Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:05

Iphi schreef:
Persoonlijk kan het mij weinig schelen, ik vind alles lekker.

Maar nu even omgekeerd bekeken, wat doen vegetariërs als ze op een feest komen? Mee vlees eten omdat het bruidspaar dat op het menu heeft gezet?
Ik denk het niet!

Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?

Nee hoor, ben ondertussen zo'n 11 jaar vegetariër en genoeg feestjes waar ik gewoon aardappelen en groenten eet, en that's it, want er is niks vegetarisch voorzien. Daar ga ik dan niet over zeuren, van die ene keer wat minder eten ga ik heus niet dood. Sterker nog, ben al 7 jaar met mijn vriend en de eerste vijf jaar kreeg ik bij z'n ouders standaard een eitje erbij :') Ach, maakt ook niet veel uit..

Hetzelfde dus voor de verstokte vleeseter die dan even geen vlees kan eten op één avond op een trouwfeest, dat maakt toch helemaal niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:08

luuntje schreef:
Ik vind het ook 2 kanten hebben.
Als vleeseters zorg je dat je gasten ook vegetarisch kunnen eten.
En als vegetarier dat gasten ook vlees kunnen eten.

Idd dit!

Mijn vriendin is vegetarisch en op onze bruiloft heb ik dit doorgegeven, er was dus voor haar vegetarisch eten klaargemaakt (we hadden een bbq buffet). Als ik naar een bruiloft zou gaan waar alleen vega is, dan zou ik uit principe niet mee eten. Ik zou dan tussendoor lekker ergens anders heen gaan en daar eten waar ik zelf zin in heb. Kinderachtig? Misschien, maar ik vind het ook kinderachtig om je gasten verplicht vega te laten eten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:09

Ik vind het een beetje raar. Als je als vegetariër ergens komt is het ook heel normaal om vega vlees/ geen vleesmaaltijd apart te hebben (dat probeer je als organisator tenminste, evenals glutenvrij, geen noten enz.), maar als je als vleeseter ergens zou komen dan heb je maar pech. Dat het jouw dag is en dat je daarom maar bepaald hoe het moet en de rest mot zich aanpassen. Je hebt gasten, die komen voor jou ja. Maar de dag moet voor iedereen leuk en gedenkwaardig zijn. Daarmee ben je dus gastheer/vrouw en geen verwend nest die alleen haar/zijn eigen belangen voorop stelt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:11

Ik snap niet zo goed waarom het een probleem is als je geen vlees er bij hebt zitten? Je eet toch ook wel eens een dag pannenkoeken ofzo? Of alleen een frietje?

Vegetarisch eten is gewoon heel erg lekker eten, er zit alleen even geen stukje vlees bij?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:11

F_Orumster schreef:
Het niet aanbieden van producten (alcohol, vlees) moet niet lijken op jóuw voorkeuren en levenswijzen projecteren op een ander. Alcohol onthouden kan overigens ook lijken op bezuinigen.

Je kunt nooit met iedereen rekening houden bij een feestje.
Zeikerds hou je toch, ook als alles perfect geregeld is.
Ze krijgen te veel of te weinig, het was te heet/te koud enz.

Iedereen (die betaald) moet zijn feestje houden zoals hij zelf wil.
Wij hielden onze trouwerij in een grote discotheek (incl DJ en lichtshow) en dit terwijl ik weet dat er mensen waren (zwaar christelijk) die top 40 muziek niet konden waarderen.
Net zoals ik wel eens op een bruiloft ben geweest waar ze geen muziek draaide, dan kan ik ook niet eisen dat ze rekening met mij moeten houden en een bandje met dansvloer moeten regelen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:13

Maar jongens, ik ben niet vegetarisch voor mijn plezier hoor.

Wat betreft het "allergie kies je niet voor" (quote even niet paraat, sorry): Zal ik dat eens cru proberen te ontkrachten? Als je iets eet waar je allergisch voor bent, heb jij er alleen last van. Als je vlees eet en daarmee meewerkt aan klimaatverandering, voedsel- en waterschaarste, oneigenlijk landgebruik... Dan werk je mee aan het leed van heel wat meer mensen.

Ik ben niet vegetarisch voor de lol. Ik vind vlees best lekker. Maar ik ben er van overtuigd dat het niet kán, om allemaal zoveel vlees te eten. Gezien dat we 7 miljard mensen moeten voeden van zo'n planeetje.

capopjekop schreef:
Ligt eraan of je zelf veel lust denk ik. Voor mij zou het meer vallen onder verplicht spruiten eten :')

Huh? Jij eet alleen maar vlees en alles wat geen vlees is zijn spruitjes? :?

