Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:35

Nies_ schreef:
Rowdine schreef:

Wat ook echt mega irritant, lelijk, dom, stom is, is 'spellingsfouten'. Dat is namelijk ook geen Nederlands.

Ik veroordeel mensen niet op het schrijven van spelfouten wanneer een stuk tekst nog gewoon leesbaar is. Het is immers een forum, geen groot dictee der Nederlandse taal.
Wat ik wel irritant vind is mensen die posts maar half lezen en daaruit dan een conclusie trekken. Begrijpen lezen kan denk ik voor niemand te moeilijk zijn? Dit kost naar mijn weten ook niet meer tijd dan slordig lezen en het voorkomt gezeur in topics.

Zinnen beginnen met "ik"? "begrijpen lezen"

Jammer dat je zelf ook fouten maakt als je mijn super grove fout aanhaalt :oo


Je kan prima een zin beginnen met 'ik'. We leven niet meer in de jaren 30, en ik schrijf hier niets in een formele setting.

Jij wijst mij nu op een spelfout, wat overigens door de autocorrectie op mijn telefoon komt, maar ik ben niet degene die over spelfouten in een topic valt.
Zoals ik al zei, is dit een forum, geen dictee der Nederlandse taal.
Maar een ander wijzen op 'me' en dat vooral als dom en lelijk bestempelen, is niet correct als je zelf ook niet foutloos spelt.

Vjestagirl

Berichten: 26678
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:36

Rowdine schreef:
Maar een ander wijzen op 'me' en dat vooral als dom en lelijk bestempelen, is niet correct als je zelf ook niet foutloos spelt.


Dat vind ik een beetje onzin. Je kunt prima iemand anders op een fout wijzen, zeker als je die zelf niet maakt, zonder dat je zelf alles perfect doet. Leren doe je van elkaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42001
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:37

Dat zou dus inhouden dat er nooit meer verbeterd mag worden, want niemand is foutloos.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:37

Rowdine schreef:
Je kan prima een zin beginnen met 'ik'. We leven niet meer in de jaren 30, en ik schrijf hier niets in een formele setting.

Jij wijst mij nu op een spelfout, wat overigens door de autocorrectie op mijn telefoon komt, maar ik ben niet degene die over spelfouten in een topic valt.
Zoals ik al zei, is dit een forum, geen dictee der Nederlandse taal.
Maar een ander wijzen op 'me' en dat vooral als dom en lelijk bestempelen, is niet correct als je zelf ook niet foutloos spelt.


Nies_ schreef:
Iemand boven die post vroeg waarom dat daar zo veel commentaar op kwam. Dat heb ik uitgelegd, staat nergens dat ik er ook zo over denk. Beter lezen. Daarnaast heb ik ook nergens gezegd dat mensen geen fouten mogen maken. Sterker nog, er staat dat iedereen fouten maakt. Beter lezen dus.


Het gaat er niet om dat er fouten staan, maar dat sommigen het zo bont maken dat er niks meer van te begrijpen valt.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:41

Vjestagirl schreef:
Lijkt me logisch om er vanuit te gaan dat mensen 'normaal' zijn. Ik geloof dat ik beledigd zou zijn als mensen er vanuit gaan dat ik wel iets zal hebben als ik rare fouten maken.

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen, omdat we een ander perspectief hebben. Ik bedoel namelijk absoluut niet dat je bij elk foutje of wat dan ook, maar er vanuit moet gaan dat iemand een klap met een hamer heeft gehad. Sowieso heeft iedereen een ander idee van wat normaal is, dus daar ga je al met je uitgangspunt. Het gaat er mij om, dat als je iets opmerkt, wat je zelf erg dom of lui of wat dan ook vindt, bijvoorbeeld spelfouten, dat je er niet direct vanuit gaat dat degene maar lui is. (Je zou zelf immers die fout alleen maken als je lui was.) Maar dat je de optie open laat, dat er een andere reden kan zijn. Die reden hoef je helemaal niet in te vullen. Normaal is een lastig begrip en het kan heel vervelend zijn om je continu te moeten verdedigen voor iets waar je niet veel aan kan doen, maar waarvan anderen er dus vanuit gaan dat je er wel iets aan kan doen, maar er niets aan doet, omdat zij stug uitgaan van 'normaal'.

