Moeder rookt achter onze rug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

Re: Moeder rookt achter onze rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:45

Hoe banketstaaf het ook is, een roker kan alleen stoppen als hij of zij dit echt ZELF (hoe groot de noodzaak ook mag zijn, je moet het zelf willen) wil. Anders kan het niet. Het heeft wel degelijk te maken met een knop omzetten, maar dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Je moet het namelijk wel kunnen, en je moet het heeeel graag willen.

De reden dat ze het stiekem doet heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat jullie anti-rokers zijn, en ze weet dat jullie teleurgesteld in haar gaan zijn. Vang haar op met begrip en wees niet boos, je hoeft ook niet te laten weten dat je teleurgesteld bent. Dit weet ze echt wel.

Steun haar op de momenten dat ze zelf wil stoppen. Maar probeer niets te forceren, dit heeft alleen maar tegenovergestelde effecten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:47

superpony schreef:
Nee, heb je gelijk in. Maar ts vraagt meningen en blijkbaar moet je die dan gaan verdedigen.

Ik zeg dus TS dat ze moeten praten of met dingen aan moeten komen hoe moeder kan stoppen. Ik vind dus wel dat de moeder moet stoppen omwille van haar kinderen. Misschien komt dat uit eigen ervaring waar mensen niet zien wat ze hun kinderen aandoen met hun verslaving (en), tja, dat is dan maar zo.

Je kan wel vinden dat ze MOET stoppen vanwege de kinderen, maar wat nou als die motivatie gewoon niet genoeg is? Voor een ander stoppen werkt zelden, je moet het echt zelf willen (en kunnen...)
Ik heb ervaring met meerder verslavingen bij mn ouders en heb ze nog nooit kunnen overtuigen met dit soort argumenten. Pas wanneer ze het echt zelf willen (en hulp zoeken) heeft het kans van slagen.
En als dit dus niet genoeg is, blijf je dan je leven lang tegen je ouders vechten en blijf je boos omdat ze niet doen wat in jouw ogen het beste is? Of is het toch gezonder om de situatie maar te accepteren en de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf te laten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:50

maar nu doet ze het stiekem en rookt ze dus minder, zouden de kids er iets van zeggen kan het zijn dat ze meer gaat roken!!

overigens is ze jullie geen verklaring schuldig vind ik

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:52

hoe flauw het ook klinkt en hoe niet leuk je het antwoord ook vind,je moeder is een volwassen vrouw die haar eigen keuzes maakt. Dat je het niet leuk vind en de dokter ook niet tsjah,dat weet ze al. als voor haar dat geen motivatie geeft dan houdt het op...diegene die rookt moet zelf een motivatie hebben om te stoppen,dwingen kan je het niet. Nu zeggen doktoren zowiezo dat je moet stoppen met roken maakt niet uit waarmee je komt,en als een dokter er ook elke keer op blijft hameren, of wie dan ook,werkt dat vaak alleen maar averechts..diegene die rookt moet het zelf vinden om de motivatie te hebben om te stoppen hoe naar je het ook vind...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:56

Mijn tante heeft zolang ik het me kon herinneren twee tot drie pakjes per dag gerookt. Op 68 jarige leeftijd kreeg zij longkanker en was binnen een paar maanden dood. Zij heeft zich nooit laten behandelen want dat vond ze maar hypocriet. Ze is niet zo oud geworden maar was de gelukkigste en ongecompliceerde persoon die ik ken en blijft een absoluut voorbeeld voor me.
Altijd zelf bepalen hoe je je leven leeft.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:03

JJane schreef:
Mijn tante heeft zolang ik het me kon herinneren twee tot drie pakjes per dag gerookt. Op 68 jarige leeftijd kreeg zij longkanker en was binnen een paar maanden dood. Zij heeft zich nooit laten behandelen want dat vond ze maar hypocriet. Ze is niet zo oud geworden maar was de gelukkigste en ongecompliceerde persoon die ik ken en blijft een absoluut voorbeeld voor me.

Klinkt heel hard maar dit vind ik een mooi verhaal (hoe kort ook).
Als zij had geprobeerd te stoppen omdat andere mensen alleen maar zeuren erover had jij je haar waarschijnlijk niet op deze manier herinnerd omdat mensen daar over het algemeen chagerijnig van worden.
Dat ze zich niet heeft laten behandelen vind ik heel bewonderenswaardig, maar ik denk niet dat ze geen behandeling verdiende omdat ze rookte. Toch heel knap van haar dat ze er zo voor gekozen heeft.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:06

Sabinee__ schreef:
Je moeder is een volwassen vrouw die recht heeft op haar eigen keuzes en fouten. Lekker laten gaan dus.

