Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:59

Dana82 schreef:
Ik en mijn vriend zijn alletwee echte buitenmensen. Waar we nu wonen is het wel rustig etc en de paarden staan niet te ver maar het is wel in een wijk. Luxe situatie hoor maar ergens kriebelt het om gewoon wat verder weg en vooral heel rustig en heel mooi te gaan wonen.
Zo hebben we ons oog op iets in de Belgische Eifel laten vallen met heel veel grond :D . Wie weet kunnen we er een ruiterstationnetje openen aangezien er daar wel mogelijkheid voor is. We hebben wel wat plannen.
Maar... het is wel 2.5 uur rijden van waar we nu wonen en ik vrees dat er hier een paar helemaal in "paniek" gaan geraken als we het vertellen.
Er is natuurlijk nog niets gepland of iets dergelijks. Mijn vriend is bv ook zijn werk al even beu en wil ook eens iets helemaals anders. We hebben alletwee het gevoel dat 2014 HET jaar moet worden. Niets concreets dus maar we zijn er wel over bezig. Bovendien moet mijn vriend daar dan zeker werk vinden en ik hoop wat binnen te halen met basic overnachtingen voor paard en ruiter. We zien nog wel, weet je.
Ik zie het er romantische wel van in, ouders en vrienden die komen logeren. En eerlijk is eerlijk, zoveel volk komt er nu echt niet over de vloer! Dus moet je daarvoor in Vlaanderen blijven wonen?
Toch is mijn grootste "schrik" dat ik er misschien wat ga vereenzamen ofzo...

Wie heeft dit nog gedaan en hoe is dat verlopen? Heb je er geen spijt van? Graag wat ervaringen, eventueel tips ofzo.

Volg je hart.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 15:05

@Tones: tuurlijk zijn er hondjes welkom. Ik zou er wat van krijgen als de honden niet mee mogen komen dus bij ons zeker welkom als ze hun manieren houden :D .

@ janderegelaa: makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn hart wil meteen maar mijn verstand maakt bokkesprongen :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:15

Alle beslissingen neem je met je hart, je verstand is er later alleen om ze te verdedigen.

hotchocolat

Je wilt richting Belgie, daar ben ik niet bekent met de regeltje.

Er staan hier trouwens genoeg advertenties voor personeel in de kranten.

Tones, als je op kort termijn naar de Eifel wilt met hond dan weet ik ook wel een leuk adresje

anoukwendy

Doen!!
Ik ben 4 maanden geleden naar zweden verhuisd van een vrijstaande woning (300 vierkante meter) ik had een paard en benn opzoek gegaan naar een 2e, we hebben hier in zweden 5,5 hectare grond en lekker rustig, bossen en een meer. Ik heb er absoluut geen spijt van!! We hebben er een derde paard bij gekocht en ik vind het echt ge-wel-dig hahaha :D

Ben je iemand die vaak naar vrienden/familie gaat? Ik had dit niet dus ik denk dat het dan wel wat makkelijker is. Ik vind het wel heel moeilijk dat mn vader en zusje nog in nederland wonen,en mn beste vriendin natuurlijk. Maargoed bij jou is het maar 2,5 uurtjes in de auto, ik moet 1200 km hahah

En vooral, volg je hart! Als je het nu niet doet krijg je de kans misschien nooit meer en krijg je er heel veel spijt van..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:16

janderegelaa schreef:
Alle beslissingen neem je met je hart, je verstand is er later alleen om ze te verdedigen.

Ik mis de like knop

Wij hebben het ook vrij impulsief gedaan en alles is op zijn pootjes terecht gekomen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 15:21

hotchocolat schreef:

Tones, als je op kort termijn naar de Eifel wilt met hond dan weet ik ook wel een leuk adresje

Wij wonen al in België en dan lijkt me in België blijven gewoon het makkelijkst. Het is zo al moeilijk genoeg :D .

@ janderegelaa: als dit doorgaat, ga ik dat als spreuk boven mijn bed hangen!

@ Anoukwendy: wow 5.5 hectare?? Dat is een groot stuk grond! Als ik richting Duitsland zou zoeken zou ik misschien ook wel meer grond voor hetzelfde geld vinden maar we doen als zot genoeg zonder echt te emigreren. En neen, ook ik ga niet wekelijks op bezoek bij iedereen... kan goed zijn dat ik sommige mensen meer ginder ga zien, dan dat ik ze nu zie.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:27

Dana82 schreef:
hotchocolat schreef:

Wij wonen al in België en dan lijkt me in België blijven gewoon het makkelijkst. Het is zo al moeilijk genoeg :D .

@ janderegelaa: als dit doorgaat, ga ik dat als spreuk boven mijn bed hangen!

