E-nummers in vlees en vleeswaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Re: E-nummers in vlees en vleeswaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:53

Ik kan ook niet tegen tomaat, erg jammer want ik houd van pasta's en pizza's!
Nu vervang ik tomaat voor pompoen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:51

corine1981 schreef:
Nee mijn oma kan daar ook niet tegen. Tegen meer dingen niet, maar o.a. tomaat en aardbeien zijn triggers van uitslag en bij mijn zoontje dus ook.(overigens heb ik nooit kant en klare tomatensaus ).dus allicht toch een verband daartussen?
Zoonlief heeft ook licht eczeem, waterwratjes en kan niet goed tegen zon dus sowieso gevoelig huidje. Maar van die e-nummers in tomaat wist ik gewoon niet.

Of er een verband is weet ik niet. Er zijn mensen voor van alles en nog wat allergisch dus het kan zomaar natuurlijk.

Maar als iemand zegt ik ben allergisch voor E621 maar eet wel geregeld tomatensaus of Old Amsterdam zonder problemen dan trek ik mijn wenkbrauw op als je begrijp wat ik bedoel.

Overigens maakt het niet heel veel uit of je kant en klare tomatensaus neemt of zelfgemaakt. Ja in kant en klare kan misschien nog meer toegevoegd zijn.

Die kant en klare saus begin ik ook niet aan. brrrrr echt niet lekker. Hoeveel E621 ze er ook aan toevoegen :D

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:45

KarinvdM schreef:
Nee Ellen, een klein beetje suiker is niet zo erg, maar het punt is dat overal suiker(s) in welke vorm dan ook worden toegevoegd (vaak ook nog verstopt door er andere namen aan te geven) en dat het dus niet bij een 'beetje suiker' blijft.
Zie bijv: http://voedzo.nl/geen-suiker/een-klein- ... et-zo-erg/
En al die geur-, kleur- en smaakstoffen, smaakversterkers en alle andere toevoegingen zijn bij elkaar opgeteld meer dan 'een klein beetje' en die wil ik daar waar het kan graag vermijden.
Dat anderen er geen problemen mee hebben vind ik prima, maar ik wil ze liever niet. :)

Begreep zelfs uit een programma laatst op tv dat er, in de groene thee van Lipton o.a., suiker zit. Op de verpakking aangeduid als 'aroma'. Dan voel je je wel bedrogen. :')

Ik werkte overigens bij een slager waar het vlees werd gekruid met een kruidenmix van een merk dat je gewoon in de winkel koopt. Denk dat als je helemaal vrij van toevoegingen wil, je zelf naturel vlees zal moeten halen en dit zelf zal moeten kruiden.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:35

Ts, ik reageer vast even, want anders benn i je topic kwijt ;)
Ik zal morgen even de lijst voor je opzoeken..heb hele boodschappenlijsten van allerlei supermarkten, met daarbij geschreven welke Enrs erin zitten en welke je het beste kunt vermijden..
Nog aantal leuke en handige sites.
De vleeswaren etc moet je er dan even zelf tussen zoeken, want het gaat hier om allerlei boodschappen..wat mss wel handig is.

*kost even tijd om op te zoeken nl, alles staat over 2 laptops verdeeld*

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:39

Zo voorbewerkt is ons voedsel. Je denkt dat je iets 'puurs'hebt. Het is namelijk vlees, geen kant en klaar pakje. In een aantal groentemixen zie je ook meer toevoegingen... Erg jammer maar mensen blijven het kopen.

Wat betreft vlees koop ik overigens bijna nooit bij de AH, naast de toevoegingen wordt het echt volgespoten met water, lekker goedkoop :+

Edit; overigens las ik ook dat de meeste e-nummers niet schadelijk zijn. Dat zal best maar als ik een stukje vlees van de bil, rug of rib van een koe koop dan wil ik ook juist dat :Y) Geen e-nummers, water, extra vitaminen of wat dan ook...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:42

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:18

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:26

Ha! Nog een goede reden om geen vlees te eten :D

Het valt allemaal wel mee hoor. Zolang je van niets teveel eet en je groenten gewoon op de markt haalt (nog goedkoper ook) en dat het hoofdbestanddeel van je maaltijd maakt is er niks aan de hand.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:44

Oh maar Vjestagirl, maar met E nummers is ook niks mis hoor..alleen je kunt ze in 3 soorten opdelen, 'de slechte, de acceptabele en de goede' ..
Van de slechte probeer ikzelf zoveel mogelijk te vermijden..dit omdat het voor mij goed werkt..en dan niet eens wegens de redenen dat het kankerverwekken zou zijn..maar om andere redenen.
Een vriend van mij is iemand die voor de E nummers geleerd heeft en hele labs zijn daar bezig om die nrs zo te maken dat ze bruikbaar zijn..even heel zwart wit gezegd.
Het feit dat sommige producten tot wel 2016 houdbaar zijn bv, welke in de natuur meteen zouden verotten, daar ga ik gewoon niet aan ;)
En tuurlijk smokkel ik wel eens, omdat ik gewoonweg te gehaast leven leid en niet om elk E nr in paniek wil raken, haha..maar sommige probeer ik wel bewust te vermijden.

Om wat bewuster met je voeding om te gaan, is wel slim in deze tijden..de gehaaste tijden, weinigtij nemen voor het eten, alle afschuwelijke dingen die gebeuren met en rondom de dieren en de industrie die inspeeltop dat gehaaste leven en het koken zo vlot mogelijk te maken en de houdbaarheid van de producten zo lang mogelijk..wat absoluut erg handig is imo, wij wonen buitenaf, weinig tijd en dan is het handig als je hooguit maar eens per week groot hoeft in te slaan..maar dat willen wij dan wel bewuster doen, gezonder en hier werkt het goed..

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:44

Het is idd heel hele toer om eten te kopen zonder E-nummers. De bouiilon koop ik nu van Zonnatura, want alleen die is biologisch. En ik heb de app E-lite gedownload op mn mobiel, zodat ik in de winkel direkt kan checqken of het E-nr heel erg verkeerd is, Er staat dan een kleur bij, rood=alarm, oranje=gaat, groen=ok. Mn mobiel heb ik altijd bij me, ook in de supermarkt, dus kun je gelijk ff kijken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:46

Goede tip Erres..die link die ik opgaf, daar kun je per supermarkt en product kijken..
Ik maak vaak een lijstje van tevoren wat ik nodig heb die week en dan kijk ik even op die lijst..gaat tegenwordig automatisch..maar weet ook niet alles uit mn hoofd, dus dan is die tip van jou ideaal! Thanks!