Walging voor... mezelf.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Re: Walging voor... mezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:30

En hoe gaat t tot nu toe vandaag?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:38

Ik ga zelf in de ochtend na het ontbijt wandelen, wat helpt is als ik om acht uur sochtends met mijn moeder af spreek. Dan moet ik wel! Daarna ben ik trots op mezelf en heb ik de power om aan mijn studie te gaan.

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:55

Dit klinkt mij behoorlijk bekend in de oren, ben pas gaan samenwonen met mijn vriend, dichterbij school maar dus wel een heel eind van mn vrienden en familie af. Ook ik zit veel thuis en zou dan moeten studeren maar heb er de motivatie niet voor, mn vriend is aan het werk en ook dan staat voor hem 's avonds braaf een pan eten klaar. Ook de vreetbuien en de verveling heb ik precies hetzelfde. Ben aangekomen sinds ik niet meer thuis woon en geen ritme heb. Wat voor mij hielp was toch naar de sportschool gaan, en dan niet gaan fitnessen of hardlopen oid dat op jezelf aankomt. Nee, ik heb vroeger gebadmintond en ben bij een nieuwe vereniging (studentenvereniging) aangesloten, zo beweeg ik wat meer, is de druk om te komen wat groter omdat je in teams speelt en kom je het huis uit. Sporten helpt ook goed om je hoofd 'leerklaar' te maken, zo kun je je na sporten en lekker douchen vaak beter concentreren. Met de rest ben ik net als jij nog erg aan het rommelen, heb de motivatie maar niet en de vreetbuien blijven ook. Ben benieuwd hoe jij hier uit komt want ik zou het zelf ook graag anders willen!

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:12

Renee1991 schreef:
Uhuh, ergens is dat ook wel zo hoor! Ik heb een slechte zelfdiscipline, dat weet ik ook dondersgoed.
Ik zal eens gaan kijken hoe dat hier in de bibliotheek is. :)

En toch heeft die 'slechte discipline' vaak z'n oorsprong in faalangst of perfectionisme. Ik ben enorm gedisciplineerd, maar heb bij grote projecten zoals scripties of onderzoeksverslagen ook moeite om op gang te komen. Ik ben een enorme denker, maar zodra ik iets concreet op papier moet krijgen wordt ik onzeker en blijf ik maar twijfelen hoe te starten. Daar heb ik nu, na jaren ervaring, zicht op. Maar voorheen was dit vooral onbewust en vond ik mezelf vooral een grote nietsnut als ik wéér niets uitgevoerd had.

In jouw geval komen daar schuldgevoelens bij omdat je veel snacks/snoept terwijl je al te zwaar bent en je op die manier in een neerwaarste spiraal komt: zie je nu wel, ik heb weer niks gedaan. En dan ook nog teveel eten en dan word ik alleen maar dikker en voel ik me slechter en en en...'

Je hebt nú, in dit topic, al goede stappen gezet om dat patroon te doorbreken! +:)+

Als je voor jezelf nu op een schaal van 0 tot 10 aan moet geven waar je staat qua zelfwaardering, waarbij 0 staat voor complete walging en 10 voor volledige acceptatie, waar sta je nu dan?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:50

Probeer de deur uit te gaan! Ga ergens in de bieb aan je scriptie werken of op school/uni :) zo kom je toch meer onder de mensen en zo ben je weer eens weg van huis. Het kan ook heel motiverend werken om andere mensen te zien studeren :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:01

Wat een vervelende situatie! Ook je werkt helpt hier niet echt in mee.
Heb je wel een goede relatie met je leidinggevende? Durf en wil je het hier met hem over hebben? Kan je ook niet solliciteren in de zorg? Desnoods een paar uurtjes ook in de avond of in de middag. Dat 'breekt' je dag ook, je doet werk wat bij je opleiding past.
Wat hier ook al is gezegd, ga lekker een rondje lopen. Als je steeds dezelfde mensen tegen komt, groet ze. Maak een praatje. (is het geen idee om een hond of kat te nemen? Vooral met een hond maak je snel vrienden/bekenden :j
En qua sport, wat wil je doen? Sportschool motiveert mij nooit om heen te gaan maar badminton, wat ik heel lang heb gedaan wel. Want badmintonnen in je eentje gaat een beetje moeilijk
(daarmee zeg ik niet dat je moet gaan badmintonnen :p maar een sport wat je in teamverband moet doen motiveert veel meer. En met hoe meer je in een team zit, hoe meer mensen je leert kennen!)
pb' staat altijd open :) succes!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 16:06

