Moeder worden en carrière maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:33

Ik ben ook geen huismus, ben oa ook actief op school.
Er zijn meer werkende moeders en daardoor een chronisch te kort aan voorleesmoeders, moeders die mee gaan op schoolreisje en helpen bij schoolfeesten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:34

Ariebombarie schreef:
"Kinderen die naar een crèche gaan, zijn slimmer, socialer en hebben meer zelfvertrouwen dan kinderen die thuisblijven. Zij ontwikkelen sterkere sociale vaardigheden door dagelijks met andere kinderen te spelen." (bron:http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuws/2011/3/Onderzoek-bewijst-creche-kind-slimmer-en-socialer-ELSEVIER292817W/)

He ja, laten we elkaar met onderzoeken om de oren gaan slaan. Wellicht komen we er dan uit.
Citaat:
de schadelijke gevolgen van het langdurig onderbrengen van baby's in een kinderdagverblijf, heeft veel stof doen opwaaien. Ik verwees onder andere naar een omvangrijke studie van het NICHD (National Institute for Child Health and Development) in de Verenigde Staten waaruit onlangs bleek dat kinderen die in hun eerste levensjaren veel tijd in de kinderopvang hebben doorgebracht, wanneer ze eenmaal vierenhalf zijn een verhoogd risico hebben op externaliserende gedragsproblemen -oftewel problemen waar anderen last van hebben.

Citaat:
Uit eerder onderzoek (Belsky 2001) blijkt dat er risico’s zijn verbonden aan op heel jonge leeftijd, beginnen met veelvuldige en continue dagopvang. De negatieve effecten worden door ouders onderschat of ze zijn er niet voldoende van op de hoogte. Wanneer een pasgeboren baby zijn dagen slijt in de kinderopvang, bij steeds wisselende verzorgers dan heeft het meer kans op een onveilige hechting met zijn ouders.

Citaat:
Psycholoog en opvoedkundige Steve Biddulph (2011) vindt kinderopvang beneden de twee jaar zelfs ongeschikt voor de hersenontwikkeling.

Ik hoef niet volop tegengesproken worden hoor, mijne gaat ook naar een gastouder voor 3 dagen, maar hoe dan ook, je moet er niet je hoofd voor in het zand steken.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:34

Leuke discussie! Ik wil zelf namelijk ook beide!

Als je carrière wil maken, neem ik even aan dat je dit graag uiteindelijk in een leidinggevende rol ziet. Als je die kant op zou willen dan zou je eigenlijk niet minder dan 4 dagen kunnen werken. Je zou dan op de werkvloer teveel missen( als HR manager).
Mocht voor jezelf onder carrière maken verstaan werkzaam zijn onder een leidinggevende en uitblinken in je werk, kan je relatief minder werken.

Je kan alles heel goed regelen.. Maar de vraag blijft bij mezelf rijzen of ik daar genoegen mee zou nemen & ik niet veel liever bij mijn kinderen zou willen zijn.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:35

Ik ben een werkende moeder, om precies te zijn werk ik nog 47 %. Maar zou als het financieel kon ws wel wat minder willen werken.
Ik denk zeker dat een kindje thuis bij zijn/haar eigen moeder het beste af is. Dat is toch ook zo natuurlijk als het maar kan? Onze zoon gaat nu 2 dagen naar een gastouder in de ene week en 2 halve dagen (manlief werkt in ploegen) naar zijn tante in de andere week. En dat is echt meer dan genoeg merk ik aan hem. Hij is meer moe dan 's avonds en hangt erg aan me.
Dat had ik voor ik hem kreeg ook niet verwacht maar is gewoon zo.

Persoonlijk vind ik het dan ook erg egoïstisch om je eigen belang voor die van je kind te stellen, kan er niets aan doen. Tenzij je wel moet financieel, dan vind ik het een andere zaak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:35

Joltsje schreef:
@urrielle. Hoe ja dat financieel rooit snap ik niwt. 4 paarden+ en 3 kinderen. En hoeveel tijd ben je aan de paarde kwijt?

Kan zijn dat je man mega verdient, maar die luxe is niet overal

Niet al de paarden die ik rij zijn ook van mezelf, ik verdien dus ook wel weer een beetje terug op het rijden ;) En ik heb het spul aan huis, op pension zou ik het niet kunnen (ook organisatorisch niet, waar laat ik mijn kinderen dan weer als ze thuis zijn ;) )
Mijn partner is gedoctoreerd en verdient bovenmodaal maar is ook geen grootverdiener.
Maar ik ben zeer verwend dat ik niet bij hoef te dragen aan de vaste lasten en me dit dus kan veroorloven, dat besef ik goed.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:38

Ariebombarie schreef:
mijn redenen om te blijven werken als de kleine er is (39wkn zwanger momenteel):

