agressie in verkeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: agressie in verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:20

Zo reed ik op een weg van Ouderkerk a/d IJssel naar Ijsselstein, binnendoor. Is eenbaansweg, doorgetrokken streep. Je mag er 60 en 80. Ik rij dan netjes de snelheid omdat het geen hele "prettige" weg is, deels dijken enzo, bussen die je tegenkomt.

Heeft van Ouderkerk tot aan IJsselstein een dikke audi achter mij zitten, continu duwen, slingeren, en uiteindelijk over een uitvoeger bij een stoplicht om mij heen geraasd, om bij degene voor mij hetzelfde te gaan doen.

Foto van kenteken gemaakt, gemeld bij politie samen met tijd, locatie etc..

Kreeg netjes van de politie een bericht dat het regiokantoor van daar de beste man kende én er naar ging handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:21

Enige wat ik wel zwaar hinderlijk vind in het verkeer is bij mij in het dorp. We hebben een rondweg en dat is 70, niet iedereen weet dat en niet geupdate tom tom's zeggen dat het 50 is. Die mensen rijden dan ook 50, terwijl er veel borden staan met 70 er op :+

Ik kan me daar best over opfokken, maar daar win ik zelf ook niks mee, want ik kan er toch niet omheen. Dus ga ik altijd verhaaltjes bedenken / liedjes zingen :+

Maar ondanks dat het 70 is moeten brommobielen daar tegenwoordig ook rijden.. dan krijg je hele dikke stoeten op een weg met doorgetrokken streep.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:24

Als ik bijna gepletterd word tussen 2 vrachtwagens, wanneer iemand 90 rijdt op het linkervak van de autostrade waar je 120 mag of wanneer iemand me echt heel kort afsnijdt dan gaan bij mij toch echt wel de toeter en de lichten. Dat zijn gewoon levensgevaarlijke momenten! Het kan me dan even niet schelen dat ik aso overkom, ik wil graag heelhuids van punt A naar punt B raken en met dat soort rijgedrag zijn ze dan erg goed bezig om dat te verhinderen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 15:27

@ reina, laat ik maar meteen even antwoord geven op je vraag.
Ik ben iemand die graag doorrijd op de snelweg, maar binnen de bebouwde kom zich wel aan de snelheid houd.
als ik daar 50 max mag dan rijd ik 50, die regels zijn er niet voor niets.
Richting aan geven doe ik ALTIJD, ik heb een hekel aan mensen die dit niet doen en waar ik dan onnodig sta te wachten.
Ja schijnbaar is het raar, maar ik spreek hier over een termijn van ruim een jaar en niet over een termijn van een week.
Niemand is heilig in het verkeer, maar in deze gevallen hield ik mij heel netjes aan de verkeersregeles.

@ pinto, mijn vriend mag niet naar zijn voorhoofd wijzen maar ik mag wel onwijs afgesneden worden waarbij ik flink op mijn rem moet staan.
Omdat er op die manier agressie wordt op gewekt?
Sorry hoor, maar dat ligt toch echt bij de gene die snijd, die schijnbaar zo onwijs kwaad wordt dat hij het op die manier moet "oplossen"

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:29

@ Varekaj: in een gevaarlijke situatie laten weten dat jij er ook nog rijdt, mag ook. Daar gaat het niet over in dit topic. Het gaat over reageren met gevaarlijk rijgedrag (bumperkleven) of zelfs agressie (uitstappen en op een agressieve manier verhaal halen) terwijl er helemaal geen sprake is van een gevaarlijke situatie maar (redelijk) normaal rijgedrag.

Om het voorbeeld van Jans te gebruiken: die brommobiel moet op die 70 km-weg en kan(/mag) niet harder, wat heeft het dan voor nut om op een halve meter erachter te gaan plakken of te seinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:38

Geen idee of ze hier in België als autootje van 45km/u op zo'n baan mogen eigenlijk. Zie ze er ook zelden, veel vaker op de kleine wegjes tussendoor. Vind de meeste van die dingen levensgevaarlijk. Meestal worden ze hier gebruikt voor oudjes die met de fiets/scooter niet meer naar buiten kunnen, of die hun rijbewijs zijn kwijtgeraakt (of nooit gehaald hebben). ik zorg dan ook dat ik steeds zo snel mogelijk bij zo'n ding uit de buurt raak. Ze hebben immers geen nummerplaat, als die door het rood rijden, wat ze erg vaak gewoon doen, is er niemand die melding kan maken want ja, waarop ga je je baseren voor een aangifte? Er is gewoon zelden een specifiek kenmerk...