He verdikkie Renée, wat bagger dat het je zo tegen zit!
Je weet dat je altijd welkom ben in Bemmel hé? :)
Mocht het nodig zijn kan ik ook wel een keer komen chillen in Weert 8-)
Genoeg leerwerk te doen, dus dat valt prima te combineren! :)

Mocht je even willen 'wordvomitten' (ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren.. :P ) kun je me altijd PB'en, of appen, heb je mijn nummer nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:11

Hee Selien, dat is lief.. Ja, ik heb je nummer nog :-)
@ Anne Vandaag gaat het op zich redelijk, vooral door de tips die hier gegeven zijn. Stom hè, dat je daar dan zelf niet aan denkt..

Ben vanmorgen begonnen met werken aan m'n scriptie (met de wekker), na een uurtje heb ik even de was opgevouwen en daarna ben ik weer verder gegaan. Toen geluncht en even boodschappen gedaan, daarna weer een uur aan m'n scriptie gezeten. Daarna ben ik naar de paarden gegaan, even gepoetst en gewandeld en geknuffeld..
Nu zit ik weer even aan m'n scriptie te werken totdat m'n vriend thuis komt.

De paardjes waren zo lief.. 't Is net alsof ze dat haarfijn aanvoelen, hoe je je voelt. Echt lief. Greetje (Fries) stond zelfs bij het hek te kijken toen ik wegliep, tja, toen moest ik even nog een keer knuffelen <3
Afbeelding

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:17

Dat is niet net alsof, ben er van overtuigd dat ze t echt voelen.
Ze spiegelen zo ontzettend. Dat is t mooie aan paarden :+:

Fijn dat t al beter ging vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:20

Tik m aan TS, ik kijk met een schuin oog mee vandaag en heb me ook goed aan mijn planning gehouden vandaag :D Nu ff chillen want ik was zo druk dat ik daar nog niet eens aan toe ben gekomen haha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:28

Nou, da's al beter dan je rotvervelen :D
Goed bezig! Ik zit nu toch ook maar even te chillen.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:30

Misschien een tip voor het afvallen. Eet ieder uur iets, zodat je geen honger hebt en de verleiding van vreetbuien een stuk kleiner is. Ik heb in het zelfde schuitje gezeten, het valt niet mee.

En hardlopen is leuk! En je kilo's vliegen er af, let maar op! Gewoon lekker 3 keer per week gaan, desnoods vaker als je even moet uitwaaien. Ik ben 40 kg afgevallen alleen door ieder uur te eten tot aan het avondeten en 3/4 keer per week hard te lopen. Zet em op!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:33

He TS, goed bezig geweest vandaag! Da's een mooi begin van het weekend.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:12

Zo als je ziet ben je niet de enige. Dat is al iets he? :)
Ik kan je vertellen dat ik hetzelfde heb gehad. Ik heb mijn scriptie erover geschreven hihi

Goede tips zijn veel al gegeven, de kookwekker, dag opdelen in blokken, jezelf bannen van Bokt(!).
Misschien een tip voor als het hardlopen toch niet doorgaat vanwege het slechte weer: Nederland in beweging. Komt iedere dag om kwart over negen op tv. Duurt 1 kwartiertje. Als het goed is heb je daarvoor al wat aan je scriptie gewerkt, dan even lekker bewegen en energie opdoen daardoor. En dan kun je met goede moed weer even verder.
Sterkte verder, want je moet het toch zelf doen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:25

Wat ben jij goed bezig geweest zeg, je mag trots op jezelf zijn!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:31