@ Anoukwendy: wow 5.5 hectare?? Dat is een groot stuk grond! Als ik richting Duitsland zou zoeken zou ik misschien ook wel meer grond voor hetzelfde geld vinden maar we doen als zot genoeg zonder echt te emigreren. En neen, ook ik ga niet wekelijks op bezoek bij iedereen... kan goed zijn dat ik sommige mensen meer ginder ga zien, dan dat ik ze nu zie.

Er zit iets van 1 hectare bos bij, derest is weiland en de paarden kunnen dus lekker altijd buiten, als het ene land op is zet ik ze lekker op het andere land :D we hebben nu sneeuw maar ik hoef niet bang te zijn dat de helft vertrapt word want we hebben genoeg.
We krijgen dit voorjaar een bak dus dan hoef ik niet meer naar de buren, heb ik lekker alles voor mezelf, ik ben thuis de enige die rijd haha

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 15:32

Er zijn in ieder geval weides genoeg in de buurt. Daar zouden we toch nog eentje van moeten kunnen huren om onze eigen paarden voltijds op de weide te kunnen laten in de zomer.
Wat we nu op het oog hebben is "maar" 1 hectare, dus het is wat puzzelen om alles er netjes op te krijgen en ruimte voor onze paarden.
Staan er toch wel nog 5 hertjes op de grond ook zeker? Die komen erbij... weet nou niet of ik daar blij mee moet zijn. Het natuurcentrum kan die altijd komen halen zenne maar die diertjes zijn daar geboren. Als we plek hebben, mogen ze blijven. Maar als mijn hond of paard er helemaal kierewiet van wordt, dan zullen de beestjes moeten gaan vrees ik.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:37

Dana82 schreef:
Er zijn in ieder geval weides genoeg in de buurt. Daar zouden we toch nog eentje van moeten kunnen huren om onze eigen paarden voltijds op de weide te kunnen laten in de zomer.
Wat we nu op het oog hebben is "maar" 1 hectare, dus het is wat puzzelen om alles er netjes op te krijgen en ruimte voor onze paarden.
Staan er toch wel nog 5 hertjes op de grond ook zeker? Die komen erbij... weet nou niet of ik daar blij mee moet zijn. Het natuurcentrum kan die altijd komen halen zenne maar die diertjes zijn daar geboren. Als we plek hebben, mogen ze blijven. Maar als mijn hond of paard er helemaal kierewiet van wordt, dan zullen de beestjes moeten gaan vrees ik.

Hier lopen ook hertjes, elanden, zwijnen en een linx. Wij hebben dan wel iets meer grond maar de paarden hebben er totaal geen last van, die beesten zijn weg voordat die paarden hun hoofd al omhoog hebben gedaan om te kijken hahah.
Hoeveel paarden heb je zelf en hoeveel wil je er nog bij? Is de hele gron 1 hectare of is dat alleen het weiland? Want met het huis, de schuren en de tuin hebben wij 6 hectare haha

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 16:38

1 hectare met huis erop. De helft ervan mogen we normaal gebruiken om onze gîtes op te zetten, dat is bouwgrond en dan andere helft is "gemeentelijk uitbreidingsgrond". Daar mag (voorlopig) niet op gebouw worden, dus dat wordt voor onze paarden. Dat is nog geen halve hectare en dus minder dat ze nu eigenlijk hebben.
Op zich wel te doen als je ze er in de zomer telkens maar een paar uur op laat maar ideaal zou zijn om toch minstens nog een halve hectare bij te hebben. Maar kom, dat zijn zorgen voor later en dan kan ik achter gaan zoeken en horen eenmaal we daar zijn.
Dus die hertjes lopen dus dik in de weg en zullen maar een "kleine" plek krijgen eenmaal we er zijn. Dus die beestjes gaan geen rust meer kennen en onze paarden gaan ze constant kunnen zien...

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:40

Dana82 schreef:
1 hectare met huis erop. De helft ervan mogen we normaal gebruiken om onze gîtes op te zetten, dat is bouwgrond en dan andere helft is "gemeentelijk uitbreidingsgrond". Daar mag (voorlopig) niet op gebouw worden, dus dat wordt voor onze paarden. Dat is nog geen halve hectare en dus minder dat ze nu eigenlijk hebben.
Op zich wel te doen als je ze er in de zomer telkens maar een paar uur op laat maar ideaal zou zijn om toch minstens nog een halve hectare bij te hebben. Maar kom, dat zijn zorgen voor later en dan kan ik achter gaan zoeken en horen eenmaal we daar zijn.
Dus die hertjes lopen dus dik in de weg en zullen maar een "kleine" plek krijgen eenmaal we er zijn. Dus die beestjes gaan geen rust meer kennen en onze paarden gaan ze constant kunnen zien...

