Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:24

mijn vader heeft mij wel erkend dat ik geboren werd, en daar heb ik vroeger ook contact mee gehad.
echter betaald hij al jaren geen alimentatie voor mij, en heb ik ook al jaren geen contact meer met hem.
contact met de familie heb ik ook niet meer.
en ik zal je eerlijk zeggen ik ben liever gelukkig met heel weinig familie (heb ook alleen mama en stiefvader en vriend) dan je zo ongewenst te voelen door een hele familie.
dus denk er goed over na want het kan je ook een enorme trap in je rug zijn.

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:40

naomi_g1998 schreef:
ukkiepuk schreef:


Dan had haar vader hem er maar niet in moeten steken :Y) blij of niet, van s.ex kun je zwanger worden, dus dan had hij beter na moeten denken ;)


Oh ja, want jij weet of het überhaupt vrijwillig was of niet en of die moeder wist dat hij een vriendin had etc? ;)


Er staat vreemdgaan, geen verkrachting. Dus ik neem idd aan dat het vrijwillig was van papa om s.ex te hebben met haar moeder. Paps moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor de daden die hij doet en in dit geval is dat een kind verwekken.
Wat is de meerwaarde als haar moeder wist of hij getrouwd was of niet?!

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:42

ukkiepuk schreef:
naomi_g1998 schreef:
Oh ja, want jij weet of het überhaupt vrijwillig was of niet en of die moeder wist dat hij een vriendin had etc? ;)


Er staat vreemdgaan, geen verkrachting. Dus ik neem idd aan dat het vrijwillig was van papa om s.ex te hebben met haar moeder. Paps moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor de daden die hij doet en in dit geval is dat een kind verwekken.
Wat is de meerwaarde als haar moeder wist of hij getrouwd was of niet?!
Misschien had ze het dan niet gedaan. :) Dat neem je aan ja, maar misschien is dat wel niet zo. Misschien schaamt die vrouw zich ervoor dus vertelt ze dat niet. Dat weet je niet. Als iemand geen contact wilt moet diegene helemaal niks. Dat bepaalt een persoon nog altijd zelf.

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:44

En jij neemt nu aan dat het evt. niet vrijwillig was enz. Feit blijft dat hij een kind verwekt heeft en daar zal hij de consequenties van onder ogen moeten zien omdat zijn dochter daar recht op heeft.

Anoniem

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:45

Naomi ik vind dat echt heel erg ver gezocht :=

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:47

In België word je wel degelijk verplicht om aan zoiets mee te werken. Werk je niet mee, dan geef je in feite toe dat je vader bent - daar komt het op neer. Ik weet niet hoe het precies in NL zit.

Dat er consequenties zijn voor andere personen, lijkt mij in TS haar geval ook heel naar. Langs de andere kant: acties hebben gevolgen. Voor TS betekent het zeer veel om juridische afstammingsband te krijgen - en daar heeft ze recht op (mits ze de termijnen heeft gerespecteerd).

Bovendien lijkt het mij ook sterk dat de vrouw het haar man niet kan vergeven, dat hij dertig jaar geleden overspel heeft gepleegd. Maar sowieso is dat niet TS haar probleem. Hetzelfde geldt voor de erfrechten. Als je het nadelig vindt vanuit de echtelijke kinderen hun standpunt, is het ook even nadelig vanuit het standpunt van de kinderen van TS. Mocht blijken dat ik een buitenechtelijke zus heb, zou ik ook niet denken 'nou mijn erfdeel!', maar zou ik haar dolgraag leren kennen.

Het moeilijkste lijkt mij een band krijgen met de vader/hele familie. Langs de ene kant 'dwing' je hem er enigszins toe - en dat kan goed uitpakken, omdat hij jouw kant van het verhaal te horen krijgt en gedwongen wordt om er over na te denken. Langs de andere kant, kan hij ook gewoon zo gemeen zijn dat hij het jou 'kwalijk neemt' dat je die stappen zet, terwijl je er elk recht toe hebt.


