Wie heeft er een mooi schoonmaakschema?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Re: Wie heeft er een mooi schoonmaakschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:48

hier zou een schema ook niet werken.. door mijn gezondheid weet ik van te voren nooit hoeveel ik kan doen. Zo was ik vanmiddag ook van alles plan, maar is de werkelijkheid dat ik met de laptop in bed lig, omdat ik niet meer kan.. meestal gebeurt hier dus het meeste als ik een goede dag heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:51

Toilet doe ik echt niet dagelijks hoor... Hooguit 2 keer per week.

wiebke schreef:
Ohja, in die plantenspuit doe ik allesreiniger, een beetje bleek en water, hier spray ik dan de tafels, gasfornuis, vensterbanken enz. mee in en ga er vervolgens met een nat doekje overheen.. scheelt weer gezeur met een sopje maken enzo!

Houd je je tafels e.d wel mooi als je schoonmaakt met bleek? Nog afgezien van de belasting voor het milieu trouwens...

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:55

ik heb trouwens ook een spuitfles gevuld met half allesreiniger/half water, ideaal! geen sopje meer nodig :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:27

-Iedere dag stofzuigen zowel beneden als boven alles! Honden in huis hebben veel haarverlies xD
-Afwas doet het afwasmachine, draaid enkel als ie vol genoeg is!
-Echt goed dweilen 1x in de maand voor de rest gaat de zwabber er dagelijks met wat water door, zonder sopje.
-Keuken en badkamer worden 1 tot 2x in de maand grondig gepoest, tot plafond aan toe! Witte keuken en badkamer :(
-Ramen worden 1x in de week gewassen (grote schuiframen tot op de grond onder anderen....) wegens de picasso's dat de neuzen van de honden maken :)
-Wasmachine draaid enkel wanneer er voldoende was is en 's nachts.
-Opruimen gebeurd dagelijks.

Gho ik denk dat het dat zo wat is :D

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:51

Wat handig al die schema,s . Hoop dat het ook werkt met onregelmatige werktijden. En dat we een mooie verdeling kunnen maken. Wij kwamen vanuit een appartement en dat werkt toch anders dan een huis .

Hoevaak doen jullie iets aan de tuin, wieden, heg snoeien. Grasmaaien , Kärcher etc

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:56

Wanneer het écht nodig is :o

Maar wij krijgen kippen die los gaan lopen, dus ik vrees wel nu op zeer regelmatige basis onderhoud te moeten plegen ivm extra onkruid en rommel door hun poep en gewroet.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:17

RedPassion schreef:
Toilet doe ik echt niet dagelijks hoor... Hooguit 2 keer per week.

wiebke schreef:
Ohja, in die plantenspuit doe ik allesreiniger, een beetje bleek en water, hier spray ik dan de tafels, gasfornuis, vensterbanken enz. mee in en ga er vervolgens met een nat doekje overheen.. scheelt weer gezeur met een sopje maken enzo!

Houd je je tafels e.d wel mooi als je schoonmaakt met bleek? Nog afgezien van de belasting voor het milieu trouwens...

mijn tafels zien er nog prima uit :) en het is een klein kneepje bleek op een hele plantenspuit.. ik hou van bleekgeur

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:50

Il ga elke zaterdagochtend als een wervelwind door mijn hele appartement. Ik ben een ontzettene zeikerd wat betreft schoonmaken en wil het daarom niet uitbesteden.
Dingen die ik elke dag doe:
- fornuis schoonmaken
- kranen
- wasbak en gootsteen
- bed opmaken

Wc doe ik 1x in dde week of wanneer nodig. Ben nooit thuis, dus wordt maar 1 of 2x per dag gebruikt :=

Verder lap ik toch wel elke maand de ramen aan de buitenkant.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:53

eroslover schreef:
Hoevaak doen jullie iets aan de tuin, wieden, heg snoeien. Grasmaaien , Kärcher etc

Dat is niet heel erg goed te plannen. Dat is namelijk veelal afhankelijk van het weer.
In de lente/zomermaanden moet je er wel rekening mee houden dat je eigenlijk iedere week het gras wel moet maaien. Ook ben ik echt wel iedere week bezig met onkruid wieden en tussen de tegels uit plukken.

