Sparen en spaardoelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:39

Fiona: boven die grens van ongeveer €21.000 betaal je 1,2% over het spaarsaldo boven die €21.000.

Ohana_91

Re: Sparen en spaardoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:41

Ik spaar om samen te wonen met mijn vriend, dus een huis kunnen kopen en de inboedel.
Een hele smak geld dus.. We moeten ook nog even hard door sparen :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:42

Ik heb niet echt een enorm doel.
Meer achter de hand mocht er iets aan de hand zijn met m'n Mac, die ik echt verschrikkelijk hard nodig heb voor school.
Heb aan inkomen alleen stufi per maand, dus geen vetpot en heb ook niet heel veel ruimte om te sparen. Maar probeer het wel.
Maar nog een baan naast m'n studie trek ik echt niet!

Overigens iemand op de 1e bladzijde: die Cintiq 13HD is het sparen zeker waard :D heb hem nu een half jaar, deels van m'n ouders gekregen toen ik afgestudeerd ben van het Grafisch Lyceum :) superfijn ding!

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:43

Ik spaar voor het nieuwe TREC seizoen en het EK waar ik mee ga als groom :) :)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:49

fionaf09 schreef:
Oké! Dat is wel een goed doel een tekentablet van €900,00.
Vaak heb ik alleen het probleem dat ik dan het geld bij elkaar heb maar dat ik het dan ontzettend veel geld vind en het dan toch niet koop.

900 euro is ook veel geld.
Ik ben van mening, als je zoveel gespaard hebt, je jezelf ook een beloning mag geven.
Vind je uiteindelijk de tekentablet te duur, en heb je hem niet noodzakelijk nodig?
Ga dan op zoek naar iets anders als beloning, hoeft niet duur te zijn. Al is het maar een avondje uit, of wat nieuwe kleding etc.
Zo blijf ik wel altijd gemotiveerd om te blijven sparen :)

Ik kon nooit geld sparen, toen ik thuis woonde. Alles ging op.
Nu woon bij mijn vriend, en nu MOET ik wel sparen.
Op het moment spaar ik voor een nieuwe DSLR + objectieven.
En daar ben ik voorlopig nog wel even mee bezig denk ik.
Een maximaal bedrag heb ik (nog) niet.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:51

Mijn spaardoelen voor 2014 zijn voornamelijk leuke reizen; trekken door IJsland, week New York met vriendinnen, marathon in Istanbul lopen en de zwarte cross in Nederland :D Verder hou ik ook geld apart voor onverwachte uitgaven (zoals de dynamo van mijn auto die het vanochtend begeven heeft |( ) en onderhoudskosten aan mijn huis.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:55

Om eindelijk het paard te kopen die al zo lang wil hebben! Gaat nu de goede richting op! :D
Als ik dat heb en geld over zou houden zou ik sparen voor een auto :)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:56

dorientjuh schreef:
Fiona: boven die grens van ongeveer €21.000 betaal je 1,2% over het spaarsaldo boven die €21.000.

Over de rente die je krijgt betaal je volgen mij 1,2%. Dus bij €100,- rente moet je €1,20 betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:58

Nee hoor, het gaat om het saldo van je bezittingen en schulden op 1 januari van het betreffende jaar. Men gaat uit van een forfaitair rendement van 4%, waarover je 30% belasting betaalt (dus per saldo 1,2%).

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:59

Ik ben aan het sparen voor een laptop, moet alleen nog even kijken voor welke precies. Twijfel nog tussen een asus, of een tijdje langer doorsparen en dan een MacBook.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:09

Ik heb geen spaar doel, maar wil gewoon een lekker bedrag op mijn rekening hebben dus denk dat ik pas tevreden ben als ik rond de 10.000 zit ofzo, maar mezelf kennende duurt dat nog wel even _O-

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:13

Ik spaar om straks met mijn vriend samen te kunnen wonen en voor 'later'
Heb niet een maximum, het sparen gaat me nooit snel genoeg :P

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:24

Ik spaarde voornamelijk om gewoon geld achter de hand te hebben, voor vakantie / 'later'.
Onverwacht heb ik het bedrijf waar ik werk kunnen kopen en al mijn spaargeld zit daar inmiddels in om de eerste kosten te kunnen dekken. Ben heel blij dat ik altijd een potje achter de hand heb gehad.
Zodra ik weer inkomen heb ga ik ook rustig weer sparen zodat we hopelijk dit jaar of volgend jaar een mooie reis kunnen maken.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:27