@Naomi: contact moet hij inderdaad niet. Maar juridische erkenning moet hij wel, als TS dat wil.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:48

Maar of ze het dan wel of niet gedaan had, maakt toch helemaal niet uit? Ik ben er toch? Maar je hebt een punt, het kan zo maar zijn dat mijn moeder, mijn vader verkracht heeft :')

Wat betreft de hele erfeniskwestie. Volgens mijn moeder, heeft mijn vader gezegd dat hij dure schilderijen voor mij ergens heeft laten opbergen. (Hij is kunsthandelaar :') ) en dat in een testament laten vastleggen. Dus als ik dat mag geloven, krijg ik sowieso wel wat. Daarnaast kan ik ook na zijn dood nog een dna-onderzoek laten doen en een erfdeel opeisen. Als het me daar om ging, zou het volgens mij nog makkelijker om te wachten tot hij dood is, dan had ik minder tegenwerking gehad...

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:49

ukkiepuk, ik neem niks aan omdat ik ts en haar moeder niet ken en het dus niet weet, alles is dus mogelijk. Die man laat toch duidelijk merken dat hij geen contact wilt? Dan moet die helemaal niks want hij heeft ook recht om zelf te beslissen met wie die contact heeft.

Cerera, nee, ik bedoel het andersom.

_JTM

Berichten: 893
Geregistreerd: 06-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:50

Aan de ene kant begrijp ik je punt TS, aan de andere kant totaal niet!
Ik heb ook erg weinig familie en geen contact met mijn 'vader' (eigen keus) en ook niet met zijn familie. Kan me enigszins voorstellen dat je je eenzaam voelt.

Maar, jou biologische vader heeft nóóit enig contact met jou gewild ondanks jouw pogingen tot contact. Je geeft aan dat zijn vrouw van jouw bestaan af weet dus het is niet dat je geheim gehouden moet worden.
Grote kans dus dat zijn ouders ook van jouw bestaan af weten. Mocht dat het geval zijn kun je je ook afvragen waarom zij geen contact met jou of je moeder hebben opgenomen, het is dan toch je kleinkind... mochten zij niet van je bestaan af weten wil je dan nog echt heel hun wereld op zn kop zetten om opeens aan te komen zetten? De meeste mensen staan echt niet te springen om een 'indringer' die hun kleinkind zou moeten zijn, of dat nou wel of niet op officieel papier staat, in hun leven toe te laten.

Ik kan me begrijpen dat je een grote, leuke, hechte familie voor je zoontje wil hebben maar ik denk niet dat je er van uit kan gaan om hier vanuit de familie van je vader op te rekenen.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:51

Als in dat hij mijn moeder verkracht zou hebben? Nee, dat lijkt me ook niet het geval, aangezien mijn moeder voor mij ook zwanger van hem is geweest, maar een abortus heeft moeten laten plegen, omdat er cysten op haar eierstokken zaten.

Ik denk niet dat mijn moeder me in dat geval verteld zou hebben wie hij is.

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:53

er zit zeker iets in wat je zegt JTM. Ik zal erover nadenken. Ik ben er ook nog helemaal niet zeker van of ik dit wel of niet wil doen overigens he!

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:55

Maar je wilt dus geen contact met hem maar vooral met zijn familie? En dan vooral voor je eigen zoontje?

edit; had bijna hetzelfde als JTM

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 20:59

Niet alleen voor mijn zoontje, ikzelf wil straks ook niet met hem alleen op de wereld staan.
Het gaat me inderdaad niet om hem. Hij wil geen contact; got it. Misschien wil de rest dat wel. Ik wil dat zij van mijn bestaan weten, zodat ze kunnen kiezen wat ze willen. Probleem is alleen ook, dat ik alleen weet dat hij broers en zussen heeft, niet hoe ze uberhaupt heten. Hoe zijn ouders weten, weet ik ook niet en ik ken ook niemand die het weet. En hij zal het me vast niet vertellen :D

_JTM

Berichten: 893
Geregistreerd: 06-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:01

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik mn verlies nemen. Zou je echt zoveel energie en moeite (en misschien wel geld?) willen steken in een zaak waarvan je absoluut geen idee hebt hoe deze zal aflopen?

Mocht je het alsnog wel gaan doen wil ik je heel veel succes toe wensen en hoop ik van harte dat je wensen uit komen en je hartelijk wordt toegelaten in de familie, maar nogmaals ik zou er niet teveel op rekenen.

