Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
superpony schreef:Nee, heb je gelijk in. Maar ts vraagt meningen en blijkbaar moet je die dan gaan verdedigen.
Ik zeg dus TS dat ze moeten praten of met dingen aan moeten komen hoe moeder kan stoppen. Ik vind dus wel dat de moeder moet stoppen omwille van haar kinderen. Misschien komt dat uit eigen ervaring waar mensen niet zien wat ze hun kinderen aandoen met hun verslaving (en), tja, dat is dan maar zo.
JJane schreef:Mijn tante heeft zolang ik het me kon herinneren twee tot drie pakjes per dag gerookt. Op 68 jarige leeftijd kreeg zij longkanker en was binnen een paar maanden dood. Zij heeft zich nooit laten behandelen want dat vond ze maar hypocriet. Ze is niet zo oud geworden maar was de gelukkigste en ongecompliceerde persoon die ik ken en blijft een absoluut voorbeeld voor me.
Altijd zelf bepalen hoe je je leven leeft.
Sabinee__ schreef:Je moeder is een volwassen vrouw die recht heeft op haar eigen keuzes en fouten. Lekker laten gaan dus.
Ik vind dat zij aan jullie geen verantwoordelijkheid hoeft af te leggen waarom ze wel of niet rookt.
En dat ze het stiekem doet geeft dus een bepaalde sfeer in het gezin aan vind ik, ze heeft dus niet het gevoel dat zij het mag, wat nergens op slaat want nogmaals het is een volwassen vrouw die zelf mag bepalen.
PowerReiner schreef:JJane schreef:Mijn tante heeft zolang ik het me kon herinneren twee tot drie pakjes per dag gerookt. Op 68 jarige leeftijd kreeg zij longkanker en was binnen een paar maanden dood. Zij heeft zich nooit laten behandelen want dat vond ze maar hypocriet. Ze is niet zo oud geworden maar was de gelukkigste en ongecompliceerde persoon die ik ken en blijft een absoluut voorbeeld voor me.
Altijd zelf bepalen hoe je je leven leeft.
Klinkt heel hard maar dit vind ik een mooi verhaal (hoe kort ook).
Als zij had geprobeerd te stoppen omdat andere mensen alleen maar zeuren erover had jij je haar waarschijnlijk niet op deze manier herinnerd omdat mensen daar over het algemeen chagerijnig van worden.
Dat ze zich niet heeft laten behandelen vind ik heel bewonderenswaardig, maar ik denk niet dat ze geen behandeling verdiende omdat ze rookte. Toch heel knap van haar dat ze er zo voor gekozen heeft.
Bimiap schreef:Stoppen met roken is geen keuze. Je bent gewoon verslaafd. En ik kan het weten, ben nu 43 jaar en heb er bijna 30 jaar van gerookt. Wilde er vaak vanaf, maar hoe graag ik het ook wilde het lukte gewoon niet. Tot afgelopen september ik hét juiste hulpmiddel vond! Ik damp! (ook wel e-roken genoemd). Geen sigaret meer aangeraakt, geen trekje, geen zin meer aan een sigaret gehad en was ook niet van plan ooit nog zo'n vies ding aan te raken! Ik kan er heel veel over vertellen, maar dan gaan we wat off-topic. Info hierover kan je vinden op het forum http://www.elektrisch-roken.com.
Dat je moeder nu stiekem is gaan roken komt waarschijnlijk omdat ze er gewoon niet af kan blijven. Ze is verslaafd en schaamt zich er voor? Confrontaties, enge verhalen, grapjes..... het heeft gewoon echt geen zin. Ze weet het wel... Ze heeft gewoon de juiste hulp nodig. En wellicht is dampen ook voor haar een heel goed alternatief. Het is niet 100% gezond, maar vele malen gezonder dan roken en echt een goed hulpmiddel om te stoppen met roken. Afijn, kijk maar eens op bovengenoemd forum, je zult er ook meerdere Belgen vinden die je verder kunnen helpen, want ik weet dat het in België moeilijker is om te dampen....
? Magrathea schreef:Bizzybijtje schreef:
Beginnen ook niet dan?
Nee daar hebben rokers wat aan. Tja je hebt er zelf voor gekozen om te beginnen, nu bekijk je het maar lekker!
Ik bedoelde namelijk meer dat stoppen dus ook gewoon een keuze (misschien lastig om door te zetten) is. Niemand verplicht je om te roken. Nrkee schreef:Ik vind btw dat rokers vaak snel op hun teentjes zijn getrapt mbt hun verslaving.. of ligt dat nou aan mij?