Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:45

Toyota kan dat makkelijk halen hoor die 2 ton, ook in de benzine variant :j en daarna kan hij nog best een tijdje mee :)

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:47

Helemaal in de wolken met onze Opel Astra Station Enjoy 1700cc diesel, 200.000 op de teller, prijs 2400 ofzo

2003
1:18/1:20

Overweeg het!! Ruim zuinig en goedkoop in onderhoud en onderdelen, Duitse kwaliteit
Laatst bijgewerkt door Zwerfkei op 17-12-13 14:49, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:48

anneliesdj schreef:
ikke schreef:
Maarre, een hele andere insteek: wat kost het daadwerkelijk om die Volvo te laten repareren? Wellicht is die reparatie duurder dan de feitelijke dagwaarde, maar je moet je eigenlijk afvragen: is de auto met die ingreep weer up-to-date en kan ie er weer meedere jaren tegen, afgezet tegen de kosten van een andere auto kopen (en wat doe je met een afgekeurde Volvo?).

Nee, hebben wij ook al over gedacht en naar geinformeerd maar nee :+

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het rapport want dat zou betekenen dat je zo ongeveer de hele carrosserie opnieuw aan elkaar moet lassen of dat je een volledige motorrevisie moet laten doen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:48

Ooit gelezen dat er twee dingen zijn die de kwaliteit van een oudere auto het meeste beïnvloeden:
- buiten gestald staan of binnen
- bestuurder met sportieve rijstijl of rustige rijder

Verder heeft een motorblok vooral te lijden van koude start. Dus een auto die gebruikt wordt om kinderen naar school, sport en muziekles te brengen rijdt nauwelijks km's maar wel 3-4x per dag een koude start. Auto van een vertegenwoordiger rijdt zo 50 dkm per jaar maar heeft maar 1 koude start per dag.

Hoe ouder de auto, hoe minder km stand en exacte leeftijd zegt. Je moet echt de auto ter plekke bekijken. Ziet er misschien stukken minder uit dan op de foto, of blijkt juist heel netjes te lopen met perfect ingevuld onderhoudsboekje enz. Let bij blokken met een distributieriem (ipv distributieketting) ook wanneer deze vervangen is. Kost geld dus een auto met verse riem mag iets meer kosten dan dezelfde waar de vervanging eraan zit te komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:55

ikke schreef:
anneliesdj schreef:

Nee, hebben wij ook al over gedacht en naar geinformeerd maar nee :+

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd naar het rapport want dat zou betekenen dat je zo ongeveer de hele carrosserie opnieuw aan elkaar moet lassen of dat je een volledige motorrevisie moet laten doen.

Heel veel idd, zou minimaal een 1200 gaan kosten en de auto is zo dusdanig matige conditie dat we ws volgend jaar weer een dergelijke rekening gaan krijgen. Vorig jaar is er ook al flink aan gesleuteld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:56

anneliesdj schreef:
http://link.marktplaats.nl/757073424

Kan iemand mij dit uitleggen? Hoezo heeft die auto maar 1 km gereden? Of is die klokje rond geweest? (dan is er toch niemand die hem nog wil?)

Je kan aan de hele auto al zien dat die wel degelijk gebruikt geweest is... zie de stoelen, de knop van de versnellingspook..

anneliesdj

Re: Een ruime, zuinige auto, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:57

Ja dat staat er ook wel bij, verkoop van bedrijfsauto's doen ze maar waarom geen km stand dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:01

Rex_Rolfo schreef:
Ooit gelezen dat er twee dingen zijn die de kwaliteit van een oudere auto het meeste beïnvloeden:
- buiten gestald staan of binnen
- bestuurder met sportieve rijstijl of rustige rijder

Verder heeft een motorblok vooral te lijden van koude start. Dus een auto die gebruikt wordt om kinderen naar school, sport en muziekles te brengen rijdt nauwelijks km's maar wel 3-4x per dag een koude start. Auto van een vertegenwoordiger rijdt zo 50 dkm per jaar maar heeft maar 1 koude start per dag.

Hoe ouder de auto, hoe minder km stand en exacte leeftijd zegt. Je moet echt de auto ter plekke bekijken. Ziet er misschien stukken minder uit dan op de foto, of blijkt juist heel netjes te lopen met perfect ingevuld onderhoudsboekje enz. Let bij blokken met een distributieriem (ipv distributieketting) ook wanneer deze vervangen is. Kost geld dus een auto met verse riem mag iets meer kosten dan dezelfde waar de vervanging eraan zit te komen.