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 15:41

Waarom is iedereen zo gefocust op spelfouten? Ik heb inmiddels toch duidelijk gemaakt dat dit een (kleine) aanwijzing is in combinatie met een heleboel andere factoren? A.u.b. geen discussie over of je aan spelfouten kan zien of iemand intelligent is, want dat kan niet en daar is iedereen het over eens. Dit topic gaat over of er een waardeoordeel moet hangen aan een intelligentieniveau.
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 20-12-13 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:42

Vjestagirl schreef:
Rowdine schreef:
Maar een ander wijzen op 'me' en dat vooral als dom en lelijk bestempelen, is niet correct als je zelf ook niet foutloos spelt.


Dat vind ik een beetje onzin. Je kunt prima iemand anders op een fout wijzen, zeker als je die zelf niet maakt, zonder dat je zelf alles perfect doet. Leren doe je van elkaar.


Mij zie je nergens zeggen dat je een ander niet op een fout mag wijzen. Graag zelfs!
Maar iets als lelijk en dom bestempelen vind ik totaal ongehoord. Volgens mij help je daar ook niemand mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:42

Waarom zou je een waardeoordeel hangen aan een niveau?

Ik kan van mijzelf zeggen dat het beeld van hoe ik doe en ben, totaal niet klopt met mijn niveau :Y)

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:49

Nies_ schreef:
Het gaat er niet om dat er fouten staan, maar dat sommigen het zo bont maken dat er niks meer van te begrijpen valt.

Klopt, je komt wel eens verhalen tegen waar gewoon geen touw aan vast te knopen is. Ik had overigens een vriendin die zo sprak toen ze jong was. Gewoon teveel tegelijk op tafel willen gooien en geen goede keuze kunnen maken in de volgorde zodat het logish blijft.

(Ik heb trouwens ook een kennisje die drie talen door elkaar gooit als hij nerveus wordt en een studie object is voor een neuroloog die probeert te bergrijpen hoe het proces in zijn hoofd is daarvoor).

De tijd nemen lijkt een hekelpunt, zoals je hier ook voorbij ziet komen (ik heb geen zin om uren over een post te doen). En dat klopt weer met wat ik zei over het gewend zijn aan sms taal en korte kreten op de sociale media. Men is gewend om zich snel uit te drukken en het wordt als vermoeiend ervaren als het iets langzamer wordt.
Ik zou dat niet meteen als lui willen bestempelen, het wordt immers echt als vermoeiend ervaren, maar het kan soms echt wel iets beter/duidelijker, ondanks het feit dat niet iedereen sterk is in het duidelijk maken van dingen op schrift.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:02

Uit een post van iemand hier op bokt kan je niets zeggen over zijn of haar intelligentie nivo. Op z'n best kan je iets zeggen over iemands ontwikkelingsnivo maar zelfs dat is maar matig betrouwbaar daar er zoveel factoren meespelen waarom iemand niet foutloos schrijft.

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:05

Dos_Caballos schreef:
Dit topic gaat over of er een waardeoordeel moet hangen aan een intelligentieniveau.

Ik kom zelf niet vaak tegen dat men valt over gebrek aan intellect. Het enige dat ik ben tegengekomen in die zin zijn topics over leeftijdsverschillen in relaties en jonge zwangerschappen of veel kinderen, waarbij het voor mij volstrekt onbegrijpelijk is hoe men zo oordelend kan zijn zonder de persoon te kennen.

Misschien is het meer evident op fora die maatschappelijke dingen aantippen?
Of misschien zie ik het gewoon niet zo vaak omdat ik negatieve dingen makkelijk "uitknip" in mijn hoofd, waar anderen daar juist op focussen... en is het wel flink aanwezig en heb ik er geen erg in. :D

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 16:06

NatasjavE schreef:
Uit een post van iemand hier op bokt kan je niets zeggen over zijn of haar intelligentie nivo. Op z'n best kan je iets zeggen over iemands ontwikkelingsnivo maar zelfs dat is maar matig betrouwbaar daar er zoveel factoren meespelen waarom iemand niet foutloos schrijft.


Daarom zeg ik ook dat je het niet aan spelfouten kan zien, maar dat het een combinatie van vele factoren is. En dan nog VERMOED je het en weet je het niet zeker. Mijn punt is dat wanneer dit wordt vermoed, er eigenlijk geen waardeoordeel aan zou moeten hangen. Toch zie ik vaak negatieve reacties, alsof men de mogelijkheid uitsluit dat de persoon een lager niveau van cognitief functioneren kan hebben, en als daar wel rekening mee wordt gehouden dan wordt het als slechte eigenschap gezien.

