Koop op afbetaling met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:16

Mij is altijd geleerd dat je alleen iets kunt kopen als je het kunt betalen.
Je moet sparen voor de dingen die je echt nodig hebt, daarnaast kun je sparen voor dingen die je graag zou willen hebben.

Begin niet met dingen die je graag wilt hebben (luxe) op afbetaling te kopen, je begint met iets, dan is er weer iets dus nog maar wat en zo had mijn zus op een gegeven moment bij allerhande postorderbedrijven dingen op afbetaling gekocht en toen raakte ze haar baan kwijt ....... :(

Zoek een baantje of vraag je moeder of je bij haar wat extra kan verdienen door bijv. te helpen met schoonmaken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:17

Dat kan prima, als je moeder dat wil doen en jij betaalt netjes terug zie ik geen probleem.
Verdien je wel geld zodat je het ook daadwerkelijk kunt terug betalen en ook een beetje binnen afzienbare tijd, binnen een jaar bijv? Je moet geen grote schulden aangaan waar je jarenlang over doet om ze terug te betalen.

Sparen in plaats van lenen is natuurlijk wel een beter idee ... ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:17

_xDyan schreef:
pluisje88 schreef:
Wat wil je doen met de camera? is het alleen voor de lol/luxe/hobby of haal je er geld mee binnen?

In het begin nog even veel oefenen en dan wil ik er wel wat geld mee verdienen. Mijn moeder vind sowieso dat ik dat moet doen, vandaar dat ik het met deze camera ook deed.

Als je al in het betaalde shoot wereldje zat, zou ik zeggen ja misschien maar in jouw geval zou ik het niet doen. eerst wat moet, en dan het leuk. rijbewijs zou bij mij voor het fototoestel gaan. waarom moet het nu perse en niet over een half jaar? met dit weer ga je toch niet veel fotograferen en dan heb je nog een half jaar om te sparen :j

Mossel

Re: Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:19

Jep al verschillende keren, maar niet omdat ik er zelf om gevraagd heb

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:20

Ik heb wel eens geld geleend toen het een tijdje echt heel krap werd door mijn (gebrek aan) werksituatie.
Mijn moeder wou geen interest en wou het me graag geven.
Ik heb me echter nog nooit zo slecht gevoeld en wist niet hoe snel ik het moest terugbetalen!

Dus voor iets "banaals" als een camera zou ik het nooit meer doen...

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:20

Even voor de duidelijkheid: het is geen hebbedingetje, ik wil er echt iets mee. Zoals leren. Ik fotografeer nu al veel, maar nog niet goed want de camera die ik nu heb is oud en kan niet doen wat ik wil. Ik heb echt alles geprobeerd dus om te zeggen dat ik mij daar meer in moet verdiepen heeft geen zin.

Ik heb een baantje en net van de week bij meerdere bedrijven een open sollicitatie achtergelaten om meer te kunnen verdienen ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:22

Is de wens om te leren het waard om je een schuld van meerdere honderden euro's op de hals te halen? Is het antwoord nee? dan vooral niet doen. Is het antwoord ja? dan is dat je eigen keuze ;)

hierna komt er zo weer wat anders wat je wilt, maar dat kan dan niet aangezien je je vorige schuld nog niet hebt afbetaald. met een camera alleen ben je er niet. body, tas, objectief e.d... je bent zo 7 of 800 euro kwijt en dan mag je geen eisen stellen
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 12-01-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:22

Urion schreef:
Persoonlijk word ik een beetje gek van al dat lenen en afbetalen en weet ik het wat nog meer. Je hebt er nu geen geld voor, spaar en koop zelf. Waarom moet alles altijd zo gehaast met nieuwe spullen? Een hypotheek ala maar om nu in de schuld te gaan staan omdat je een hebbedingetje wilt hebben...sja ik zie het nut er niet van in. Maar ben dan ook geen fan van lenen.

Soms kan het niet anders, toen bij mij op tijd van drie maanden twee auto's totoal loss werden gereden was bij mij ook de koek op. Toen heb ik wel moeten lenen, geen gigantisch bedrag en had het binnen no-time terug betaald, maar toch ik had op dat moment wel de lening nodig.