De heg snoeien hoeft over het algemeen maar 1x per jaar. Een hogedrukspuit zou ik niet gebruiken om de tegels schoon te spuiten. Het nadeel daarvan is is dat je de tegel poreus maakt door de straal. Gevolg is dat algen juist veel eerder terug komen.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:59

GamblersCup schreef:
Mijn schema: gewoon alles achter je kont opruimen. Eén keer in de week de poetsvrouw alle verdiepingen laten doen en zij doet alles grondig :D Klaar! :')

Zo'n schema heb ik ook, behalve dat "alles achter je kont opruimen". Daar ben ik niet zo goed in :+

Wat de tuin betreft; dat is in de zomer wel wat werk, maar daar hebben we niet echt een schema voor. Gewoon bekijken wat gedaan moet worden op dat moment. Mijn man is van het gras, dat houdt hij keurig netjes bij en verder doen we de tuin samen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:00

En iris, je spuit ook gelijk al het zand tussen de tegels weg. Wij hebben het 1 keer gedaan, was 1 keer teveel :=
Met een gieter, water en azijn heb je zo de alg weg!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:02

Hier iedere week, iedere zaterdag om precies te zijn, is het schoonmaakdag. Dus het stof in alle ruimtes, kalk verwijderen, badkamer en wc grondig schoonmaken, keuken met apparaten schoonmaken, stofzuigen en dweilen. Door de week houd onze navibot het een beetje bij, vooral in de ruimte waar de kattenbakken staan want anders ligt het huis vol grit. Vooral de slaapkamer houd ik goed bij, daar word minstens iedere week het stof van de kasten verwijderd, alle meubels opzij getrokken, achter de verwarming door etc. Mijn vriend heeft een mijtallergie en krijgt erg last van de luchtwegen als dat niet bijgehouden word. De badkuip en wasbak worden meerdere keren per week eventjes afgenomen met een beetje azijn, zo houd ik het bij en hoef ik zelden met agressieve middelen aan de gang. Hiermee zijn we ongeveer zo'n 3/4 uur zoet met zijn tweetjes, ondertussen word ook gewassen. De rest van de week opruimen als je rommel maakt, keuken schoonmaken na het koken en alles direct de vaatwasser in na het eten. We doen het één keer per week omdat we beiden nog onze hobby's hebben en zo 's avonds rust hebben de rest van de week als we werken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:03

Even kijken of ik mijn schema zo een beetje kan bedenken.
Elke dag stofzuigen, eens per maand dweilen :o . Eens per week de badkamer. Elke dag de keuken met een doekje afnemen, twee keer pw de wc. Afstoffen doe ik nooit eigenlijk, eens per week ga ik met een nat doekje overal langs, elke dag maak ik de salontafel wel ff schoon.
De bovenverdieping doe ik veel te weinig :o Bed wordt wel iedere week verschoond.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:05

Mijn vriend doet op woensdag en vrijdag (dan is hij thuis, ik werk 5dagen) stofzuigen. Ik in het weekend.
Verder doet hij het afval, de vaatwasser en de strijk. En sinds ik zwanger ben, doet hij ook de kattenbak.
Keuken doe ik dagelijks als alles in de vaatwasser staat en de rest doe ik in het weekend.
Dan maak ik een lijstje op het whiteboard en streep ik af wat gedaan heb, anders raak ik het overzicht kwijt :))

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 09:23

Allemaal alvast bedankt. Iedereen heeft zo zijn eigen idee hierover. Komen ook goede tips voorbij.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:39

Hier wordt er elke dag stofgezogen en om de dag gedweild. (3 honden in huis en een halve boererij buiten) Anders ziet het er echt niet uit :=
Woonkamer eens in de week, net als de badkamer en keuken.
Overloop 1-2 keer per maand.

Wc om de dag, 4 mensen en vaak bezoek.

Fornuis elke dag na het eten, afwas 3x per dag.
Troep achter je kont opruimen en de 's ochtends altijd even een rondje om alles op te ruimen.

Was draait dagelijks meerdere keren :=

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 09:36

Ben nog wel benieuwd naar nog meer ideeën of tips van mensen!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:42

Froukje1993 schreef:
Hier wordt er elke dag stofgezogen en om de dag gedweild. (3 honden in huis en een halve boererij buiten) Anders ziet het er echt niet uit :=
Woonkamer eens in de week, net als de badkamer en keuken.
Overloop 1-2 keer per maand.

Wc om de dag, 4 mensen en vaak bezoek.

Fornuis elke dag na het eten, afwas 3x per dag.
Troep achter je kont opruimen en de 's ochtends altijd even een rondje om alles op te ruimen.

Was draait dagelijks meerdere keren :=

Hier precies hetzelfde

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:36

Jeetje wat wordt de wc vaak gedaan. De meeste bacterien e.d. zitten inderdaad aan de deurkruk. Ik heb daar ook echt geen zin in elke dag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:37

Deurkruk van de WC doe ik ook iedere dag :P afstandsbediening iedere week. Ik houd van de Dettol spuitfles. En nee ik ben niet vaak ziek ;)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 16:42

M'n schoonvader komt net binnen met de Kärcher, gezegd wat Iris er over zei, maar hij wilde het toch prqberen . Ziet er in ieder geval beter uit en t schuurtje is echt Een andere kleur, misschien moeten we die een keer lakken maar ziet er zo al beter uit.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:14

Ik blaas dit topic weer even leven in. Zijn er nog meer mensen met handige tips of schema's ben benieuwd hoe een ander dit doet.