Vrachtwagens die je willen pletten tussen een andere vrachtwagen omdat je moet ritsen en het gaat hen niet snel genoeg, dat noem ik ook gewoon agressie hoor. Je ergens tussenin wurmen en mensen zo kort gaan snijden dat ze vol op de rem moeten ook. Het is een agressieve manier van zeggen "oprotten jij" en dat waardeer ik gewoon niet. Zelf agressief doen en mensen van de baan rammen is dan weer niet aan mij besteedt. Tenzij dus een tuffertje tegen 30 per uur waar je 50 of 70 mag :+ Uitzonderingen zijn mensen die nog leren autorijden (met een L aan het raam of via rijschool), die laat ik gewoon rustig sukkelen. Iedereen moet het leren maar aan de andere kant, als ze nog niet deftig kunnen invoegen of niet meer durven dan 30, is het dan wel al verstandig om ze op zo'n drukke baan te laten?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:40

Ik merk zelf dat vooral richting 45 km auto's behoorlijk agressief wordt gereageerd.

Mijn vriend (33) heeft om medische redenen (ogen) zo'n auto. Dat ding loopt tegen de 80, ondanks dat je maar 45 mag. Je wil niet weten hoe vaak wij worden ingehaald op een weg waar je 50 mag terwijl we zelf al tegen de 60 aan rijden op dat moment (juist om niemand op te houden en mee te rijden met het verkeer).
Het is net alsof iedereen een vlaag van verstandsverbijstering heeft als ze zo'n auto zien rijden.

Aan mensen die bumperkleven en mensen die hem er net voor proppen terwijl achter je plek zat is heb ik een bloedhekel. Maar in de 15 jaar dat ik mijn rijbewijs heb ik dat niet veel erger geworden heb ik het idee.
Nu woon ik in een rustige plaats en kom ik niet veel op de echt grote wegen in de spits dus daar kan een verschil zitten.

Edit; de 45km wagens in Nederland hebben wel degelijk een kenteken. Dit is verplicht. Alleen aan de achterzijde en niet aan de voorzijde trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:45

Agresssiever of gewoon gevaarlijker, ik twijfel er wel eens over. Ik rij nu 8 jaar met de auto, schadevrij. Van de hoofdstad tot plattelandswegen en het buitenland, ik heb al vanalles gedaan. Nooit echt bijzondere dingen opgemerkt, tot ik weer ging studeren vlakbij huis in september 2012. Ik moet maar 7km afleggen maar jeetje, de dingen die ik zie in de buurt van de school zijn soms echt ongelooflijk. Het is hogeschool, dus de meeste zitten tussen 17 en 22 jaar qua leeftijd. Eigen autootje, rijbewijs maar onbeschoftheid en debiele acties krijg je dagelijks genoeg om de oren. Afsnijden, parkeren over 2 vakken, dubbele file, bumperkleven, fietsers de pas afsnijden, toeter overmatig gebruiken, tegen 90 waar je 50 mag, andere auto's vast zetten... Hoe die aan hun rijbewijs geraakt zijn is me soms een raadsel.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:53

Zal dat niet liggen aan het type weggebruikers wat de overhand heeft? Ik meen te weten dat weggebruikers tot 25 jaar oud ook de meeste kans op een ongeluk heeft (pin me er niet op vast, niet direct cijfers bij de hand).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:43

lucifertje schreef:
SecretLIN schreef:
och ik had het gister op de snelweg nog
rij met een gang van 130 op de linker rijbaan achter een andere auto, rechts rijd een vrachtwagen met een andere auto erachter gaat die eikel zijn auto nog ff tussen die van mij en mijn voorganger DRUKKEN ik moest vol op de rem anders zat hij bovenop mij ( lijkt me niet handig als je 130 rijd) dus ik groot licht op en op de claxon drukken vervolgens haal ik hem weer in rij naast hem en gaat hij dom staan zwaaien dus ik steek mijn middel vinger op komtie achter me rijden ineens groot licht op, toen heb ik even mijn mistlampen achter aangezet waardoor hij op de rem ging.. en daarna hield hij wel afstand..