Ik vind dat zij aan jullie geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen waarom ze wel of niet rookt.
En dat ze het stiekem doet geeft dus een bepaalde sfeer in het gezin aan vind ik, ze heeft dus niet het gevoel dat zij het mag, wat nergens op slaat want nogmaals het is een volwassen vrouw die zelf mag bepalen.

Ben ik het helemaal mee eens.
Ze weet wat het ter weeg kan brengen, ze kiest er dus zelf voor het risico te nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:09

Het is hoe hard ook haar leven en haar gezondheid.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:11

PowerReiner schreef:
JJane schreef:

Klinkt heel hard maar dit vind ik een mooi verhaal (hoe kort ook).
Als zij had geprobeerd te stoppen omdat andere mensen alleen maar zeuren erover had jij je haar waarschijnlijk niet op deze manier herinnerd omdat mensen daar over het algemeen chagerijnig van worden.
Dat ze zich niet heeft laten behandelen vind ik heel bewonderenswaardig, maar ik denk niet dat ze geen behandeling verdiende omdat ze rookte. Toch heel knap van haar dat ze er zo voor gekozen heeft.

Zij had een hele agressieve vorm van longkanker met geen kans op genezing. Alleen uitstel. Ze wilde geen behandeling en heeft nog een leuk feest gegeven zodat ze voor haar dood iedereen nog kon zien en spreken. Daar had ze meer aan, zei ze , dan ziekenhuis in en uit.

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:14

Stoppen met roken is geen keuze. Je bent gewoon verslaafd. En ik kan het weten, ben nu 43 jaar en heb er bijna 30 jaar van gerookt. Wilde er vaak vanaf, maar hoe graag ik het ook wilde het lukte gewoon niet. Tot afgelopen september ik hét juiste hulpmiddel vond! Ik damp! (ook wel e-roken genoemd). Geen sigaret meer aangeraakt, geen trekje, geen zin meer aan een sigaret gehad en was ook niet van plan ooit nog zo'n vies ding aan te raken! Ik kan er heel veel over vertellen, maar dan gaan we wat off-topic. Info hierover kan je vinden op het forum http://www.elektrisch-roken.com.
Dat je moeder nu stiekem is gaan roken komt waarschijnlijk omdat ze er gewoon niet af kan blijven. Ze is verslaafd en schaamt zich er voor? Confrontaties, enge verhalen, grapjes..... het heeft gewoon echt geen zin. Ze weet het wel... Ze heeft gewoon de juiste hulp nodig. En wellicht is dampen ook voor haar een heel goed alternatief. Het is niet 100% gezond, maar vele malen gezonder dan roken en echt een goed hulpmiddel om te stoppen met roken. Afijn, kijk maar eens op bovengenoemd forum, je zult er ook meerdere Belgen vinden die je verder kunnen helpen, want ik weet dat het in België moeilijker is om te dampen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:15

Bimiap schreef:
Stoppen met roken is geen keuze. Je bent gewoon verslaafd. En ik kan het weten, ben nu 43 jaar en heb er bijna 30 jaar van gerookt. Wilde er vaak vanaf, maar hoe graag ik het ook wilde het lukte gewoon niet. Tot afgelopen september ik hét juiste hulpmiddel vond! Ik damp! (ook wel e-roken genoemd). Geen sigaret meer aangeraakt, geen trekje, geen zin meer aan een sigaret gehad en was ook niet van plan ooit nog zo'n vies ding aan te raken! Ik kan er heel veel over vertellen, maar dan gaan we wat off-topic. Info hierover kan je vinden op het forum http://www.elektrisch-roken.com.
Dat je moeder nu stiekem is gaan roken komt waarschijnlijk omdat ze er gewoon niet af kan blijven. Ze is verslaafd en schaamt zich er voor? Confrontaties, enge verhalen, grapjes..... het heeft gewoon echt geen zin. Ze weet het wel... Ze heeft gewoon de juiste hulp nodig. En wellicht is dampen ook voor haar een heel goed alternatief. Het is niet 100% gezond, maar vele malen gezonder dan roken en echt een goed hulpmiddel om te stoppen met roken. Afijn, kijk maar eens op bovengenoemd forum, je zult er ook meerdere Belgen vinden die je verder kunnen helpen, want ik weet dat het in België moeilijker is om te dampen....

