Trouwen? Nee echt niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:11

Hoezo het goedkoopst? In onze gemeente is trouwen op een bepaalde dag gratis, maar geregistreerd partnerschap ook, voor andere dagen zijn de prijzen gewoon gelijk...

verootjoo

Re: Trouwen? Nee echt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:12

Dat is (in onze gemeente dan) alsnog goedkoper dan een SL+ testament... Ik dacht dat die leges in elke gemeente hetzelfde zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:16

Bedoel je met SL een samenlevingscontract? Dat is wat anders dan geregistreerd partnerschap, dan komt er een notaris aan te pas en daardoor zijn de kosten wat hoog. Wat ik heb kunnen vinden is geregistreerd partnerschap hier gewoon gratis op een bepaalde dag, en is alles daarmee ook geregeld.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:19

In onze gemeente en in die waar ik vandaan kom zijn huwelijk en geregistreerd partnerschap allebei even duur, maar als je nog een testament los moet laten opmaken naast je GP, is trouwen inderdaad goedkoper.
De kosten verschillen wel per gemeente: 213 in de ene, 300 in de andere. :=

Ik denk dat ik ooit wel wil trouwen, maar ik hoef geen groot feest. Gewoon op maandagochtend om 10.00, dan is het gratis. :+
Of stiekem in het buitenland of zo. :')
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 23-01-14 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:20

RedPassion schreef:
Bedoel je met SL een samenlevingscontract? Dat is wat anders dan geregistreerd partnerschap, dan komt er een notaris aan te pas en daardoor zijn de kosten wat hoog. Wat ik heb kunnen vinden is geregistreerd partnerschap hier gewoon gratis op een bepaalde dag, en is alles daarmee ook geregeld.

Ja, sorry, C vergeten :+

GP zijn kinderen ook niet bij inbegrepen toch? Volgens mij was dat het verschil met een huwelijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:21

ElCid schreef:
Als je op maandagochtend trouwt kost het niets ( ja, ca. 25,- voor een paar kopietjes) en sta je met een half uur weer buiten! Voordeel is dat "alles" in 1 keer geregeld is, als je bijv. een huis o.i.d. samen wil kopen is het toch wel handig. De romantiek er om heen ontgaat mij ook, maar "zakelijk" gezien is het makkelijker en goedkoper dan een samenlevingscontract!

Ben ik het niet mee eens! ;)
Als je trouwt, ben je nl. meteen gebonden aan de wet. Natuurlijk kun je er wat (huwelijkse) voorwaarden aan verbinden maar een huwelijk is nou eenmaal gebonden aan bepaalde wetten.
Een samenlevingsovereenkomst kun je opstellen zoals je wilt en kan, in mijn ogen, veel meer voordelen bieden. T.o.v. een huwelijk, kan ik geen nadelen bedenken. ;)
Mijn contract heeft me, inclusief onze beide testamenten, nog geen 400,- euro gekost. Ik denk dat er weinig trouwerijen goedkoper zijn!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:23

verootjoo schreef:
GP zijn kinderen ook niet bij inbegrepen toch? Volgens mij was dat het verschil met een huwelijk.

Volgens mij heb je gelijk. :j

Ik heb geen kinderwens, dus dat zou voor mij het verschil niet maken. Ik vind "getrouwd" alleen veel mooier klinken dan "een geregistreerd partnerschap aangegaan", zoals dat dan op facebook staat. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:23

verootjoo schreef:
RedPassion schreef:

Ja, sorry, C vergeten :+

Klopt. :j Dat was het enige verschil wat ik kon vinden, vandaar onze keuze voor GP. In geval van kinderen/kinderwens is trouwen dus wel handiger (maar voor ons ook niet van toepassing, dus het maakt niet uit).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:25

Was het GP niet ooit in het leven geroepen voor homo's, voor de tijd dat ze gewoon konden trouwen?

SL kan inderdaad weer specifiekere dingen bevatten. Maar dat is als je geen feest en poespas van plan bent dus ook duurder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:37

Ja klopt, sizzle. Daar is GP oorspronkelijk voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:42

Hier nog een :j lijkt me vreselijk, zo'n uitgekauwde dag met "weddingplanners" en zo'n idioot dure jurk die je daarna nooit meer aandoet...
Nu is het wel zo dat mijn vriend een hoop connecties heeft waardoor we potentieel voor een vriendenprijs een machtig feest kunnen neerplanten. Maar zonder trouwen is dat ook weer zo raar. Dus misschien dat we ooit nog gewoon een groot feest gaan geven als we 5 jaar samen zijn ofzo, dat lijkt me ook gaaf :D

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:43

vuurneon schreef:
Mijn schoonzus wil tzt trouwen en dan gewoon op de fiets naar het stadhuis en daarna als gezin uit eten. Gewoon eenvoudig en intiem :)
Op die manier zou ik ook graag trouwen, gewoon basic. Misschien wel in nette kleding; een mooie jurk en een mooi pak, maar niet per se een traditionele trouwjurk die je één dag aan kunt.
Een feest hoeft voor mij ook niet zo nodig eigenlijk, liever zou ik dan naar een tropische bestemming gaan als huwelijksreis.

Ik wil later heel graag trouwen, voor mij heeft het de betekenis dat je écht voornemens bent om de rest van je leven samen te zijn en dat vind ik een hele mooie gedachte.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:44

Dat met die jurken heb ik ook nooit gesnapt.
Ik zou dolgraag een keer een hele dag van die dingen gaan passen, lijkt me fantastisch, maar kopen?
Mijn galajurk van 40 euro die ik volgend jaar zeker weten niet meer mooi vind deed al pijn in mijn portemonnee. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:45

Konstantine schreef:
Dat met die jurken heb ik ook nooit gesnapt.
Ik zou dolgraag een keer een hele dag van die dingen gaan passen, lijkt me fantastisch, maar kopen?
Mijn galajurk van 40 euro die ik volgend jaar zeker weten niet meer mooi vind deed al pijn in mijn portemonnee. :')

Daar heb ik ouders voor :')
(Die erg veel waarde hechten aan een huwelijk en met ongelooflijk veel liefde een jurk voor mij willen kopen)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:47

Deze man zegt alles :D
Het is wel in het Schots dus je Engels moet een beetje goed zijn om het te volgen (of het filmpje 2x kijken :P )
Vanaf 0:55

En deze is ook echt fantastisch

Edit: ik bedoelde eigenlijk deze :D

Laatst bijgewerkt door Magrathea op 23-01-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:53

Ik ben wel getrouwd.

Mijn man heb ik ten huwelijk gevraagd. ( op de fiets). Hij had de fietsrit om er over na te denken.

We zijn in 3 weken getrouwd, en verhuisd. Ohja, ook een feest gegeven. :+

We hadden geen ringen, want die zou ik later zelf maken. Dat kwam er niet van, dus toen we 5 jaar getrouwd waren, hebben we ringen gekocht.

Ik had een jurk aan, een gewone jurk van de WE. Mijn man een pak, volgens mij uit de zak van Max ofzo.

We hadden een feest, omdat mijn vader ons dat aanbood. Voor hetzelfde geld waren we op maandagochtend getrouwd en stuurden we achteraf de kaartjes.

Het is al lang geleden. Ik vond t leuk. Het was enorm impulsief destijds. Nu zou ik het niet gedaan hebben. Gewoon, omdat we gelukkig zijn met elkaar, daar hoeft al die heisa niet omheen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:56

Een traditionele trouwerij lijkt me echt vreselijk.... Opgeprikt in zo'n witte jurk, heel de dag die aandacht en dan die kosten.... Krijg er spontaan de rillingen van. Dat geld geef ik liever aan andere dingen uit.

Wij hebben gekozen voor GP, gewoon om wat dingen geregeld te hebben. Had het liefste ook nog wat getuigen van de straat geplukt maar dat mocht helaas niet.
Als iemand vraagt of ik getrouwd ben zeg ik dat ik een homohuwelijk heb. En op fb sta ik geregistreerd als getrouwd. Ik praat ook gewoon over mijn man.
Mijn eigen naam heb ik ook gewoon gehouden, daar ben ik erg gehecht aan :D

Misschien zou het anders geweest zijn als we een kinderwens hadden, maar die hebben we allebei niet.