Als je nou genoeg afstand houdt tussen je voorganger en jezelf dan voorkom je dit soort gevallen in 99%. Ik vind het ook ronduit vervelend als mensen op de linkerbaan zo weinig afstand hebben dat je er gewoon niet tussen kan.

als ik al naast diegene rijd en hij wil hem er nog ff tussen drukken ben gangetje van 130 ben je bij mij aan het verkeerde adres

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:45

ik heb een gele ibiza sport.. zo grappig van die pubertjes bij de stoplichten die dan met een noodgang en lawaai als eerste weg willen rijden :P trek dan expres heel langzaam op hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:49

Ik vind het altijd zo stom: al die dikke audi's, maar ook porsches voelen zich zo uitgedaagd als ik naast ze sta bij het stoplight (ik sta dan links als ik af wil slaan, of gewoon rechts als ik rechtdoor moet), dat ze zich helemaal gaan opfokken :+ gaan ze hele tijd zitten kijken etc..

Dat ik dan denk, jongens doe eens rustig joh, het is maar een Arosa 1.0, die trekken niet zo hard op :+ en dan vervolgens schieten ze als malloten weg.. nadat ik eerder weg ben omdat ze meer met mij bezig zijn dan met het stoplicht :') _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:56

Ik vrees…dat wij later ook van die mensjes zullen worden die 80 rijden waar je 100 mag…ik zie het nu aan mijn vader (70 jaar). Heeft enorm veel kilometers gereden, was altijd een ontzettend goede chauffeur. Maar nu…hij wordt toch echt langzamer. Dus wie er op het traject Ommen-Hoogeveen wel eens achter een rode pinda rijdt….succes met ergeren ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:04

snap soms ook nooit dat mensen zich zo kunnen ergeren aan lesauto's iedereen heeft er toch eens in gereden? daar rij ik altijd met heel veel geduld achter aan hoor :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:38

Bij ons in de buurt rijdt een lesauto rond met de tekst "U heeft het toch ook moeten leren?" op zijn kont, moet er altijd wel om lachen, haha.

Ik had met mijn lesauto eens dat ik bij een stoplicht stond achter een vak vol verkeersexamenkindjes. Achter mij stond een megadikke Audi. Op een gegeven moment ging het groen, maar ja, die kinders zijn zo vlot niet. Gaat die idioot in die Audi lopen toeteren en seinen, om vervolgens in zijn achteruit naar een zijstraat te rijden en daarin te slaan. Staat 'ie bij het volgende stoplicht (2 straatjes verder) weer achter me. :')
Had 'ie net zo goed gewoon zijn gemak kunnen houden, de sukkel. 8)7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:08

Kinke schreef:
Ik vrees…dat wij later ook van die mensjes zullen worden die 80 rijden waar je 100 mag…ik zie het nu aan mijn vader (70 jaar). Heeft enorm veel kilometers gereden, was altijd een ontzettend goede chauffeur. Maar nu…hij wordt toch echt langzamer. Dus wie er op het traject Ommen-Hoogeveen wel eens achter een rode pinda rijdt….succes met ergeren ;)

Hahahahaha ik zal erop letten! ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:30

Ik kan enorm vloeken in de auto, maar handel er nóóit naar. Echt nooit. Ik sein nog niet eens met m'n lichten als ik op de snelweg weer eens gesneden wordt door zo'n lamlúl in een ...verlengende Volvo. Ik vervloek ze wel groen en geel maar er naar handelen? Welnee, dan ben je zelf geen haar beter. Enige keren dat ik op de toeter ram is als iemand op de kruising in de buurt weer eens meent voor mij langs te moeten kruisen terwijl ik rechtdoor ga. En dus voorrang heb. Maar goed, ik heb een Aygo. Kun je nog zo hard toeteren, er komt echt een '....toet?...' uit :')
Ik gedraag me gewoon in het verkeer. Enige wat ik ik soms wel eens wil doen is iets dichter op een voorganger rijden als die met 95 km/h op de snelweg een vrachtwagen in gaat halen. Je hoeft heus geen 130 waar het mag, maar kom op. Met 95 een vrachtwagen in halen in de spits is níet cool.

