Geleidt water stroom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hopke89

Re: Geleidt water stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:47

Overigens, waar gaat het nu nog over, neuzen staan toch allemaal dezelfde kant op nu?

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:19

ZeSteigert schreef:
Oké ik snap het :)
Maar ze willen er niet aan :=
Achja ik weet nu dat ik gelijk heb en daar gaat het om :)

Als zij zo overtuigd zijn van hun gelijk, kun je ze mooi uitdagen om het uit te proberen :D

(niet echt doen natuurlijk, kan gevaarlijk zijn!)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:35

Ik ga even een hele domme vraag stellen, maar ik heb soms dat ik een schok krijg als ik mijn hand onder de kraan doe. Komt dat omdat water geleid? Ik durf het bijna niet te vragen haha.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:37

nooit gezien in een (teken)film dat ze bijvoorbeeld hun föhn in het water laten vallen en dat ze daarna onder troom staan/ dood gaan?

water geleid zeker weten stroom! :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:40

Waarschijnlijk ben je dan zelf elektrisch geladen. Het water zal niet geladen zijn, vermoed ik, maar de kraan voert die lading af.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:40

Of Pokemon, team rocket in het water, pickachu even een schok geven, en hoppa :)).

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:42

Water zelf geleidt geen stroom. Maar als er zouten in opgelost zijn, geleiden de negatieve ionen stroom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:44

Amandananana: ja, dat kan, het kan 2 oorzaken hebben. De ene is dat er ergens een beetje spanning op de waterleiding staat (vroeger werd de randaarde van stopcontacten geaard op de waterleiding), of je bent zelf statisch geladen en je voelt de ontlading.

Meestal niets om je zorgen over te maken, maar als je er vaak last van hebt kun je het even na laten meten.

Als je zelf statisch geladen bent (en het dus de ontlading is die je voelt) dan kunnen de volgende dingen helpen: geen rubberzolen, geen kleding die veel statische electriciteit opwekt (wol bv, kunststof weet ik even niet) de luchtvochtigheid verhogen (bakjes aan de verwarming bv) en voor je je hand onder de kraan stopt even ontladen tegen de muur, of met vlakke hand snel een metalen oppervlak aanraken.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:02

xZiva_ schreef:
nooit gezien in een (teken)film dat ze bijvoorbeeld hun föhn in het water laten vallen en dat ze daarna onder troom staan/ dood gaan?

water geleidt zeker weten stroom! :j

Ja zo vaak, maar ze wisten ALLEMAAL zeker dat water niet geleidt en ik heb geen scheikunde meer en zij wel. Maar ik wist toch echt zéker dat water geleidt.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:06

ZeSteigert schreef:
xZiva_ schreef:

water geleidt zeker weten stroom! :j

Ja zo vaak, maar ze wisten ALLEMAAL zeker dat water niet geleidt en ik heb geen scheikunde meer en zij wel. Maar ik wist toch echt zéker dat water geleidt.

Lees mijn post hierboven. Bedenk wel even dat in kraanwater zouten zitten opgelost (lage calcium concentratie als ik het goed heb), ook water wat op de grond ligt of in de zee zit, zitten zouten in (door de bodem). Demiwater (water zonder zouten --> geleidt dus niet) komt in je gewone leven bijna niet voor. Alleen als je echt scheikundige proeven gaat doen, waarbij sommige reacties voorkomen moeten worden.
Of te wel het normale 'dagelijkse' water geleidt wel stroom, maar puur omdat er zouten in opgelost zijn.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 23:07

Ja ik zag het. Ik heb het ze gezegd en de link gestuurd maar het wil er niet helemaal in haha.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:08

ik heb ook natuur/scheikunde gehad, en wij leerde dat water wel geleid :j

wij deden ook echt de meest maffe experimenten moet ik zeggen :P zoals water koken met een mega vlam in een papieren bakje. iedereen dacht dat ie zou afbranden, maar dat kan natuurlijk niet met water er in :P (al hadden wij hem leeggekookt en kregen het nog voor elkaar := )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:11

Shadow0 schreef:
Amandananana: ja, dat kan, het kan 2 oorzaken hebben. De ene is dat er ergens een beetje spanning op de waterleiding staat (vroeger werd de randaarde van stopcontacten geaard op de waterleiding), of je bent zelf statisch geladen en je voelt de ontlading.

Meestal niets om je zorgen over te maken, maar als je er vaak last van hebt kun je het even na laten meten.

Als je zelf statisch geladen bent (en het dus de ontlading is die je voelt) dan kunnen de volgende dingen helpen: geen rubberzolen, geen kleding die veel statische electriciteit opwekt (wol bv, kunststof weet ik even niet) de luchtvochtigheid verhogen (bakjes aan de verwarming bv) en voor je je hand onder de kraan stopt even ontladen tegen de muur, of met vlakke hand snel een metalen oppervlak aanraken.

Heel interessant om te lezen. Vriendin van me die krijgt steeds tintelingen als ze onder de douche staat. Op laten meten en er staat geen stroom op de kabel. Maar dat ze zelf statisch zou kunnen zijn is iets wat we echt de laatste paar dagen pas bedacht hebben. Hoe ontlaad je je tegen de muur?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:14

Ladybird schreef:
Ik ga misschien heel iets raars zeggen.

