Boete, mee betalen of zelf betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:21

janouk schreef:
ik vind dat je vriendin wel mee moet betalen.
Samen uit, samen thuis.
Jij rijdt met jouw auto en hebt alle kosten. Ik vind dat je vriendin bij kan dragen in de ksoten. Zo'n auto kost een hoop en zij rijdt gratis mee.
En als er dan een boete komt voor fout parkeren vind ik dat jullie de kosten moeten delen van de bekeuring. Dat lijkt me dan wel het minste wat je doet.
Thats what friends are for.

Er staat nergens dat haar vriendin gratis meereed.

Daarnaast kun je "thats what friends are for" ook andersom uitleggen;
wie laat een vriendin nu (mee)betalen aan een eigengemaakte fout?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:30

Ze heeft aan dr vriendin gevraagd of zij het wist.

Laatst ging ik ook met een vriendin ergens heen en zouden we 1 auto ergens anders zetten, om parkeer kosten te besparen.
Alleen wisten we allebei niet zeker of het nou wel of niet gratis was. Toen hebben we ook gelijk gezegd, mochten we een boete krijgen dan delen we m samen.

Vind het gewoon netjes, aangezien je daar samen was en je het allebei niet zeker wist.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:34

Skessa_ schreef:

Laatst ging ik ook met een vriendin ergens heen en zouden we 1 auto ergens anders zetten, om parkeer kosten te besparen.
Alleen wisten we allebei niet zeker of het nou wel of niet gratis was. Toen hebben we ook gelijk gezegd, mochten we een boete krijgen dan delen we m samen.

Vind het gewoon netjes, aangezien je daar samen was en je het allebei niet zeker wist.

Dus als je ergens rijdt op de snelweg, en je vraagt aan je vriendin: "weet jij hoe hard ik hier mag?",
En zij geeft aan het echt niet te weten, dan moet ze ook mee betalen als jij als bestuurder toch 120 gaat rijden waar je achteraf maar 100 mocht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:36

janouk schreef:
Samen uit, samen thuis.
Jij rijdt met jouw auto en hebt alle kosten. Ik vind dat je vriendin bij kan dragen in de ksoten. Zo'n auto kost een hoop en zij rijdt gratis mee.
En als er dan een boete komt voor fout parkeren vind ik dat jullie de kosten moeten delen van de bekeuring. Dat lijkt me dan wel het minste wat je doet.

Dat ze wat betaalt aan benzinekosten daar kan ik me wel in vinden, zeker als de ts de enige is die altijd rijdt. Maar zij bepaalt uiteindelijk waar ze parkeert dus dan is het haar fout. En wellicht rijden ze om de beurt?

ais

Re: Boete, mee betalen of zelf betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:47

Met te snel rijden of door rood licht rijden, vind ik het de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Met parkeren, vind ik het afhankelijk van de situatie of ik als bijrijder zijnde mee zou betalen. Als ik mee kijk en mee op let en het op een voor beiden een vreemde plek is en we er beiden overheen kijken, zou ik mee betalen. Is het voor mij een vreemde plek en de bestuurder weet dat ze daar eigenlijk niet mag parkeren, maar ze maar sporadisch controleren/bekeuren en ze heeft een bon, dan wil ik daar niet aan mee betalen en vind ik het eigen risico.
Als ik zeg mee te betalen en het komt later toch niet goed uit, is dat míjn probleem. Beloofd = beloofd. Andersom zou ik waarschijnlijk ook wel iets van zeggen. In de trant dat ik niet verwachtte dat ze mee zou betalen, maar dat ze het wel gezegd heeft en dat ik het niet netjes vind dat ze haar belofte niet nakomt.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:50

lastige situatie dat zij het niet direct heeft geregeld zegmaar,
het lijkt me raar om hier later nog terug op te moeten komen...

Zo van he... jij ging toch nog de helft betalen van de parkeerboete?
Zou het zelf afwachten of ze er zelf nog mee komt..

Toch is beloofd is beloofd en anders had je dit niet moeten zeggen.
Als ik zelf boete rij door snelheid etc. dan is dat mijn schuld want ik ben de bestuurder.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:55

Gewoon zelf betalen,

anders ben je echt een krenterige ollander!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:00

Ik vind het voor de bestuurder. Als bestuurder rij je en word er van je verwacht dat je let op de regels en borden. Ik zie dat gewoon als 1 lijn. Anders heb je weer ja die heeft wel een rijbewijs en die niet dus die hoeft het niet te weten. Je rijd en maakt die keus zelf. Ik hou het graag simpel en niet van ja maar zus of zo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:00

pluche_pluus schreef:
Toch is beloofd is beloofd en anders had je dit niet moeten zeggen.

Hoe kinderachtig kun je zijn. Hoe oud ben je, 9?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:03

Ik vinr dat de bestuurder zelf moet betalen.
Want bestuurder moet opletten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:05

De bestuurder is ook gewoon verantwoordelijk voor de auto.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:15

Je gaat toch geen geld vragen of aannemen van je vrienden en familie voor een verkeersboete?? Is toch niet netjes joh.

En al zouden ze het aanbieden dan sla je dat toch af??

Echt van de zotte, ik kan me zelfs niet voorstellen dat dat in je opkomt!!

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:18

Brainless schreef:
janouk schreef:
Samen uit, samen thuis.

Er staat nergens dat haar vriendin gratis meereed.

Daarnaast kun je "thats what friends are for" ook andersom uitleggen;
wie laat een vriendin nu (mee)betalen aan een eigengemaakte fout?

