De stem van je gedachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:31

OsMo schreef:
Soms heb ik tijdens een real-life gesprek dat mijn gedachten opeens niet meer gericht zijn op wat die persoon zegt, daar heb ik niet altijd de controle over.
De trigger kan dan een woord zijn wat die persoon tegen mij zegt en dat woord gaat een eigen leven leiden in mijn hoofd.
Met het resultaat dat ik dan spontaan over een ander onderwerp begin en die andere persoon mij dan vragend aankijkt en dan reageert "Hoe kom je daar nu op, daar hadden we het helemaal niet over?".

Ik zit soms ook zo diep in gedachte dat ik van de wereld ben, en dan ''schrik'' ik soms echt wakker.
Dit is meestal in de trein of bus, heerlijk om dan weg te zakken :o
Laatst bijgewerkt door Brechtje_A op 07-12-13 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:31

Ik denk in beelden, dus mijn hoofd is gewoon mijn privé bioscoopzaal :')

Maar bij muziek heb ik gewoon dat de artiest 't liedje in mijn hoofd zingt, en als ik de clip erbij ken zie ik die vaak ook voor me :+

Ook vaak als ik denk over een tekst, en het zijn bijvoorbeeld voor mij betekenisloze dingen, dus geen verhaal, gewoon iets voor Nederlands, zie ik gewoon teksten voor me, vaak ook wel met stem (geen idee wie eigenlijk, volgens mij ikzelf, of iemand die het mij vaak uitlegt) maar er zit dus sowieso altijd beeld bij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:37

Eileen_ schreef:
Volgens mij denkt iedereen in beelden toch? Ik heb nog nooit iemand gezien die in woorden oid denkt :P

euhw, ik ben een taaldenker in hart en nieren. Maar het schijnt dat de begrippen taaldenker en beelddenker een beetje overrated zijn omdat iedereen wel eens in beelden denkt en iedereen wel eens in taal. Net als dat experimentje, dat is idd een manier om voorkeur te testen… Maar aan de andere kant; als ik haast zou hebben en de vraag op een toets krijgen… Zou ik eerder symbooltjes (=sneller) tekenen dan schrijven.

Mijn gedachtes hebben geen stem. Ik denk/lees sneller dan ik kan praten. Soms heb ik wel de neiging om gesprekken ' over ' te voeren/voor te bereiden (of totaal random met iemand te praten) en allemaal dingen er bij te bedenken, met bekenden….. M'n gedachtes hebben overigens wel een intonatie, maar niet echt articulatie (er wordt niet daadwerkelijk gesproken in mijn hoofd)… Dus een stem. Neuh.

Eske_B

Re: De stem van je gedachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:38

@Menino
Dat laatste herken ik, maar ik ben weer een beelddenker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:42

Ik ben ook een beelddenker maar bij mij is dat meer dat ik alles voor me zie inclusief oorzaak en gevolg. Dat is voor mij toch anders dan van die gedachten als "Ehmm... ja, éérst de droger leeg en dán de wasmachine open." Die hebben voor mij toch echt wel een stem. Inclusief twijfels.

Overigens zit ik me nu af te vragen of ik niet een heleboel gewoon hardop zeg. Ik kreeg afgelopen week nog commentaar van een vriendinnetje omdat ik "Hoo, néé, terug! Nee!!" aan het mompelen was tegen mijn laptop zonder dat ik het doorhad :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:44

Wel apart hoe sommige bokkers bij alles in beelden kunnen denken.
Ik heb het bij sommige dingen wel maar niet zoals Melody dat ik bij muziek de clip voor mij zie. Of dat de artiest dan het liedje zingt in mijn hoofd.

Als ik een activiteit in de planning heb en die activiteit vind ik heel erg spannend dan heb ik in mijn hoofd er complete voorstellingen van als gesprekken met mensen die betrokken zijn bij die activiteit.

Menino dat gesprekken over doen herken ik :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:45

Gesprekken over doen daar ben ik nu eindelijk van af. Hing met mij wel samen met een vorm van onzekerheid. Tegenwoordig zeg ik eigenlijk alleen maar dingen waar ik achter sta dus hoef ik het niet opnieuw te doen. Wel neem ik alles wat er gebeurt als een soort filmpje op wat ik later terug kan kijken. Zeker als er schokkende dingen zijn gebeurd doe ik dat met regelmaat.

Ik kan sowieso een heleboel herinneringen als filmpjes afdraaien.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:52

Ik deed vroeger trouwens heel vaak dingen ter afleiding met dat beelddenken, was wel leuk :D Bijv. als je in de klas zat bij een saaie les doen alsof ineens iedereen op staat en begint te dansen.. echt gewoon datsoort onzin maar zo kom je wel je schooldagen door :+ Nu verzin ik alleen soms verhalen, maar dat is meer perongeluk want ik wil eigenlijk wel opletten :')

Oh en ik heb er ook géen controle over, dus het is bij mij niet kiezen tussen beelddenken of taaldenken, het is gewoon beeld..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 16:55

Hm.. ik probeer heel hard een stem te identificeren, maar heb niet het idee dat ik tonen hoor. Hier dus ook stemloze gedachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:57

Ik praat heel veel met mij stem :') , als hij me helemaal volpompt met ik mis de bus [naam] toen nou je mist hem en dan praat ik als ware terug maar klinkt dezelfde stem . Aub verklaar me niet voor gek :') , ik mag graag met mezelf praten , nu denk ik ook en ja hoor dezelfde stem lijkt me.. Weet niet nu ik er over na denk