Sheran

Berichten: 17264
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:08

@Knoffer: dan verschillen wij daarin gewoon van mening. Natuurlijk is het niet fijn om als normaal te worden bestempeld als je beperkt bent, maar ik vind het niet meer dan normaal om iemand in principe als gelijkwaardig te beschouwen als hij/zij niet heeft aangegeven dat hem iets mankeert.

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:11

Dos_Caballos schreef:
Daarom zeg ik ook dat je het niet aan spelfouten kan zien, maar dat het een combinatie van vele factoren is. En dan nog VERMOED je het en weet je het niet zeker. Mijn punt is dat wanneer dit wordt vermoed, er eigenlijk geen waardeoordeel aan zou moeten hangen. Toch zie ik vaak negatieve reacties, alsof men de mogelijkheid uitsluit dat de persoon een lager niveau van cognitief functioneren kan hebben, en als daar wel rekening mee wordt gehouden dan wordt het als slechte eigenschap gezien.

Waar zie je dat dan bv (soort topics, van welke sectie), want persoonlijk, als gezegd, kom ik het bijna nooit tegen. Wat kan liggen aan het soort topics waar ik actief in ben.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:11

Dos_Caballos schreef:
NatasjavE schreef:
Uit een post van iemand hier op bokt kan je niets zeggen over zijn of haar intelligentie nivo. Op z'n best kan je iets zeggen over iemands ontwikkelingsnivo maar zelfs dat is maar matig betrouwbaar daar er zoveel factoren meespelen waarom iemand niet foutloos schrijft.


Daarom zeg ik ook dat je het niet aan spelfouten kan zien, maar dat het een combinatie van vele factoren is. En dan nog VERMOED je het en weet je het niet zeker. Mijn punt is dat wanneer dit wordt vermoed, er eigenlijk geen waardeoordeel aan zou moeten hangen. Toch zie ik vaak negatieve reacties, alsof men de mogelijkheid uitsluit dat de persoon een lager niveau van cognitief functioneren kan hebben, en als daar wel rekening mee wordt gehouden dan wordt het als slechte eigenschap gezien.


Ben ik helemaal met je eens.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:14

Je hebt echt een punt, en ik betrap mijzelf er vaak op dat ik toch een vooroordeel heb tov mensen die overkomen alsof ze een laag IQ hebben (ongeacht of dat echt zo is).
Je leest hier bijvoorbeeld wel eens teksten, waarvan je denkt dat ze door een 10-jarige zijn geschreven, die dan gewoon door een 40-jarige geschreven blijken te zijn. Dan denk ik al snel bij mezelf ''laat maar, volgende onderwerp''.
Terwijl juist ik weet dat sommige mensen echt niet ''mijn'' kunnen schrijven, in plaats van ''me''. Dat het voor sommige al een hele prestatie is dat ze überhaupt iets schrijven, ook al staat het vol met spelfouten. Ieder mens denkt nu eenmaal op een ander niveau, en ik denk dat alle niveaus gewaardeerd zouden moeten worden. En het is idd lastig, als jij op een ''hoger'' niveau denkt, niet te oordelen over het niveau van andere mensen. Maar ik denk dat we dat toch moeten proberen!

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 16:23

Lusitana schreef:
Dos_Caballos schreef:
Daarom zeg ik ook dat je het niet aan spelfouten kan zien, maar dat het een combinatie van vele factoren is. En dan nog VERMOED je het en weet je het niet zeker. Mijn punt is dat wanneer dit wordt vermoed, er eigenlijk geen waardeoordeel aan zou moeten hangen. Toch zie ik vaak negatieve reacties, alsof men de mogelijkheid uitsluit dat de persoon een lager niveau van cognitief functioneren kan hebben, en als daar wel rekening mee wordt gehouden dan wordt het als slechte eigenschap gezien.

Waar zie je dat dan bv (soort topics, van welke sectie), want persoonlijk, als gezegd, kom ik het bijna nooit tegen. Wat kan liggen aan het soort topics waar ik actief in ben.