- ik blijf 4 dagen werken omdat ik denk dat ik een leukere moeder ben als ik zelf ook nog een sociaal leven heb en de contacten anders ga missen op mijn werk.
- ik blijf 4 dagen werken omdat het financieel nodig is, gezien mijn vriend ZZP' er is en zijn bedrijf heeft moeten opbouwen. dit jaar gaan we daar profijt van zien.
- ik denk niet dat mijn kind aandacht, liefde en warmte van mij tekort gaat komen
- ik wil mijn kind alles kunnen geven naast de aandacht, liefde en warmte en daar heb je inkomsten voor nodig
- ik kan niet minder werken in mijn functie
- een kind is niet per definitie slechter af op een kdv dan thuis bij alleen mama:
"Kinderen die naar een crèche gaan, zijn slimmer, socialer en hebben meer zelfvertrouwen dan kinderen die thuisblijven. Zij ontwikkelen sterkere sociale vaardigheden door dagelijks met andere kinderen te spelen." (bron:http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuws/2011/3/Onderzoek-bewijst-creche-kind-slimmer-en-socialer-ELSEVIER292817W/)

Die eerste 5 redenen gaan dus alleen over wat jij zelf wilt! En niet wat fijn is voor je kind ...

Finciele noodzaak heb je zelf in de hand. Je kind materieel voorzien van alles is een keuze, hoever wil je daarin gaan. Je kunt niet minder werken, dan is dat inherent aan deze baan en zou je misschien wat anders moeten zoeken.

Dat kinderen oo een KDV zich beter ontwikkelen is helemaal niet zeker. Dat werd vroeger ook ten nadele van enig kinderen gezegd, dat die sociaal achter liepen, het tegendeel is inmiddels gebleken. Als je thuis bent en je kindje speelt daar veel met andere kinderen heb je precies hetzelfde effect.

In het algemeen:

Iedereen kijkt toch vanuit een eigen beleving en je vult zelf in wat je wenselijk vindt, vanuit jouw idee.

Niks mis mee en iedereen mag zijn mening hebben, maar ik lees bij zulke overwegingen nergens de belangen of wensen van een kind. ;)
Er wordt toch vooral geredeneerd wat je zelf belangrijk vindt en wilt bij het maken van de keuzes.
Dat geeft niks, maar wees daar eerlijk over, ook tegenover jezelf. :j (algemeen bedoeld, niet alleen tegen jou)
Laatst bijgewerkt door simodi op 15-01-14 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:38

Iris, als je een hekel hebt aan elkaar met onderzoeken om de oren te slaan, waarom doe je het dan toch :+
ik vind me eerder in dat onderzoek dan wat jij quote, daarom haalde ik het aan.

laat iedereen gewoon in zijn waarde :)

Iris82

Re: Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:39

Natuurlijk vind je je eerder in een onderzoek dat naar je straatje praat, dat is logisch toch?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:40

Ariebombarie schreef:
Iris, als je een hekel hebt aan elkaar met onderzoeken om de oren te slaan, waarom doe je het dan toch :+
ik vind me eerder in dat onderzoek dan wat jij quote, daarom haalde ik het aan.

laat iedereen gewoon in zijn waarde :)

Waarom kan jij je daar beter in vinden als ik vragen mag?
Omdat het beter aansluit met hetgene wat jij wil en voor ogen hebt?
Niet als aanval bedoeld maar als nieuwsgierigheid

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:41

Brainless schreef:
Ik heb 3 kids en ben per kind minder gaan werken. Totdat de jongste naar school ging, toen ben ik volledig gestopt.
Dit omdat ik het belangrijk vind thuis te zijn als ze uit school komen en hun verhaal van die dag bij hun moeder/vader kwijt te kunnen.
Ook het wegbrengen van en naar zwemles/sporten, vriendinnetjes, verjaardagsfeestjes, onverwacht met een koppel naar het strand/bos/speeltuin ed vallen vaak weg als kinderen naar de opvang gaan.

Ik ben een kind van een werkende moeder (niks ten nadele van mijn moeder, zij kon toen niet anders) maar ik heb het wel gemist.
En ik merk dat het wel ten koste is gegaan van mijn vertrouwensrelatie met mijn moeder.

Hier ook een moeder van drie,nu 23,25,27.En ik heb ook bij nummer 1 3 dagen gewerkt,kind was dan bij pappa thuis(werkt in de continu)en af en toe een dagje bij oma,bij nummer twee gestopt.
En ik ben zo blij dat ik dat heb gedaan,heerlijk hul ouder geweest op school,in de ouderenraad gezeten 8 jaar.
Leuke dingen georganiseerd op school.
En ja kinderen hebben na de basis school hun ouders nodig als ze uit school komen,voor een praatje en om te vertellen dat die leraar zo onaardig was.enz.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:41

Ik denk dat iedereen hier ook wel in zijn waarde wordt gelaten toch?