Wat betreft ruimte laten om in te kunnen halen zoals ik hier zie, daar hebben ze een mooi woord voor. Anticiperen. Als jij een vrachtwagen voor je hebt moet je niet op het laatste moment bedenken 'oh ja, ik wil dit inhalen' en hem dan naar links gooien. Da's dom. En gevaarlijk. En een enórme irritatiebron voor automobilisten zoals ik die al eerder links zijn gaan rijden (anticiperen!) en dan in de ankers moeten omdat jij ineens (vaak ook zonder richting aan te geven :roll: ) wil gaan inhalen. Bloed- en bloedirritant.

Sowieso het complete gebrek aan richting aangeven is me een doorn in het oog. Hoe vaak ik wel niet een auto voor me heb die gierend in de ankers gaat, de auto uit laat rollen en tijdens het afslaan de richtingaanwijzer uit gooit.. :n Eerst richting aangeven, dán pas remmen. Djeez.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:47

Daar herken ik me erg in Berdien :j

Ik zal het ook zelden of nooit laten merken als ik iemand een levensgevaarlijke lül vind, en met vingers gebaren enzo...ik kijk wel lekker uit, wie weet wat voor opgefokt tuig ineens naast je auto staat :=

Ik had overigens net zelf nog een kleine aanvaring :o

Is hier een wat rare situatie. Lange rechte mooie brede parallel-weg, mag hier 60 geloof ik maar dat is echt langzaam voor de overzichtelijkheid van de weg :=

Wel zit er af en toe een drempel in dus je moet als je zoals ik met een busje rijdt wel met 60 daaroverheen als je wilt dat die een poosje mee gaat :P

Nu is er 1 weg naar rechts, en hebben ze het zo gemaakt dat de tegenligger die daar voor hem dus linksaf gaat, voorrand heeft. Prima.

Ik rij over die weg, er komt een auto met aanhanger me tegemoet. Ik rij met die 60 over de drempel en neem verder geen gas terug. Op het laatste moment zie ik bij dat autootje een knipper naar links aan gaan, hij geeft een dotje gas bij en gooit zijn auto voor die van mij waarbij hij met een fanatiek pompend vingertje naar de haaientanden op de weg wijst.

Deze bestuurder vindt mij nu ongetwijfeld een aso, terwijl ik niet beter wist dan dat hij gewoon rechtdoor zou gaan gezien er eerst nog geen knippertje te zien was :=

Maar hij zal wellicht wel weer gedacht hebben: linksaf is volgens de regels de baan volgen, dus ik hoef geen knippertje te geven waardoor hij het pas deed op het moment dat hij vermoedde dat ik gewoon door ging rijden, en uit nijdigheid nog even een dotje gas bij besloot te geven :=

Maar al met al was ik nu dus zojuist ook een aso op de weg denk ik omdat ik niet eerder remde.

Wat dat betreft is het ook wel tricky, het is best een verlaten stukje naar het eind van de wereld zeg maar en in de honderden keren dat ik daar gereden heb, heb ik nog geen 5 keer iemand daar af zien slaan.... dat verwacht je dan toch ook niet zonder knipper :o

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:49

Zoals je het beschrijft vind ik het niet asociaal van jouw kant hoor, of die vent het nou zelf 'logisch' vindt of niet, als je ergens afslaat moet je (op tijd) knipperen... Dus gewoon dom van hem. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:02

Ik schaamde me er wel een beetje voor... ik was eigenlijk gewoon door gewoonte (altijd linke soep) vergeten dat je die afslaande weg als voorrangsweg moest zien. En in principe hoeft iemand die daar op rijdt dan niet te laten zien dat hij afslaat omdat hij in feite de weg volgt natuurlijk :o

Dat ik zelf op die plek nooit zonder knipperen die kant op zou gaan omdat ik weet dat echt niemand dat verwacht dat je daar the middle of nowhere in zal gaan, is weer wat anders :P

Maar ik zat gewoon fout Y;(

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:14

pmarena schreef:
Ja, en als je genoeg afstand houdt op de linkerbaan dan vindt bijna iedereen dat wel reden om zijn auto er tussen te doen, op een net iets te lage snelheid en dan blijf je steeds een beetje moeten remmen.

Zo wordt je ook wel afgeleerd om voldoende afstand te houden.

