Politie schiet koeienvriendje dood.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:07

liedje89 schreef:
Roweentje89 schreef:
Dit diertje had een kudde gevonden en ik durf te wedden dat dat diertje daar bij ging blijven en voor geen enkele problemen zou zorgen.

Koeien blijven over het algemeen niet de hele winter buiten natuurlijk dus dan is het opzich niet gek om te denken dat het hert misschien binnenkort ergens anders zijn heil zou gaan zoeken? Nog niet perce een reden om te schieten trouwens dat had je namelijk al maanden van te voren kunnen weten en een ander plekje voor het beest kunnen zoeken...

Vind het wel een beetje raar dat de politie in dit verhaal de zwarte piet toegespeeld krijgt, als de provincie een vergunning voor afschot geeft en een jager dat vervolgens verneukt wat had de politie dan moeten doen, pleisters plakken? Het is toch niet verkeerd dat de politie zo'n beestje niet aangeschoten rond laat lopen of het gaat vangen met allemaal onnodige stress terwijl hij toch dood "moet", maar het gewoon uit zijn leiden verlost...

Heb echt op mijn handen moeten zitten, maar nu ga ik toch even reageren.
Ik ben het namelijk wel met bovenstaande reactie eens.

Iedereen roept hier maar, maar niemand weet exact het verhaal. Er moet een melding geweest zijn over dit diertje anders was de politie er vast niet op afgegaan. Er moet dus iemand geweest zijn die gebeld heeft en daarop is actie ondernomen.

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt, maar ik denk dat het anders in elkaar zit dan er gesuggereerd wordt :o

Jildau

Re: Politie schiet koeienvriendje dood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:40

Precies Sakkia.

Maar de meeste mensen hebben nog wel ergens opgekropte frustraties tegenover de politie omdat ze ooit een boete o.i.d hebben gehad. Ze zien het woord politie en uiten direct al hun woede en frustratie op de politie. Lekker makkelijk!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:41

Jammer dat dw politie hier weer slecht in het daglicht gezet wordt Dit artikel is maar een kant van het verhaal. De politie mag niet en schiet niet zomaar. Ook geen dier. Dus er moet meer aan de hand zijn dan bovenstaandw artikel suggereert.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:45

Tja, politie mag alles tegenwoordig dus je kan er vrij weinig aan doen. Bovendien zijn er natuurlijk ook niet genoeg criminelen of vermiste mensen die ze eerst moeten pakken of zoeken. Nee, ze gaan eerst een hertje doodschieten terwijl dat een wild dier is die gewoon in het wild leeft.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:47

Waar heb je dat vandaan? De politie mag bijna niks. En van de weinige dingen die ze nog mogen moet alles verantwoord worden.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:49

liedje89 schreef:
Roweentje89 schreef:
Dit diertje had een kudde gevonden en ik durf te wedden dat dat diertje daar bij ging blijven en voor geen enkele problemen zou zorgen.

Koeien blijven over het algemeen niet de hele winter buiten natuurlijk dus dan is het opzich niet gek om te denken dat het hert misschien binnenkort ergens anders zijn heil zou gaan zoeken? Nog niet perce een reden om te schieten trouwens dat had je namelijk al maanden van te voren kunnen weten en een ander plekje voor het beest kunnen zoeken...

Nee, de koeien gingen binnenkort op stal en de boer had al aangegeven dat het damhertje gewoon mee zou gaan de stal op.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:50

Op RTV Noord zei de boer anders nog dat 'ie naar het hertenpark in Surhuisterveen zou gaan..

Kijk daar gaan we dus al. ;) Handig om te wachten op de uitslag van het onderzoek lijkt mij.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:51

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij op het eerste gezicht ook erg vreemd over komt...
Gaan we nu al het wild dat naast een snelweg bivakkeert afschieten ter voorkoming van? Want dan blijft er niet veel meer over.
Rare overweging...
Daarnaast wisten de mensen van wie het weiland was duidelijk van niets. Ook helemaal niet netjes. Wat als het diertje tam was?

Ik heb overigens niets tegen onze sterke arm der wet.

Vind dit wel een vreemd verhaal...