Ik verwacht ook geen fancy vleesvervangers als ik bij anderen ben. Van wat groenten en eventueel en ei van een niet al te veel gemartelde kip word ik al blij.
Mensen moeten ook eens af van het idee dat vegetariërs de hele dag alleen maar kartonnen hamburgers en komkommers eten. "Vegetarisch" is geen stijl. "Vegetarisch" is al het mogelijke eetbare voedsel, behalve datgene dat vlees bevat. Dan hou je nog heel, heel veel over, hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:13

Ik vind het onzin, en behoorlijk kinderachtig hier wat op tegen te hebben.
Ik ben een enthousiaste vleeseter, maar waarom zou ik bezwaar hebben tegen een vegetarisch menu? Je dwingt mensen niet iets te eten wat ze niet willen, er is gewoon iets niet wat je normaal wel eet, nou én?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:15

Kuggur schreef:
Ik vind het onzin, en behoorlijk kinderachtig hier wat op tegen te hebben.
Ik ben een enthousiaste vleeseter, maar waarom zou ik bezwaar hebben tegen een vegetarisch menu? Je dwingt mensen niet iets te eten wat ze niet willen, er is gewoon iets niet wat je normaal wel eet, nou én?

Dat :j

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:15

Ik heb ook nog nooit gehoord van mensen "ik kom alleen op je feestje als ik sinaasappelen kan eten" of "wat stom, er was helemaal geen vruchtenhagel."

Waarom hangen mensen zo aan elke dag hetzelfde eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:16

Sammie schreef:
Ik vind het een beetje raar. Als je als vegetariër ergens komt is het ook heel normaal om vega vlees/ geen vleesmaaltijd apart te hebben (dat probeer je als organisator tenminste, evenals glutenvrij, geen noten enz.), maar als je als vleeseter ergens zou komen dan heb je maar pech. Dat het jouw dag is en dat je daarom maar bepaald hoe het moet en de rest mot zich aanpassen. Je hebt gasten, die komen voor jou ja. Maar de dag moet voor iedereen leuk en gedenkwaardig zijn. Daarmee ben je dus gastheer/vrouw en geen verwend nest die alleen haar/zijn eigen belangen voorop stelt.

Hartstikke leuk, maar het is mij als vegetariër al ontelbaar vaak voorgekomen dat ik niet verder kom dan een stukje stokbrood en een plakje komkommer. Zo vreselijk veel rekening word er niet altijd mee gehouden hoor.

En mensen die gaan miepen op mijn bruiloft/feest omdat ze geen vlees krijgen mogen van mij ook gerust thuis blijven hoor. Als ze het eten belangrijker vinden dan mij of de gastheer/gastvrouw zegt dat genoeg. ;)

Ik snap werkelijkwaar niet waarom het zo'n groot struikelpunt moet zijn? Het is maar eten, wees blij dat wij er zo makkelijk aan kunnen komen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:17

Wel grappig dat met dit soort topics altijd de egocentrische mensen eruit springen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:18

Als gast mag je natuurlijk niet bepalen wat er gegeten gaat worden. Je komt voor het bruidspaar en niet voor het eten. Erg aardig vind ik het niet dat je als gast er wat van zegt , dat er geen vlees op tafel staat. Omgekeerd vind ik dat je er ook niets van kan zeggen als vegetariër, dat er wel vlees is.
Dan maar wat minder eten die dag.
Als ouder zijnde lijkt het mij belangrijker dat je kind gelukkig wordt en wat er geserveerd wordt zou mij persoonlijk geen zorg zijn.

x_Irisje_x

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:21

Als ik ooit ga trouwen, wil ik dat ikzelf een geweldige dag heb, maar zeker ook mijn gasten.
Ik weet zeker dat als ik alleen maar vegetarisch eten zou serveren, een groot deel van mijn vrienden diep ongelukkig zouden zijn haha.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:21

@Sammie
Als je eten laat uitserveren dat heb je klagers dat ze niet zelf kunnen kiezen wat en hoeveel ze eten en dat ze de hele avond stil op 1 plaats zitten; heb je een buffet dat heb je klagers dat ze helemaal moeten opstaan om eten te halen en dat ze hun plaats kwijt zijn en aan een andere tafel moeten gaan zitten.

De 1 wil graag rustige achtergrond muziek, de ander een bandje waar ze lekker op kunnen dansen.

Je kunt nooit met alle gasten volledig rekening houden met een (groot) feest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:22

IngeK schreef:
Maar jongens, ik ben niet vegetarisch voor mijn plezier hoor.