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:01

Lastige situatie hoor , ik wens je veel sterkte en wijsheid toe welke beslissing je ook neemt

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:03

Bedankt JTM en jiperdepip :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:03

Maar als hij niet wil dat jij contact hebt met zijn ouders/familie zou ik het gewoon zo laten. Tenslotte zou het dan niet echt gezellig worden op bijvoorbeeld een verjaardag van zijn zus? Hun hebben nooit (?) een rol in jou leven gehad en weten misschien niet eens dat je bestaat. Het is een hele 'schock' om ineens een kleindochter/nicht etc te hebben.

Je kan het wel proberen, ik ken mijn vader ook niet en zijn familie ook niet. Zijn zus heeft wel een keer aan een vriendin van mijn moeder een foto van mij gevraagd en wou wel contact. Ik weet ook waar zijn ouders wonen ongeveer maar ik hoef zelf absoluut geen contact met hun. Dus het kán altijd dat ze wel contact willen. :j

ukkiepuk

Berichten: 4219
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:04

naomi_g1998 schreef:
Die man laat toch duidelijk merken dat hij geen contact wilt? Dan moet die helemaal niks want hij heeft ook recht om zelf te beslissen met wie hij contact heeft


Hij mag idd zelf beslissen met wie hij contact heeft, maar zij heeft recht op erkenning, een naam op haar geboorte akte...

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 21:06

Ik zie mezelf ook nog niet zitten op de verjaardag van zijn zus. :D Maar contact is niet meteen hetzelfde als "een-verloren-familieband-van-29-jaar-inhalen-in-5-minuten".

Of hij het wel of niet wil, maakt mij nou juist niets uit. Ik wil het wel. :)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:16

Pfff best lastig zoiets... Ik snap best dat je je verdere familie zou willen leren kennen. Maar ik denk ook aan de andere kant dat als jij de erkenning afdwingt dat je dan juist meer tegenwerking kunt krijgen :o

Maar hele stomme vraag; heb je genoeg "lef" om hem gewoon aan te spreken als je hem ziet? Wie weet is hij wel nieuwsgierig naar je, maar werkt zijn vrouw hem bijv. tegen?

Veel succes met het nemen van zulke moeilijke beslissingen.

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:23

Je vergeet een belangrijk ding, de band zoals zij die onderling hebben bestaat al jaren, daar kom je niet zomaar tussen. Stel dat je het voor elkaar krijgt dat je contact krijgt met zijn kinderen, hoe zie je dat dan voor je? Er is een verjaardag, je vader zit daar en jij bijvoorbeeld ook? Ga je elkaar dan negeren? Ga je dan anderen in een ongemakkelijke situatie brengen?
Ik weet uit ervaring waar ik over praat, wil je hier meer over weten mag je m een pb sturen, ga dit allemaal niet in een openbaar forum plaatsen.

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:03

meggiemeg schreef:
Je vergeet een belangrijk ding, de band zoals zij die onderling hebben bestaat al jaren, daar kom je niet zomaar tussen. Stel dat je het voor elkaar krijgt dat je contact krijgt met zijn kinderen, hoe zie je dat dan voor je? Er is een verjaardag, je vader zit daar en jij bijvoorbeeld ook? Ga je elkaar dan negeren? Ga je dan anderen in een ongemakkelijke situatie brengen?
Ik weet uit ervaring waar ik over praat, wil je hier meer over weten mag je m een pb sturen, ga dit allemaal niet in een openbaar forum plaatsen.


Dat vind ik nou niet echt een goed punt om dan maar helemaal geen contact op te nemen met die mensen.. Om maar even een zelfde voorbeeld te nemen: Als ik mijn verjaardag vier en 2 mensen hebben ruzie die ik allebei mag. Dan nodig ik ze allebei uit en ze zoeken het zelf maar uit of ze wel of niet komen.
in andere woorden: Als die familie daadwerkelijk contact wil met ts en haar uiteindelijk echt uit gaat nodigen op verjaardagen etc en ts wil daar ook heen dan is het toch gewoon pech voor haar vader als hij dat niet wilt?..

Edit: en sommigen zeiden dat het leek of het ts om de erfenis zou gaan maar het maakt toch niks uit wat haar beweegredenen zijn en al zou dat voor de erfenis zijn, ook daar heeft ze recht op aangezien zij een kind van hem is.