Beginnen ook niet dan :) ?

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:15

Ik heb precies hetzelfde gehad, ik, rook inmiddels jaren niet meer maar voordat het me definitief lukte om te stoppn ,soortgelijke situatie.
ik was een poos gestopt en de kinderen en mijn man waren trots op me,toch begon ik weer en ik vond het zelf ook verschrikkelijk masar kon het niet weerstaan en ik schaamde me dan ook tegenover mijn kinderen en man dus rookte ik in het geheim ,het voelde dat ik ze teleurstelde dat ik weer rookte en ik voelde me een slappeling.
Waarschijnlijk voelt je moeder zich net zo,mijn kinderen kwamen er ook achter uiteindelijk dat ik weer rookte.
Ik rookte weer net als voorheen daarna.
Later alsnog gestopt en nog steeds maar dat doet er nu niet toe.
Ik denk dat je moeder er bij gebaat is om gewoon te zeggen dat je weet dat ze weer rookt en dat je ook zegt dat je begrijpt dat het erg moeilijk is vol te houden en daarbij te vertellen dat ze het weer als ze er klaar voor is opnieuw kan proberen er mee te stoppen.
aansteker aanbieden zoals ik ergens las is heel rot voor je moeder,ze vind het al erg genoeg dat ze het niet heeft volgehouden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:17

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt.
Zuslief en ik merkten dat mams weer begon te roken tijdens de vakantie.
Op een gegeven moment heeft mijn zus tegen mijn moeder gezegd: "We weten trouwens ook dat je weer rookt".
Wat was mijn moeder opgelucht! Want ze hoefde er nu zelf niet mee te komen en nu hoefde ze niet meer stiekem te doen. Ze schaamde zich voor het feit dat ze de verleiding niet langer kon weerstaan en ze was erg bang om ons teleur te stellen. Wij vonden het natuurlijk wel jammer voor haar dat ze weer begonnen was, maar ze moest het toch echt helemaal zelf weten.

We hebben er echt geen lange conversatie van gemaakt. Geen gedoe. Ze rookte weer, haar keuze. Punt.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:24

Bij mijn vader ging het ook zo, hij ging stiekem terug roken terwijl hij zei dat hij gestopt was. Ik hoorde elke ochtend zijn rokershoest, toen hij gestopt was hoorde ik hem niet meer hoesten. Toen ik het hoesten weer hoorde, wist ik hoe laat het was. Ik heb hem er mee geconfronteerd, hij voelde zich betrapt en is opnieuw gestopt met roken.

Ondertussen is hij al enkele jaren gestopt met roken, gok een jaar of 7 à 8.

Het kan ook best zijn dat je moeder er weer even terug aan herinnerd moet worden. Ik ben van mening dat je er best wat van kunt zeggen. Ze hoeft zich niet te verantwoorden, maar je kan nog steeds wel vertellen aan haar hoe jullie je er bij voelen dat ze terug rookt.

Succes, het is een lastige kwestie!

Toevoeging: Aanstekers en dergelijke vind ik eerlijk gezegd ook rot streken, stoppen met roken kan je niet alleen daarvoor moet je veel steun krijgen van je omgeving. Mensen die proberen te stoppen met roken zijn helemaal niet gebaat bij zo'n actie.

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:29

Citaat:

Ja, beginnen is wel een keuze....

de slechtste keuze die ik ooit gemaakt heb...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:50

Bizzybijtje schreef:
Bimiap schreef:
Stoppen met roken is geen keuze.

Nee daar hebben rokers wat aan. Tja je hebt er zelf voor gekozen om te beginnen, nu bekijk je het maar lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:56

Magrathea schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nee daar hebben rokers wat aan. Tja je hebt er zelf voor gekozen om te beginnen, nu bekijk je het maar lekker!

Het is maar net wat je er van maakt ;) Ik bedoelde namelijk meer dat stoppen dus ook gewoon een keuze (misschien lastig om door te zetten) is. Niemand verplicht je om te roken.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:10

Ik snap TS wel.. Je geeft om je moeder en je weet dat het echt niet goed voor haar is dat ze rookt.. Logisch dat ze zich zorgen maakt. Toch zou ik de "spanning" er vanaf halen door het toch bespreekbaar te maken. En het vooral heel erg bij jezelf houden, niet op de feiten gooien dat het slecht is maar echt benoemen wat het met jou doet en hoe bang JIJ bent om haar straks kwijt te raken.. Wat ze er dan mee doet is aan haar.

