Auto of scooter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:59

Amaryllis schreef:
Sanniej_ schreef:
Heb je op dit moment dan een scooterrijbewijs?
Ik geloof namelijk dat je tegenwoordig niet meer standaard op een scooter mag rijden met je auto rijbewijs?
Omdat je nu speciaal af moet rijden voor een scooter rijbewijs.

Met een autorijbewijs mag je ook op een scooter rijden :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 00:01

Iris82 schreef:
ikke schreef:
Ehm, ook voor krabben is een oplossing: http://www.webasto.com/nl/
Een nadeel: heb je eenmaal een auto met standkachel gehad, dan is eentje zonder voor de mindere goden.
Een even weinig voorkomend middel tegen krabben: voorruitverwarming.........

Of een bediende die het voor je doet! :))

Maarruh, ik heb zo het idee dat TS een klein bakkie van 20 jaar oud zou kopen zonder luxe optie als voorruitverwarming. :+

Tja, mijn gebakje van 22 jaar heeft het wel.........

Maarre, niemand die er blijkbaar iets in ziet om heel hard te gaan fietsen? In verhouding tot de overige opties die hier langs komen, is het niet eens zo duur, zeker op de langere termijn. Bovendien is het beter voor je conditie.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 18:28

Nou ik ben het fietsen wel zat, heb dan liever een scooter. En tuurlijk pak ik mijn fiets nog wel vaak genoeg, als het lekker weer is vind ik fietsen helemaal niet erg.
Als ik een auto zou kopen zou ik een klein auto'tje kopen. Mijn vader wil niet een te oude auto ivm problemen. Maar wel een goedkoop klein ding. :D
Tja dat krabben van die ramen is wel een dingetje inderdaad, maar aan de andere kant, met een klein auto'tje ben je toch ook weer niet 10 minuten bezig? Wij hebben thuis daar trouwens een trucje voor bedacht. Mijn ouders hebben een soort aluminiumachtige doeken die ze dan over de voor en achterruiten heen doen. En vast maken tussen de deur, dus dan zou ik alleen de zijruitjes nog maar hoeven krabben. *\o/*

Pff ik twijfel nog steeds... Moet het er sowieso nog eens goed over hebben met mijn ouders, wat ze nu wel of niet willen betalen. Want met mijn zielige inkomen kan ik een auto sowieso niet financieren. :+

Imala

Re: Auto of scooter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:40

Als jij met jou inkomsten een auto niet kan betalen snap ik eigenlijk sowieso de hele twijfel niet.
Waarom niet gewoon zelfstandig zijn en zelf een scooter financieren en wanneer mogenlijk de auto van paps of mams lenen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:43

Daar ben ik het ook mee eens. Wat je niet kunt betalen, niet doen.
Steek je geld in een goede ski-jas en motor broek voor over je gewone kleding en je hebt het niet koud meer.

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:49

Hee! Ik heb zelf een Vespa met een hoog windscherm. Het scherm is echt ideaal, op deze manier krijg je in de winter geen koude wind in je gezicht en in de zomer beschermd het tegen insecten. Ben echt super blij met me scootertje.

Maaarrrr, als het ook maar iets glad wordt of er ligt sneeuw dan staat die gewoon in de schuur. Je glijd zo ontzettend snel uit met een scooter met glad weer en sneeuw.. Dan pak ik gewoon de fiets of bus.

Als je ook geen zin hebt om met sneeuw en gladheid te fietsen dan zou ik je een auto aanraden. Als je het niet erg vind om tijdens sneeuw en gladheid dan tijdelijk te fietsen zou ik je een scooter aanraden :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:53

Ik zou ook voor een auto gaan, scooter viel mij tegen toen het herfst begon te worden. Nu heb ik misschien ook gewoon pech gehad, maar ik ben onderuit gegaan door natte bladeren icm eikeltjes, daarna heb ik het altijd dood eng gevonden om met nat weer de rijden. Ook kreeg ik veel problemen als hij een poosje stil stond. Startte hij gegarandeerd niet meer.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:54

Schiet mij nog iets te binnen, een 45 km autootje is dat wat? Zal misschien wel goedkoper zijn in onderhoud?

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:56

Zeker weten auto als je iig een autorijbewijs hebt!

Scooter is ideaal hoor, maar dat windscherm helpt niets met winterweer, want dan moet je gaan stilstaan omdat je niets kunt zien! (Ervaring ;) ) geen ruitenwissers natuurlijk..

