Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:09

Liezel1 schreef:
Maar Brainless, jij woont dan ook wel aan het einde van de wereld links he... :') ;)

-O- :D

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:12

Vervelend! Ben zelf ook tijdens mijn basisschool-tijd dagelijks met schooltaxi naar school gereden.

Misschien is het een idee om met school en ouders uit je regio in overleg te gaan en naar oplossing(en) kijken? Bijvoorbeeld dat je het kan samen doen met ouders van een kind dat iets verderop woont maar wel ongeveer langs jullie rijden? Succes in ieder geval.

wemkelover

Mijn buurjongen heeft ook een vorm van autisme, no way dat hij ooit met eigen vervoer kan. Hij is heeel zwaar beperkt. Hij is 14 jaar, maar zijn gedrag en gedachten passen bij die van twee. Hij wordt ook elke ochtend opgehaald met zo taxi vervoer. Als dat ophoudt zal dat ook een ramp worden denk ik. Aangezien ze nog meer jonge kinderen hebben en vader werkt al heel vroeg.

Wij weten niet hoe zwaar de dochter van ts beperkt is. Ik vind niet dat we zomaar kunnen oordelen of het haalbaar is om haar zelf met de bus te laten gaan. In dat geval is het misschien toch handig om iets met taxibedrijf zelf te regelen.

Goof

TS is het de bedoeling dat zij in de toekomst überhaupt zelfstandig wordt of is dat iets wat niet in haar mogelijkheden ligt?
Zo ja, is het wellicht toch een idee haar hierin te begeleiden en het haar zelf te gaan laten doen. Zo nee, zal er idd een oplossing moeten komen.
Nogmaals; heb je al andere ouders en de school gesproken hierover?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:13

Hoe ziet de reis eruit? Is het bijvoorbeeld mogelijk om haar (op den duur, afhankelijk van haar) een bepaald stuk te brengen waarna ze overgaat op OV zodat ze wel went aan het OV maar (in eerste instantie) niet over hoeft te stappen?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:14

Moderatoropmerking:
Graag ontopic en met respect reageren. Het is niet nodig om persoonlijk te worden. Bedankt voor de medewerking!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:16

Orchid schreef:
Hoe ziet de reis eruit? Is het bijvoorbeeld mogelijk om haar (op den duur, afhankelijk van haar) een bepaald stuk te brengen waarna ze overgaat op OV zodat ze wel went aan het OV maar (in eerste instantie) niet over hoeft te stappen?

Maar wat als de trein te laat is. Of een andere kleur heeft, of op een ander spoor aan komt. Voor ons hele gewone dingen, maar voor een autist niet hoor. Het lijkt zo simpel :D ( geen verwijd hoor Orchid)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:25

Esmeralda schreef:
Orchid schreef:

Maar wat als de trein te laat is. Of een andere kleur heeft, of op een ander spoor aan komt. Voor ons hele gewone dingen, maar voor een autist niet hoor. Het lijkt zo simpel :D ( geen verwijd hoor Orchid)

Dat begrijp ik, echter ontkom je er niet aan. Je kan niet de wereld aanpassen, wel je reactie daarop, ook voor een autist. Alleen je moet het probleem wel in stukjes kunnen hakken (daarin liggen namelijk ook alle afwijkende situaties en je moet zo zien te beginnen dat de afwijkende situaties zich niet allemaal tegelijk gaan voordoen). Maar de mogelijkheden tot aangeleerd gedrag hangen sterk van de persoon af, vandaar dat het sterk af hangt van hoe de dochter van TS is. Ook bijvoorbeeld in welke mate je mogelijke oplossingen bij een afwijkende situatie expliciet moet uitleggen of ze het zelf laten uitvinden. Autisme alleen zegt weinig, je hebt autisten met een hoog of laag IQ en alle andere variaties die je ook bij niet-autisten ziet.
Ook begrijp ik dat het geen verwijt is, echter merk ik dat de blokkades die een autist kan ervaren vaak als vanzelfsprekend en vaststaand worden gezien door anderen, zo is het dan ook weer niet per se. :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:33

