Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ariebombarie schreef:"Kinderen die naar een crèche gaan, zijn slimmer, socialer en hebben meer zelfvertrouwen dan kinderen die thuisblijven. Zij ontwikkelen sterkere sociale vaardigheden door dagelijks met andere kinderen te spelen." (bron:http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuws/2011/3/Onderzoek-bewijst-creche-kind-slimmer-en-socialer-ELSEVIER292817W/)
Citaat:de schadelijke gevolgen van het langdurig onderbrengen van baby's in een kinderdagverblijf, heeft veel stof doen opwaaien. Ik verwees onder andere naar een omvangrijke studie van het NICHD (National Institute for Child Health and Development) in de Verenigde Staten waaruit onlangs bleek dat kinderen die in hun eerste levensjaren veel tijd in de kinderopvang hebben doorgebracht, wanneer ze eenmaal vierenhalf zijn een verhoogd risico hebben op externaliserende gedragsproblemen -oftewel problemen waar anderen last van hebben.
Citaat:Uit eerder onderzoek (Belsky 2001) blijkt dat er risico’s zijn verbonden aan op heel jonge leeftijd, beginnen met veelvuldige en continue dagopvang. De negatieve effecten worden door ouders onderschat of ze zijn er niet voldoende van op de hoogte. Wanneer een pasgeboren baby zijn dagen slijt in de kinderopvang, bij steeds wisselende verzorgers dan heeft het meer kans op een onveilige hechting met zijn ouders.
Citaat:Psycholoog en opvoedkundige Steve Biddulph (2011) vindt kinderopvang beneden de twee jaar zelfs ongeschikt voor de hersenontwikkeling.
Joltsje schreef:@urrielle. Hoe ja dat financieel rooit snap ik niwt. 4 paarden+ en 3 kinderen. En hoeveel tijd ben je aan de paarde kwijt?
Kan zijn dat je man mega verdient, maar die luxe is niet overal
En ik heb het spul aan huis, op pension zou ik het niet kunnen (ook organisatorisch niet, waar laat ik mijn kinderen dan weer als ze thuis zijn
) Ariebombarie schreef:mijn redenen om te blijven werken als de kleine er is (39wkn zwanger momenteel):
- ik blijf 4 dagen werken omdat ik denk dat ik een leukere moeder ben als ik zelf ook nog een sociaal leven heb en de contacten anders ga missen op mijn werk.
- ik blijf 4 dagen werken omdat het financieel nodig is, gezien mijn vriend ZZP' er is en zijn bedrijf heeft moeten opbouwen. dit jaar gaan we daar profijt van zien.
- ik denk niet dat mijn kind aandacht, liefde en warmte van mij tekort gaat komen
- ik wil mijn kind alles kunnen geven naast de aandacht, liefde en warmte en daar heb je inkomsten voor nodig
- ik kan niet minder werken in mijn functie
- een kind is niet per definitie slechter af op een kdv dan thuis bij alleen mama:
"Kinderen die naar een crèche gaan, zijn slimmer, socialer en hebben meer zelfvertrouwen dan kinderen die thuisblijven. Zij ontwikkelen sterkere sociale vaardigheden door dagelijks met andere kinderen te spelen." (bron:http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuws/2011/3/Onderzoek-bewijst-creche-kind-slimmer-en-socialer-ELSEVIER292817W/)
(algemeen bedoeld, niet alleen tegen jou) Ariebombarie schreef:Iris, als je een hekel hebt aan elkaar met onderzoeken om de oren te slaan, waarom doe je het dan toch
ik vind me eerder in dat onderzoek dan wat jij quote, daarom haalde ik het aan.
laat iedereen gewoon in zijn waarde
Brainless schreef:Ik heb 3 kids en ben per kind minder gaan werken. Totdat de jongste naar school ging, toen ben ik volledig gestopt.
Dit omdat ik het belangrijk vind thuis te zijn als ze uit school komen en hun verhaal van die dag bij hun moeder/vader kwijt te kunnen.
Ook het wegbrengen van en naar zwemles/sporten, vriendinnetjes, verjaardagsfeestjes, onverwacht met een koppel naar het strand/bos/speeltuin ed vallen vaak weg als kinderen naar de opvang gaan.
Ik ben een kind van een werkende moeder (niks ten nadele van mijn moeder, zij kon toen niet anders) maar ik heb het wel gemist.
En ik merk dat het wel ten koste is gegaan van mijn vertrouwensrelatie met mijn moeder.
Kuggur schreef:Ik ben een man, en zou als insteek in deze discussie willen opmerken, er zijn ook vaders.
Waarom moet automatisch de man de carriere maken en de vrouw thuis een paar jaar bij de kinderen zitten? Andersom is óók een optie.