Oow jaa das idd wat minder, staan fie hertjes alleen op die grond of ook van de buren? Misschien als het goed is afgezet en de paarden lopen er iedere dag dat het dan wel meevalt? En anders stuur je ze hierheen haha.
En misschien kan je er wat grond bijhuren wat je zelf al zei.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes en ik hoop voor je dat het gaat lukken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:56

Ik zit wel mee te genieten. Het is een droom en ik baal dat ik zoveel last had van heimwee, ondanks maar 180km verderop te wonen.
Nu wonen we bij familie in het dorp, want ik miste mn moeder en broer te erg. Die waren hier gaan wonen. Maar nog liever ga ik ergens buiten wonen en neem ik hun mee, zo erg......
Want het is wel een droom, alleen ik durf niet meer. Straks nog erger, onze zoon gaat studeren. Hij blijft eerste jaar thuis zo mogelijk, maar daarna?? Ik zou hem zo achterna reizen waar hij woont. Maar goed, manlief heeft wel een goed contract.
Heimwee is lastig.

Het lijkt me echt super en dat hondjes mee kunnen is helemaal fijn.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:09

Ten eerste natuurlijk goed bekijken of het voor jullie haalbaar is (financieel) om hier te gaan wonen. Ervan uitgaand dat jullie afhankelijk zijn van het inkomen van je man, is het natuurlijk nodig dat hij ook daar zeker is van een baan en er qua inkomen niet op achter uit gaat.
Inkomsten uit het verhuren van kamers/stalling is leuk, maar de vraag is natuurlijk of dit winstgevend zal zijn. Als je er niet op achteruit gaat kan het je een aardige tijdsbesteding geven en evt een zakcentje opleveren. Als het goed loopt kan je er aardig op verdienen maar daar zou ik zeker de eerste tijd niet op rekenen.

Mocht het financieel lukken; waarom niet?
Jullie willen het allebei graag, en als het sociale leven het enige is wat jullie tegenhoudt dan zie ik weinig reden om niet te gaan. Contact houden met familie en huidige vrienden blijft gewoon mogelijk, wel minder vaak als nu, maar de afstand is te overzien.
En op jullie nieuwe plekje zal het waarschijnlijk snel lukken om nieuwe contacten te leggen. Als de contacten zich niet vanzelf vormen kan je altijd lid worden van sportclub/boekenclub/breiclub/bridgeclub/maak het zo gek als je zelf wilt. Als je er een beetje energie in steekt heb je waarschijnlijk binnen een korte tijd al wat leuke contacten gemaakt!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:18

Ik zou doen wat je niet laten kunt, het is jullie leven en jullie moeten gelukkig worden. En zoals je zelf al zegt, het is nog geen drie uur rijden en echt niet alsof je naar de andere kant van de wereld verhuist.
Waar ik zelf overigens wel mee bezig ben, ben momenteel bezig met emigratie naar Canada. Mijn god, als ik dan nog rekening moet gaan houden met wat iedereen in mijn omgeving denkt, alsjeblieft.. Gelukkig is iedereen in mijn omgeving verder wel aardig positief. Ondanks dat mijn beste vrienden en mijn moeder me natuurlijk liever niet zien gaan dan wel hebben ze wel allemaal zoiets van ''als jij daar gelukkig bent moet je dat doen, het is jouw leven''. En ze hebben een vakantie adres haha :P
En vrienden maken doe je daar ook wel, alhoewel het misschien wel wat lastig kan zijn in het begin. Is het niet een idee om alvast naar werk te zoeken zodra jullie echt wat concreets hebben maar nog niet verhuist zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:32

Blacky94, lijkt me ook zo mooi!

Je moet je idd niks van anderen aantrekken. Als mensen aan zichzelf gaan denken, gunnen ze het jullie niet. Ik begrijp het wel, want ik zou er ziek van zijn als onze zoon ver van ons af gaat wonen, laat staan emigreren.