Orchid schreef:
Esmeralda schreef:

Dat begrijp ik, echter ontkom je er niet aan. Je kan niet de wereld aanpassen, wel je reactie daarop, ook voor een autist. Alleen je moet het probleem wel in stukjes kunnen hakken (daarin liggen namelijk ook alle afwijkende situaties en je moet zo zien te beginnen dat de afwijkende situaties zich niet allemaal tegelijk gaan voordoen). Maar de mogelijkheden tot aangeleerd gedrag hangen sterk van de persoon af, vandaar dat het sterk af hangt van hoe de dochter van TS is. Ook bijvoorbeeld in welke mate je mogelijke oplossingen bij een afwijkende situatie expliciet moet uitleggen of ze het zelf laten uitvinden. Autisme alleen zegt weinig, je hebt autisten met een hoog of laag IQ en alle andere variaties die je ook bij niet-autisten ziet.
Ook begrijp ik dat het geen verwijt is, echter merk ik dat de blokkades die een autist kan ervaren vaak als vanzelfsprekend en vaststaand worden gezien door anderen, zo is het dan ook weer niet per se. :)

:j

Zeeuwsemeid

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:38

Ik als autist reis wel met het OV en ben ''gewend'' aan de plotselinge veranderingen die het OV met zich mee brengt.. maar dat betekend niet dat ik er niet van over de zeik raak. Ik kan met het OV maar het levert wel een beetje stress op, dan kom je op school en ben je al gespannen. Dan komt de klas die herrie maakt, gekras van pennen, dan komen de geuren, en de kleuren en dan hop zit een autist zo aan z'n max..

Maar goed TS, er zijn al veel goede tips gegeven waaronder neem contact op met haar school en andere ouders, of met de gemeente en kijk of er iets geregeld kan worden voor je dochter.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:43

Met welk vervoersbedrijf word ze nu naar school gebracht.

Ik werk in Rotterdam op een taxibedrijf, wij brengen kinderen van en naar school in Rotterdam en omgeving waar onder ook Pernis.
Misschien kan ik je helpen met hoe je dit misschien op kan lossen en met wie je contact op kan nemen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:48

Erg vervelend! Je schrijft dat zelfstandig met het ov niet gaat omdat ze in paniek kan raken er van, begrijp ik dat goed? Mijn stiefzus is ook autistisch. Haar hebben we, rond haar 15de, geleerd om met het ov te gaan. Zo hebben we bijvoorbeeld samen een keertje de trein gepakt, waarbij ik niks zei of deed. Ik heb haar uitgelegd hoe ze kan vinden hoe laat en waar de treinen gaan en verder moest ze het zelf uit zoeken. Heel eng vond ze het. Maar het is haar wel gelukt. En omdat ik er bij was om haar gerust te stellen raakte ze niet in paniek. Dit hebben we een paar keer gedaan, ook expres als we wisten dat er werkzaamheden waren. Op die manier leerde ze dat het niet iets was om over in paniek te raken. Uiteindelijk kon ze het zelfstandig. Als er iets anders was dan anders belde ze haar moeder en vertelde die haar wat ze moest doen.
Nu weet ik niet hoe de autisme bij jou dochter is. Het zou natuurlijk kunnen dat dit bij haar niet werkt. Maar wij dachten toen we begonnen ook dat ze het nooit zelf zou kunnen. Nu is ze bijna 20 en reist ze zelfstandig van Brussel naar Amsterdam.

Ik hoop dat jullie een oplossing vinden!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:49

Helaas, ik herken het probleem een beetje.
Het bezuinigen op het vervoer betekend voor veel gehandicapten in mijn omgeving dat ze niet meer naar de dagbesteding kunnen waar ze het nu zo naar hun zin hebben.
Jongeren en volwassenen die zo op hun plek zijn op een zorgboerderij, maar er geen geld is om ze er dagelijks naar toe te brengen bijvoorbeeld.