Ik heb expres geen specifieke topics genoemd omdat ik dat banketstaaf vind voor de topic starters. Maar het zijn vaak topics die een probleem poneren waarvan je je afvraagt of het überhaupt een probleem is, of wat een typisch puberaal probleem is. Daarnaast staat het vol met spel- en taalfouten en is er zo goed als geen interpunctie. Ook lijkt de manier van denken vaak kinderlijk en ongenuanceerd, en vraag je je af waarom iemand advies nodig heeft omdat de oplossing voor de hand liggend is. Vervolgens verwacht je als je in het profiel spiekt een leeftijd van 13 jaar, maar blijkt deze persoon eind twintig te zijn + een ongeschoold beroep uit te oefenen. Resultaat is dat deze TS voornamelijk reacties krijgt in de trant van ''doe wat aan je taal''; ''wat een puberaal probleem'', en ''ik kan niet geloven dat je zo oud bent''.

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:29

Ik vraag niet om specifieke topics, het is niet de bedoeling om bepaalde personen uit te lichten, maar het soort topics. Heb je het over relatieproblemen (waar ik het zelf dus wel eens ben tegengekomen), over paardenproblemen, maatschappelijke kritiek....

Dos_Caballos
Berichten: 234
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 16:34

Lusitana schreef:
Ik vraag niet om specifieke topics, het is niet de bedoeling om bepaalde personen uit te lichten, maar het soort topics. Heb je het over relatieproblemen (waar ik het zelf dus wel eens ben tegengekomen), over paardenproblemen, maatschappelijke kritiek....


Ik zelf zie het vooral veel bij maatschappelijke problemen. Wat ook logisch is, omdat deze mensen misschien wel moeite hebben zich te handhaven in een maatschappij die (te) hoge eisen stelt op verscheidene gebieden.

In het geval dat ik in mijn vorige bericht heb uitgelegd, denk ik dat het niet meer dan terecht is om te vermoeden dat de persoon misschien een lager niveau van cognitief functioneren heeft, en dat ook belangrijk is om rekening mee te houden zodat je je reactie daarop kan aanpassen. Ik denk dat deze persoon namelijk niet geholpen is door bovenstaande voorbeelden van reacties.

Sheran

Berichten: 17264
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Iemand veroordelen om zijn intelligentieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:41

Allemaal aannames. En net zo goed veroordelingen.

Natuurlijk is het wel zo dat TS vaak weinig heeft aan de reacties. Dat wil niet zeggen dat de reacties onterecht zijn. Onleesbare berichten zijn onleesbare berichten. Je kunt dat alleen ook op een vriendelijke manier brengen.

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:44

Dos_Caballos schreef:
Ik zelf zie het vooral veel bij maatschappelijke problemen. Wat ook logisch is, omdat deze mensen misschien wel moeite hebben zich te handhaven in een maatschappij die (te) hoge eisen stelt op verscheidene gebieden.

In het geval dat ik in mijn vorige bericht heb uitgelegd, denk ik dat het niet meer dan terecht is om te vermoeden dat de persoon misschien een lager niveau van cognitief functioneren heeft, en dat ook belangrijk is om rekening mee te houden zodat je je reactie daarop kan aanpassen. Ik denk dat deze persoon namelijk niet geholpen is door bovenstaande voorbeelden van reacties.


Het klopt dan wel met wat ik dacht, ik ben niet zo heel actief daar, maar ben dus inderdaad juist daar wel eens afschuwelijke oordelen tegen gekomen, waar ik dan meestal wel op reageer ter verdediging van de TS en de mensen op het onderwerp probeer te houden of andere kanten te belichten dan waar ze zich op werpen.
En ik reageer inhoudelijk op het probleem.

Ik schrijf eigenlijk altijd wel redelijk goed te begrijpen voor iedereen, in elk geval krijg ik dat vaak te horen (ook in mijn nadeel, er zijn er inderdaad bij die denken omdat je dingen simpel zegt, je ook wel simpel moet zijn, terwijl het eigenlijk nog een kunst is om moeilijke dingen simpel uit te leggen :D ) en kan nog duidelijker worden als iets niet wordt begrepen.
Zo kwam ik eens iemand tegen die niet begreep waar die haakjes nou voor waren. Toen heb ik én de werking van haakjes uitgelegd én het antwoord dat ik al gegeven had geformuleerd zonder stukjes tussen haakjes.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:35

Knoffer schreef:
Sassol schreef:
Dan heb je mij niet goed begrepen TS. Ik zeg dat ik rekening houd met mensen die AANGEVEN dyslexie te hebben. Ik ga zelf niet uitpluizen of ze het hebben of niet.
Als iemand zelf AANGEEFT 'minder intelligent' te zijn en daardoor moeite heeft met spelling, natuurlijk zal ik ook dan de spellingsfouten door de vingers zien. Ik maak alleen geen aannames en ga er inderdaad vanuit dat iedereen 'normaal' is tot anders aangegeven.

Ik heb het ook al in vorige posts geschreven, maar ik vind het dus zo intolerant om er maar van uit te gaan dat iedereen 'normaal' is tot anders aangegeven. Weet je hoe vermoeiend het is om altijd maar je oliebol te moeten uitleggen en heel assertief te moeten zijn, om te voorkomen dat mensen hun neus voor je ophalen. En wat is normaal? Iedereen heeft wel iets. Laat dat gewoon zijn.


Daarom heb ik normaal ook tussen haakjes staan, omdat normaal niet bestaat. Maar ik ga niet voor anderen invullen dat ze dyslexie, een lager intelligentieniveau, autisme, ADHD of wat voor beperking/stoornis dan ook hebben. Geen enkel probleem als je het wel hebt, maar ik vind het dus asociaal om dat voor een ander in te vullen.

Overigens snap ik ook niet waarom je continu alles aan iedereen uit zou moeten leggen of super assertief moet zijn als je ergens last van hebt. Ja, als je wilt zitten in de bus omdat je slecht ter been bent zul je daar soms tegen aan lopen. Maar als iemand aan mij vraagt: 'goh zou ik daar mogen zitten?' neem ik maar even aan dat dat niet uit brutaliteit gevraagd wordt door een volwassen vrouw/man.

En waar inderdaad ook de meningen verschillen (in het kader van tolerantie) is je beperking accepteren en er mee om leren gaan, of het gebruiken als een smoes. Gebruik je het als een smoes, zul je vaker 'je oliebol' uit moeten leggen dan wanneer je accepteert dat je even niet goed opgelet hebt op wat je extra lastig vindt.

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:11

Sheran schreef:
@Knoffer: dan verschillen wij daarin gewoon van mening. Natuurlijk is het niet fijn om als normaal te worden bestempeld als je beperkt bent, maar ik vind het niet meer dan normaal om iemand in principe als gelijkwaardig te beschouwen als hij/zij niet heeft aangegeven dat hem iets mankeert.

Hoezo is iemand die afwijkt van jouw norm van 'normaal' minderwaardig/niet gelijkwaardig?

Sheran schreef:
Natuurlijk is het wel zo dat TS vaak weinig heeft aan de reacties. Dat wil niet zeggen dat de reacties onterecht zijn. Onleesbare berichten zijn onleesbare berichten. Je kunt dat alleen ook op een vriendelijke manier brengen.

We zitten hier natuurlijk in een heel grijs gebied, want wat is onleesbaar? Als er totaal geen interpunctie aanwezig is, vind ik absoluut dat daar wat van gezegd mag worden. Maar bij mij/me vind ik het weer overbodig. Om te illustreren wat ik bedoel: je gaat toch ook niet om iemand met een rollator heen rennen en vragen of hij niet kan opschieten? Want ja, langzaam is nou eenmaal langzaam. Mag toch gezegd worden.

Sassol schreef:
Daarom heb ik normaal ook tussen haakjes staan, omdat normaal niet bestaat. Maar ik ga niet voor anderen invullen dat ze dyslexie, een lager intelligentieniveau, autisme, ADHD of wat voor beperking/stoornis dan ook hebben. Geen enkel probleem als je het wel hebt, maar ik vind het dus asociaal om dat voor een ander in te vullen.

Overigens snap ik ook niet waarom je continu alles aan iedereen uit zou moeten leggen of super assertief moet zijn als je ergens last van hebt. Ja, als je wilt zitten in de bus omdat je slecht ter been bent zul je daar soms tegen aan lopen. Maar als iemand aan mij vraagt: 'goh zou ik daar mogen zitten?' neem ik maar even aan dat dat niet uit brutaliteit gevraagd wordt door een volwassen vrouw/man.

En waar inderdaad ook de meningen verschillen (in het kader van tolerantie) is je beperking accepteren en er mee om leren gaan, of het gebruiken als een smoes. Gebruik je het als een smoes, zul je vaker 'je oliebol' uit moeten leggen dan wanneer je accepteert dat je even niet goed opgelet hebt op wat je extra lastig vindt.