Ik had een spaarpotje voor ziekte als mijn pony ziek zou worden. Is helaas ook gebeurd en daar is nagenoeg heel mijn spaargeld naar toe gegaan. Na het inslapen van haar ben ik weer opnieuw begonnen met een potje sparen voor mijn huidige paard.. En jullie raden het al, ook die is inmiddels ziek geweest en is mijn potje wéér helemaal leeg. :')

En nu, weer opnieuw een potje vullen en hopelijk als ik straks afgestudeerd ben een paar maanden flink werken zodat ik een werk-reis richting Australië kan gaan maken :D

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:49

veerledec schreef:
Nee hoor, het gaat om het saldo van je bezittingen en schulden op 1 januari van het betreffende jaar. Men gaat uit van een forfaitair rendement van 4%, waarover je 30% belasting betaalt (dus per saldo 1,2%).

Sorry je hebt gelijk 30% van het rendement , dus bij 100 euro rente is er €33,33 voor de belasting

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:23

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:24

Nee, 30% van het forfaitaire rendement van 4%. Dus je werkelijke rendement is niet van belang, er wordt gedaan alsof je 4% rendement hebt gemaakt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:29

veerledec schreef:
Nee, 30% van het forfaitaire rendement van 4%. Dus je werkelijke rendement is niet van belang, er wordt gedaan alsof je 4% rendement hebt gemaakt.

En nu nog een bank vinden die een rente geeft die daar enigzins bij in de buurt komt (zonder dat je je geld moet vast zetten oid) :+ ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:30

Het gaat ook niet alleen om spaargeld, ook om aandelen, tweede huizen, overige vorderingen etc. En dan is een rendement van 4% niet zo raar. Maar inderdaad, momenteel is de regeling wel nadelig.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:34

Na het inslapen van mijn vorige pony ben ik gaan sparen voor een eigen paard.
Na twee en een half jaar heb ik eindelijk dat paard gekocht. Nu spaar ik voor als ze ziek wordt. Voor mijn rijbewijs en om het huis uit te kunnen over een aantal jaar.
Ponylief is helaas 19 dus kan niet meer verzekerd worden. Dus heb een flinke spaarpot voor haar aangemaakt.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:43

Ik heb januari vorig jaar een nieuwe auto gekocht en die heb ik nu afbetaald deze maand en 3 maanden terug een nieuw paardje aangeschaft en alle spullen zijn inmiddels gekocht dus spaargeld wat op.
Vanaf deze maand ga ik dus weer flink sparen, niet echt met een doel. Wil graag op vakantie dit jaar als alles goed gaat en verder dus gewoon sparen voor 'later'.
Probeer iedere maand toch wel 500 euro te sparen en leuke dingen koop ik meestal gewoon zo. En met het festivalseizoen in aantocht zal ik toch soms minder kunnen sparen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:10

Maandelijks automatisch een bedrag naar een spaarrekening doet helpt ook. op die manier merk je amper dat het weggaat en je spaart toch mooi een bedrag bij elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:14

magriet schreef:
Maandelijks automatisch een bedrag naar een spaarrekening doet helpt ook. op die manier merk je amper dat het weggaat en je spaart toch mooi een bedrag bij elkaar

Zo doe ik het ook inderdaad. Op dezelfde dag dat het binnenkomt word het meteen doorgestort :j

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:15

Spaardoelen hier:
*bruiloft (2015/2016)
daarna
*nieuwe kozijnen
*dakkapel

Buffer hebben we hier wel, een bedrag voor echt onvoorziene dingen. Daar proberen we verder ook niet aan te komen.
Er gaat nu een vast bedrag per maand op de spaarrekening, + vakantiegeld en alle extra's.

Dit jaar word de tuin gedaan en komt er een nieuwe auto, dus dan is alles wat we gespaard hebben boven de buffer weer op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:18

Ik spaar elke maan €320 euro. Dat geld wordt verdeeld over aan aantal potjes. Voor de auto (onderhoud), kleding/kapper, calamiteiten, eigen risico, als ik de belasting terug moet betalen en ik spaar voor later. (pensioen aanvullen)

En ik spaar op het moment voor een nieuwe lens maar dat geld komt van mijn juryklusjes/shoots dus niet van mijn gewone loon.