Ik heb tot nu toe twee keer op zo'n manier geld geleend van mijn ouders. De eerste keer om een deel van mijn elektrische fiets te kunnen betalen, die kon ik op dát moment goed gebruiken en kon een goede deal krijgen, maar kon hem niet geheel financieren. Die heb ik met elke maand een beetje netjes afbetaald.
Kort nadat ik die afbetaald had, kwam er een tweedehands exemplaar van de lens waar ik al een tijd naar zat te kijken te koop, voor een mooie prijs en van een betrouwbare verkoper. Ik had het geld wel, maar dit is geld wat apart staat voor als er iets met mijn beestjes is en dat wilde ik er pertinent niet aan besteden. Toen ben ik netjes gaan vragen of ik dit bedrag (550 euro) mocht lenen. Dat mocht, en dat heb ik nu bijna afgelost.
Ik denk dat als je dit wil gaan doen een paar dingen heel belangrijk zijn.
- Ga na hoeveel je precies nodig hebt, ook op extra's zoals een nieuwe tweede batterij (deze zijn anders per camera) een andere tas indien nodig, nieuwe geheugenkaarten (mijn oude pasten niet in mijn nieuwe body) en dat soort dingen. Trek daarvan af het geld wat jij nu beschikbaar hebt en ook kan missen!! Alleen wat je kan missen, dus geen buffer die je hebt voor noodgevallen enzo. Wat je over houdt is het bedrag wat je zou willen lenen.
- Ga op een reële manier na hoeveel geld je per maand af zou kunnen lossen. Ga er niet van uit dat alles goed gaat, maar ga uit van dat wat je sowieso kan missen ook als je geld nodig hebt voor andere zaken. Je geeft nu aan af te willen lossen met wat je anders kan sparen, maar bedenk dat je spaargeld kan aanspreken voor andere zaken waar je ineens dringend geld voor nodig hebt, geld wat je hebt afgelost ben je definitief kwijt en kan je dus ook niet tijdelijk nog gebruiken. Zorg dat je inschatting over wat je af wil lossen betrouwbaar is. Neem je moeder als geldverstrekker net zo serieus als dat je dat met een bank zou doen, je kan dus niet zeggen 'deze maand ff niet want ik heb het voor wat anders nodig'. Bedenk dus dat je in alle gevallen je verplichtingen na moet kunnen komen.
- Hoe lang zou het duren voordat je de lening hebt afgelost? Is dat in verhouding met het bedrag en de levensduur van de camera?
- Bedenk wat er gebeurt als je toestel kapot gaat voordat je het hebt afgelost. Als je het verzekerd moet je die kosten mee berekenen. Als je het niet verzekerd kan het dus zo zijn dat je nog (lang) moet afbetalen voor iets wat je niet meer hebt omdat het kapot gegaan is. Natuurlijk heb je garantie, maar daar heb je niks aan als je hem bv uit je handen laat vallen.
Tot slot vind ik het heel belangrijk of je moeder het geld zomaar even kan missen. Geld wat je niet kan missen moet je niet uitlenen, ook niet aan je kinderen.