Je begrijpt mij verkeerd wat betreft je eerste alinea. Het gaat juist om dit NIET in te vullen. Maar de optie open te laten dat iemand het wellicht niet uit luiheid doet, maar er misschien niet zoveel aan kan doen. Dus óók niet in te vullen wat 'normaal' is. Ik begreep de aanhalingstekens, ik gebruikte ze zelf ook niet voor niets. Maar als jij, zoals je zegt, in eerste instantie ervan uitgaat dat mensen 'normaal' zijn, dan heb je daar dus een bepaald beeld bij, want anders kun je niet bepalen wat eventueel afwijkt van die norm. Want dyslexie is dus bijv. iets dat daarvan afwijkt. Waarom moet het gezegd worden dat iemand afwijkt van normaal als dit zo is, voordat je begrip zou kunnen opbrengen?

Het zal je verbazen hoeveel mensen wel degelijk uitgaan van dat je gewoon wil zitten om te zitten (uit 'luiheid'). Omdat ze niet zien dat iemand iets wellicht mankeert. Zo komen de topics hier ook wel voorbij trouwens. 'De ouderen van tegenwoordig' die denken maar dat ze maar hier en daar recht op hebben 'omdat ze oud zijn'. Dat mensen het zouden kunnen gebruiken als smoesje, is niet aan jou om te bepalen. (Tenzij je iemand goed kent.) Hoe minder zichtbaar een aandoening is, hoe vaker het niet begrepen wordt/je het moet uitleggen, dat heeft niets te maken met of je iets als smoes gebruikt of niet.

Sheran

Berichten: 17264
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 02:58

Knoffer schreef:
Sheran schreef:
@Knoffer: dan verschillen wij daarin gewoon van mening. Natuurlijk is het niet fijn om als normaal te worden bestempeld als je beperkt bent, maar ik vind het niet meer dan normaal om iemand in principe als gelijkwaardig te beschouwen als hij/zij niet heeft aangegeven dat hem iets mankeert.

Hoezo is iemand die afwijkt van jouw norm van 'normaal' minderwaardig/niet gelijkwaardig?

Sheran schreef:
Natuurlijk is het wel zo dat TS vaak weinig heeft aan de reacties. Dat wil niet zeggen dat de reacties onterecht zijn. Onleesbare berichten zijn onleesbare berichten. Je kunt dat alleen ook op een vriendelijke manier brengen.

We zitten hier natuurlijk in een heel grijs gebied, want wat is onleesbaar? Als er totaal geen interpunctie aanwezig is, vind ik absoluut dat daar wat van gezegd mag worden. Maar bij mij/me vind ik het weer overbodig. Om te illustreren wat ik bedoel: je gaat toch ook niet om iemand met een rollator heen rennen en vragen of hij niet kan opschieten? Want ja, langzaam is nou eenmaal langzaam. Mag toch gezegd worden.


Hoho, mij geen woorden in de mond leggen! Wij zijn allemaal onze eigen norm. Met gelijkwaardig bedoel ik: net als ik geen psychische of leesbeperkingen of wat dan ook. Misschien 'gelijkaardig' dan, of gewoon 'gelijk'?
Onleesbaar vind ik inderdaad vooral dingen zonder interpunctie. Maar mij zul je daar overigens nooit over horen zeuren hoor, ik klik dan het topic gewoon weg :P.
De vergelijking met de rollator gaat alleen op als de andere persoon heeft aangegeven een beperking te hebben.

Lusitana

Berichten: 22462
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:37

Onleesbaar of niet te begrijpen is ook vooral onsamenhangend en niet to the point.

(Verzonnen) voorbeelden:

"dat me paard het dan niet doet als ik ga en ik heb het egt al tien keer gedaan dat het wel ging en nu had ik em best wel goed en dan vertikt hij het gewoon en dus had ik hem op zun kop gegeven maar nu wil hij niet meer wat moet ik doen?"

Of
"me vriend zei nu plots dat ik op kan rotten en ik weet wel van toen dat het niet okee was maar dat was ook zijn schuld en vorig jaar had hij ook al zoiets maar toen was het zijn vriend en nu wil ik het eigenlijk wel goedmaken als zijn moeder zich er maar niet weer mee bemoeit want net als gisteren toen had zij het weer gedaan en ik wordt er gewoon zo moe van!"

Ik weet zeker dat ze in hun hoofd het hele verhaal wel hebben, maar ze kunnen het niet begrijpelijk op papier zetten...
Dan komt er met doorvragen op basis van gissen soms wel meer duidelijkheid, maar lastig is het wel, dus je kunt het mensen niet kwalijk nemen als ze dan zeggen van "sorry, kom eerst maar eens met een betere OP".