Yep, maar degelijk uitgevoerd onderhoud (onderbouwd met rekeningen, niet met stempeltjes) doet veel voor een auto, ongeacht het gebruik.
Ik heb ooit een V8 open gezien die 500k mijlen had gelopen en de hoonlijnen stonden nog in het blok. Het geheim: olie, olie en nog meer olie.

anneliesdj schreef:
ikke schreef:

Heel veel idd, zou minimaal een 1200 gaan kosten en de auto is zo dusdanig matige conditie dat we ws volgend jaar weer een dergelijke rekening gaan krijgen. Vorig jaar is er ook al flink aan gesleuteld.

Daarmee geef je dus eigenlijk al aan dat het reguliere onderhoud van de auto niet op het meest geweldige niveau ligt.
Dan kun je een andere auto kopen, maar als je die net zo slecht behandeld, zit je over enkele jaren met hetzelfde probleem........

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:03

anneliesdj schreef:
Ja dat staat er ook wel bij, verkoop van bedrijfsauto's doen ze maar waarom geen km stand dan?

adv is normaal gekoppeld aan NAP dacht ik, en deze heeft mss geen NAP

oid

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:05

Mijn Audi A4 avant 1.9 TDI (die ik overigens nieuw heb gekocht) heeft inmiddels 330.000 km gelopen zonder noemenswaardige kosten. Om de 160.000 of zo distributieriem vervangen en natuurlijk wel netjes al zijn beurten gehad. Loopt gemiddeld denk ik 1 op 16. Mijn volgende auto moet iets meer kunnen trekken maar anders kocht ik er beslist weer een. En mijn man rijdt met een Audi A8 (benzine) rond (niet zuinig) maar wel inmiddels meer dan 4 ton op de teller. Wij zijn dus helemaal fan van Audi.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:09

Een Opel Zafira?

Wij hebben die 2 gehad en zijn er zeer tevreden over. Tussen de 2 opels nog een Renault gehad, maar snel weer omgeruild voor een opel. Super ruime auto ( Kunnen zelfs 7 personen in) Niet heel duur in belasting en rijd 1 op 12 (Benzine)

Zoiets bijvoorbeeld?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... ousPage=lr

De dieselversie rijd ong. 1 op 15.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:15

Ik vind zelf een mitshubishi spacestar fijne auto's. Erg ruim, rijd fijn en is zuinig. En ik ben gek op japanners wat auto's betreft. Hoeven volgens mij ook de wereld niet meer te kosten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:17

Hé, een Zaf van de allereerste uitvoering. Ter herkennen aan de steun in het midden van de dakdrager :) Het had zo onze vorige auto kunnen zijn, veel plezier van gehad.

De 1.8 is een prima blok voor deze auto en 1:12 is idd vrij makkelijk te halen. Enig nadeel dat ik zo aan deze auto zie is dat ie geen airco heeft. De rest is moeilijk te beoordelen van achter een scherm, maar de 1e indruk is niet verkeerd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:18

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 15:24

anneliesdj schreef:

Waarschijnlijk zo hoog dat ze mensen niet meteen af willen schrikken. Of ze weten zelf al verduveld goed dat de km stand "niet logisch" is. Valt me nog mee dat het geen gebruikte import is, maar 16 jaar met 20 dkm /jaar is al 320 op de klok. Met 30 dkm kom je al op bijna een half miljoen.

Maar goed gemiddeld zegt weinig, voor hetzelfde geld heeft ie als leasebak 4 jaar lang 75 gelopen (= 3 ton) en daarna 12 jaar particulier nog maar 15 per jaar. Zit je toch op bijna dat halve miljoen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:30

KM's kan iets zeggen, maar lang niet alles. Wij hadden een Golf met meer dan 4 ton op de teller. Auto reed nog prima en zelfs de lak was nog netjes. Interieur was wat aan het slijten.

Je kan wat tegen een merk hebben, dat hebben wij ook wel. Maar ook per merk wisselt het nog per model soms hoe de kwaliteit is.

Mijn man repareert alleen jonge VW's en Audi, maar het zijn veelal zakelijke rijders en leaseauto's. Leaseauto's hebben op zich goede onderhoudscontracten, maar als je ziet hoe veel mensen ermee omgaan.............
Het zijn goede, sterke auto's, maar met alle moderne technieken moet je soms ook een beetje mazzel hebben.
Het meeste unieke wat mijn man is tegengekomen is een zakelijke rijder die 9ton op zijn Passat had. Die auto was absoluut niet de slechtste auto. Er werd dus enorm veel mee gereden, veelal snelweg en hij werd uitstekend dealer onderhouden. Zelfs na al die km's.

Ik zie om me heen dat mensen met een minder budget of als een auto ouder is, naar een mindere garage gaan, proberen te bezuinigen op onderhoud etc etc. Logisch als je budget voor een auto bijv 1000 euro is en je pm niet veel overhoud na de weg bel en brandstof. Het is wel bezuinigen op het verkeerde, want je krijgt de rekening uiteindelijk toch wel.