Ik vind btw dat rokers vaak snel op hun teentjes zijn getrapt mbt hun verslaving.. of ligt dat nou aan mij?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:38

Nrkee schreef:
Ik vind btw dat rokers vaak snel op hun teentjes zijn getrapt mbt hun verslaving.. of ligt dat nou aan mij?

Zou jij niet geïrriteerd raken als je omgeving continue liep te zeuren over je paard? Want het is een dure hobby, en je kunt heel ernstig gewond raken bij het paardrijden, zelfs doodgaan. Jij weet dat het zo gevaarlijk niet is, want het is niet dat je allemaal halsbrekende toeren uithaalt op je paard, dus het valt allemaal wel mee en bovendien: je kent zát mensen die gewoon oud worden ondanks dat ze dagelijks op een paard kruipen. Jij vindt het gewoon leuk, dat moet toch kunnen? En toch blijft iedereen maar opmerkingen maken over dat gevaarlijke paardrijden van jou...

Niet helemaal een juiste vergelijking, maar dat is dus hoe er met rokers wordt omgegaan. Je kunt niet meer "gewoon" een keer ziek zijn of iets hebben, alles komt door het roken. Je kunt toch wel gewoon stoppen? Waarom stop je niet gewoon? Het is zo duur! Bladiebladiebla.

Probeer je het bovenstaande voorbeeld eens heel levendig voor te stellen en de bijbehorende ergernis. Dáárom zijn sommige mensen vaak op hun tentjes getrapt :j

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:21

wow, dankjewel allemaal voor de vele (lieve) reacties!

ik heb even bijgelezen, en hier wat antwoorden/reacties:

bij ons zitten aneurysmas idd in de familie. Maar het roken kan idd een (hersen)bloeding teweegbrengen, door de voorgenoemde redenen.

Ze heeft zelf besloten om te stoppen

Ze heeft de elektronische sigaret (daarvoor) geprobeerd, helaas maar met 2-3 weken succes

De rest van de familie rookt ook (bijna iedreen) en dus op feesten zit iedereen volop te roken...
de meeste zijn begripvol en doen dat niet in haar directe bijzijn, sommigen kijken er niet naar..

Ze heeft ook al de pleisters, hypnose,... gebruikt, zonder succes :(

Wat wij erg vinden,
allereerst natuurlijk haar gezondheid... die aneurysmas blijven terugkomen, als ze stopt met roken, kan dit 2-3 jaar extra aneurysma vrij betekenen ( ze komen rond de 3,4j gemiddeld terug bij haar)
-volgens de dokters-

Ook het hele huis, kleding, ... ruikt ernaar ... niet even fijn altijd..

Financieel... we hebben het echt niet breed, en de meesten weten wel wat roken kost...

We denken idd dat ze haar schaamt dat ze terug begonnen is, iedereen was zo fier en vol lof erover..
en ook..
Onze vader (ouders gescheiden) is ook al n paar x gestopt, en telkens weer begonnen.
Nu was hij ook de 1e augustus gestopt.
En mama zei steeds, och! die houd da toch nie vol, die begint toch terug opnieuw!!
en nu schaamt ze zich waarschijnlijk, omdat hij nog steeds gestopt is, en zij opnieuw begonnen is....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:23

Zou het je lukken om alsnog trots op haar te zijn, ondanks de terugval? Proberen van een verslaving af te komen is heel zwaar en veel mensen hebben toch wel meerdere mislukte pogingen voordat het werkelijk lukt. Het kan haar heel erg helpen als je haar duidelijk maakt dat je toch wel trots bent op de pogingen, ongeacht het resultaat.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 22:34

Ik ben zeker wel trots, dat ze het gewoon al geprobeerd heeft.
Ik ben sowieso altijd trots op mijn ouders. Roken of niet :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:29

zeggen dat je trots op haar bent is nooit slecht,echter zou ik op gegeven moment wel nadenken en zeg maar stoppen met het onderwerp elke keer op tafel te gooien. Ze is bekent dus met wat iedereen in haar omgeving vind en denkt,maar zij is zelf volwassen en moet zelf de keuze maken.