simodi schreef:Ariebombarie schreef:mijn redenen om te blijven werken als de kleine er is (39wkn zwanger momenteel):
- ik blijf 4 dagen werken omdat ik denk dat ik een leukere moeder ben als ik zelf ook nog een sociaal leven heb en de contacten anders ga missen op mijn werk.
- ik blijf 4 dagen werken omdat het financieel nodig is, gezien mijn vriend ZZP' er is en zijn bedrijf heeft moeten opbouwen. dit jaar gaan we daar profijt van zien.
- ik denk niet dat mijn kind aandacht, liefde en warmte van mij tekort gaat komen
- ik wil mijn kind alles kunnen geven naast de aandacht, liefde en warmte en daar heb je inkomsten voor nodig
- ik kan niet minder werken in mijn functie
- een kind is niet per definitie slechter af op een kdv dan thuis bij alleen mama:
"Kinderen die naar een crèche gaan, zijn slimmer, socialer en hebben meer zelfvertrouwen dan kinderen die thuisblijven. Zij ontwikkelen sterkere sociale vaardigheden door dagelijks met andere kinderen te spelen." (bron:http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuws/2011/3/Onderzoek-bewijst-creche-kind-slimmer-en-socialer-ELSEVIER292817W/)
Die eerste 5 redenen gaan dus alleen over wat jij zelf wilt! En niet wat fijn is voor je kind ...
Finciele noodzaak heb je zelf in de hand. Je kind materieel voorzien van alles is een keuze, hoever wil je daarin gaan. Je kunt niet minder werken, dan is dat inherent aan deze baan en zou je misschien wat anders moeten zoeken.
Dat kinderen oo een KDV zich beter ontwikkelen is helemaal niet zeker. Dat werd vroeger ook ten nadele van enig kinderen gezegd, dat die sociaal achter liepen, het tegendeel is inmiddels gebleken. Als je thuis bent en je kindje speelt daar veel met andere kinderen heb je precies hetzelfde effect.
Iedereen kijkt toch vanuit een eigen beleving en je vult zelf in wat je wenselijk vindt, vanuit jouw idee.
Niks mis mee en iedereen mag zijn mening hebben, maar ik lees bij zulke overwegingen nergens de belangen of wensen van een kind.![]()
Er wordt toch vooral geredeneerd wat je zelf belangrijk vindt en wilt bij het maken van de keuzes.

kiki1976 schreef:Waarom kan jij je daar beter in vinden als ik vragen mag?
Omdat het beter aansluit met hetgene wat jij wil en voor ogen hebt?
Niet als aanval bedoeld maar als nieuwsgierigheid

simodi schreef:Dat bedoel ik precies ook!
Er wordt steeds gezegd 'ik vind dat ik me beter/gelukkiger ..... voel als ik werk', maar wat vind je kind?![]()
(Ben overigens niet tegen moeder zijn en werken, maar wel van mening dat moeder en carriere lastig samen gaat!)

Ariebombarie schreef:simodi schreef:Dat bedoel ik precies ook!
Er wordt steeds gezegd 'ik vind dat ik me beter/gelukkiger ..... voel als ik werk', maar wat vind je kind?![]()
(Ben overigens niet tegen moeder zijn en werken, maar wel van mening dat moeder en carriere lastig samen gaat!)
ik kan het de kleine nog niet vragen wat hij/zij daarvan vindt![]()
maar ik denk dat ik een kind gelukkiger kan maken als ik zelf ook gelukkiger ben (door oa te werken) en lekker in mn vel zit (door oa te werken)
Ariebombarie schreef:kiki1976 schreef:Waarom kan jij je daar beter in vinden als ik vragen mag?
Omdat het beter aansluit met hetgene wat jij wil en voor ogen hebt?
Niet als aanval bedoeld maar als nieuwsgierigheid
heb meerdere stages gelopen in het onderwijs bij de kleuters en ik pikte er zo uit welk kind er op een kdv heeft gezeten en welke niet. sommimgen lopen gewoon echt voor op de ontwikkeling. en dit wil natuurlijk niet zeggen dat het alleen aan het kdv ligt, en kan per kind verschillen natuurlijk. maar voor mij viel het wel op.
cam schreef:En hoe voel je je als het kind een beperking blijkt te hebben en je helaas je werk moet opgeven om voor dit kind te zorgen.

cam schreef:En hoe voel je je als het kind een beperking blijkt te hebben en je helaas je werk moet opgeven om voor dit kind te zorgen.
Ariebombarie schreef:simodi schreef:Dat bedoel ik precies ook!
ik kan het de kleine nog niet vragen wat hij/zij daarvan vindt![]()
maar ik denk dat ik een kind gelukkiger kan maken als ik zelf ook gelukkiger ben (door oa te werken) en lekker in mn vel zit (door oa te werken)