Welke HBO-studie kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ekeif96

Re: Welke HBO-studie kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 20:59

Thesserd,
Marechaussee lijkt mij idd ook erg leuk.
Helaas zijn er hier ook niet heel veel vacatures, maar ik blijf dit zeker in de gate houden!

Dispar_Vulgo,
Inkomensbelastingen.... Heb het net bij economie gehad en vond het idd niet heel erg geweldig... ;) haha

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:05

Ik vind belastingrecht erg leuk, vandaar :')

Maarruhh,

Bestuurskunde/overheidsmanagement misschien?
Personeel/arbeid?

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:20

Kwam human technology tegen:
http://www.dehaagsehogeschool.nl/bachel ... -en-inhoud

Breed, beetje communicatie, beetje techniek (je vond wiskunde leuk toch?), veel samenwerken met mensen uit verschillende disciplines en echt bezig zijn iets te verbeteren/maken.

Sowieso zijn technische opleidingen een heel goede keus als je baanzekerheid belangrijk vindt.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:29

De enige tip die ik je kan meegeven, al is het nog zo cliché: ga HEEL VEEL meeloopdagen doen. Dat is het enige wat mij geholpen heeft. Alles wat je wel interessant lijkt opschrijven, overal een dagje bij mee lopen en folders meenemen. Dan kun je daarna nog rustig alles doorlezen en voor jezelf dingen op een rijtje zetten.

Uiteindelijk ben ik heel ergens anders terecht komen dan waar ik in eerste instantie van dacht dat ik leuk zou vinden. Met de meeloopdag viel dat zo tegen (MWD) en Verpleegkunde vond ik minder (dacht ik), maar ging toch kijken. En uiteindelijk is dat het toch geworden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:56

MWD of SPH misschien iets? Is misschien een sociale opleiding, maar ken wel aantal mensen die 'niet' sociaal zijn het uiteindelijk een top opleiding vonden en toch goed met de mensen kon werken. Je kan altijd informatie over zoeken/ meelopen.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:05

Dit kwam ik tegen in het boekje van de beroepen/studie-voorlichtingen:
Adviseur Personeel en Arbeid
'Het leukste aan het werken als adviseur personeel en organisatie is dat je met de ontwikkeling van de organisatie en de mensen bezig bent. Naar mijn idee is dat de meest inspirerende taak die er bestaat. Natuurlijk heb je ook administratieve taken, dat hoort erbij. Maar mijn kick zit erin om mensen en afdelingen in beweging te zetten, zodat iedereen lekker en goed kan werken en de doelen van de organisatie gerealiseerd worden.'
Dit stond er als beschrijving bij.

Misschien iets voor jou?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 22:42

Celiien,
je hebt wel een punt hoor.
Ik ga denk ik gewoon een aantal meeloopdagen plannen (mag er intotaal 5 plannen)
En dan van studies die totaal niet op elkaar lijken, zodat ik misschien al wel beter in een bepaalde richting kan gaan kijken. Zodat ik dan zeker weet dat ik bijv. wel of niet iets met recht wil.

Kieffertje,
Bedankt, ik ga er eens naar kijken!

Magiccc,
Daar ben ik m.b.v. dit topic ook al achter gekomen.
Jullie noemen dingen waar ik nog nooit van gehoord heb.
Dus volgens mij moet ik gewoon van verschillende richtingen wat proeven, zodat ik specifieker kan gaan zoeken.

Peca,
Ik ben naar een voorlichting van één van beide geweest. Maar denk dat ik hier niet geschikt voor bent.
Maar goed, misschien eerst maar eens een meeloopdag gaan plannen.

Susan88,
Ik ga er eens naar kijken!

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:13

Misschien is een tussenjaar een mogelijkheid?

Dan kun je werken en tegelijkertijd goed oriënteren op welke studies je echt leuk lijken om te doen.
Ik heb dat ook gedaan en mijn belangrijkste argument daarvoor was dat ik niet zou kiezen onder het mum van : "ja, ik heb dit maar gekozen, omdat ik niet wist wat ik moest doen..."

En het oerwoud van studies en hogescholen/universiteiten e.d. is, inderdaad heel groot. En zoals je hier op bokt ziet, er sluiten zich steeds meer bomen aan bij het oerwoud, en hooguit kap je één of 2 bomen...