De kou is idd op te kleden, maar de gladheid is absoluut niets aan te doen. En dan niet zoals hier wordt genoemd die paar X per jaar last van, maar gewoon altijd in de winter bij nat weer, bladeren, bevroren wegen etc... Echt eng met een scooter! Auto heeft 4 (brede) wielen, toch een stuk veiliger dan een scooter met 2 (dunne) wielen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 18:58

xRoosss schreef:
Hee! Ik heb zelf een Vespa met een hoog windscherm. Het scherm is echt ideaal, op deze manier krijg je in de winter geen koude wind in je gezicht en in de zomer beschermd het tegen insecten. Ben echt super blij met me scootertje.

Maaarrrr, als het ook maar iets glad wordt of er ligt sneeuw dan staat die gewoon in de schuur. Je glijd zo ontzettend snel uit met een scooter met glad weer en sneeuw.. Dan pak ik gewoon de fiets of bus.

Als je ook geen zin hebt om met sneeuw en gladheid te fietsen dan zou ik je een auto aanraden. Als je het niet erg vind om tijdens sneeuw en gladheid dan tijdelijk te fietsen zou ik je een scooter aanraden :)

Ooit gekeken of je spikes onder je scooter kunt laten zetten?
Voor je fiets kan dat in ieder geval wel: http://www.schwalbe.com/nl/spike-reader/winter.html

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:44

ikke schreef:
Ooit gekeken of je spikes onder je scooter kunt laten zetten?
Voor je fiets kan dat in ieder geval wel: http://www.schwalbe.com/nl/spike-reader/winter.html

Nee nooit naar gekeken eigenlijk. Maar ik ben echt bang om uit te glijden. Zou het het dan alsnog niet durven.

Tegen koude handen kun je wel elektrische handvaten laten zetten. Die verwarmen je handen :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:46

Ik stap ook niet op de scooter met sneeuw/gladheid. 1x gedaan ooit. Engste moment ooit als je die wielen onder je vandaan voelt glippen. Nee ik ga dan fietsen lopen of met de auto :)

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:22

Als het te betalen is zou ik persoonlijk toch voor een auto gaan.

Scooter is inderdaad goedkoper in maandelijkse lasten, maar gezien de weg die je beschrijft ook een heel stuk onveiliger...
Sowieso in de winter uiteraard, je zegt dat er niet/nauwelijks gestrooid wordt daar, met een scooter ligt je dan zo plat op de grond.
En ik weet niet hoe het kwa landbouw zit bij jou? Maar hou er rekening mee dat het oogsten vaak modderige en dus ook glibberige wegen geeft..

Ik rij dagelijks over een smal weggetje met mijn auto, en in de winter is dat spekglad, en in het oogstseizoen ook. Heb dat weggetje ook jaren met de scooter gedaan, vreselijk vond ik dat.
Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik de overstap naar een auto gemaakt nadat ik een keer flink onderuit ben gegaan met de scooter, durfde er simpelweg niet meer op te rijden.
De maandelijkse lasten gaan dan inderdaad flink omhoog, maar dat vind ik het zeker waard!

Maandelijkse lasten kan je trouwens ook zo klein mogelijk maken.
Ik heb een verzekering voor 35 euro per maand(beginnend bestuuder!), en wegenbelasting 27 euro per maand, maar mijn auto zit niet in de lichtste categorie, dus dat kan nog iets goedkoper als je een 'lichte' auto neemt, zoals een oude nissan micra of suzuki alto. ;)
En ten slotte kan je ook veel besparen op benzine, bijvoorbeeld alleen de auto pakken bij slecht weer, voor boodschapjes en andere dingen zoveel mogelijk fietsen, scheelt weer benzine! :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:41

Ik zou voor een brommobiel gaan. Je valt niet zo makkelijk als met een scooter, maar je volle tank kost niet meer dan 20 euro (en de mijne rijdt 1 op 26)
Ze zijn niet erg goedkoop in de aanschaf maar kosten qua verzekering weinig. Plus dat je dus zo voordelig rijdt. Met een 45-km wagen mag je op de 80 km weg (eis is dat je de helft van de snelheid kunt rijden) vaak rijden ze toch nog wel een km of 5-15 harder zonder opgevoerd te zijn.