Dan koop je de camera pas als je daadwerkelijk op de opleiding zit, dan heb je hem tenminste nodig. Nu is het gewoon nog luxe.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:23

pluisje88 schreef:
_xDyan schreef:
In het begin nog even veel oefenen en dan wil ik er wel wat geld mee verdienen. Mijn moeder vind sowieso dat ik dat moet doen, vandaar dat ik het met deze camera ook deed.

Als je al in het betaalde shoot wereldje zat, zou ik zeggen ja misschien maar in jouw geval zou ik het niet doen. eerst wat moet, en dan het leuk. rijbewijs zou bij mij voor het fototoestel gaan. waarom moet het nu perse en niet over een half jaar? met dit weer ga je toch niet veel fotograferen en dan heb je nog een half jaar om te sparen :j

Ben ik met je eens :) Mijn rijbewijs gaat ook voor, vandaar dat ik de camera niet heb.
Dus ik dacht aan die koop op afbetaling en ik kan altijd kijken wat anderen er van vinden en wat mijn moeder er van vind ;)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:24

pluisje88 schreef:
Is de wens om te leren het waard om je een schuld van meerdere honderden euro's op de hals te halen? Is het antwoord nee? dan vooral niet doen. Is het antwoord ja? dan is dat je eigen keuze ;)

hierna komt er zo weer wat anders wat je wilt, maar dat kan dan niet aangezien je je vorige schuld nog niet hebt afbetaald. met een camera alleen ben je er niet. body, tas, objectief e.d... je bent zo 7 of 800 euro kwijt en dan mag je geen eisen stellen

Ja, daar was ik al achter.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:24

KimD schreef:
Iselda schreef:
Ik heb geld geleend van m'n ouders voor m'n auto, paard, zadel en waarschijnlijk voor nog wel meer dingen.
Ik wil het echt terugbetalen aan m'n ouders (al heb ik m'n auto inmiddels al 2 jaar, paard anderhalf en zadel bijna een jaar), maar ik heb er gewoon weg het geld niet voor. Maar er komt een dag dat ze het krijgen :)
Inmiddels woon ik in Zweden en wil ik eigenlijk geen geld meer van m'n ouders lenen, gewoon omdat het onhandig is, maar mocht het echt nodig zijn weet ik dat ze het willen lenen.
Zoals laatst had ik een hoge da rekening en er zit er nog 1 aan te komen, ik heb nu mijn spaarpot stuk geslagen, maar mocht ik het met dat geld niet redden weet ik dat mijn ouders zullen bijspringen.

Dat vind ik dus ook niet kunnen, je hebt dus al die dingen op lening van je ouders gekocht maar nog niet een ding terug betaald? :oo Auto, paard en zadel, dit gaat toch wel zeker over een paar 1000,- euro. Ik vind dit dan weer een voorbeeld van je ouders uitbuiten...

Dit is geen voorbeeld van mijn ouders uitbuiten..
En ik betaal het ze wel terug, maar waar moet ik dat van betalen als er op het moment bijna geen geld binnenkomt?
En mijn auto en zadel waren mijn ouders eigen idee, ik wilde een goedkope auto kopen die ik zelf kon betalen, maar dit wilde mijn vader niet omdat hij wil dat ik in een veilige auto rij zonder problemen.
Ja, m'n paard heb ik laten voorschieten, omdat dit 'one a life time' paard was en omdat hij zo mager was dat hij nu anders dood op de wei had gelegen..
En, ik buit m'n ouders duidelijk niet uit! Dat mag ik even voor op stellen. Ik hou van m'n ouders en als ze dit niet hadden gedaan had ik net zoveel van ze gehouden en had ik gewoonweg pech gehad.

Edit; Bigone, mijn ouders reiken mij nu toch ook geen geld toe? En ik red het prima hoor. En overigens, zadel en paard samen was nog geen 1000 euro.
Maargoed, als jullie willen denken dat ik mijn ouders uitbuit, prima. Ik weet hoe het zit en dat ga ik niet allemaal letterlijk aan de grote klok hadden, als je verdere uitleg wilt, mag je me pb'en.
Laatst bijgewerkt door Iselda op 12-01-14 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:28

Ik heb tot nu toe twee keer op zo'n manier geld geleend van mijn ouders. De eerste keer om een deel van mijn elektrische fiets te kunnen betalen, die kon ik op dát moment goed gebruiken en kon een goede deal krijgen, maar kon hem niet geheel financieren. Die heb ik met elke maand een beetje netjes afbetaald.