Ik denk ook niet dat mijn man op zijn knieën had durven gaan, buiten dat hij er zelf ook geen behoefte aan had. Die was bang dat ik dan heel erg zou gaan lachen. Of weg zou rennen :')

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:01

Trouwen stamt nog uit en tijd, dat er niet gescheiden werd. Maar nu kan je zo makkelijk scheiden, dat trouwen eigenlijk geen zin meer heeft.
Dat het leuk is om samen te wonen, dat snapt iedereen. Maar voor de rest is het verstandig om je eigen boontjes te kunnen doppen en je eigen dingen te hebben. Want bij een breuk zijn er maar weinig die als vrienden uit elkaar gaan, met alle gevolgen van dien.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:02

Ik sta ook echt niet te springen om een bruiloft. Ik ben momenteel single hoor maar ik heb er nooit iets mee gehad.

Eerlijk gezegd vind ik het best zonde van het geld :o Meestal is een bruiloft enorm duur..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:03

Mijn vriend en ik hebben beide geen behoefte om te trouwen. Ik vind het totaal niet nodig en ben al niet van de jurken en alles en mijn vriend heeft er een hekel aan om in de aandacht te staan.

De enige reden waarom we ooit zouden willen trouwen, is het feest. Want van feestjes houden we weer wel. Inmiddels zijn we 5 jaar samen en zeggen al een aantal jaar dat we een groot feest geven als we 12,5 jaar (of misschien wel als we 10 jaar) samen zijn. Dat lijkt ons veel leuker. Kunnen we het toch een keer vieren met onze familie en vrienden. En dan hebben we gelijk nog een aantal jaar de tijd om te sparen voor een geweldig feest!

Voor huis of kinderen is het niet nodig. We hebben samen al een huis en we willen geen kinderen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:05

Toen hebben we een groot 12,5 jaar niet getrouwd feest gegeven :P

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:07

IKbenEllen schreef:
Toen hebben we een groot 12,5 jaar niet getrouwd feest gegeven :P

Haha zo noemen wij het ook altijd. We geven een feest als we 12,5 jaar niet getrouwd zijn.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:08

Ik zie er ook totaal het nut niet van in, burgerlijke poeha voor een ander.
Kost altijd veel geld hoe je het ook viert en het kost nog meer geld als je tijd daarna toch weer gaat scheiden.
Meer als de helft gaat binnen 10 jaar al weer scheiden.
Wit en jurken is ook een slechte combi zeker voor diegene die zelf niet de slankste zijn en dan vaak ook nog kiezen voor jurken waarin ze nog breder lijken.

Ik woon inmiddels al ruim 8 jr samen en dat is niks minder als getrouwd zijn maar wel minder ellende als je toch besluit uit elkaar te gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:11

Waarom is trouwen duur??
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
Daarbij zijn wij getrouwd maar puur omdat dan alles geregeld is met het kopen van ons huis.
Een samenlevingscontract moet bij veranderingen vaak bijgewerkt worden en dat is vrij prijzig omdat een notaris duur is.
En verder moet iedereen zelf weten wat ie doet.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:16

linoleum schreef:
Mijn vriend en ik hebben beide geen behoefte om te trouwen. Ik vind het totaal niet nodig en ben al niet van de jurken en alles en mijn vriend heeft er een hekel aan om in de aandacht te staan.

De enige reden waarom we ooit zouden willen trouwen, is het feest. Want van feestjes houden we weer wel. Inmiddels zijn we 5 jaar samen en zeggen al een aantal jaar dat we een groot feest geven als we 12,5 jaar (of misschien wel als we 10 jaar) samen zijn. Dat lijkt ons veel leuker. Kunnen we het toch een keer vieren met onze familie en vrienden. En dan hebben we gelijk nog een aantal jaar de tijd om te sparen voor een geweldig feest!

Voor huis of kinderen is het niet nodig. We hebben samen al een huis en we willen geen kinderen.

Zo is het bij ons ook!