Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:21

pmarena schreef:
Waar doel je precies op eigenlijk, met overtreden van de wet / oneerlijke concurrentie...?
Vertaal dat eens in een praktisch voorbeeld als je wilt? :)

Nou, je kunt je ook gewoon aan de wet houden, en het risico, gewoon op basis van de cijfers die voor jouw webwinkel gelden, berekenen in de marge. Zoals je dat met risico's altijd doet.

Maar dan is jouw verweer waarschijnlijk: 'dan word ik te duur tov andere shops.' Maar dat is alleen zo omdat de shops elkaar aansteken om op deze onwettige manier de prijzen lager te maken. Als niemand dat doet, kun je je gewoon aan de regels houden, zonder dat het je benadeelt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:36

pmarena schreef:
Ik vind het ergens best wel raar om niet gewoon mee te gaan in wat mensen bij voorbaat al netjes aangeven als hun voorwaardes, je weet het vantevoren en dan kun je toch gewoon akkoord gaan daarmee en bestellen, of niet ermee akkoord gaan en dus niet bestellen :o

Hier ben ik het mee eens. :j
Ik weet best wat mijn rechten zijn, maar recht hebben en recht krijgen zijn twee zeer verschillende dingen, dus bij webshops met voorwaarden die tegen mijn rechten ingaan bestel ik gewoon niet, om mezelf eventueel gezeik te besparen. Of het moet het soort product zijn waarmee het eigenlijk gewoon niet mis kán gaan.

Ik bestel ook niet bij webshops waar je niet achteraf met acceptgiro kunt betalen.
Dan vallen er een boel af. Tsja, so be it. Gelukkig bestaan er nog steeds fysieke winkels. :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:46

En het ook niet erg als je als webshop kosten hebt.... dat heeft een winkel ook. Denk aan personeel, winkelpand, inboedel etc. Dat heb je als webshop weer niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:52

pmarena schreef:
Ik vind het ergens best wel raar om niet gewoon mee te gaan in wat mensen bij voorbaat al netjes aangeven als hun voorwaardes, je weet het vantevoren en dan kun je toch gewoon akkoord gaan daarmee en bestellen, of niet ermee akkoord gaan en dus niet bestellen :o

Je kunt het ook omdraaien: je weet als webshop vantevoren wat de wet is. Dan kun je gewoon akkoord gaan en je daaraan houden, of niet ermee akkoord gaan en geen webshop worden.

De wet is duidelijk: bepalingen in strijd met de wet zijn nietig. Als jij als webshop het risico wilt nemen om ongeldige voorwaarden op te nemen, moet je de verantwoordelijkheid daarvan niet bij de klant neerleggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:40

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Waar doel je precies op eigenlijk, met overtreden van de wet / oneerlijke concurrentie...?
Vertaal dat eens in een praktisch voorbeeld als je wilt? :)

Nou, je kunt je ook gewoon aan de wet houden, en het risico, gewoon op basis van de cijfers die voor jouw webwinkel gelden, berekenen in de marge. Zoals je dat met risico's altijd doet.

Maar dan is jouw verweer waarschijnlijk: 'dan word ik te duur tov andere shops.' Maar dat is alleen zo omdat de shops elkaar aansteken om op deze onwettige manier de prijzen lager te maken. Als niemand dat doet, kun je je gewoon aan de regels houden, zonder dat het je benadeelt.

Ehm, insinueer je nu dat ik me niet aan de wet hou? Want ik ben altijd al klantvriendelijker geweest dan verplicht gesteld werd hoor ;)

Ik vind het persoonlijk (als klant dus) eigenlijk geen probleem wanneer de ene shop zus, en de ander shop zo werkt qua voorwaarden :)

Zie er eigenlijk ook geen oneerlijke concurrentie in...vind het meer puur marktwerking.
Van mij mag iedere shop voor zich bepalen hoe ze het doen qua verzendkosten en retourbeleid, staat het de klant niet aan wat die leest, dan bestellen ze maar elders of gaan ze naar een fysieke winkel..zolang je maar duidelijk bent over je voorwaarden voordat de klant bestelt toch :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:42

pmarena schreef:
Ik vind het persoonlijk (als klant dus) eigenlijk geen probleem wanneer de ene shop zus, en de ander shop zo werkt qua voorwaarden :)

Ik ook niet, zolang ze zich maar aan de wet houden :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:48

pmarena schreef:
Van mij mag iedere shop voor zich bepalen hoe ze het doen qua verzendkosten en retourbeleid, staat het de klant niet aan wat die leest, dan bestellen ze maar elders of gaan ze naar een fysieke winkel..zolang je maar duidelijk bent over je voorwaarden voordat de klant bestelt toch :)

Nou, nee dus :) De wet zegt anders.