Maar ooit ver voor mijn geboorte zo een 50/60jr geleden was emigreren hot. Een nicht van mn moeder ging naar haar liefde in Nieuw Zeeland, een artiest waar ze samen mee had opgetreden.
Familie vond haar impulsief en dom etc. Toen ze daar was had ze meteen spijt, maar wilde dat niet toegeven of iemand vertellen. Ze heeft daar een leven opgebouwd, maar altijd spijt gehad en gehouden. Dat is niet goed, als je terug wil, moet je dat ook kunnen doen vind ik.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 03:27

50/60 jaar terug was wel een hele andere tijd dan nu. Met emigreren was het meestal enkele reis en veel mensen hadden het geld ook niet om eventueel terug te gaan. Daarnaast was contact houden met familie en vrienden toen natuurlijk veel lastiger dan nu dus ik kan me ergens ook wel voorstellen hoe zij zich gevoeld zou moeten hebben, zeker in het begin. Dankzij WhatsApp, FB en Skype etc is contact houden vrij "simpel" iets wat toen met brieven schrijven wel weken kon duren voor je antwoord kreeg.
Ik heb mezelf de eerste 1,5/2 maanden vrij eenzaam gevoeld en ook de afgelopen 4 maanden heb ik behoorlijk wat zware momenten gehad. Gelukkig lijkt het nu sinds een paar dagen rechtsomkeert te gaan en voel ik me voor het eerst in een maand of 1,5/2 weer hartstikke goed en lijken er een hoop positieve dingen in de nabije toekomst te gaan gebeuren, alhoewel ik er ook nog lang niet ben :)
Overigens heb ik het idee dat veel mensen mbt emigreren er een veel te rooskleurig beeld van hebben. Het is zwaar, een lang en slopend proces en ook de eerste maanden/jaren zullen niet makkelijk zijn. Daar vergissen imo veel mensen zich (tegenwoordig) in..

Maar zoals ik eerder al aangaf, het is nog geen 3u verderop, zelfde land etc. Beetje jammer vind ik dan wel dat je moeder je er niet in steunt, je bent al wat ouder en je hebt je eigen leven, zoals ik al zei, doe wat jullie gelukkig maakt :).

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:16

Als we gewoon toekomen financieel met wat we willen doen is dat oké. Het is niet om zwaar poen te scheppen.
Sebiet komt mijn moeder langst om eens te praten. Over enkele minuten dus! Help!
Ik heb ook een bod op het huis gedaan. Wel 25000 euro onder de vraagprijs. Ze gaan over denken maar vinden het alvast een goed bod ... Dju ik had er meer af moeten doen.
En dan optie nemen en beginnen rekenen en tellen. Heb alvast een architect daar die ook Nederlands kan.
T is wel spannend!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:49

Goed bezig! +:)+
Hopelijk happen ze.
Succes met je moeder.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:52

Doen, maar eerst een baan voor je vriend vinden :p

Als het jullie droom/wens is, moet je het doen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:03

En ons bod is aangenomen... help!! ;)
Nu wel spijt dat ik er niet nog heb afgedaan maar kom 25.000 daar kunnen we het hele huis ruimschoots mee opknappen en hebben we nog wat extra als startkapitaal voor onze "onderneming".
We hebben nu een optie van een maand maar daar moet veel ingebeuren. Architect is pas volgende week uit verlof want zonder dat we weten dat we er mogen starten, beginnen we er niet aan...
En dan volgende week ook boekhouder. En morgen info-avond voor starters gaan bijwonen.

@Melvinrandy: mijn vriend moet de komende maanden vooral het gastenverblijf in orde maken. Het is de bedoeling dat hij het hele ding gaat doen in het begin. Het is allemaal nog koffiedik kijken. Misschien dat hij in de winter dan wel een job kan nemen om die maanden zeker in het begin te overbruggen.
Maar ik moet wel iets vinden... maar eerst wil ik even de tijd mijn talen terug op te frissen en mijn bedrijfsbeheer (voor onze eigen firma dan).
Ik ga in ieder geval eens een interimkantoor in die regio contacteren om eens te horen wat de opties zijn voor iemand als ik en hoe realistisch het is om daar job te vinden.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:06

Oh wat geweldig!!!!! *\%/*
Proficiat!

Onder voorbehoud dan.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:20

Spannend zeg, wordt al wel concreet nu! Klinkt goed alle plannen, ik blijf volgen hoe het verder gaat, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:22

Spannend hoor! :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:40

Hahaha Dana, ik bekijk hier net je topic en wij hadden PRECIES dezelfde reactie toen ons bod aanvaard werd :D Wij emigreren binnenkort naar Duitsland, ook een kleine 3u rijden van waar we nu wonen, en volgens mij met precies dezelfde achtergrondidee: leven hier wat beu, mijn man zijn werk beu, meer ruimte willen, ...
Wij moeten nog een weekje wachten tot we zeker zijn dat het huis (met in totaal 11,4 ha grond) effectief voor ons is (voorkooprecht voor boeren, jammer genoeg) en dan ja, dan begint het hé... Ik ben druk bezig daar een baan te zoeken, mijn man gaat, net zoals bij jullie, het verbouwen en uitbaten op zich nemen.

Ik probeer te volgen!!