Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:54

Ja dat heb ik ook n beetje Mlies, maar iedereen heeft andere ambities in 't leven...ikzelf zou t huishouden ook nooit 'n fulltime baan noemen (zonder kids dan, met kids is t denk ik een ander verhaal), en ik zou de intellectuele prikkeling missen :o maar iedereen ervaart dat anders, ik vind t wel een interessant topic daardoor :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:59

Ik vond het heerlijk om thuis te zijn toen mn kindjes klein waren.
Nu ze groter zijn is t ook weer leuk om te werken, maar absoluut niet fulltime.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:00

Zeker interessant Kjoetie. Heb nu ook geen kinderen, maar ook als die er wel komen stop ik niet met werken. Ben er gewoon niet voor gemaakt om hele dag rond te keutelen met kinderen. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:02

Vinden jullie dat niet oneerlijk tov je man?
Misschien zou die ook graag 2 daagjes per week bij de kinderen zijn? Waarom is het zo vanzelfsprekend dat de vrouw 'geen zin hoeft te hebben' in werk?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:03

Hier een deeltijdmens: maandag tot en met woensdag werk ik als juf (officieel 23 uur), donderdag en vrijdag werk ik niet -althans niet op school ;)
Donderdag t/m zaterdag is het huishouden, de boodschappen en van en naar zwemles-speltherapie, zelf lekker paardrijden etc. etc.
Koken, boodschappen, kinderen taxi'en, telefoontjes/betalingen/oppas/etc regelen en het eeeeuwige huishouden, zijn mijn taken.
Mijn man werkt in een 5 ploegendienst: 2 ochtenddiensten, 2 middagdiensten, 2 nachtdiensten en dan 4 dagen vrij. Dat ritme gaat steeds zo door, ook in weekenden of feestdagen. Hij is dus relatief veel thuis overdag en daardoor hebben we gemiddeld 1-2 keer per twee weken onze ouders nodig als oppas op mijn werkdagen, dat valt dus wel mee.
Zijn taken zijn de was, de afwas, de kattenbakken, kleine boodschappen, soms koken en natuurlijk ook de kinderen.

Met de zwangerschap en het ouderschapsverlof van mn jongste ben ik al met al 9 maanden thuis geweest. Daar was ik op een gegeven moment wel klaar mee hoor; het was nou namelijk niet zo dat het huishouden toen ineens wel een hobby werd :')

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:06

Ik ben thuisblijver van 19, ik ben volledig afgekeurd, mijn vriend werkt wel 40 uur per week.. :)
Ik doe ook niet alles in t huishouden, alle "zware" dingen worden gedaan door mijn vriend, kleine klusjes probeer ik wel te doen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:07

Edit: "dumpen" bij de opvang.
Zo zie ik dat niet: of je kind nou gaat of niet, je betaalt toch. Nou als jij dan toevallig ook lekker een dagje vrij hebt en je kind speelt dolgraag met zijn/haar vriendjes op het KDV? Gewoon laten gaan hoor.
Mijn dochter gaat 1x per week, met het grootste plezier dus als ik dan die maandag toevallig vrij heb omdat het schoolvakantie is, dan maak ik dar lekker gebruik van: ga ik paardrijden of mennen.
Tijd voor mezelf maakt mij een leukere mama.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:08

Sizzle schreef:
Misschien zou die ook graag 2 daagjes per week bij de kinderen zijn? Waarom is het zo vanzelfsprekend dat de vrouw 'geen zin hoeft te hebben' in werk?

Ik denk dat er afspraken over gemaakt zijn? Bij ons wel in ieder geval. Mijn man werkt, ik ben thuis, bevalt ons allebei prima. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik op de zak van mijn man teer en hij ook niet, het geld wat hij verdient is ons geld, heel simpel.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:08

Ik wist vroeger zeker dat ik altijd zou blijven werken, ook als ik kinderen had, maar ik vind het nu heerlijk dat ik de kinderen in de pauze ophaal en direct hun verhalen hoor. Ik ben een thuis werker. Ik ben iets totaal anders gaan doen en ben die hele financiële/softare wereld nep wereld zooo zat! Ik kan nu lekker met mijn handen werken. Ik ben edelsmid!
Oneerlijk ten opzichte van mijn man absoluut niet. Hij kon nooit zo vrij zijn werk indelen als ik niet thuis werkte. Ik werk langer als dat hij dat doet.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:09

Sizzle schreef:

Kan toch makkelijk? (Vreselijk woord trouwens, "papadag" :r Papa ben je gewoon elke dag) maar het blijkt dat a) niet alle mannen dat willen (dat kun je ouderwets noemen of niet) en b) niet alle beroepen/werkgevers maken het een man makkelijk dat te doen, hoewel ze er wettelijk net zoveel recht op hebben als vrouwen.

Sammie

Re: Jonge huisvrouwen of thuisblijfmoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:10

wettelijk hebben ze er trouwens helemaal niet zoveel recht op :)) Kijk alleen al naar zwangerschapsverlof. De vrouw krijgen 16 weken. De man 2 dagen (!) :+ Een voor de bevalling, een voor de aangifte. Hoezo ouderwets..

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:12

Ja oke, zwanger zijn ze nou eenmaal niet :')
Maar ouderschapsverlof hebben ze toch wel recht op?
Wij zijn trouwens het enige (?) land in heel Europa waar we zo 'weinig' weken (deels betaald) zwanger/ouderschapsverlof hebben.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 03-02-14 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:12

Sammie schreef:
wettelijk hebben ze er trouwens helemaal niet zoveel recht op :)) Kijk alleen al naar zwangerschapsverlof. De vrouw krijgen 16 weken. De man 2 dagen (!) :+ Een voor de bevalling, een voor de aangifte. Hoezo ouderwets..

Als de man gaat bevallen mag ie van mij best wat weken van mij krijgen hoor :D

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:13

Sizzle schreef:

Toevallig heeft vl gister een dagje op de kinderen gepast van opstaan tot slapen. Nou kan je vertellen hij was helemaal versleten en een stuk kaler geworden.
Voor mijn man zou het echt niks wezen.

Zelf zou ik ook liever 2 dagen werken. Maar dan gaat al het geld plus wat extra naar de belastingdienst en het kdv. Ik vind het heerlijk om er voor de kinderen te zijn. Absoluut.
Maar fulltime moeder en huisvrouw is behoorlijk zwaar. Zelfs even langer dan 5 minuten op de wc zitten is er niet bij want dan rammelt er wel iemand of word het verdacht stil.

Ik ben ook echt wel dol op mijn kinderen, maar soms klim ik tegen de muren op. De hele dag mama mama mama overal achteraan rennen, alles regelen, boekhouden, huishouden, opvoeden, zorgen dat het eten op tafel staat ondanks onregelmatige tijden van manlief.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:15

Oh by the way: ik ben niet echt wat je noemt een jonge moeder :')
Heb van mn 22e tot mn 31e fulltime gewerkt en daarna dus altijd 3 dagen.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:16

Ik ben dan wel niet zo jong meer maar ik ben 17 jaar thuis geweest voor de kinderen, nu bijna 17 en 14 jaar. vond het heerlijk om er altijd te zijn voor de kinderen, ik deed het huishouden , zorgde voor de kinderen en de beesten. Sinds een half jaar ben ik weer aan het werk. Ook weer heel leuk, maar ik zou het niet anders doen als ik het over mocht doen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:18

vuurneon schreef:
Sammie schreef:

Als de man gaat bevallen mag ie van mij best wat weken van mij krijgen hoor :D

Dan zou de mensheid uitsterven :))

Nee, maar als je alleen al daar naar kijkt is het gewoon scheef. 16 weken versus 2 dagen (en dat zijn dan 2 'vaste' dagen. Een bevalling en een aangifte. Ouderschapsverlof idem dito. Heel veel mannen durven dit eens niet aan te te vragen, want dan worden ze raar aangekeken. Om negen uur op je werk komen omdat je je kind naar school moest brengen? Whahahaha! En dan hebben we ook nog bij een evt. scheiding dat 9 v/d 10 keer de vrouw de kinderen voltijd krijgt en de vader 1 weekend per 2 weken. :+

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:23

Ik ben ook geen echte jonge moeder hoor. Mijn jongste dochter is 4 en ik ben pas sinds zij op de basis school zit de school tijden gaan werken. Ik moet wel zeggen dat dit een beetje door gezondheids- omstandigheden is ontstaan, maar ik ben zo blij dat ik de kinderen alle aandacht kan geven en niet door een ander hoef te laten doen. Ik heb de eerste maanden van mijn eerste kind niet volledig voor haar kunnen zorgen, omdat ik lichamelijk niet toe in staat was dat heeft mij zo diep getroffen.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:25

Ik denk wel dat mijn man dit durft aan te vragen, maar dan is hij wel zijn positie kwijt dat kan gewoon niet of beter gezegd dan moeten er twee in plaats van 1 persoon zijn en dat doen ze niet dat kost te veel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:26

Gucci_ schreef:
Ik kan het me niet voorstellen dat er mensen zijn die knettergek worden van de hele dag thuiszitten :D

Hoe ik het financieel doe? Ik heb een jaar lang school geprobeerd en kreeg veel stufi (max. aanvullend)
Waardoor ik veel kon sparen, ik hoef alleen maar zorg te betalen. Nog geen €30 per maand.
Ga in september een studie doen, dus misschien doe ik nog een baantje erbij als ik iets leuks kan vinden. Heb wel vaak gesolliciteerd, maar nooit aangenomen helaas...

Ik help mijn familie, omdat ik van ze houd. Mijn oma is overleden, zij deed anders altijd het huishouden. Ik heb smetvrees en mijn moeder doet weinig in het huishouden, daarom doe ik ook veel. Erg lastige situatie voor mij dus. En het is zeker niet een 'beetje'.
Vooral in de zomer heb ik het er maar druk mee, paar keer per jaar doe ik een grote schoonmaak.
Ik ben het er niet mee eens, als je helemaal niets doet en je teert op de zakken van je man, ouders of wie dan ook, dat vind ik niet kunnen.

Je hoeft alleen zorg te betalen? Eet je niet, en betaal je geen huur ergens? Overigens help ik mijn familie ook, had een vaste dag om op mijn oma te passen tot ze overleed, pas regelmatig op andermans kids. Maar dat kan toch prima naast een baan? Daar hoef ik geen thuisblijfiemand voor te zijn hoor...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:29

Ik denk dat TS nog thuis woont :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:31

Als je thuis woont, dan kun je toch ook geen huisvrouw zijn? :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:36

XFiemoX schreef:
Hoor zelfs dat er juist ouders zijn die hun kind(eren) naar opvang brengen terwijl ze zelf een dag vrij zijn :o, dan noem ik het pas echt dat je je kind dumpt omdat je zelf ff de rust wilt, hallooo je hebt toch zelf voor kinderen gekozen :o!!!

Hoezo lekker oordelen :n
Misschien moeten mensen elkaar gewoon lekker in hun waarde laten. Als iemand een dagje voor zichzelf wil maakt het diegene echt niet direct tot een slechte ouder, er zitten 7 dagen in een week. Niet iedereen kan het aan om fulltime kinderen om zich heen te hebben, ook al houden ze nog zo veel van ze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:37

vuurneon schreef:
Als je thuis woont, dan kun je toch ook geen huisvrouw zijn? :=

Dat was mijn idee ook :') overigens vond ik het ook enorm gezellig om thuis bij mijn moeder te zijn maar die had me toch echt uit huis gegooid als ik niet naar school zou gaan of werken... Laat staan alles voor me betalen. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:40

Ik heb er een hekel aan als mensen het hebben over 'dumpen' van kinderen. Vind ik zo vreselijk negatief klinken. Dat er mensen zijn die hun kind naar de opvang brengen, wil niet zeggen dat ze gedumpt worden :+ gros van de kinderen vindt het nog leuk ook!