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:43

Rianneke schreef:
Pfff best lastig zoiets... Ik snap best dat je je verdere familie zou willen leren kennen. Maar ik denk ook aan de andere kant dat als jij de erkenning afdwingt dat je dan juist meer tegenwerking kunt krijgen :o

Maar hele stomme vraag; heb je genoeg "lef" om hem gewoon aan te spreken als je hem ziet? Wie weet is hij wel nieuwsgierig naar je, maar werkt zijn vrouw hem bijv. tegen?

Veel succes met het nemen van zulke moeilijke beslissingen.


Daar zat ik ook al aan te denken; vooral als hij ooit gezegd heeft dat TS heb maar moest opzoeken toen ze 18 was.

Die vrouw weet het wellicht gewoon en het is niet in haar belang dat een buitenechtelijk kind ineens rechten op gaat eisen of aandacht wil. Ik kan me dat ergens ook wel voorstellen, zij heeft ook nooit om de situatie gevraagd. Maar dat neemt niet weg dat TS recht heeft op een stukje kennis die haar identiteits-puzzel wat completer maakt.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:23

sallandval schreef:
Die vrouw weet het wellicht gewoon en het is niet in haar belang dat een buitenechtelijk kind ineens rechten op gaat eisen of aandacht wil. Ik kan me dat ergens ook wel voorstellen, zij heeft ook nooit om de situatie gevraagd. Maar dat neemt niet weg dat TS recht heeft op een stukje kennis die haar identiteits-puzzel wat completer maakt.

Precies! En in hoeverre is hun "buitenwereld" op de hoogte? Ik kan me indenken dat niet iedereen zulk nieuws naar buiten zou willen/durven te brengen; "mijn man heeft een buitenechtelijk kind"...

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Re: Verzoek tot Gerechtelijke Vaststelling Vaderschap indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:42

TS, ik ben in een vergelijkbare situatie opgegroeid. Mijn 'vader' heeft nog wel 3 kinderen met zijn vrouw, die ook niet van mijn bestaan afweten. (althans daar ga ik vanuit)
Hij heeft ook aangegeven contact te willen als ik 18 was, toen puntje bij paaltje kwam toch niet helemaal. Mijn vermoeden is dat zijn vrouw daar achter zit. Van die vrouw ben ik ook geen fan, ik zal haar nooit aardig gaan vinden. Ik heb hem, en haar, één keer gezien. Voor mij is dat genoeg.
Met zijn kinderen zal ik vermoedelijk nooit een échte broer/zus band opbouwen, daar is het denk ik te laat voor. Zij zijn nu ook al 20+ daarbij hebben zij een andere moeder dan dat ik heb. Zij kennen mijn moeder totaal niet, hun moeder heeft bij mij een onuitwisbare eerste indruk achter gelaten.
Stel mijn vader zou contact willen, zou dat voor mij heel simpel zijn, daar is hij dan zo'n 25 jaar te laat mee. Als ik kinderen krijg, hoop ik dat ze genoeg hebben aan de familie die ze wel hebben. Ik zie mijn vader ook niet als mijn vader. Die naam verdient hij niet, hij is nooit een vader geweest voor mij.

Ik begrijp jouw gedachtegang wel TS, heel goed zelfs. Vooral voor mijn halfbroertjes/zusjes had ik het eerlijk gevonden als zij ook een keuze hadden gekregen, maar dat is niet aan mij, dat is aan hun vader.
Dat jouw vader er niet blij mee zal zijn als het naar buiten komt, jammer dan. Hij heeft er destijds voor gekozen om het te verzwijgen. Was hij er toen eerlijk over geweest, was het waarschijnlijk toen minder pijnlijk dan nu.
Qua alimentatie/geld/erfenis denken we geloof ik ongeveer hetzelfde. Daar zou het mij ook niet om te doen zijn. Al is dit wel ook gedeeltelijk nu een reden om het juist NIET meer te willen dat hij op papier mijn vader is. Je hebt, zowel in Nederland als in Duitsland, een wederzijdse onderhoudsplicht tussen ouders en kinderen. Hij heeft nooit een cent voor mij betaald, en dat vind ik ook meer dan prima, maar andersom wil ik ook nooit verplicht kunnen worden om dat voor hem te moeten doen.