Kort nadat ik die afbetaald had, kwam er een tweedehands exemplaar van de lens waar ik al een tijd naar zat te kijken te koop, voor een mooie prijs en van een betrouwbare verkoper. Ik had het geld wel, maar dit is geld wat apart staat voor als er iets met mijn beestjes is en dat wilde ik er pertinent niet aan besteden. Toen ben ik netjes gaan vragen of ik dit bedrag (550 euro) mocht lenen. Dat mocht, en dat heb ik nu bijna afgelost.

Ik denk dat als je dit wil gaan doen een paar dingen heel belangrijk zijn.

- Ga na hoeveel je precies nodig hebt, ook op extra's zoals een nieuwe tweede batterij (deze zijn anders per camera) een andere tas indien nodig, nieuwe geheugenkaarten (mijn oude pasten niet in mijn nieuwe body) en dat soort dingen. Trek daarvan af het geld wat jij nu beschikbaar hebt en ook kan missen!! Alleen wat je kan missen, dus geen buffer die je hebt voor noodgevallen enzo. Wat je over houdt is het bedrag wat je zou willen lenen.

- Ga op een reële manier na hoeveel geld je per maand af zou kunnen lossen. Ga er niet van uit dat alles goed gaat, maar ga uit van dat wat je sowieso kan missen ook als je geld nodig hebt voor andere zaken. Je geeft nu aan af te willen lossen met wat je anders kan sparen, maar bedenk dat je spaargeld kan aanspreken voor andere zaken waar je ineens dringend geld voor nodig hebt, geld wat je hebt afgelost ben je definitief kwijt en kan je dus ook niet tijdelijk nog gebruiken. Zorg dat je inschatting over wat je af wil lossen betrouwbaar is. Neem je moeder als geldverstrekker net zo serieus als dat je dat met een bank zou doen, je kan dus niet zeggen 'deze maand ff niet want ik heb het voor wat anders nodig'. Bedenk dus dat je in alle gevallen je verplichtingen na moet kunnen komen.

- Hoe lang zou het duren voordat je de lening hebt afgelost? Is dat in verhouding met het bedrag en de levensduur van de camera?

- Bedenk wat er gebeurt als je toestel kapot gaat voordat je het hebt afgelost. Als je het verzekerd moet je die kosten mee berekenen. Als je het niet verzekerd kan het dus zo zijn dat je nog (lang) moet afbetalen voor iets wat je niet meer hebt omdat het kapot gegaan is. Natuurlijk heb je garantie, maar daar heb je niks aan als je hem bv uit je handen laat vallen.

Tot slot vind ik het heel belangrijk of je moeder het geld zomaar even kan missen. Geld wat je niet kan missen moet je niet uitlenen, ook niet aan je kinderen. :)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:36

Alwiene schreef:
Ik heb tot nu toe twee keer op zo'n manier geld geleend van mijn ouders. De eerste keer om een deel van mijn elektrische fiets te kunnen betalen, die kon ik op dát moment goed gebruiken en kon een goede deal krijgen, maar kon hem niet geheel financieren. Die heb ik met elke maand een beetje netjes afbetaald.

Kort nadat ik die afbetaald had, kwam er een tweedehands exemplaar van de lens waar ik al een tijd naar zat te kijken te koop, voor een mooie prijs en van een betrouwbare verkoper. Ik had het geld wel, maar dit is geld wat apart staat voor als er iets met mijn beestjes is en dat wilde ik er pertinent niet aan besteden. Toen ben ik netjes gaan vragen of ik dit bedrag (550 euro) mocht lenen. Dat mocht, en dat heb ik nu bijna afgelost.

Ik denk dat als je dit wil gaan doen een paar dingen heel belangrijk zijn.

- Ga na hoeveel je precies nodig hebt, ook op extra's zoals een nieuwe tweede batterij (deze zijn anders per camera) een andere tas indien nodig, nieuwe geheugenkaarten (mijn oude pasten niet in mijn nieuwe body) en dat soort dingen. Trek daarvan af het geld wat jij nu beschikbaar hebt en ook kan missen!! Alleen wat je kan missen, dus geen buffer die je hebt voor noodgevallen enzo. Wat je over houdt is het bedrag wat je zou willen lenen.