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:53

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:56

Ik vind het maar zielig :(
Hier in Zweden lopen er ook hertjes naast de snelweg, passeren kleinere wegen waar je bijv. 50/70 mag rijden. Moeten deze dan ook allemaal maar neergeschoten worden? Dan blijft er hier ook weinig van de mooie natuur over..
En al helemaal omdat de eigenaar van het weiland pas later is ingelicht en hij een goede oplossing voor het arme beestje.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:56

naomi_g1998 schreef:
Tja, politie mag alles tegenwoordig dus je kan er vrij weinig aan doen. Bovendien zijn er natuurlijk ook niet genoeg criminelen of vermiste mensen die ze eerst moeten pakken of zoeken. Nee, ze gaan eerst een hertje doodschieten terwijl dat een wild dier is die gewoon in het wild leeft.

Poe Poe, wat een aannames........... Nog nooit politie nodig gehad toen jezelf in nood was zeker?? Ik wel en ik was dolblij dat ze er waren (en zo lief waren nieuw beddegoed op mijn bed te doen nadat mijn hele huis was leeggeroofd en in een vreselijke puinzooi was achter gelaten).

Er gaan verschillende verhalen. Het hertje zou bij de boer op stal en zou daar mogen blijven, het hertje zou naar de hertenopvang gaan e.d. Iedereen roept maar wat in het rond en neemt alles maar voor waarheid aan. Feit blijft dat alleen de politie kan uitleggen waarom ze het hertje geschoten hebben. Ze zullen daar opdracht of toestemming voor hebben gehad, want ook een dier zomaar doodschieten mogen ze niet.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:57

In dat stukje staat dit ook duidelijk vermeld:

"Het hertje liep overdag inderdaad tussen de koeien. 's Avonds en in de nacht ging het diertje echter aan de wandel, tot aan de A7 toe, met alle risico's op gevaar voor het verkeer. Aangetroffen sporen maakten dit duidelijk. Met behulp van een jager is geprobeerd het diertje te vangen, echter zonder resultaat. Door de provincie is toen een afschotvergunning gegeven, waarna het hertje door een jager is geschoten. De eigenaar van het weiland, is later van het gebeurde in kennis gesteld."

Dus waarom krijgt de politie hiervan de schuld?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:01

Omdat het altijd makkelijk is de politie de schuld te geven.

Bij elk schietincident wordt een onderzoek door rijksrecherche ingesteld. Geloof mij, geen een agent zit daar op te wachten. Er is echt niet zomaar geschoten, als er uberhaupt al door politie geschoten is.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:06

Gelukkig zijn de 'details' wel degelijk bekend. Het hertje liep sinds eind oktober bij de pinken inde wei (met 3 lagen prikkeldraad en een brede sloot tussen de A7. De boer wilde bij het naar binnen halen van de pinken het hertje mee naar binnen laten lopen en dan naar het hertenkamp in Surhuisterveen brengen (dit was al geregeld ook). Nu zijn ze een paar dagen daarvoor dus het hertje komen afschieten. Het hertje was niet gewond, maar is door een jager geschoten (en dus niet goed genoeg, kan gebeuren). Daarna heeft de politie het klusje afgemaakt.

Punt is dat de boer pas achteraf is ingelicht, terwijl het hertje dus ook best verdoofd had kunnen worden en dan verhuist. Dat het dier s' nachts de snelweg op ging is onzin, en dat is ook de reden dat er zoveel ophef is hier inde regio. De zoon van de boer heeft een interview gegeven aan RTV noord, dat staat nu online.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:07

Zilkesteyn70 schreef:
http://www.112marum.nl/verdwaal-damhertje-doodgeschoten-waarom/
Lees hierboven maar even, voor de zekerheid , dus als het opstallen niet wou lukken hebben ze ook kontakt gezocht met het hertenkamp in Surhuisterveen :)

Oh dus er is wel door een jager geschoten en niet door de politie?
En er is wel degelijk op een andere manier geprobeerd om het diertje te vangen?
Dus iedereen is weer in rep en roer, terwijl het verhaal toch anders is.
Net zoals als met die kat die omkwam door een rotje in zijn anus, dat blijkt ook helemaal niet waar te zijn, terwijl er via Facebook al opgeroepen werd de daders te lynchen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:07

Er is NIET geprobeerd het hertje te vangen. Dat was wel het plan van de boer.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:09

caroline_max schreef:
Gelukkig zijn de 'details' wel degelijk bekend. Het hertje liep sinds eind oktober bij de pinken inde wei (met 3 lagen prikkeldraad en een brede sloot tussen de A7. De boer wilde bij het naar binnen halen van de pinken het hertje mee naar binnen laten lopen en dan naar het hertenkamp in Surhuisterveen brengen (dit was al geregeld ook). Nu zijn ze een paar dagen daarvoor dus het hertje komen afschieten. Het hertje was niet gewond, maar is door een jager geschoten (en dus niet goed genoeg, kan gebeuren). Daarna heeft de politie het klusje afgemaakt.

Punt is dat de boer pas achteraf is ingelicht, terwijl het hertje dus ook best verdoofd had kunnen worden en dan verhuist. Dat het dier s' nachts de snelweg op ging is onzin, en dat is ook de reden dat er zoveel ophef is hier inde regio. De zoon van de boer heeft een interview gegeven aan RTV noord, dat staat nu online.

Waarom zou dat onzin zijn? Er moet iemand gedacht hebben dat er een gevaarlijke situatie was ontstaan en heeft daarom de politie ingelicht. De politie denkt niet van: Heeeee een hertje, we bellen een jager en schieten het af.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:12

SAKKIA schreef:
.

Waar lees jij dat? Net als iedereen speculeer je dus ook maar gewoon.
Wie zonder speculatie is, werpe de eerste steen. :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:13

Gini schreef:
SAKKIA schreef:
.

Waar lees jij dat? Net als iedereen speculeer je dus ook maar gewoon.
Wie zonder speculatie is, werpe de eerste steen. :D

In dit eerder geplaatste artikel.......
http://www.112marum.nl/verdwaal-damhert ... en-waarom/

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:13

Ik wil het wel anders voor je formuleren, maar de betekenis blijft hetzelfde. Het is zeker dat DIT damhertje niet s'nachts op de A7 liep. Er zijn hier héél veel reen, die lopen daar soms wel (en daarvoor zijn nu jagers ingeschakeld)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:14

De boer (die ertegenover woont, en altijd iemand thuis is) is er zeker van dat er geen vangpoging is gedaan. Lijkt me ook een onbegonnen zaak als het dier tussen een groep pinken loopt.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:15

Een jager is nou niet de meest bekwame persoon om een dier te vangen. Daar heb je mensen van een natuurhulpcentrum voor nodig.
Nu nog een verduidelijking van welke pogingen er precies ondernomen zijn en we zijn weer voldoende geïnformeerd.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:17

Wel grappig hoe druk jullie je allemaal maken om één hertje terwijl de meesten vanavond weer een koe/varken/kip op het bord hebben liggen. Wat dit uiteraard niet goed praat maar heel Nederland is direct in rep en roer omdat er een hertje doodgeschoten is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:18

caroline_max schreef:
Ik wil het wel anders voor je formuleren, maar de betekenis blijft hetzelfde. Het is zeker dat DIT damhertje niet s'nachts op de A7 liep. Er zijn hier héél veel reen, die lopen daar soms wel (en daarvoor zijn nu jagers ingeschakeld)

En wat maakt dat dan zo zeker?
En geloof me ik weet hoeveel reeën en andere dieren er lopen. Ik weet namelijk exact waar dit is ;)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:20

Nogmaals; er zijn dus geen pogingen ondernomen. Niet door wat voor instantie dan ook. Hier zit bijvoorbeeld de Fugelhelling die dat kan doen, de dierenambulance maar die zijn allen niet ingeschakeld.

Een damhert is naast een dagdier ook nog eens een kudde dier. Het is in de situatie hier niet mogelijk dat het diertje s'nachts (en meerdere keren) naar de snelweg is gegaan en weer terug zonder verwondingen. Daarnaast is het dus een kuddedier, en liep het diertje grotendeels bij 1 specifieke pink. Daar sliep het dier ook bij. Daarnaast hield de boer het behoorlijk goed in de gaten allemaal.