Maar uhm, als jij je paard uit het weiland wilt halen, en je moet door een stroomdraad. als je dan je paard eruit wilt halen en dan perongelijk het draad in een waterplas uit, willen sommige paarden toch ook niet door de waterplas?

Ik heb altijd geleerd dat dat kwam omdat de stroom door het water ging en dat (sommige) paarden dat voelen..

of is dit een fabeltje? :')

Zeker geen fabeltje, regen water of een vochtige grond is ideaal voor een stroomdraad! Je hoort het dan tikken.

Mijn paard deinst achteruit als het stroomdraad op de grond komt. Inderdaad voelen ze het door hun hoeven. (Zelf ook gevoelt)

Als t geregend heeft en je wilt de handvat van t stroomdraad pakken krijg je ook een schok. Ja, water geleid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:36

Iris82 schreef:
Shadow0 schreef:

Heel interessant om te lezen. Vriendin van me die krijgt steeds tintelingen als ze onder de douche staat. Op laten meten en er staat geen stroom op de kabel. Maar dat ze zelf statisch zou kunnen zijn is iets wat we echt de laatste paar dagen pas bedacht hebben. Hoe ontlaad je je tegen de muur?

wat heeft je vriendin voor warmwatervoorziening?Ik heb een keer bijna een doodklap gehad van een boiler die aan het stuk gaan was

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:44

Iris82 schreef:

Een ontlading is een moment en daarna niet meer. Het kan zeker niet voor meerdere tintelingen zorgen tijdens het douche.

(Het ontladen is verder niet meer dan even aanraken, ik raak als het vriest altijd even de voegen boven het aanrecht aan, dat is meestal genoeg om geen schok van de kraan of het water te krijgen.)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:46

Ik zal eens kijken of ik haar kan lokken, zij is ook een Bokker. Ze is langzaam maar zeker aan het denken dat ze ofwel stapelgek geworden is, of er gewoon serieus iets mis is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:49

Wat overigens wel heel goed kan is dat de spanning te laag is om goed te meten, maar dat zij er gewoon erg gevoelig voor is. Bij paarden heb je ook behoorlijk verschil - sommigen die banjeren nog net niet over de stroomdraad heen (of soms wel), maar gevoelige paarden voelen via de hoeven al iets als de stroomdraad in de buurt op de grond ligt.

Maar meten moet je dan dus wel echt doen met stromend warm water en een aardpunt, anders werkt het niet. Ik weet niet hoe jullie dat hebben gedaan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:58

Tintelingen als in meerdere stroomladingen is niet goed hoor!

Toch maar eens de boel doormeten. Zo is er al eens een vader die z'n eigen zoon dood onder de douche heeft gevonden,omdat er iets stroom doorgaf via water. Weet alleen niet meer wat precies, is al jaren geleden.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:00

Als het aan haar ligt, zou ze het ook moeten voelen als ze ergens anders doucht. Probeer dat eens?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:02

Sammie schreef:
Tintelingen als in meerdere stroomladingen is niet goed hoor!

Toch maar eens de boel doormeten. Zo is er al eens een vader die z'n eigen zoon dood onder de douche heeft gevonden,omdat er iets stroom doorgaf via water. Weet alleen niet meer wat precies, is al jaren geleden.

dat klinkt als een aardlek die niet werkt.Levensgevaarlijk!

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:09

Dit komt in een zwembad en de zee toch omdat het geen puur water is?
Dus door het zout of het chloor?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:23

Iris82 schreef:
Ik zal eens kijken of ik haar kan lokken, zij is ook een Bokker. Ze is langzaam maar zeker aan het denken dat ze ofwel stapelgek geworden is, of er gewoon serieus iets mis is.

Meld me :+

Ik kreeg een paar maanden terug het idee dat er een zwakstroom op de kraan + douchekop en toch ook op het water stond. Ik heb een emaillen douchebak.
Door laten meten en er kwam toen nog minder vanaf dan de zwakstroom van een batterij.
Ik heb er geen last van bij de wastafelkraan in de badkamer en ook niet bij de keuken.

Ik heb een elektrische geiser (oid, nieuw geinstalleerd in '07 en ieder jaar gecontroleerd), ook daar is op gemeten en kwam niks bizars uit.
Daarna heb ik er weken geen last van gehad.. En nu sinds van de week wel weer en ook sterker dan de vorige keer.. Echt zware tintelingen als je douchekraan/kop aanraakt.

Edit: Ik kreeg het eerste vermoeden toen ik de eerste keer met mijn kop onder het water stond om mijn haar uit te wassen en een soort geflikker zag via mijn ogen/wimpers en daarna dus de kraan eens goed vastpakte en het verdoofd aanvoelde.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:26

Heb je het alleen thuis.Anders eens ergens anders douche.
Klinkt best eng

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:27

Jep, enkel thuis :)
Maar het vreemde is ook dat ik er dus echt een hele poos niks van gemerkt heb, en pas sinds eergister viel het weer op.