- Ga op een reële manier na hoeveel geld je per maand af zou kunnen lossen. Ga er niet van uit dat alles goed gaat, maar ga uit van dat wat je sowieso kan missen ook als je geld nodig hebt voor andere zaken. Je geeft nu aan af te willen lossen met wat je anders kan sparen, maar bedenk dat je spaargeld kan aanspreken voor andere zaken waar je ineens dringend geld voor nodig hebt, geld wat je hebt afgelost ben je definitief kwijt en kan je dus ook niet tijdelijk nog gebruiken. Zorg dat je inschatting over wat je af wil lossen betrouwbaar is. Neem je moeder als geldverstrekker net zo serieus als dat je dat met een bank zou doen, je kan dus niet zeggen 'deze maand ff niet want ik heb het voor wat anders nodig'. Bedenk dus dat je in alle gevallen je verplichtingen na moet kunnen komen.

- Hoe lang zou het duren voordat je de lening hebt afgelost? Is dat in verhouding met het bedrag en de levensduur van de camera?

- Bedenk wat er gebeurt als je toestel kapot gaat voordat je het hebt afgelost. Als je het verzekerd moet je die kosten mee berekenen. Als je het niet verzekerd kan het dus zo zijn dat je nog (lang) moet afbetalen voor iets wat je niet meer hebt omdat het kapot gegaan is. Natuurlijk heb je garantie, maar daar heb je niks aan als je hem bv uit je handen laat vallen.

Tot slot vind ik het heel belangrijk of je moeder het geld zomaar even kan missen. Geld wat je niet kan missen moet je niet uitlenen, ook niet aan je kinderen. :)

Bedankt voor deze reactie! :D
Aan heel veel van deze dingen had ik al gedacht, maar fijn dat je alles zo nog even neerzet, want ik had nog niet bedacht dat de camera ook nog wel eens kapot zou KUNNEN gaan :+
En het is trouwens de helft van het geld wat ik normaal spaar (ouders zijn gescheiden, van moeder krijg ik een deel zak- en kleed geld, en van mijn vader) dus daar heb ik ook rekening mee gehouden ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:41

Ik zit ff op je site te kijken, zie dat je nu een 300D hebt, ben nieuwsgierig welke overstap je wil maken en waarom precies? Wat komt de 300D tekort?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:47

Ik heb een Canon 1100d dus een minder luxe, maar wat wil je meer dan iso, diafragma,sluitertijd e.d.? Dit kun je immers met alle spiegelreflexen. Wat kun je meer met je nieuw gewilde type boven je 300D?

Ik zie er aan de foto's van je site niet aan af welk voordeel je wilt halen met een nieuw toestel of wat er nu niet goed aan moet zijn?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:57

Ik wil graag meer sluitertijd en iso. Of naja, de camera die ik nu heb is traag en loopt vast als ik een te hoge sluitertijd heb.
Ik heb gekozen voor de 60D omdat daar onderandere een hoge iso op zit, en je er veel mee kan. Ik heb ook wel aan de 1100D gedacht, maar een fotografe raadde mij dat af omdat je dan een stap terug doet zegmaar.
Ik merk wel dat ik het moeilijk vind om uitteleggen waarom ik nou die 60D wil :+, terwijl ik dit een tijd terug wel helemaal uitgezocht heb... Dus als jullie nog ideeën hebben voor een andere camera, hoor ik het graag.
Ik heb nu net trouwens de link uit mijn onderschrift gehaald omdat ik er flink op afgekraakt werd, terwijl ik het zelf allemaal ookal weet, plus dat ik het sws niet echt geld waardig vind...
Laatst bijgewerkt door _xDyan op 12-01-14 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:58

Iso heeft meer te maken met je lens dan met je body. Een dure lens levert je dan meer voordeel op dan een nieuwe body. welke hoge sluitertijd wil je fotograferen dan?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 18:59

Bewegende dieren

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:00

pluisje88 schreef:
Iso heeft meer te maken met je lens dan met je body. Een dure lens levert je dan meer voordeel op dan een nieuwe body. welke hoge sluitertijd wil je fotograferen dan?