Ja en wie laat zn vrienden nou meebetalen aan bezinekosten, ook zoiets. Ja mss dat de een rijdt en de ander parkeergeld betaald ofzo. Maar die vieze Hollandse karigheid is toch om ziek van te worden

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:21

Benzinekosten vind ik wat anders. Je wilt allebei ergens naartoe en dat kost gewoon geld. Auto rijdt niet op water (wat trouwens ook geld kost). Logisch dat er meebetaald wordt, met de bus of trein gaan kost ook geld. Maar een boete krijgen ligt toch echt alleen maar aan de bestuurder, die heeft een fout gemaakt. Daar kan een ander niks aan doen. De uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:23

Ik vind dat de bestuurder van de auto moet betalen. Ongeacht in wiens auto je zit.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:24

Alleen de openingspost gelezen. Ik vind eigenlijk dat je als bestuurder de verantwoordelijkheid hebt over je snelheid en waar je je auto parkeert. Dus dat je je eigen boete betaald. Als de passagier mee wíl betalen, eigen keuze maar ik zou het nooit vragen van mijn passagier.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:24

Vjestagirl schreef:
Als ik te snel rijdt dan betaal ik de boete. Als ik mijn gordel niet om heb betaal ik de boete. Als zij haar gordel niet om heeft start ik de auto niet totdat ze hem wel om heeft :D.

+:)+

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:28

dus als de bestuurder tegen een andere auto aan rijd en vriendin zit ernaast dan moet je vriendin ook de schade mee betalen ?
hahah dat kan toch ook niet.

bestuurder moet opletten, want jij bent juist ook verantwoordelijk voor de bijrijder.
en als de bestuurder te hard rijd en een boete krijgt dan moet bestuurder betalen,
bijrijder zegt toch niet dat je harder moet of door rood moet rijden of wat dan ook

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:31

Ik heb nu wel alles gelezen en lees veel berichten dat ze de passagier wel zouden laten betalen voor het niet dragen van de gordel. Waarom starten jullie de auto en gaan rijden als de gordel niet een gepoogd wordt om om te doen? Ik zou, als ik een rijbewijs had, mooi blijven staan of zsm veilige plek, op zoeken om te wachten tot de gordel om is eerlijk gezegd. Want als bestuurder heb jij de verantwoordelijkheid over je snelheid, rijgedrag en parkeerkeuze. Maar ook over de veiligheid van de inzittenden vind ik. Geen gordel is dan imo ook, niet rijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:37

Skessa_ schreef:

Dus?
TS neemt toch zelf de beslissing om de auto er alsnog neer te zetten. Bestuurder is verantwoordelijk voor genomen beslissingen.

Ik sta echt met mijn oren te klapperen om sommige reacties in dit topic zeg.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:39

Daarom heeft ze ook de mening gevraagd van andere. Dus succes met je oren.

Ik vind ook dat als ze het aangeboden heeft, en jullie samen besloten hebben om de auto daar neer te zetten, dat ze best mee kan betalen. Jammer van haar situatie, maar had ze het ook niet moeten aanbieden. Ik ben erg van mijn afspraken, en beloftes dus ook hier bij.

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:42

Jij rijd, jij maakt beslissingen, het is jouw auto! Dus dan is het ook jouw verantwoordelijkheid!
Uiteindelijk maak jij de beslissing…… dus het is JOUW boete! Beetje l.ullig om je vriendin mee te laten betalen, terwijl jij deze 'fout' maakt.
Je bent dan de feitelijke en juridische bestuurder.

Gr. Robin (autorij-instructrice cat. B)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:54

Vealosz schreef:
Daarom heeft ze ook de mening gevraagd van andere. Dus succes met je oren.

Ik vind ook dat als ze het aangeboden heeft, en jullie samen besloten hebben om de auto daar neer te zetten, dat ze best mee kan betalen. Jammer van haar situatie, maar had ze het ook niet moeten aanbieden. Ik ben erg van mijn afspraken, en beloftes dus ook hier bij.

Vind ik ook hoor :j en ts is ook nog zo schappelijk om zelf het grootste gedeelte te betalen toch?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:13

Ik zou het ook mijn fout vinden, mijn auto, mijn verantwoordelijkheid, maar op het moment dat het om deze situatie gaat en mijn vriendin aanbiedt mee te betalen zou ik dit aannemen en waarderen. Echter als zij hier dan weer op terug komt... nee, daar zou ik niet blij van worden. Ik zou er niet om vragen, maar als zij het aanbiedt dan vind ik beloofd is beloofd, anders moet je het ook niet aanbieden (en had ze ook alleen kunnen zeggen rot voor je en ik dacht ook dat je hier mocht parkeren). Andersom zou ik, als ik in deze situatie niet de bestuurder was, ook aanbieden mee te betalen.

TS heb je jouw vriendin er nog op aangesproken? Daarmee bedoel ik niet dwingen mee te betalen, maar ik zou er wel iets van gezegd hebben, in de trant van : "ik vind het niet zo fijn dat je eerst iets toezegd, waar ik dan vanuit ga, om er vervolgens weer op terug te komen. ik snap dat je krap zit, maar je had er rekening mee kunnen houden. Geeft niet, maar biedt het volgende keer dan niet aan." Heeft zoals iemand anders al zei niks met verantwoordelijkheid te maken, maar wel met beloftes. Ik ben iemand van mijn woord en dat verwacht ik ook van anderen, zeker van de mensen die dicht bij me staan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:14

de gene die rijdt is schuldig...logisch toch? Wat heeft een eventuele bijrijder te maken met hoe zwaar je voet is?