Ik vind dat je dit echt vanuit het kind moet bekijken, wat heeft hij/zij nodig! Het is zo belangrijk dat die kleine mensjes veilig en stabiel opgroeien! En daarom zou je uit de onderzoeken alleen moeten oppikken wat ten voordele van je kind is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:43

Kuggur schreef:
Ik ben een man, en zou als insteek in deze discussie willen opmerken, er zijn ook vaders.
Waarom moet automatisch de man de carriere maken en de vrouw thuis een paar jaar bij de kinderen zitten? Andersom is óók een optie.

Bij ons wat dat geen optie, omdat mijn man niet minder kon gaan werken in zijn functie en hij geen andere baan kon krijgen met minder uren waarmee hij nog voldoende verdiende.
Bedrijven vinden het nog steeds raar om mannen aan te nemen voor een parttime functie (althans wel in de sector waar mijn man werkzaam is).

Hij kan nu theoretisch 4 dagen van 9 uur gaan werken, maar dat is qua reistijd niet echt haalbaar.
Dan is hij 13 uur van huis en heeft hij geen recht meer op een auto van de zaak, wat financieel zeer onvoordelig is.

Mijn man zou graag bij de kinderen thuis willen zitten, hij is echt een huisvader en zorgt graag voor het gezin.

simodi

Dat bedoel ik precies ook!

Er wordt steeds gezegd 'ik vind dat ik me beter/gelukkiger ..... voel als ik werk', maar wat vind je kind? :D

(Ben overigens niet tegen moeder zijn en werken, maar wel van mening dat moeder en carriere lastig samen gaat!)
Laatst bijgewerkt door simodi op 15-01-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebombarie

simodi schreef:
Ariebombarie schreef:
mijn redenen om te blijven werken als de kleine er is (39wkn zwanger momenteel):

- ik blijf 4 dagen werken omdat ik denk dat ik een leukere moeder ben als ik zelf ook nog een sociaal leven heb en de contacten anders ga missen op mijn werk.
- ik blijf 4 dagen werken omdat het financieel nodig is, gezien mijn vriend ZZP' er is en zijn bedrijf heeft moeten opbouwen. dit jaar gaan we daar profijt van zien.
- ik denk niet dat mijn kind aandacht, liefde en warmte van mij tekort gaat komen
- ik wil mijn kind alles kunnen geven naast de aandacht, liefde en warmte en daar heb je inkomsten voor nodig
- ik kan niet minder werken in mijn functie
- een kind is niet per definitie slechter af op een kdv dan thuis bij alleen mama:

Die eerste 5 redenen gaan dus alleen over wat jij zelf wilt! En niet wat fijn is voor je kind ...

Finciele noodzaak heb je zelf in de hand. Je kind materieel voorzien van alles is een keuze, hoever wil je daarin gaan. Je kunt niet minder werken, dan is dat inherent aan deze baan en zou je misschien wat anders moeten zoeken.

Dat kinderen oo een KDV zich beter ontwikkelen is helemaal niet zeker. Dat werd vroeger ook ten nadele van enig kinderen gezegd, dat die sociaal achter liepen, het tegendeel is inmiddels gebleken. Als je thuis bent en je kindje speelt daar veel met andere kinderen heb je precies hetzelfde effect.

Iedereen kijkt toch vanuit een eigen beleving en je vult zelf in wat je wenselijk vindt, vanuit jouw idee.

Niks mis mee en iedereen mag zijn mening hebben, maar ik lees bij zulke overwegingen nergens de belangen of wensen van een kind. ;)
Er wordt toch vooral geredeneerd wat je zelf belangrijk vindt en wilt bij het maken van de keuzes.

reden 1: ik denk dat ik een leukere moeder ben voor mijn kind, dus denk wel zeker na over het kind.
reden 2: wij doen niet gek qua uitgaven, maar inkomsten zijn nou eenmaal nodig. een kind kan niet teren op alleen liefde. is mijn mening.
reden 3: dit gaat alleen maar over hoe ik met mijn kind wil om gaan
reden 4: sluit min of meer aan bij nummer 2. ben niet materieel ingesteld, maar wil wel leuke dingen kunnen doen met mijn kind om zo de band te versterken etc. dus wel degelijk denk ik dan aan wat het kind wil.
reden 5: soms moet je ook realistisch zijn en ja dit hoort er dan bij. ik wil geen andere baan zoeken, want deze baan vind ik echt heel erg leuk, en uiteindelijk sluit dat dan weer aan bij reden 1

:)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:45

kiki1976 schreef:

heb meerdere stages gelopen in het onderwijs bij de kleuters en ik pikte er zo uit welk kind er op een kdv heeft gezeten en welke niet. sommimgen lopen gewoon echt voor op de ontwikkeling. en dit wil natuurlijk niet zeggen dat het alleen aan het kdv ligt, en kan per kind verschillen natuurlijk. maar voor mij viel het wel op.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:46

Ariebombarie, dan kun je gewoon zeggen dat je je werk erg leuk en belangrijk vindt en dat niet wilt opgeven voor een kind.