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik wil toch even zeggen dat jouw verhaal mij erg bekend voor komt TS. Ik ben in december verhuisd, 80km van huis vandaan en heb nu eigenlijk alleen mijn paard, studie en mijn huisgenootje. Ik ben de afgelopen weken ook echt een beetje depressief en vind dat zo jammer! Toen ik nog thuis woonde had ik bij wijze van elk weekend een feestje, sinds ik hier woon heb ik er nog geen een gehad.
Dus wie weet hebben wij wel wat aan elkaar :)

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:02

Goed bezig geweest gisteren! Wanneer moet je hem inleveren?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:10

Knert schreef:
Jij wilt afvallen? Weeg je elke dag. Stel voor elke dag een doel van 50 tot 100 gram. Met het minimum van 0,5 kilo per week. Trakteer jezelf 1 dag in de week met iets wat niet extreem is. En ga erna bv de badkamer schrobben.

Rest van je opmerking was voor mij nvt, gewoon een goed advies, maar..
Elke dag wegen? Op de 50 a 100 gram nauwkeurig zijn?
Ik kan TS nu al vertellen (zus met eetstoornis) dat je daar HEEL erg ongelukkig van wordt. Weinig weegschalen zijn ook zo perfect dat ze ook echt accuraat aangeven.
Daarnaast; hoeveelheid vocht die je vasthoudt, moetj e bijna ongesteld worden, enz.

1 keer in de 2 weken, en dan 2 a 3 dagen achter elkaar in de ochtend na het plassen (gemiddelde van die 3), lijkt me dan reeler

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:17

Geen ervaring met het eetprobleem, wel met uitstellen en faalangst.

Ik weet niet hoe de faalangst bij jou werkt, maar bij mij is het heel geniepig. Ik heb een cirkeltje bij mezelf ontdekt:
-Ik ga ervoor, heel hard werken
-Even bijkomen, weinig werken (na deze fase weet ik stiekem dat ik weer moet aanpakken)
-Ik weet dat ik nog veel moet doen, maar genoeg tijd (is niet zo), weinig doen
-Shiiiit veel te veel, ga ik nooit meer halen! niks doen, down voelen
-Ik ga ervoor, heel hard werken

Bij mij is het dus zaak dat ik op tijd herken dat ik in de 'ontkenningsfase' zit. Ik heb wel veel te doen, en ik heb niet oneindig tijd. Wat voor mij goed werkt is dan een schema maken:
-Wanneer moet ik alles af hebben?
-Wat moet ik doen (globaal)
-Wat moet ik doen (specifiek, dus welke opdrachten en zijn dit grote of kleine)
-Wanneer wil ik wat af hebben?
-Wanneer ga ik wat doen?

En dan dus inplannen. Als ik dan zie in mijn agenda wat ik allemaal moet doen, kan ik niet tegen mezelf zeggen: dat doe ik morgen wel. Want morgen staat er ook weer iets gepland.
Ook kijk ik naar wanneer ik het beste leer. Ik weet dat er na 17en niet veel meer van huiswerk maken komt. Dat moet ik dus 's ochtends/'s middags plannen. Ook af en toe een vrije dag inplannen zodat ik niet teveel wil dat ik weer moet bijkomen en het cirkeltje dus in werking zet.

En tja, slechte zelfdiscipline is denk ik ook een gebrek aan goede zelfkennis. Want eigenlijk is het een soort zelf-management:
-Wat heb ik nodig om goed te leren/huiswerk te maken?
-Wat zijn de signalen dat het minder goed gaat en wat moet ik dan doen?
-Wie heb ik nodig bij mijn plan van aanpak?
-Evalueren: wat ging er goed, wat niet en waarom?

Het eten zou ik nu niet op focussen, 1 ding tegelijk. Natuurlijk kun je wel wat kleine veranderingen aanbrengen, maar je school heeft nu prioriteit, je gewicht kun je daarna altijd nog aan gaan pakken.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:02

Ik ga ook even volgen, ik herken het ontzettend!

Hoppa, schop onder onze kont en we gaan ervoor. Ik blijf even meelezen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:26

Inderdaad NIET elke dag wegen.
Sorry als dat helemaal niet ter sprake is maar waarom zou je dat doen? Op elke gram blij of ongelukkig worden?