Ik houd mijn hart vast voor wat dit te betekenen heeft voor onze ruiters die vaak ook met de taxi gebracht worden.

TS, misschien is het een optie om een rij schema op te stellen, dat je buren/familie e.d. vraagt of ze af en toe willen rijden als jij niet kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 14:59

Zorry ze reist met de RTC.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:04

Esmeralda schreef:
Orchid schreef:

Niet elke autist is hetzelfde hoor. We hebben geen idee wat de dochter van TS wel of niet kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:06

Haar pesters zitten ook in de metro.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:08

Je denkt alleen maar in problemen. Wat wil je nou eigenlijk? Dat iemand op Bokt opstaat en zegt: ik heb een opleiding gevolgd om met autistische kinderen om te gaan en ga elke dag voor nop jouw dochter naar school brengen en weer ophalen? Wat denk je nou zelf!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:09

Ik hoopte op positieve ervaringen, dus dat er kinderen zijn die nog wel taxi vervoer krijgen. Ik denk er geen problemen bij, maar de problemen zijn er en worden groter als ze zelf moet reizen. Dat zegt haar taxi chauffeur ook die weet nu ook hoe ze is.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 10-12-13 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:09

Ik kan het mij heel goed voorstellen dat jullie en jullie dochter in de stress zijn als ze alleen per openbaar vervoer naar school moet reizen. Zelf brengen is inderdaad geen optie en ik spreek uit mijn eigen ervaring. Ik woonde vroeger vlakbij Enkhuizen en zat op een speciaal onderwijs voor doven en slechthorenden in Amsterdam. Ik werd dagelijks door een hortsik busje opgehaald en thuis gebracht. Ik werd 's morgens om half 7 al opgehaald en kwam pas om 9 uur op school aan. Dit kwam door de file's. Om kwart over 3 ging onze school uit en dan kwam ik ook pas om kwart over 5 thuis. Toen ik op het voortgezet onderwijs zat (ook voor doven en slechthorenden) ging ik met de trein en de bus naar school. In het begin was ik ook heel erg zenuwachtig en vooral met het idee: wat als de mensen tegen je praten of iets vragen? Kan ik die dan wel verstaan? Jullie dochter is ook autistisch en dat maakt het nog extra moeilijker. Ik zou contact opnemen met stichting MEE en kijken of die via een andere weg kunnen proberen dat jullie dochter een indicatie gaat krijgen voor een taxi.
Laatst bijgewerkt door Kaatje64 op 10-12-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Ik snap dat dit heel frustrerend voor je is. Maar Alleen maar blijven herhalen wat er niet kan gaat het probleem niet oplossen. Ga eens denken wat wél kan. Ken je misschien iemand die hetzelfde traject reist om naar het werk te komen waar ze mee samen zou kunnen reizen? Kun je haar de vaardigheden om zelf met het OV te gaan aanleren?

Kiwipitje

marleen_usar schreef:
Ik hoopte op positieve ervaringen, dus dat er kinderen zijn die nog wel taxi vervoer krijgen.
Dat verschilt waarschijnlijk per gemeente dus aan een positieve ervaring heb je helemaal niks behalve valse geruststelling. Elke situatie is anders.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:11

Ik kan haar chauffeur vragen of ze mee mag blijven rijden en hoe veel dat kost?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:12

marleen_usar schreef:
Ik kan haar chauffeur vragen of ze mee mag blijven rijden en hoe veel dat kost?

Kijk, dat is alvast een stap in de goede richting, goed idee!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:13

Er schoot me opeens te binnen dat ze wel eens had gezegd dat er 1 keer per week een moeder een stuk mee rijd.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:17

Met de taxi? Die snap ik niet ..