Wat betreft het "allergie kies je niet voor" (quote even niet paraat, sorry): Zal ik dat eens cru proberen te ontkrachten? Als je iets eet waar je allergisch voor bent, heb jij er alleen last van. Als je vlees eet en daarmee meewerkt aan klimaatverandering, voedsel- en waterschaarste, oneigenlijk landgebruik... Dan werk je mee aan het leed van heel wat meer mensen.

Ik ben niet vegetarisch voor de lol. Ik vind vlees best lekker. Maar ik ben er van overtuigd dat het niet kán, om allemaal zoveel vlees te eten. Gezien dat we 7 miljard mensen moeten voeden van zo'n planeetje.

Dat was ik. heb je enig idé hoe veel pijn dergelijke dingen doen als je iets eet waar je alergisch voor bent? Hoe ongezond en zelfs gevaarlijk in sommige gevallen? Je wordt ziek, moet weer extra naar de dokter, extra medicatie met wat pech en in geval van een serieuze allergie wellicht een ziekenhuisopname... En wie betaald dat allemaal? JUIST!! Het volk. Dus als je het dan toch cru wil stellen doe het dan tegoei. Iemand die iets eet waarvoor ie alergisch is lijden ook miljoenen mensen onder in zekere zin. Ik geloof dat je weinig "grip" hebt op de effecten van voedselallergie op iemands leven en welzijn. :n En geloof me maar als ik zeg dat met die mensen veel minder rekening gehouden wordt dan met de gemiddelde vegetariër. Dus nog veel botter; Waar klagen vegetariërs dan over dat ze beperktere keuze hebben op feestjes van vleeseters. Moet je maar eens met spijsverteringsziektes proberen te gaan eten op feestjes. ;)

Met als nota bij dit bericht dat dit actie-reactie is. Ik zei eerder al in het topic: wie betaald, bepaald. Wil je geen vlees serveren op je feestje dan is dat de keuze van de organisator en heb je daar als gast een probleem mee ga je naar de frituur die 200m verderop zit. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-12-13 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:22

Ceriadwen schreef:
Wel grappig dat met dit soort topics altijd de egocentrische mensen eruit springen.

Wij hadden +200 man op ons feest... ben benieuwd hoe jij had gezien dat we met allemaal rekening hadden gehouden.
De 1 vind een bandje niet kunnen en de andere heeft geen geslaagd feest zonder gedanst te hebben.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:23

Lastig, ik vind het niet gastvrij om mijn gasten een vegatarische maaltijd op te leggen. Mijn feest moet ook een feest zijn voor mijn gasten (lijkt me). Ik zou er voor kiezen dat vlees dat werd geserveerd van diervriendelijke bedrijven komt. Het voorgerecht en ook de amuse zou ik wel vegatarisch maken, maar dat vinden de meeste gasten ook niet vervelend. Een paddestoelenbouillon b.v vinden ze niet vreemd.
Maar het hoofdgerecht b.v graag een keuze tussen vlees en vegatarisch..... ben wel heel bang dat 90% voor vlees gaat.
De meeste mensen zijn nog niet avontuurlijk genoeg om voor iets te kiezen wat ze niet kennen.
Dus als gastvrouw.... zou ik dan mijn principes opzij moeten zetten en toch voor heel traditioneel voor vlees kiezen.

Trouwens ik wil ook niet horen na het feest. Het was heel gezellig, maar het eten was niet te vreten. mensen kunnen zo hard zijn . -O-

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 11:25

Iphi schreef:
Persoonlijk kan het mij weinig schelen, ik vind alles lekker.

Maar nu even omgekeerd bekeken, wat doen vegetariërs als ze op een feest komen? Mee vlees eten omdat het bruidspaar dat op het menu heeft gezet?
Ik denk het niet!

Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?

Ik verplicht niemand, en zal ook niemand ooit verplichten om op een feest een vegetarische maaltijd neer te zetten.

Die keuze maken ze zelf.

Het zijn mijn principes, en daar hoeft niemand rekening mee te houden.

Dan eet ik een avond niet, heb nog wel wat vetjes om op te teren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:26

natuurlijk kan/ mag dat. je hoeft toch ook geen andre hazes te draaien omdat dat zo hoort? of een witte jurk te dragen omdat dat zo hoort?jouw bruiloft is jouw feestje...... als je gasten echt trek in vlees hebben dan nemen ze zelf maar wat worst mee!! (wilde zeggen dan gaan ze maar naar de mac maar dat is ook vega volgens mij)
Vegetarisch is toch niet alleen sla?? misschien juist leuk om eens kennis te maken met vegetarisch eten! bij een buitenlandse bruiloft maak je ook kennis met het eten uit het land van het bruidspaar. moeten die dan ook perse hutspot serveren omdat er nederlandse gasten bij zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:26

Judith_ schreef:
Hartstikke leuk, maar het is mij als vegetariër al ontelbaar vaak voorgekomen dat ik niet verder kom dan een stukje stokbrood en een plakje komkommer. Zo vreselijk veel rekening word er niet altijd mee gehouden hoor.

