En toen stond de trein stil...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Re: En toen stond de trein stil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:55

Ik heb wel eens gehad dat we aan een spoorovergang kwamen en de trein begon ineens te toeteren (of hoe dat ook noemt bij een trein :+ ) en ineens ook vol in de rem. Ik dacht gelijk: niet weer iemand op het spoor hé! Toen reden we de spoorovergang voorbij stond daar een blinde man met een blindegeleide hond. Bah, krijg nog de kriebels als ik eraan denk, die man én hond hadden gewoon onder de trein kunnen zitten en daar stonden auto's(!!) aan de overgang, dat niemand even ingreep en die man tegen hield, daar snap ik nu helemaal niks van :n

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:56

hier helaas ook 1 keer meegemaakt in de avond dat er iemand voor de trein was gesprongen en de machinist en conducteurs er uit moesten om met zaklampen de stukjes van de persoon van t spoor te rapen we hadden echt ontzettend lang stil gestaan...

en dat ik nog op school zat was er een oud klasgenootje die voor de trein was gesprongen die ik samen met paar andere heb zien liggen naast het spoor...dat was echt vreselijk...

maar t ergste moment wat ik niet vergeet, en ik me nog steeds af vraag of ik er wat aan heb kunnen doen.
of ik haar moeder heb kunnen stoppen
heb de moeder van een vriendin s'morgens naar de trein zien lopen (terwijl ik die ochtend nog hoi tegen haar heb gezegd en vroeg wat ze ging doen, dat ze zei dat ze lekker aan de wandel was door de polder op de vroege ochtend...)
heb die ochtend de trein naar me werk had gepakt...om half 7
en op me werk aangekomen hoorde ik dat ze een half uur later voor de trein was gesprongen...
ik voel me er nog steeds zo schuldig over ...heb nog steeds in mijn hoofd van wat als ik haar had kunnen stoppen.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 04-02-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:56

Inoterry schreef:
Mensen hebben ook totaal geen besef hoe lang de remweg is van een trein, in het meest gunstige geval is dat nog 300 meter.

Even een kleine correctie hierop: onder ideale weersomstandigheden en het best remmende type trein heb je nog een minimale remafstand van 600-700 meter bij een snelheid van 130-140 km/u. Voor een comfortabele remming heb je tussen de 1000 en 1500! meter nodig.

Veel mensen weten ook niet waar die witte stippellijn op perrons voor zijn. Dit heeft met de vrije ruimte en zuigkracht van een trein te maken. Je moet hier altijd achter blijven als er een trein passeert met welke snelheid dan ook. Voor je eigen hartslag is het aan te raden om meer afstand te houden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:58

Cayenne schreef:
Gewoon netjes afstand houden en dan is er niets aan de hand ;)

Weet ik, maar toch het idee, wellicht ga ik ineens heel raar doen (wat ik regelmatig doe := )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:02

Nayomie schreef:
Cayenne schreef:
Gewoon netjes afstand houden en dan is er niets aan de hand ;)

Weet ik, maar toch het idee, wellicht ga ik ineens heel raar doen (wat ik regelmatig doe := )

Haha ja, dat heb ik wanneer ik op een heel hoog gebouw sta. Heb geen hoogtevrees maar een piepklein stemmetje roept dan wel dat ik zsm naar beneden moet en dat dat ook kan door over de balkonrand te klimmen, als ik maar zsm weer op de grond sta.
Ik zou nooit springen maar het feit dat mijn onderbewustzijn blijkbaar zo denkt maakt me wel zenuwachtig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:03

NathalietjeB schreef:
hier helaas ook 1 keer meegemaakt in de avond dat er iemand voor de trein was gesprongen en de machinist en conducteurs er uit moesten om met zaklampen de stukjes van de persoon van t spoor te rapen we hadden echt ontzettend lang stil gestaan....

Het treinpersoneel hoeft nooit op te ruimen. Daar zijn aparte teams voor. Van de conducteur wordt wel verwacht dat hij/zij gaat kijken ivm het verplicht zijn van bieden van eerste hulp. Al is dat laatste eigenlijk altijd overbodig.

Soms weet je ook niet wat er gebeurd, je hoort een klap maar in het donker zie je niet zoveel en kan je net zo goed en hert aangereden hebben. Ook dan moet je op de gok gaan kijken en maar afwachten wat je tegen gaat komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:04

Er is ooit trouwens op tv een docu geweest over mensen die voor de trein gesprongen waren maar dit konden navertellen. De meesten waren wel hun benen kwijt of hadden ander ernstig letsel. Eigenlijk waren ze daarom nog ongelukkiger als voor de poging. Heel confronterend allemaal. Weet alleen niet meer de naam van de docu, was wel Nederlands.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:06

Nou inderdaad, wat jij zegt met dat gebouw! Zo herkenbaar :') Al is het maar een paar meter hoog :')

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:10

Ik heb laatst ook bij een perron hele tijd een jongen zien drentelen langs het perron, dan weer naar de andere kant (wel via pad) dan weer terug, achter het hekje gaan staan (dus waar je NIET mag staan) en meer van dat soort dingen. Toen de trein eraan kwam stond hij dus niet achter de stippellijn maar ervoor en die trein maar aanraken enzo.
Bah dat geeft me al een vreselijk idee :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:18

Pff ik zou er echt een trauma aan overhouden ben ik bang als k dat zou mee maken ook al ben k maar gewoon passagier in de trein..
Zat laatst ook in de trein en die toeterde heel hard en remde.. Dan zit ik ook gelijk rechtop..
Als ik eens bij mijn vader zn werk langs ga kom ik ook over een overgang.. Laatst stond k dus te wachten tot de trein voorbij kwam en kwam k er achter dat k toch wel erg dichtbij stond (wel netjes achter de slagbomen maar nogsteeds best dichtbij) dus ben k nog een paar stapjes naar achter gegaan, geen fijn gevoel inderdaad zo'n trein die keihard langs schiet..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:29

ik had altijd de bus na steenwijk en kon dan soms net de trein halen of niet.. ik rende altijd van de bus erheen, 9 van de 10 keer redde ik het dan nog wel.. en als ik dan op het perron stond gingen de slagbomen dicht.. en vaak kwamen er dan nog mensen die er inderdaad nog snel onder door gingen terwijl er dan toch echt een intercity langs kwam racen..

als de bomen dicht gingen bleef ik staan. ook vaak genoeg een conducteur gehad die iemand streng toesprak of zelfs de trein niet meer in liet.(omdat die onder de slagbomen door dook.

op school vaak genoeg klasgenoten gehoord die weer een springer hadden met name bij assen, daar zit een psychiatrisch ziekenhuis naast het spoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:56

Ik heb die uitzending even gekeken :) Dacht dat t gewoon onderwerp was van de avond zeg maar, maar indrukwekkende verhalen, allebei trouwens ondanks dat die eerste niks met dit onderwerp te maken heeft wel de moeite waard om t te kijken

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:00

Heb ook de uitzending gekeken.
Van de eerste heb ik het2e boek gelezen, zeer aangrijpend verhaal.

Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt. Wel was ik een keer onderweg naar schiphol, en toen hebben we ook een tijdje langzaam moeten rijden en het hele gedoe. Gelukkig bleek het uiteindelijk om een wisselstoring te gaan. Daar zat ook een psychiatrische inrichting vlakbij.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:05

Gloa schreef:
Inoterry schreef:
Mensen hebben ook totaal geen besef hoe lang de remweg is van een trein, in het meest gunstige geval is dat nog 300 meter.

Even een kleine correctie hierop: onder ideale weersomstandigheden en het best remmende type trein heb je nog een minimale remafstand van 600-700 meter bij een snelheid van 130-140 km/u. Voor een comfortabele remming heb je tussen de 1000 en 1500! meter nodig.

Heb het voor de gein even nagekeken op Google maps, afstand tussen de overweg waar we iemand raakten en de overweg waar de achterkant van onze trein precies op stilstond is ongeveer 300 meter en de trein in dit geval ongeveer 160. Aangezien de machinist de persoon niet van te voren heeft gezien kom ik op een remweg van ongeveer 460 meter met een VIRM terwijl het miezerde.
De tweede keer stonden we zelfs nog iets eerder stil, was bij dezelfde overweg getrokken mat. Maar ik denk dat die flinke boomstronken op het spoor daar absoluut aan meegeholpen hebben. We kregen die krengen ook nauwelijks onder de trein uit. Ik moet er wel bij zeggen dat deze 2 keren ook wel als absurd snel remmen aanvoelde, zelfs voor een snelremming. De eerste keer waren we aan het controleren en werden we bijna gevloerd := .
De 3de keer zelfde overweg met een VIRM 6 heb ik geen idee hoe lang de remweg wel niet is geweest, maar we moesten echt een verschrikkelijk eind teruglopen voor we de laatste resten van de winkelwagen tegenkwamen bij de betreffende overweg. Het was die avond trouwens net begonnen met nat te vriezen en de trein slipte ook knap door. Was trouwens nog alle 3 met hetzelfde treinnummer ook :=

