Herkeuring bij ASS, is dat er nu wel of niet af? (CBR)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Herkeuring bij ASS, is dat er nu wel of niet af? (CBR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:45

ja dat kan inderdaad ook nog :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:53

Ik vraag me toch ernstig af wat het CBR doet met al die mensen die zonder diagnose ASS(of ADHD ftm)
Of pas na het behalen van het rijbewijs gediagnostiseerd zijn?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:06

Daar doen ze pas wat mee als de mensen het melden bij het CBR. Net als het invullen van de eigen verklaring is dat de verantwoording van iedereen die de weg op wil in of op een voertuig waarvoor een rijbewijs is vereist.
Zijn regelmatig mensen die dat teveel werk vinden maar die wijs ik wel op de risico's, bij een ongeval kan de schade uitgekeerd worden maar er zitten genoeg mensen bij de verzekeraars die alles natrekken en ze komen er heus wel achter.
ik heb weleens met iemand zitten praten die dat werk deed en die had nog niet zo lang geleden een uitgekeerd bedrag teruggevorderd na 5 jaar, persoon bleek ook e.e.a. niet opgegeven te hebben.
Denk dat je dat niet moet willen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:19

Polly schreef:
Daar doen ze pas wat mee als de mensen het melden bij het CBR. Net als het invullen van de eigen verklaring is dat de verantwoording van iedereen die de weg op wil in of op een voertuig waarvoor een rijbewijs is vereist.
Zijn regelmatig mensen die dat teveel werk vinden maar die wijs ik wel op de risico's, bij een ongeval kan de schade uitgekeerd worden maar er zitten genoeg mensen bij de verzekeraars die alles natrekken en ze komen er heus wel achter.
ik heb weleens met iemand zitten praten die dat werk deed en die had nog niet zo lang geleden een uitgekeerd bedrag teruggevorderd na 5 jaar, persoon bleek ook e.e.a. niet opgegeven te hebben.
Denk dat je dat niet moet willen.

Er zijn genoeg mensen die niet gediagnostiseerd zijn met ADHD of ASS...ze weten het zelf niet, de artsen weten het niet.

Hoe komt de verzekeraar daar achter?

Het kromme,...mensen zonder diagnose en dus zonder medicatie zijn gevaarlijker op de weg dan de mensen met medicatie...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:40

NatasjavE schreef:
Ik vraag me toch ernstig af wat het CBR doet met al die mensen die zonder diagnose ASS(of ADHD ftm)
Of pas na het behalen van het rijbewijs gediagnostiseerd zijn?

Niets. Dat staat namelijk niet in de regeltjes. Er is eigenlijk geen goede reden om aan te nemen dat mensen die het rijbewijs behaald hebben niet geschikt zouden zijn, en er is ook geen meldplicht ofzo.

De huidige regels zijn dan ook niet ontstaan vanwege concrete zorgen voor de verkeersveiligheid, maar vooral vanuit de regeldrift.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:13

Shadow0 schreef:
Niets. Dat staat namelijk niet in de regeltjes. Er is eigenlijk geen goede reden om aan te nemen dat mensen die het rijbewijs behaald hebben niet geschikt zouden zijn, en er is ook geen meldplicht ofzo.

.

Nou dat bedoel ik. Iemand met ASS of ADHD zonder diagnose haalt het rijbewijs....niets aan de hand.

Maar met diagnose bestaat er dan in eens een twijfel aan de eigen examinatoren? Ik bedoel. Als iemand met ASS of ADHD niet geschikt is om te rijden. Dan zou dat tijdens een examen toch naar voren moeten komen?

Of is een rijbewijs examen een geweldig diagnose systeem voor het opsporen van ASS of ADHD?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:20

ja ik vind het heel krom.... Ik kan me best voorstellen dat er genoeg mensen zijn met een diagnose die een gevaar op de weg kunnen zijn, maar ook zat mensen zonder diagnose :+ wat dacht je van al die roekeloze bestuurders die ongelukken veroorzaken en noem maar op?

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:05

voor zover ik weet is het herkeuren geschrapt :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:50

Erwin89 schreef:
voor zover ik weet is het herkeuren geschrapt :j

Dan heb je het topic niet goed gelezen..... want wat je zegt klopt niet

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:02

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:28

Ja maar mensen die ooit zijn gekeurd ivm adhd/ass moeten nog eenmalig gekeurd worden omdat zij nu nog medisch bekend zij. Dat wordt na een "onbeperkt" advies van een psychiater pas geschrapt.
Bericht is niet echt fout, maar wel onvolledig..

Zie ook http://www.cbr.nl/nieuws.pp?id=447 , die is duidelijker vooral die tabel onderaan..

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:45

dat van de cbr is inderdaad wel wat duidelijker. al vind ik het sowieso best een beetje ingewikkeld allemaal :j

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:26

Erwin89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:44

weet ik, maar dat is het probleem ook niet. het is juist dat er op verschillende internetsites verschillende informatie staat. en dat is een beetje verwarrend :j