Sammie

Re: Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:50

En dat iss maar goed ook. Als er dan besloten wordt tot kartelvorming..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:53

Konstantine schreef:
pmarena schreef:

Hier ben ik het mee eens. :j
Ik weet best wat mijn rechten zijn, maar recht hebben en recht krijgen zijn twee zeer verschillende dingen, dus bij webshops met voorwaarden die tegen mijn rechten ingaan bestel ik gewoon niet, om mezelf eventueel gezeik te besparen. Of het moet het soort product zijn waarmee het eigenlijk gewoon niet mis kán gaan.

Ik bestel ook niet bij webshops waar je niet achteraf met acceptgiro kunt betalen.
Dan vallen er een boel af. Tsja, so be it. Gelukkig bestaan er nog steeds fysieke winkels. :P

Dat bedoel ik :j

Ik vind het gevoelsmatig gewoonweg het eerlijkst als het gewoon een afspraak tussen klant en winkel is.
Als klant bepaal je helemaal zelf waar je bestelt. Je HOEFT niet te bestellen, en doet dat gewoon niet als je je niet in de voorwaarden kan vinden. Het zou toch alleen maar eerlijk zijn als dat voor een webshop ook zo werkt? Dat je niet HOEFT te leveren onder voorwaarden die je niet eerlijk vindt.

Ik vind het best wel bizar eigenlijk, vorig jaar las ik nog ergens dat ze het ook verplicht willen stellen dat een klant achteraf kan betalen :=

Ik snap dat je dat als klant graag wilt, kan veel gezeur voorkomen als je pas hoeft te betalen nadat je je bestelling in huis hebt. Dan hoef je tenminste ook niet eeuwig achter een terugbetaling van een retour gestuurd artikel te zitten (heb ik nu met Bol.com -O- ).

Maar ik als verkoper ga gewoon ècht niks meer versturen voordat het betaald is, dus hoe verplicht men dat van hogerhand ook stelt, ik ga daar echt niet aan mee doen :n

Is toch te bizar voor woorden dat je daartoe gedwongen zou kunnen worden :P

Ik heb heel veel voor mijn klanten over en geef ze over het algemeen meer service dan ze (mogen) verwachten, maar achteraf betalen dat is gewoonweg veels te risicovol en die optie is er dan ook niet meer bij mij...dat heb ik wel afgeleerd :=

Wanneer een klant dan niet bij mij wil bestellen heb ik daar alle begrip voor :j

Ik krijg hier overigens zelden commentaar op, de meeste mensen kunnen het heel goed begrijpen en als klant heb je 1 heel groot voordeel: je kan zoeken naar ervaringen van andere klanten. En als je ziet dat andere klanten super tevreden zijn, dan kan je met een veilig gevoel bestellen. Want al zou het bij jou dan fout gaan en ook nog eens niet goed opgelost worden, dan kan je altijd nog de naam van de webshop door het slijk halen...die troef heb je nog om alsnog je recht te halen }:)

Als verkoper heb je al die opties niet maar ben je gewoon het haasje wanneer je iets levert aan een klant die niet wenst te betalen -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:56

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:

Nou, nee dus :) De wet zegt anders.

Nou, ja dus :) Ik heb het immers niet over de wet, maar over mijn mening (ook als klant) :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-01-14 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:56

je zou als klant maar betaald hebben en het bedrijf is met de noorderzon vertrokken of wil totaal niet meewerken met retouren/ wisselen of wat dan ook. dag centjes.. zo kan het dus ook :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:57

Ja en dan?

Dan heb je lekker wat aan het retour moeten krijgen van je verzendkosten, dat is daarvoor ook niet de oplossing als de hele vogel gevlogen is? :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:58

Sammie schreef:
En dat iss maar goed ook. Als er dan besloten wordt tot kartelvorming..

Mwoah. Wat dan? En hoe voorkomen dergelijke regels dat? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:59

je snapt kartelvorming niet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:10

Ik snap het verband niet tussen webshops die zelf het beleid bepalen van retouren en verzendkosten, en het gevaar dat dat op zou leveren met betrekking tot kartelvorming... dat lijkt mij nogal vergezocht :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:11

Het zou in elk geval allemaal wat beter gaan als webshops zich ook aan hun eigen voorwaarden houden. Veel webshops gebruiken die voorwaarden tegen de klant, maar snappen precies niet dat ze als handelaar er zelf ook aan moeten voldoen :+

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:11

Annemiek80 schreef:
ik kan mij herinneren vanuit de management opleiding (voor retail btw) die ik volgde dat negatieve ervaringen 10x verder 'reizen' dan positieve ervaringen.