Motoren van nu kun je bijna niet meer vergelijken met de oudere. Diesels zijn sterk normaal gesproken. De moderne benzinemotor moet zich nog wel bewijzen op de langere termijn.
In de kleinere klasses maken ze nu veel 3 cilinder auto's waar een turbo op gezet wordt. Auto's zouden zuinig zijn etc. Maar mensen rijden veel de turbo stuk.

Ik rij zelf een hyuandai i10 vanwege de hogere instap en zit. Hij reed van de 6 compacte auto's die ik heb getest ook het fijnst. We hadden totaal geen ervaring met Hyundai, maar hij is nu 5,5 jr oud en heeft 77000km op de teller. ( we hadden eerst een diesel ernaast en reed deze minder )
Ik heb nog niks gehad met deze auto. Mnlief onderhoud hem goed en verder is het afwachten. Hij rijdt voor een kleine auto langere afstanden.
2e hands zouden mensen deze misschien laten staan, want andere i10's hebben vaak minder op de teller, maar allemaal stad gereden. Ik zou dan niet naar de km's kijken en gaan proefrijden.

Koop je nu een oudere auto, moet je gewoon een potje sparen voor onderhoud.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:25

ikke schreef:
anneliesdj schreef:

Daarmee geef je dus eigenlijk al aan dat het reguliere onderhoud van de auto niet op het meest geweldige niveau ligt.
Dan kun je een andere auto kopen, maar als je die net zo slecht behandeld, zit je over enkele jaren met hetzelfde probleem........

Lelijke reactie gezien wij deze auto nu 2,5 jaar hebben en er al een heleboel aan hebben gedaan.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-12-13 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:31

anneliesdj schreef:

Mensen die gaan zoeken op laagste KM stand komen die auto als eerste tegen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 17:53

Een Lada is dat wat?
Type Vaz 110 1,5l

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:00

superpony schreef:
Motoren van nu kun je bijna niet meer vergelijken met de oudere. Diesels zijn sterk normaal gesproken. De moderne benzinemotor moet zich nog wel bewijzen op de langere termijn.
In de kleinere klasses maken ze nu veel 3 cilinder auto's waar een turbo op gezet wordt. Auto's zouden zuinig zijn etc. Maar mensen rijden veel de turbo stuk.

Dat is ook niet zo gek! Ook een turbo moet je warm rijden. Net als een dieselmotor.
Tegenwoordig hebben de auto's met een 1.5l al 200pk onder de motorkap, die motors zijn veel opgefokter als dat je een 2.5l koopt met 200pk onder de motorkap.
Ik heb nu voor het eerst een benzine auto, altijd vrij zware diesels gereden.
Heb nu een S80 2.5T, deze auto is lekker sportief maar je kan er ook heerlijk relaxed mee rijden zonder dat de motor zenuwachtig veel herrie maakt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:13

Nee, is ook niet zo gek, maar mensen luisteren naar de verkoper en rijden met een auto weg zonder verder na te denken. Meerdere 3 cilinders komen met kapotte turbo's.
Bij die kleinere auto's telt ook nog gewicht mee. Met een kleine auto met bijv een 1.4 ben ik sneller weg bij het verkeerslicht als je het gaat testen. Maar als je 100 rijdt en wil inhalen heb je vaak weinig over.
Ik ben de fase van racen en snel optrekken wel voorbij. mede dankzij de hoge brandstof kosten :) maar mensen denken er echt niet over na.
Ik weet dat ook met name vrouwen en oudere mensen veel rijden met de voet op de koppeling, of deze nog net iets aangeraakt, ook niet best.
En mensen die 2x pj een caravan trekken schijnen dat erg te doen.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:18

Het oude type Mitcubitchi spacestar.
Die van mijn ouders kon 1700 kilo trekken en je zat achterin erg ruim en hoog. Was erg zuinig en liet ons nooit in de kou staan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 18:21

Pf jongen dat technische gepraat snap ik niks van hoor :+

Een jonge auto met veel km's versus een oude auto met weinig km's, wat is beter?
Ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel om op te letten.

Ik zie ook veel daewoo matiz langskomen is dat wat? Lijkt een ruime auto maar heb het idee dat ie kleiner is als hij eruit ziet?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:54

Als je een jongere auto koopt kan je weer wat jaren verder.
Met een oudere auto is dat wel weer lastiger vind ik.
Een oudere auto heeft zijn afschrijvingen wel weer gehad maar je weet niet wat er allemaal mee gedaan is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:00

Dus liever jonger met meer kilometers dan ouder en weinig kilometers?