Mijn wagentje is maar 1,10 meter breed (2 personen kunnen er in + aardig wat laadruimte) daardoor valt hij onder de scootmobielen volgens de wet en mag ik op het fietspad en zelfs op de stoep rijden en parkeren. Wel heb je dan snelheidsbeperkingen (6km/u op stoep, 25 km/u op fietspad binnen bebouwde kom en 45 km/u op fietspad buiten bebouwde kom)

Ik ben dolblij met mijn Canta en heb er een hele hoop vrijheid en zelfstandigheid voor terug gekregen!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:16

Serieus het mag ook nog echt met zo'n onding op een 80km weg? Zou verboden moeten worden :n blijf lekker op een fietspad met zo'n ding :')

Overigens niet helemaal waar wat je zegt, want waar tractoren/snorfietsers/bromfietsers niet mogen komen mag jij ook niet :n en tenzij je je vervoermiddel als gehandicaptenvoertuig gebruikt, mag jij helemaal niet op t fietspad...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:33

Een brommobiel valt onder de bromfietsen, daar gelden andere regels voor dan voor een Canta. Een canta is een gehandicaptenvoertuig zonder rijbewijsverplichting.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:37

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:41

Aah ik wist niet dat canta specifiek een gehandicaptenvoertuig was. Omdat Safiera het door elkaar gebruikte enzo := Foutje!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:43

Ik heb de overstap gemaakt van Auto naar Scooter. Dagelijks leg ik een afstand 9km naar mijn werk, maar ik bleef heel vaak het Accu probleem houden van de Auto.

Doordat je kleine afstanden met de auto rijd wordt je motor van de auto niet echt lekkers warm, hierdoor kan je accu ook nooit echt optimaal opladen.

Gevolg is dat je gedurende tijd steeds met een ege accu staat, op langere duur krijgje slijtage aan de motor(smerings systeem)

Heb meerdere Nieuwe accu vervangen, probleem blijft!

Daarnaast ben ik super voordelig uit met mn Scooter ipv Auto.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:45

Ik heb jaren een brommer gehad, nog voordat je er speciaal je rijbewijs voor moest halen en ging door weer en wind wat me dan ook de nodige ongelukken/ongemakken heeft veroorzaakt. Nu heb ik al drie jaar mijn rijbewijs en van dag een ook een auto en ik wil dat ding niet meer missen, man o man wat is het fijn. <3 Overigens had ik hem in mijn schooltijd op naam van mijn ouders staan, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:49

Oohjah je mag niet meer met een recent behaalde Autobeweis op een scooter rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:56

Arjan1983 schreef:
Ik heb de overstap gemaakt van Auto naar Scooter. Dagelijks leg ik een afstand 9km naar mijn werk, maar ik bleef heel vaak het Accu probleem houden van de Auto.

Doordat je kleine afstanden met de auto rijd wordt je motor van de auto niet echt lekkers warm, hierdoor kan je accu ook nooit echt optimaal opladen.

Gevolg is dat je gedurende tijd steeds met een ege accu staat, op langere duur krijgje slijtage aan de motor(smerings systeem)

Heb meerdere Nieuwe accu vervangen, probleem blijft!

Daarnaast ben ik super voordelig uit met mn Scooter ipv Auto.

Dat had je toch echt simpeler op kunnen lossen, namelijk door een nieuwe dynamo te plaatsen. Als een accu gedurende die 9km niet geheel opgeladen wordt, is het een slechte accu maar meer waarschijnlijk is gewoon de dynamo stuk geweest.
Valt voor mij onder de categorie: ik heb de auto ingeruild, het asbakje was vol........

Dat "smeerprobleem" (eigenlijk koolafzetting) kun je simpel oplossen door af en toe langere afstanden, bij voorkeur via een snelweg.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:56

Arjan1983 schreef:
Oohjah je mag niet meer met een recent behaalde Autobeweis op een scooter rijden.

Autorijbewijs op scooter wel, maar je moet nu lessen nemen en examen laten afnemen voor je scooterrijbewijs. := In mijn tijd was dat alleen nog theorie. _O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:59

Celiien schreef:
Serieus het mag ook nog echt met zo'n onding op een 80km weg? Zou verboden moeten worden :n blijf lekker op een fietspad met zo'n ding :')

Overigens niet helemaal waar wat je zegt, want waar tractoren/snorfietsers/bromfietsers niet mogen komen mag jij ook niet :n en tenzij je je vervoermiddel als gehandicaptenvoertuig gebruikt, mag jij helemaal niet op t fietspad...

Ik ken geen enkele 80km/h weg, en 70, waar ik op mag met mijn brommobiel. Staan altijd borden dat tractoren enz. niet zijn toegestaan, dan brommobiel ook niet.

En uhm, brommobielen zijn echt geen ondingen... Zijn zo fijn!! Ik houd echt van de mijne! Hij is nog hartstikke stoer ook :D (mini cooper lookalike).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:16

Voor andere weggebruikers, op een weg waar je 60/70/80 mag zijn het echt wel ondingen :=