Dat is duidelijk.
En je hebt recht op je eigen mening, dus no hard feelings. ;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 15-01-14 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:46

simodi schreef:

Er wordt steeds gezegd 'ik vind dat ik me beter/gelukkiger ..... voel als ik werk', maar wat vind je kind? :D

(Ben overigens niet tegen moeder zijn en werken, maar wel van mening dat moeder en carriere lastig samen gaat!)

ik kan het de kleine nog niet vragen wat hij/zij daarvan vindt :+ :')

maar ik denk dat ik een kind gelukkiger kan maken als ik zelf ook gelukkiger ben (door oa te werken) en lekker in mn vel zit (door oa te werken)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:47

Ariebombarie schreef:
simodi schreef:

maar ik denk dat ik een kind gelukkiger kan maken als ik zelf ook gelukkiger ben (door oa te werken) en lekker in mn vel zit (door oa te werken)

En hoe voel je je als het kind een beperking blijkt te hebben en je helaas je werk moet opgeven om voor dit kind te zorgen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:48

simodi schreef:
Ariebombarie, dan kun je gewoon zeggen dat je je werk erg leuk en belangrijk vindt en dat niet wilt opgeven voor een kind.

Dat is duidelijk.
En je hebt recht op je eigen mening, dus no hard feelings. ;)

:j +:)+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:48

Ik vond carriere maken ook belangrijk, maar nu met 2 kindjes "werk ik graag" en dat is voor deze tijd dat ze me zo nodig hebben ook prima!

Na je studie een paar jaar werken, wat van "de wereld" zien en volwassen worden voor je je eigen belangen ondergeschikt maakt voor die van je kindje(s) is mijns inziens voor alle partijen het gezondst.

En joh, vanaf je 40e heb je nog bijna 30 jaar om carriere te maken terwijl je kinders al een eindje richting zelfstandigheid gaan. What's the hurry?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:49

Ariebombarie schreef:
kiki1976 schreef:

heb meerdere stages gelopen in het onderwijs bij de kleuters en ik pikte er zo uit welk kind er op een kdv heeft gezeten en welke niet. sommimgen lopen gewoon echt voor op de ontwikkeling. en dit wil natuurlijk niet zeggen dat het alleen aan het kdv ligt, en kan per kind verschillen natuurlijk. maar voor mij viel het wel op.

Het leuke is: degene die hier niet op het KDV heeft gezeten (mijn moeder paste op) is degene die het het beste doet op school.
Mijn moeder was altijd heel actief met de kids (samen knutselen/ koekjes bakken/ boodschappen doen/ picknicken/ koken enz), waardoor ze ook veel oppakken en leren samen te werken en gewaardeerd te worden.
Ze zijn nog steeds ontzettend gek met mijn moeder en hebben met haar ook een speciale band die ze met de andere oma niet hebben.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 15-01-14 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:49

cam schreef:
En hoe voel je je als het kind een beperking blijkt te hebben en je helaas je werk moet opgeven om voor dit kind te zorgen.

Nou hallo, dan heb je het over een wel heel hypothetische situatie. Dan kun je ook zeggen, wat nou als de vader overlijdt? Of je wordt ontslagen? Of de hemel valt naar beneden en je fiets is kapot?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:50

cam schreef:

denk dat niemand een gat in de lucht springt met een kind met beperking. maar dan ga ik dingen aanpassen om het zo goed en zo fijn mogelijk te regelen allemaal, voor iedereen. vooralsnog ga ik hier niet van uit, omdat we daar vooralsnog geen reden toe hebben.

Szan

@ cam:

Ik vind dat een kind met een beperking een heel andere opvoeding vraagt dan een gezond kind, dus imo kan je dat niet met elkaar vergelijken. Ik wil blijven werken als ik een kind heb, maar als het een beperking heeft zal ik daar zeker op inspelen (minder of helemaal niet werken). Maar dat ligt ook aan de beperking, en is eerder uitzondering dan regel natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Szan op 15-01-14 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Ariebombarie schreef:
simodi schreef:

Natuurlijk, dat zal ongetwijfeld. :j

Maar er is ook de keuze om te kiezen voor een hele leuke baan met veel perspectief, en dan geen kinderen te willen. ;)

Persoonlijk vind ik dat - juist omdat we die keuze hebben - je die soms ook zult moeten maken. Je kunt niet altijd alle leuke dingen (100%) hebben en op kinderen kun je geen concessies doen (is mijn persoonlijke mening, he).
Bovendien moet je ook incalculeren dat niet alles volgens plan gaat met kids ...