Ik hoop voor je dat je eruit komt. Succes met je studiekeuze.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:20

Een tussenfase lijkt mij met de dreigende kabinetsplannen geen goed plan, maar dat vind ik :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 23:23

Als het in januari de kamer nog niet door is word het nog een extra jaar uitgesteld.
Dus dan ga ik daar zo goed als zeker wel gebruik van maken :))
Maar anders, zal ik om financiele redenen idd geen tussenjaar nemen.
Bedankt, hoop echt dat ik wat leuks kan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:11

Hoezo moet het al in januari rond hebben? Je kan je nog tot mei goed oriënteren :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 11:20

Als er na januari nog steeds geen beslissingen genomen zijn in de kamer betreft het leenstelsel, word het nog een extra jaar uitgesteld.
Als het word uitgesteld ga ik waarschijnlijkeen tussenjaar nemen.
Anders zal ik gewoon aankomend jaar gaan studeren, snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:22

O ik dacht dat je voor jezelf dan al een keuze hebben willen maken. Als het wordt uitgesteld heb je inderdaad even meer ruimte/rust om goed te kijken :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:29

Enne Human Resource Management? Wel managen maar ook juist met mensen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:39

Je geeft aan niet erg sociaal te zijn maar zou wel graag bij de politie willen of met mensen samenwerken?

Wat jij aangeeft over mensen ontmoeten en hen helpen met iets en hier samen aan werken, dat is precies wat je als communicatie adviseur doet. Overigens studeert trouwens volgens mij niet 'half Nederland' Communicatie want op mijn hogeschool bijvoorbeeld bestaat de opleiding nog maar net.

Heb je al gesprekken gehad met je decaan?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:08

Ik hoop dat dit topic me een beetje gaat helpen.
Ik zit nu in 4havo en ben net 15 geworden. Ik heb als profiel N&G, dus met biologie, scheikunde, NLT, wiskunde, engels, nederlands, en management&organisatie.
Ik heb een klein beetje een richting. Iets mensgerichts, in de zorg, maar niet het echte verpleegkunde. Bijv. verloskundige of arts etc staat me wel aan, (sta ook evt open voor VWO hierna). Ik hou ook van dingen organiseren en zelf de leiding nemen.
Iemand suggesties voor opleidingen?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:38

Yunomi,
Ik had eerst gezegt dat het mij niet heel erg leuk leek, maar ik ga er denk ik toch maar een keer naar kijken :j

Jennifuur,
Zo moet je het echt niet zien hoor ;)
Ik ben (beetje raar omdat van je zelf te zeggen) best sociaal.
Maar ik denk dat ik niet 'geknipt' ben voor een echte 'sociale' studie.
Met 'sociale' studies denk ik dan aan psychologie, SPH etc.

Ik heb momenteel een toetsweek, dus vandaar dat ik niet eerder reageerde.
In de vakantie ga ik kijken bij welke studies ik een meeloopdag wil gaan plannen :j

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:53

Niet vergeten aan hun te vragen tussen welke studies zij twijfelden, misschien kom je daardoor weer op nieuwe ideeën! :)

Succes met je toetsweek!

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 21:55

Kijk, dat is een goede tip!
Bedankt!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:20

liekec schreef:
Ik hoop dat dit topic me een beetje gaat helpen.
Ik zit nu in 4havo en ben net 15 geworden. Ik heb als profiel N&G, dus met biologie, scheikunde, NLT, wiskunde, engels, nederlands, en management&organisatie.
Ik heb een klein beetje een richting. Iets mensgerichts, in de zorg, maar niet het echte verpleegkunde. Bijv. verloskundige of arts etc staat me wel aan, (sta ook evt open voor VWO hierna). Ik hou ook van dingen organiseren en zelf de leiding nemen.
Iemand suggesties voor opleidingen?

Ga naar studiebeurzen. Dan heb je bijna alle soorten opleidingen op een kluitje en kan je direct informatie vragen aan de mensen die ervaring met de opleiding hebben.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:25

Misschien ligt het aan mij, maar een leuke opleiding bestaat niet. Er zijn altijd dingen die je niet leuk vindt om te doen en die je wel krijgt. Focus je op wat je later wil gaan doen, en zoek dan de opleiding erbij.

Baangarantie moet je wel in de gaten houden, maar niet teveel op focussen. Ik doe de MEM en het is echt niet onmogelijk om daar een baan mee te krijgen. Er zijn heel veel opleidingen waarmee het veel lastiger is, en ook opleidingen waarmee het veel makkelijker is. Zo lang er niet over duidelijk staat dat het heel erg lastig is, zou ik je van die baangarantie weinig aantrekken.