En mensen die gaan miepen op mijn bruiloft/feest omdat ze geen vlees krijgen mogen van mij ook gerust thuis blijven hoor. Als ze het eten belangrijker vinden dan mij of de gastheer/gastvrouw zegt dat genoeg. ;)

Ik snap werkelijkwaar niet waarom het zo'n groot struikelpunt moet zijn? Het is maar eten, wees blij dat wij er zo makkelijk aan kunnen komen.
Dat is erg jammer om te horen, er is nl. ontzettend veel keuze binnen het vegetarische en je komt tegenwoordig heus wel verder dan een dood slablaadje en een tomaat.

Maar goed dat niet iedereen alcohol drinkt en je toch in elk kerstpakket een fles wijn aantreft is ook nog niet overal doordrongen.. :+

Ik heb laatste vegetarisch gehakt gebruikt zonder dit te zeggen en dat smaakt iedereen prima.

Het idee dat vegetarisch eten weer eens wat anders is en waarom altijd hetzelfde.. Je kan binnen de vleesrange ontzettend veel variëren en dat kan ook binnen het vegetarische. En zodanig zelfs dat het op vlees lijkt..

M.i. kun je dus rustig beiden neerzetten. Vega en (echt) vlees. Ongeacht wat de voorkeur is van de bruid/bruidegom. Als je weet dat er iemand een allergie heeft houd je daar óók rekening mee.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-12-13 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:27

@Yarrah
Wij hadden onbeperkt drinken en eten bepaalde mensen klaagden dat ze te veel kregen.
Zeikerds heb je altijd, ook als je met iedereen rekening wilt houden.
Daarom kun je beter een geest houden zoals jij dat graag wilt, dan hoef je je daar niet schuldig om te voelen dat je concessies hebt gemaakt en dat ze toch niet (allemaal) tevreden waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:27

Voor mij is het gewoon het bruidspaar wat bepaalt wat er geserveerd wordt. Lust ik iets niet / wil ik iets niet eten dan haal ik 's avonds op weg naar huis nog wel een hamburger :+ ik ga daar absoluut niet over klagen / zeuren bij het bruidspaar.. het is toch hun dag?!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:28

@Ayasha, rustig maar, ik pleit er niet voor dat iedereen maar moet eten waar hij/zij allergisch voor is, ik weet ook wel dat dat niet handig is, en zeker heel lastig omdat je vaak nog wel van de buitenkant kan zien of ergens vlees in zit, maar niet of er sporen van weet ik het wat in zitten. Daar ben ik echt niet jaloers op hoor.

Ik probeerde alleen even aan te geven dat vegetariërs zich niet aanstellen omdat ze die dieren zo sielugh vinden (wat overigens ook een valide argument zou zijn). Het zijn geen zeikerds die zo nodig moeilijk moeten doen en hun gasten willen pesten.

Overigens zou ik op een bruiloft waar niets vegetarisch is ook niet gaan zeuren. Hun bijzondere dag wil ik niet verpesten. Maar als er in de kroeg een schaal met hapjes langskomt en ik vraag aan de serveerster "Welke is er vegetarisch?" en ze kijkt mij met zo'n glazige blik aan, dan maak ik daar wel een opmerking over, ja. Omdat ik vind dat vlees eten niet vanzelfsprekend zou moeten zijn, en daar maak ik mij hard voor.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:29

Brainless schreef:
Ceriadwen schreef:

Wij hadden +200 man op ons feest... ben benieuwd hoe jij had gezien dat we met allemaal rekening hadden gehouden.
De 1 vind een bandje niet kunnen en de andere heeft geen geslaagd feest zonder gedanst te hebben.

Weet je wat egocentrisch betekend? Zo ja dan snap ik niet waarom je zo op mijn post reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:29

Overigens denk ik er in het geval van allergiën wel anders over, ik ga er dan eigenlijk vanuit dat het bruidspaar weet dat er mensen met allergiën komen óf daar op zijn minst van te voren even over informeren. Mijn collega bijvoorbeeld is zwaar allergisch voor gluten, dat kan finaal mis gaan als hij daar maar iets van binnen krijgt :=