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:14

Ik heb een keer gezien hoe iemand zelfmoord wou plegen ofzo (verhaal is nog steeds heel vaag) onder de trein terecht kwam godzijdank was dat bij het staatsondernemingen dus trijn ree nog heel langzaam en kon dus snel remmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:16

Dan is er geen sprake geweest van een snelheid van 130-140. Want dat is gewoon echt onmogelijk. Dat haalt een DDZ (nieuwe dubbeldekker) nog niet en die heeft met kop en schouder de kortste remweg. Vergeet niet dat een virm magneetremmen heeft die bij een snelremming op het spoor komen en de spoorstaven letterlijk schoon schrapen. Dan hebben weersomstandigheden nauwelijks nog invloed.

Welk baanvak heb je het over?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:19

Oss 's-Hertogenbosch bij Wijchen. Kan makkelijk zijn dat de baanvaksnelheid daar wat lager ligt, veel overwegen kort op elkaar en een station.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:25

Inoterry schreef:
Oss 's-Hertogenbosch bij Wijchen. Kan makkelijk zijn dat de baanvaksnelheid daar wat lager ligt, veel overwegen kort op elkaar en een station.

Ja de enkelspoor brug voor Wijchen is 120. Als je met de intercity mooi op tijd rijdt schakelen we daar ook niet meer op. Rondom Wijchen zelf rij je dan nog ongeveer 100. Met die snelheid komt 450 m remweg al meer in de buurt :j

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:32

En toch begin ik nu aardig in de war te raken, die paar keer dat ik het aan een machinist heb gevraagd kreeg ik 300 meter te horen :?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:36

Cayenne schreef:
Er is ooit trouwens op tv een docu geweest over mensen die voor de trein gesprongen waren maar dit konden navertellen. De meesten waren wel hun benen kwijt of hadden ander ernstig letsel. Eigenlijk waren ze daarom nog ongelukkiger als voor de poging. Heel confronterend allemaal. Weet alleen niet meer de naam van de docu, was wel Nederlands.

Niet de docu die jij bedoelt maar wel een erg mooie docu over dit onderwerp in de regio.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1302259

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:51

Nee sorry maar dat is echt onmogelijk :n . Even ter voorbeeld: seinen staan gemiddeld 1500 meter uit elkaar. Als we treinen echt met 300 meter kunnen stoppen dan gaat er nooit meer iemand door de rode want dan heb je nog ruimte zat tegen de tijd dat je erachter komt dat je zat te slapen en op een rood sein af rijdt :+ .

En ter beeldvorming is 1 rijtuig is pakweg 25 meter en een perron voor 12 bakken daarmee minimaal 300 meter. Snelremming of niet maar ik krijg een trein op snelheid echt niet over 1 perronlengte tot stilstand. Dat perronnetje rij ik met een flinke snelheid gewoon voorbij :=

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:00

Dan hebben ze dus tegen mij gejokt >;) .
Maar goed, feit is dat, om het even wat de snelheid is, een trein niet zomaar stil staat. Heb een keer, in mijn vrije tijd, een jongeman van zijn scooter gehaald die vond dat hij nog ruimte zat had voor die stapvoets rijdende goederentrein bij een gestoorde overweg. Trein was ongeveer 15 meter van de overweg af en zette direct een snelremming in op het moment dat hij de jongeman zag oversteken. Heb de jongen even achterom laten kijken toen de trein eenmaal, ruim 10 meter voorbij de overweg pas stilstond en hem gevraagd wat zijn kansen waren geweest als hij gevallen was met zijn scooter. Daar schrok hij toch van, gelukkig. Het was toen trouwens vies nat herfstweer en er staan daar bomen naast het spoor.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:50

Sommige mensen 8)7
Is je leven je dan zo weinig waard dat je het riskeert voor dat minuutje tijd dat je wint? :n

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:02

De remweg is ook afhankelijk met wat voor materieel je aan het rijden bent. Heb je van die plastieken vier of tweeledige dan sta je sneller stil als dat je met een 9 rijtuigen aan het rijden bent.