Ofwel als iemand een negatieve ervaring heeft verteld deze het aan verschillende mensen, die mensen vertellen het ook weer door aan meerdere mensen enz. Positieve ervaringen komen veel minder ver.

Daarom hebben 'slimme' winkels de regel 'klant is koning', en nemen daarbij soms een verlies (in geld of in 'gelijk hebben') die ze eigenlijk niet zouden hoeven nemen, klant ziet dat dan als service ---> positief, winkels calculeren het in in hun retailprijzen.

Het verbaast mij eerder dat zo weinig mensen op de hoogte zijn van hun consumentenrechten en dingen voor zoete koek slikken. Zowel van webwinkels als in gewone winkels hoor, garantievoorwaarden zijn ook zoiets (op een product zit over het algemeen 2 jaar garantie, maar vaak zie je maar 1 jaar garantie staan bij de winkelvoorwaarden/garantievoorwaarden)

Die laatste zin klopt niet helemaal. Van een bepaald product mag je uitgaan dat hij zoveel jaar mee kan. Voorbeeld: Van een beetje wasmachine mag je wel verwachten dat die 5 jaar mee gaat. Als je 3 jaar garantie krijgt en hij gaat een half jaar later kapot dan heb je in principe nog steeds garantie. Of je je gelijk krijgt is weer een ander verhaal..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:19

pmarena schreef:
Ik snap het verband niet tussen webshops die zelf het beleid bepalen van retouren en verzendkosten, en het gevaar dat dat op zou leveren met betrekking tot kartelvorming... dat lijkt mij nogal vergezocht :)

Dat kan (maar ik zie van jouw ook berichten die aardig vergezocht zijn :) ), maar bedenk maar dat de wet er ook voor zorgt dat oneerlijke concurrentie (onderling) ook beperkt wordt door deze regels. Vergelijk het maar met de open-op-zondagsregels die in bepaalde gemeentes gehanteerd worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:24

Mja, dat mag je uiteraard vinden :)

Volgens mij is het zo dat wat jij "oneerlijke concurrentie" noemt, voor mij gewoon "marktwerking" is.

Ik kan het zelf bepalen van voorwaarden en openingstijden echt niet zien als oneerlijke concurrentie, gezien iedereen vrij is om dezelfde keuzes te maken dus er is niks oneerlijks aan :?

Het zou pas oneerlijke concurrentie zijn als de ene verkoper minder mogelijkheden had dan de andere verkoper.

Maar in een vrije markt heb je dat probleem helemaal niet :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:29

Marktwerking ten koste van de klant. Het maakt het namelijk voor webshops erg makkelijk om het niet zo nauw te nemen met de klant en de service. Dat mag niet, er zijn ook wel genoeg uitwassen geweest van allerlei misstanden, en daarom is de wet er. Die wet omzeilen is oneerlijk, maar levert je een concurrentievoordeel op (schijnbaar lagere prijzen.) Dat is dus oneerlijke concurrentie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:30

Nee, je bent niet altijd vrij om zelf keuzes te maken. Je hebt immers met een samenleving (en je klanten, collega's en concurrenten) te maken. Marktwerking en bepaalde regels om dingen in banen te leiden hebben soms idd wel overlappings- of nauwe punten. Want als voorbeeld op de supermarkten zou volgens jou de supermarkt ook 's nachts open mogen zijn als een eigenaar dat wil. En wie bij die supermarkt werkt moet dat maar gewoon accepteren tegen een normaal of basisloontje.. als de eigenaar dat wil. En als je dat niet doet dan ben je ontslagen. En woon je in de buurt van die supermarkt dan heb je gewoon pech als er 's avonds en 'nachts lawaai is in de straat. En de man met zijn eenmanssupermarktje twee straten verderop kan zijn zaak wel opdoeken. (en nog verder doorgaan: Dan ben je straks de enige supermarkt en kun je je prijzen lekker ophogen)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-01-14 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:32

Shadow0 schreef:
Marktwerking ten koste van de klant. Het maakt het namelijk voor webshops erg makkelijk om het niet zo nauw te nemen met de klant en de service. Dat mag niet, er zijn ook wel genoeg uitwassen geweest van allerlei misstanden, en daarom is de wet er. Die wet omzeilen is oneerlijk, maar levert je een concurrentievoordeel op (schijnbaar lagere prijzen.) Dat is dus oneerlijke concurrentie.

Mja, ten koste van de klant... als een shop gewoon vantevoren duidelijk zegt dat je een bestelling op eigen kosten heen- en terug moet verzenden, dan bepaalt een klant toch zelf of die daarmee akkoord gaat of zijn aankoop elders doet waar de voorwaarden voor hem beter zijn :)

Om dat nu "ten koste van" een klant te noemen... ik denk dat het eerder ten koste van je eigen omzet als webshop is...dus gewoon weer marktwerking :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:39

pmarena schreef:
Mja, ten koste van de klant... als een shop gewoon vantevoren duidelijk zegt dat je een bestelling op eigen kosten heen- en terug moet verzenden.

Ten koste van de klant ja. En niet eens direct die 7 euro verzending, maar doordat de balans omslaat tussen klant en winkel. Er moeten van beide kanten waarborgen zijn dat de ander doet wat 'ie zegt. Een andere is dat de klant moet kunnen weten waar die ja op zegt. Dat is een vrij fundamenteel uitgangspunt.

Dat is ook de reden dat er een wet voor is, dat het niet wordt overgelaten aan de winkels en de klanten zelf, want die kiezen voor een oplossing die op korte termijn misschien voordeel lijkt te hebben, maar op langere termijn meer schade doet.

Er zijn overigens ook al uitwassen genoeg geweest hiermee - die regels zijn er niet zomaar gekomen, ze bleken nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:45

Sammie schreef:
Nee, je bent niet altijd vrij om zelf keuzes te maken. Je hebt immers met een samenleving (en je klanten, collega's en concurrenten) te maken. Marktwerking en bepaalde regels om dingen in banen te leiden hebben soms idd wel overlappings- of nauwe punten. Want als voorbeeld op de supermarkten zou volgens jou de supermarkt ook 's nachts open mogen zijn als een eigenaar dat wil. En wie bij die supermarkt werkt moet dat maar gewoon accepteren tegen een normaal of basisloontje.. als de eigenaar dat wil. En als je dat niet doet dan ben je ontslagen. En woon je in de buurt van die supermarkt dan heb je gewoon pech als er 's avonds en 'nachts lawaai is in de straat. En de man met zijn eenmanssupermarktje twee straten verderop kan zijn zaak wel opdoeken. (en nog verder doorgaan: Dan ben je straks de enige supermarkt en kun je je prijzen lekker ophogen)

Nogmaals, ik persoonlijk vind dat soort dingen gewoon niet zo spannend :o

Als een supermarkt 's nachts open wil zijn dan zou dat van mij mogen, dan zoeken ze er toch gewoon personeel bij dat dan wel wil werken, creëer je nog extra banen ook want degenen die overdag werken die kunnen niet ook nog eens 's nachts aan het werk. Daar heb je immers weer andere regels voor, dat is een heel ander onderwerp dat niks met concurrentie te maken heeft :)

Dat je de omwonenden niet moet lastigvallen met herrie 's nachts is ook een heel ander onderwerp.

Die man van dat kleine winkeltje, tja, heel jammer als die niet genoeg klanten krijgt en op wil doeken, maar dat is toch echt eigen keuze en gewoon marktwerking. Blijkbaar is er niet genoeg behoefte aan zijn winkeltje dan want anders zou hij wel genoeg klanten weten te trekken. Dan is het gewoon niet levensvatbaar en zal hij iets anders moeten verzinnen.

Hartstikke jammer van die kleine winkeltjes maar als "wij" er niet meer naartoe gaan...dan doen we dat toch echt zelf :o

Ook dit is weer een totaal ander onderwerp trouwens :)

Eigenlijk juist het omgekeerde, want we hebben het hier over het verplicht stellen van een bepaald niveau van klantenservice door webshops. Verplicht verzendkosten terugbetalen. Of eventueel verplicht een optie "betalen na ontvangst" bieden aan klanten. Dan worden er juist zaken verplicht gesteld die NIET goed zijn voor shophouders.

Dat zou je dan eerder kunnen vertalen als verplicht de kleine winkel elke zondag open moeten doen om het de klant naar de zin te maken, in plaats van juist zondag dicht om de kleine winkelier te beschermen :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:47

Die man van dat kleine winkeltje gaat zelden kiezen om op te doeken, maar gaat dat praktisch altijd moeten doen uit noodzaak.