Jezelf meten is veel duidelijker.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:33

Misschien een hond erbij nemen als je toch heel de dag alleen thuis bent, is gezellig, aangezien je in weert woont elke dsg met mij eenbuitenrit maken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:39

Vandaag is best oké geweest.. Ik moest werken met een jongen waar ik nogal vrees voor heb omdat hij me regelmatig opbelt (als ik in een ander filiaal sta) om te zeggen wat ik allemaal fout heb gedaan. Vandaag heb ik (mede dankzij dit topic, bedankt!) open kaart gespeeld en gezegd dat ik daar nogal moeite mee had als hij dat deed. Hij reageerde echt super aardig, met dat hij het absoluut niet persoonlijk bedoelde maar meer als een tip voor de volende keer.. En dat ik het vooral aan moest geven als ik iets niet prettig vond, etc. Echt fijn. Het is de rest van de dag ook best gezellig geweest.

Ik moet mijn scriptie volgende week inleveren als concept, dat gaat me denk ik wel lukken. En als ik het niet helemaal af krijg geeft het ook niet, dan kan het na de feedback van m'n docenten nog aanpassen. :)

Dat cirkeltje herken ik enorm.. Ik leer me eerst helemaal suf, alsin.. samenvattingen schrijven en vervolgens geen tijd meer hebben om die samenvattingen door te nemen, denk daarna van ach het heeft toch allemaal geen nut meer, en dan op de laatste dag voor de toets ga ik als een bezetene alles doornemen. Echt slim :')
Plannen is bij mij soms echt heel moeilijk.. Ik maak vaak op basis van de hoofdstukken die ik moet leren een planning, maar dan denk ik op dag drie, ach, ik kan wel een hoofdstuk extra doen morgen. Zo stapelt het zich alsnog op. Soms gaat het heel goed, soms gaat het echt waardeloos.

School moet inderdaad voorop, maar dan vind ik het nog lastig dat ik mezelf zo lelijk vind. Ik vind het moeilijk om dat aan de kant te zetten.

Ik ga zeker niet elke dag op de weegschaal, dan raak ik alleen maar teleurgesteld (ik heb een analoge weegschaal, geen digitale) dat er 'niks' vanaf is. Daar ga ik dus niet aan beginnen.. Ik weeg me meestal een keer per twee weken, áls er dan al iets vanaf is, dan is het tenminste ook te zien op de weegschaal.

Grappig en fijn dat er zoveel mensen zijn die het herkennen, lees inderdaad vooral mee! Het pept op en er worden super veel bruikbare tips gegeven! :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:37

Nachtlampje schreef:
Knert schreef:
Jij wilt afvallen? Weeg je elke dag. Stel voor elke dag een doel van 50 tot 100 gram. Met het minimum van 0,5 kilo per week. Trakteer jezelf 1 dag in de week met iets wat niet extreem is. En ga erna bv de badkamer schrobben.

Rest van je opmerking was voor mij nvt, gewoon een goed advies, maar..
Elke dag wegen? Op de 50 a 100 gram nauwkeurig zijn?
Ik kan TS nu al vertellen (zus met eetstoornis) dat je daar HEEL erg ongelukkig van wordt. Weinig weegschalen zijn ook zo perfect dat ze ook echt accuraat aangeven.
Daarnaast; hoeveelheid vocht die je vasthoudt, moetj e bijna ongesteld worden, enz.

1 keer in de 2 weken, en dan 2 a 3 dagen achter elkaar in de ochtend na het plassen (gemiddelde van die 3), lijkt me dan reeler

Ik snap wat je bedoelt.
Ja de kleine getallen kwam door het lichte streven delen door 7 dagen. Niet al het gewicht in de laatste dag in de week halen.

En toch ben ik met streven van die 100gram per dag (idd gelijk aan een volle blaas) precies in 1 maand 3,4 kilo afgevallen.... Met maandelijkse gedoe..En het totaal is dus wel ff wat meer dan 1x plassen of wat vocht vasthouden. Misschien niet ideaal voor een ander, maar hier werkt het.

Bovendien is mijn einddoel gezond. En ja mijn weegschaal is op 100gr nauwkerig. Iksnap dat sommige met een streven of doel niet om kunnen gaan, maar bij elke methode heb je mensen die daar wel of niet wat mee hebben.