En toch is het je geleerd om afstand te houden want jij bent schuldig als je er achter op knalt en weet ik niet wat veroorzaakt. Daarbij snap ik je reden heel goed, maar 9 vd 10x is het een bestuurder die een inschattingsfout heeft gemaakt en niet meer naar links kan. Dan houd ik idd wat snelheid in zodat de bestuurder ervoor kan. Het is geven en nemen op de snelweg evenals de overige wegen!
Ik heb vorige week ook bijna een aanvaring gehad met een auto die plotseling bedacht om voor mij te komen rijden, mijn voorkant zat op gelijke hoogte als zijn achterkant. Tja dan sein ik ook, of als er snelwegen bij elkaar komen en ik bv naar rechts de A28 moet hebben en de ander de A27 moet hebben. Dan is er nog steeds geen reden om mij naar links te dwingen terwijl daar een auto rijdt en ik geen enkele kant op kan, ja dan hang ik ook op de claxon.

Jans schreef:
Ik vind het altijd zo stom: al die dikke audi's, maar ook porsches voelen zich zo uitgedaagd als ik naast ze sta bij het stoplight (ik sta dan links als ik af wil slaan, of gewoon rechts als ik rechtdoor moet), dat ze zich helemaal gaan opfokken :+ gaan ze hele tijd zitten kijken etc..

Dat ik dan denk, jongens doe eens rustig joh, het is maar een Arosa 1.0, die trekken niet zo hard op :+ en dan vervolgens schieten ze als malloten weg.. nadat ik eerder weg ben omdat ze meer met mij bezig zijn dan met het stoplicht :') _O-

Heerlijk vind ik dat, vooral als ze een audi A8 (en ik meen een 3.4?) hebben, denken snel te zijn en dan verliezen van een auto waar ze nog nooit van gehoord of gezien hebben (Lancia Kappa). Kerel keek wel een beetje beteuterd bij het volgende stoplicht, om vervolgens wel zijn duim op te steken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:49

Haha had ie ook maar een Lancia moeten nemen, kost je een stuk minder :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:48

Er is wel een verschil tussen aso rijden en agressief rijden. Vaak komt van het ene ook wel het andere nee?

Iemand die tegen 80 op de autosnelweg helemaal links gaat rijden is niet agressief, wel aso (en dom in mijn ogen). Ga dan helemaal naar rechts als je wil, maar ga niet links tuffen zodat iedereen zowat verplicht wordt om je rechts in te halen. En durf je niet harder dan 80, overweeg dan even om de secundaire wegen te nemen ipv de snelweg.

Onder agressief versta ik iemand die echt achterin gaat zitten duwen en drammen, die je rechts inhaalt of afsnijdt en dan prompt de rem helemaal indrukt waardoor jij ook alles dicht mag slaan. Of iemand die met een open raampje naar je gaat zitten brullen in de zomer.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:19

Oh ja, er rijden een heleboel randebielen op de weg. Wanneer je erg veel op de weg zit (zoals ik) wordt het je elke dag weer duidelijker hoe erg het eigenlijk is. Ik rijd zowel in personenauto (fiat 500) als vrachtwagen (complete combi, trekker oplegger). In beide gevallen kom ik heel vaak dingen tegen waar ik echt van schrik. Ik had onlangs bijna een kamicaze piloot onder de vrachtwagen. Reed op een 80km weg, enkel baans met doorgetrokken en groene streep in de midden, waar een idioot even vlak voor me (en dan heb ik het over een meter of 300/400) nog even in zou voegen. Ik moest zo hard remmen dat alle waarschuwingslichten op de vrachtwagen aan schoten en met geen mogelijkheid meer uit te krijgen waren. Auto aan de kant, lading gecheckt en even tot 10 geteld. Wanneer ik tijdens deze uitstekende manouvre (maar niet heus) van deze chauffeur even naar links of rechts had gekeken had hij onder de auto gezeten, was niet fijn geweest gok ik zo..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:31

Varekaj schreef:
Vrachtwagens die je willen pletten tussen een andere vrachtwagen omdat je moet ritsen en het gaat hen niet snel genoeg, dat noem ik ook gewoon agressie hoor.

Vraag: Zie jij van beide vrachtwagen de spiegel? En kun jij ín die spiegel kijken? Zo nee: Dan zien ze jou niet en zit jij dus in de blinde hoek.

Sowieso zou eigenlijk iedere automobilist een keer in een vrachtwagen moeten rijden. Hier in NL zit dat al bij een aantal slipcursussen in (ook een aanrader!). In een vrachtwagen zie je namelijk veel minder dan dat je verwacht.