed dat je er toch zo over nadenkt, TS.

Omdat je nog geen gediplomeerd gastouder bent, kan het inderdaad niet via een gastouderbureau. Volgens mij kun je dan 2 dingen doen, maar daar weten anderen misschien aanvullingen op:

- je als ZZP-er inschrijven bij de KVKen je uren per maand factureren. Je draagt dan zelf zorg voor evt. verzekeringen en belastingaangifte. Volgens mij is oppassen vrijgesteld van BTW. Huishoudelijk werk niet.
- het gezin kan je in dienst nemen

Hoe je het ook gaat doen, wees niet te bescheiden en laat je niet leiden door die ruim 1300 euro per maand dat voor jou nu een heel vermogen lijkt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:35

En €1300,- per maand lijkt heel veel, totdat je er echt van moet gaan leven, en dan is het ineens toch niet zo veel.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:35

D_Desteny schreef:
Ik denk dat het voor dit gezin ook onmogelijk is om €1320,00 pm van de bank te halen zonder dat dit opvalt. Met dit soort bedragen is het echt een te groot risico om het zwart te doen!

Daar weet jij echt niks van, net zoals ieder ander hier op bokt. Waarom zou het van de bank moeten komen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:36

die 1300 per maand klinkt leuk,maar als ze je controleren of dergelijke is die 1300 heel weinig in combinatie met de kosten die je moet betalen aan de belasting en verzekeringen etc

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:38

celano schreef:
D_Desteny schreef:

Daar weet jij echt niks van, net zoals ieder ander hier op bokt. Waarom zou het van de bank moeten komen?

Het hoeft ook niet perse van de bank te komen maar daar ga ik wel vanuit.
Hoe dan ook is het voor haar denk ik een te groot risico om dit zwart te doen.
Dat dit gezin het risico eventueel wil lopen zou ik hun probleem vinden.

Gaat dit om een 4 avonduurtjes per week dan maakt het niet uit.
Je mag tot een bepaald bedrag per jaar verdienen zonder dit aan te geven maar mocht ze echt rond de €1320,00 per maand zitten dan kom je daar ver boven uit!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:39

Kijk eens naar een payroll bedrijf. Wellicht is dat een oplossing voor je!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:42

Even ter idee. Stel dat je dit wit wil gaan doen (wat ik persoonlijk een heel goed idee vind). Als ZZPer betaal je inkomsten belasting, vennootschapsbelasting en BTW. Als jij €10,- per uur over wil houden, ziet je rekensommetje er zo uit:
Overhouden: €10,00 ==> Incl. Inkomstenbelasting €13,00 ==> Incl. venootschapsbelasting €13,39 ==> Incl. 21% BTW: €16,20

Daar zit nog geen vakantiegeld in, geen ziektekosten/dagen, geen verzekeringen, geen (bij)scholing, geen bijzonder verlof, geen pensioenopbouw, geen reiskosten.
Hou er dus rekening mee dat het wit doen veel duurder is voor het gezin dan het zwart doen. Aan de andere kant bied wit werken jou wel véél meer bescherming.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:44

ZZP is vermoedelijk geen optie, je moet dan verschillende opdrachtgevers hebben, anders neemt de belasting alsnog aan dat het gaat om een arbeidsovereenkomst. Payrolling is vermoedelijk een betere oplossing.

En Vjestagirl: het biedt het gezin ook veel meer bescherming. Als de belastingdienst echt op de stoep staat, komen ze bij het gezin de niet-betaalde werkgeverspremies innen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:53

Als ZZPer betaal je GEEN vennootschapsbelasting! Je betaalt INKOMSTENbelasting

Vjestagirl schreef:
En €1300,- per maand lijkt heel veel, totdat je er echt van moet gaan leven, en dan is het ineens toch niet zo veel.

Maar als zelfstandige kun je uiteraard die andere twee dagen ook werk zoeken... Of 3 dagen, Genoeg ouders die flexibele opvang zoeken omdat ze ook weekenddiensten hebben. Of eens weg willen zonder kinderen en daar oppas voor zoeken.

Maar oriënteer je wel op uurtarief! Ga niet te laag inzetten, als ze het voorstel niet goed vinden kun je altijd nog zakken en onderhandelen. Reistijd en kosten kun je best meenemen, en anders moet je het in je uurtarief verrekenen. Maar los declareren is misschien wel handiger.

Je priveauto zakelijk gebruiken en daar de kosten (deels) van declareren is vaak aantrekkelijker dan andersom.

Edit:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ndernemen/

Je hebt als ZZP-er echt een grote belastingvrijstelling hoor, en als je startende ondernemer bent heb je de eerste paar jaar nog extra aftrek. En dat is over je winst. Je hebt dus kans dat je niet eens aan belastingbetalen toe komt de eerste tijd en zeker niet op 30%! Die 30% gaat namelijk pas tellen over je winst, na aftrek van belastingvrije bedragen. Het is pas winst na aftrek van je kosten.
Stel dat je eerste ongeveer 9000 euro winst belasting vrij is (precieze bedragen kun je opzoeken). En je verdient op jaarbasis €1500,- excl btw x 11 = 16.500 euro.
Dan betaal je de eerste schijf over 16.500 - 9000 = €7.500, daar moet je dan 37% belasting over betalen. Even simpel: 40% van 7500euro is 3000 euro belasting. Dat is minder dan 20% van je totale winst. en nog lager % van je omzet.

BTW maakt het voor je gastgezin uiteraard wel duurder maar weet niet hoeveel btw je moet afdragen over oppassen.
Normaal bedrag voor oppassen per kind per uur voor gastouders is tussen de 5,40 en 7 euro per kind per uur inclusief bureau kosten.
Normaal bedrag voor witte werksters ligt tussen de €12,50 en €15,-- per uur. Daar zijn dus ook speciale belastingregels voor zodat de aanbieder geen loonbelasting af hoeft te dragen. Het is aan de werkster zelf haar inkomsten op te geven.

Citaat:
Aftrekposten

Als de Belastingdienst u als ondernemer ziet, kunt u profiteren van aftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. U hoeft dan minder inkomstenbelasting te betalen. Om voor sommige faciliteiten in aanmerking te komen moeten u voldoen aan het urencriterium.

De belangrijkste aftrekposten zijn:

zelfstandigenaftrek. Zelfstandigen mogen een vast bedrag van de winst aftrekken (2013=€ 7.280. );
startersaftrek. Startende zzp’ers hebben in bepaalde gevallen recht op een extra aftrek bovenop de zelfstandigenaftrek (€ 2.123);
MKB-winstvrijstelling. De MKB-winstvrijstelling is een extra aftrekpost van 14% op de winst, na toepassing van andere aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Samenvoegen aftrekposten

Het kabinet wil de verschillende aftrekposten voor ondernemers samenvoegen. Een ondernemer kan dan makkelijker zien hoeveel hij overhoudt van zijn winst. Ook dalen de administratieve lasten.

Het kabinet wil deze ‘geïntegreerde ondernemersfaciliteit’ omzetten in een aparte winstbox, met een eigen belastingtarief. Winst wordt dan tegen een lager tarief belast. De winstbox is er naar verwachting per 1 januari 2015.

Kijk goed onder welke regeling je valt, als gastouder kan het ook anders zijn,lees de pdf:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... orter_2013

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... orter_2013.

Volgens mij heb je gastouders die "in dienst" zijn van het gastouderbureau en gastouders die zelfstandig ondernemer zijn. Daar zit verschil in. Jezelf verhuren als "Nanny" en huishoudelijke hulp is weer wat anders dan gastouder zijn.