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:01

Mijn gedachten hebben de stem van Morgan Freeman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:06

Nee joh San, dat is de stem van God :))

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:10

Lente schreef:
Nee joh San, dat is de stem van God :))

Oh! Is dat het! Zou ik de nieuwe messias zijn :oo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:17

Zo ver zou ik dan weer niet willen gaan :')

Ik heb hier de kinderen even gevraagd. De jongste twee keken me aan alsof ik Spaans sprak, maar de oudste die herkende het wel. Zij hoort het in haar eigen stem 'om het makkelijk te maken'. Het is dus niet iets wat wij volwassenen verzinnen :))

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:23

:') Volgens mij mijn eigen stem wel. Ik kan ook een lagere of hogere stem ervan maken ? Is dat raar? Als er een liedje in je hoofd zit "hoor" je ook hogere en lagere tonen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:24

Ik denk wel in woorden maar ik geloof dat ik ze niet hoor maar meer .. lees ofzo? Net als als ik een boek lees. Ik hoor het niet ergens in m'n hoofd, maar ook weer wel :') Ik weet het niet haha :+ Lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:32

Kaus schreef:
Ik heb hele discussies met mezelf in mijn hoofd. Als ik denk dan denk ik alsof ik tegen iemand praat.
Ik ben gewoon mijn eigen gesprekspartner. En volgens mij doe ik dat gewoon met mijn eigen stem.

Heb ik ook al praat ik vaak Engels in mijn hoofd, geen idee waarom :P
Confession: ik praat in de auto vaak hardop met mezelf. Soms complete onzin overigens en soms 'oefen' ik bepaalde gesprekken :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:35

Joolien schreef:
Kaus schreef:
Ik heb hele discussies met mezelf in mijn hoofd. Als ik denk dan denk ik alsof ik tegen iemand praat.
Ik ben gewoon mijn eigen gesprekspartner. En volgens mij doe ik dat gewoon met mijn eigen stem.

Heb ik ook al praat ik vaak Engels in mijn hoofd, geen idee waarom :P
Confession: ik praat in de auto vaak hardop met mezelf. Soms complete onzin overigens en soms 'oefen' ik bepaalde gesprekken :P

Bwhaahaa. Ik dacht altijd dat ik de enige was.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:41

Ik ben een extreme beelddenker en mijn "denkstem" zie ik voorbij komen als een soort ondertiteling of een lichtkrant. Dat heb ik niet alleen met m'n "denkstem" maar ook wat anderen zeggen zie ik voorbij komen, wat ik zelf zeg lees ik eigenlijk voor vanuit mijn hoofd. Voor de rest is het het gewone beelddenken, maar qua bovenstaande ben ik nog niemand tegengekomen die dat ook heeft.

Het is alleen niet altijd handig, zo ben ik een ramp aan de telefoon en versta ik mensen altijd maar half of versta ik hele andere dingen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:43

Ik praat met mezelf haha. Dit doe ik ook hardop, maar ook in m'n hoofd. Zodra ik alleen ben praat ik tegen mezelf. Geen idee waarom. Waarschijnlijk omdat ik tegen mezelf alles kan zeggen. :Y)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:52

Ik ben absoluut een taaldenker.. Als ik iets denk, ben ik áltijd gewoon aan het praten in mezelf/tegen mezelf. Ik bedenk er zelden beelden bij. Kan ook moeilijk iets voor mijn geest halen. Laat me iemand of iets beschrijven die ik net gezien heb, en ik zal er helemaal naast zitten wbt beschrijving. Laat me een gesprek herproduceren en ik zal het exact kunnen herformuleren. Ik ben ook altijd gesprekken aan het voeren of gesprekken aan het verzinnen die ik met iemand moet of zou willen voeren in mijn hoofd. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:53

Ik heb wel eens geoefend met lezen zonder het in gedachten uit te spreken (want daar komt snellezen op neer.) Maar ik vond het niet leuk :) Ben daar weer mee opgehouden.

De stem die ik hoor heeft niet echt een klank - het is eigenlijk mijn stem maar dan zeg maar zonder het geluid... En als ik het anders zou moeten omschrijven zou het dof donkergrijs zijn, maar niet al te donker. (Want ik heb vaak sterke associaties met kleuren.)

Maar ik 'hoor' wel degelijk iets, en ik ben ook veel taliger en meer op gehoor gaan denken en minder visueel. Zo merk ik dat ik bv vaker ei/ij- of d/t-fouten maak omdat ik veel meer op 'gehoor' typ, en ook merk ik dat als ik termen die ik normaal alleen maar lees ineens door iemand hoor uitspreken het soms niet klopt. Dat is vooral bij Engelse termen, die spreek ik in gedachten vaak toch op z'n Nederlands uit, en dat is heel vreemd als ik het dan ineens echt hoor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:04

Geweldig dit , nooooit echt over nagedacht.
De tekst op pagina een ergens , werkte bij mij niet, die oude man was gewoon mijn denkstem.
Ik "hoor" wel een stem, mijn stem maar dan mooier en minder schel en hard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:13

Is dat wat snellezen is?? Dat verklaart waarom ik dat niet kan. Voor mij lichten bepaalde woorden op als ik diagonaal lees. En die steekwoorden noem ik dan in mijn hoofd. Overigens lees ik wel snel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:19

Ik lees ook snel, maar echt snellezen is idd zonder verwoorden. Ik kon het een beetje maar ik vond het niet fijn - het nam het plezier weg van het lezen. Dus ben er gauw weer mee opgehouden.