Ja klopt, heb ook wel getwijfeld tussen een nieuwe lens of body, maar mijn camera is soms echt zo traag, dat ik veel mooie momenten mis

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:02

Bewegende dieren kan prima met elke spiegelreflex hoor. De mijne doet het prima. ik fotografeer van vuurwerk, tot paardensport, slipjacht, autorally e.d. en dan heb ik maar het instapmodel.

Kun je niet je huidige body laten opschonen ofzo? nieuwe softwareupdate o.i.d? ga eens langs een fotowinkel en vraag naar de mogelijkheden. vraag me af of je in je nieuwe body gaat vinden wat je zoekt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:05

Eigenlijk vind ik het voorbeeld van die auto ook schandalig :$ jagen je ouders je gewoon op kosten... Mijne deden dat ook, maar die betaalden toen gewoon een deel mee, omdat zij wilde dat ik een nieuwere auto zou kopen... Nu heb ik de auto 3 jaar en zit ie ook te pushen dat ik een nieuwe moet gaan kopen, terwijl de auto nog goed is, zuinig is etc. Dus dat ga ik ook niet doen, kan het doen, maar wie weet heb ik straks pech en zit ik met zo'n auto die om de 3 maanden iets heeft :S Nu weet ik dat ik een goede auto heb, en boeiend dat ie wat ouder is (6 jaar :'))

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:06

_xDyan schreef:
Ik wil ontzettend graag een nieuwe camera maar ik kan dit zelf nog niet betalen. Ik ben wel hard aan het sparen maar daar ben ik de helft alweer van kwijt omdat ik ontzettende pech heb gehad met mijn telefoon.

Zo zal het je later ook vergaan hoor, iedereen heeft wel eens een financiele tegenvaller. Dat is geen reden om te gaan lenen, maar juist een reden om te sparen en te zorgen dat je wat achter de hand hebt.

Als je het geld voor de camera leent heb je maanden(?) nodig om het terug te betalen. Tegen de tijd dat je hebt afbetaald wil je misschien weer een ander luxe product. Ook weer op afbetaling dan maar?

Zoals velen hier hebben gezegd: de juiste volgorde is eerst sparen en dan kopen, anders blijf je achter de feiten aanlopen. Het is natuurlijk wat anders als je wat zou moeten lenen voor iets dat op dit moment noodzakelijk is (maar zo'n situaties zou je moeten proberen te voorkomen).

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:07

Als ik bewegende dieren wil fotograferen met deze camera, dan zet ik de sluitertijd wat hoger, maar dan krijg ik zwart beeld....
Ik weet niet... ik zal eens langs gaan. Bedankt voor de tips :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:08

Lianne86 schreef:
Eigenlijk vind ik het voorbeeld van die auto ook schandalig :$ jagen je ouders je gewoon op kosten... Mijne deden dat ook, maar die betaalden toen gewoon een deel mee, omdat zij wilde dat ik een nieuwere auto zou kopen... Nu heb ik de auto 3 jaar en zit ie ook te pushen dat ik een nieuwe moet gaan kopen, terwijl de auto nog goed is, zuinig is etc. Dus dat ga ik ook niet doen, kan het doen, maar wie weet heb ik straks pech en zit ik met zo'n auto die om de 3 maanden iets heeft :S Nu weet ik dat ik een goede auto heb, en boeiend dat ie wat ouder is (6 jaar :'))

Waarom is het schandalig dat ze graag willen dat ik veilig de weg op ga? Als ik het niet had gewild had ik het ook echt niet gedaan. en dan hadden ze het geaccepteerd. Maar zij hebben wel iets mogelijk gemaakt wat anders niet had gekund :j ze hebben het voorgesteld en het leek mij wel wat (ondanks het geld dat ze dan nog van me te goed hebben). moet er wel bij zeggen dat ik toen bijna driekwart van de auto gewoon op mijn rekening had staan. het is niet zo dat ik zomaar 10.000 euro bij elkaar moet sparen om de auto te betalen. Alleen een soort van uitgestelde koop dus.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:09

_xDyan schreef:
Als ik bewegende dieren wil fotograferen met deze camera, dan zet ik de sluitertijd wat hoger, maar dan krijg ik zwart beeld....
Ik weet niet... ik zal eens langs gaan. Bedankt voor de tips :)

Wat is wat hoger?

is het zwarte beeld niet gewoon een verkeerde combi van sluitertijd, iso en diafragma?
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 12-01-14 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt