HET recept voor een goede relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

orion456

Re: HET recept voor een goede relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:33

Buiten al die dingen die iedereen hier al genoemd heeft..want die kloppen zeker! Ik denk dat je iemand (om je verdere leven erbij te blijven) op het juiste moment langs moet komen......ik denk dat als ik mijn vriend 5 jaar eerder had ontmoet, dat het niks was geworden....(andere levensfase, andere dingen willen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:35

Dat ben ik zeker met je eens Orion..

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:36

Voor mij en man geldt, openheid, veel lachen, eerlijkheid, plezier in de slaapkamer, acceptatie en communicatie.
Ik denk dat, dat wel fundament is waarop onze relatie staat. Hoe meer we op elkanders lip zitten, hoe beter het gaat :D
Al vinden we het ook fijn om onze eigen dingetjes te hebben, toch is ons uitgangspunt om samen in het leven te staan en betrokken bij elkaar te blijven.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:44

Wat een interessant topic. Voor mij ligt de sleutel bij het communiceren. Daar ging het bij mijn ex mis en daardoor zijn we zo uit elkaar gegroeid en in een sleur terecht gekomen dat er geen passie meer was tussen ons.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:51

Wat voor ons heel belangrijk is; elkaar de ruimte geven. Ieder z'n eigen ding maar ook qua ruimte. Hebben bewust een ruim huis gekocht zodat je niet bij elkaar op de lip hoeft te zitten.
Mijn relatie zou absoluut niet slagen als wij op 25m2 zouden wonen, op dit moment. Als wij bejaard zijn en niet meer mobiel is het een ander verhaal :')

Wij kunnen prima 2 week kamperen hoor, maar ook dan zoeken wij beide onze ruimte op; dan gaat de 1 even boodschappen doen bv.

Liefde maakt een smal bed breed, gaat hier ook niet op. Samen in een klein bed liggen is een drama. Ook daar hebben wij beide onze ruimte nodig (hoera voor losse matrassen!)

En ook realistisch zijn naar elkaar toe; qua communicatie, verwachtingen etc. En vooral veel lachen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:55

phormicola schreef:
Ik zou het erg vervelend vinden als mijn man niet mijn beste vriend zou zijn. Ik bedoel dat echt in de vertrouwenssfeer, niet in de zin van geen sex hebben natuurlijk :+ Hij is degene die ik het meest vertrouw en dus is hij mijn beste vriend. Dat ik hem aantrekkelijk vind doet daar niets aan af.

Maar goed, misschien bedoeld je dat wel met 'partner' :)

Ik snap helemaal wat je bedoelt! Denk ook dat mijn vriend mijn beste vriend is. We hebben veel lol (om dezelfde dingen :+ ), ondernemen veel samen, hebben gelijkwaardige interesses, het is hartstikke leuk.
Maar daarnaast behandel ik hem ook als een goede vriend, beetje pesterig doen, niet gemeende rotopmerkingen enzo, hilarisch :)

Bovendien denk ik als ik mijn vriend als 'partner' ga zien, het heel snel zo cliché wordt. De zeurende vrouw, de luie man, dat idee. Nope, niet mijn ding!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:57

Als ik hier de verhalen lees over 25 en 30 jaar samen dan ben ik zéker geen ervaringsdeskundige, maar met mijn 21 jaar (leeftijd) en 6 jaar zijn wij zeker op weg naar die plek haha. Vrienden om me heen zeggen altijd hoe houden jullie het vol en zien ons echt als voorbeeld. Komt natuurlijk omdat we nog jong zijn maar toch al een tijd samen. Bij ons werkt het altijd om vooral lol te maken, en plezier te hebben. Wat wij ook erg belangrijk vinden is ondanks onze koppigheid een 'ruzie' altijd dezelfde dag uit te praten. En dan ook echt UIT praten, niet dat je bij de eerstvolgende ruzie er weer op terug valt. Tijdens het uitpraten ook vooral uitleggen, en alles op tafel gooien wat je dwars zit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:59

Killed schreef:
Hoe gaan jullie om met het gemis als je elkaar een weekje niet kan zien?
Daar heb ik het erg moeilijk mee maar ik besef dat dit een dooddoender kan zijn voor een relatie

Ik heb daar geen moeite mee, ik laat hem lekker zijn ding doen. Dus echt missen? Ja natuurlijk wel. Maar verder doe ik ook lekker mijn eigen ding en is die week zo om :+
Dus ik zal hem missen, maar heb er echt geen enkel probleem mee om die week super door te komen :D

Dat is ook wel belangrijk; dat je zelf stevig in de schoenen staat en jezelf ook prima alleen kan vermaken. Dat je niet teveel laat afhangen van die relatie en je gaat vastklampen aan diegene.
Je bent een partner, maar ook een individu :) en je moet ook goed voor je 'ik' zorgen zodat het 'wij' ook beter wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:02

vuurneon schreef:
Killed schreef:
Hoe gaan jullie om met het gemis als je elkaar een weekje niet kan zien?
Daar heb ik het erg moeilijk mee maar ik besef dat dit een dooddoender kan zijn voor een relatie

Ik heb daar geen moeite mee, ik laat hem lekker zijn ding doen. Dus echt missen? Ja natuurlijk wel. Maar verder doe ik ook lekker mijn eigen ding en is die week zo om :+
Dus ik zal hem missen, maar heb er echt geen enkel probleem mee om die week super door te komen :D

Dat is ook wel belangrijk; dat je zelf stevig in de schoenen staat en jezelf ook prima alleen kan vermaken. Dat je niet teveel laat afhangen van die relatie en je gaat vastklampen aan diegene.
Je bent een partner, maar ook een individu :)

Ja precies. Ik moet wel, mijn vriend is vaak weg voor zijn werk, en in de zomer ga ik op kamp.

Natuurlijk is het vervelend om hem te moeten missen, maar extra leuk om hem dan weer te zien toch? :) Ik snap niet dat er mensen zijn die écht niet zonder elkaar kunnen op die manier...

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:59

Anoeska schreef:
McThirsk schreef:
Ik ben vanaf mijn 17e nog nooit een weekje zonder mn vechtgenoot geweest.. :D
ben nu bijna 52

Oh wat vreselijk :wow: . Doe jij nooit iets voor jezelf? Lekker een weekendje weg met vriendinnen? Een weekje op cursus voor je werk?

Ben dol op vriendje, maar vind het ook heel leuk om zelf dingen te doen.

Vreselijk? wij doen veel dingen apart, ieder zn eigen ding hoor, maar er werd gevraagd, of ik ooit een week zonder hem was....dat dus niet.
Ben weleens een paar dagen zonder hem geweest, ja als je dat bedoeld dan wel.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:23

Aanvullend op alles wat al gezegd is, neem de tijd om elkaar te leren kennen. Groei langzaam naar elkaar toe. Je ziet tegenwoordig zo vaak dat mensen gelijk vanaf de eerste minuut onafscheidelijk willen zijn. Een koppel bestaat altijd uit twee verschillende mensen, uit verschillende achtergronden. Neem de tijd om je relatie op te bouwen. Verder, alles wat je gratis bij je partner bij krijgt( schoon familie enz) krijg je er gratis bij, en een gekregen paard..........
Geef elkaar de ruimte. Ook om eigen dingen te doen. Zo ga ik regelmatig met scouting een weekend weg, en ben ik enkele jaren geleden zelfs tien dagen op kamp geweest. Zonder echtgenoot. Ik slaap daar tussen jonge mannen. Mijn man vertrouwd erop dat daar niets onbehoorlijks gebeurd, en daar kan hij ook op vertrouwen.
Vertrouwen mag je ook niet schaden.
Naar mijn mening draait een relatie dan ook op vertrouwen. Vertrouwen dat de afspraken die binnen je relatie gemaakt worden niet geschonden worden. Vertrouwen dat je partner het beste met je voorheeft, en jij het beste voorhebt met je partner.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:44

git schreef:
Aanvullend op alles wat al gezegd is, neem de tijd om elkaar te leren kennen. Groei langzaam naar elkaar toe. Je ziet tegenwoordig zo vaak dat mensen gelijk vanaf de eerste minuut onafscheidelijk willen zijn. Een koppel bestaat altijd uit twee verschillende mensen, uit verschillende achtergronden. Neem de tijd om je relatie op te bouwen. Verder, alles wat je gratis bij je partner bij krijgt( schoon familie enz) krijg je er gratis bij, en een gekregen paard..........
Geef elkaar de ruimte. Ook om eigen dingen te doen. Zo ga ik regelmatig met scouting een weekend weg, en ben ik enkele jaren geleden zelfs tien dagen op kamp geweest. Zonder echtgenoot. Ik slaap daar tussen jonge mannen. Mijn man vertrouwd erop dat daar niets onbehoorlijks gebeurd, en daar kan hij ook op vertrouwen.
Vertrouwen mag je ook niet schaden.
Naar mijn mening draait een relatie dan ook op vertrouwen. Vertrouwen dat de afspraken die binnen je relatie gemaakt worden niet geschonden worden. Vertrouwen dat je partner het beste met je voorheeft, en jij het beste voorhebt met je partner.

Dat hoeft ook niet altijd zo te zijn, is per persoon verschillend. Ik kende mijn vriend al tijden van naam toen we wat meer zijn gaan kletsen, en twee maanden later was het 'officieel' :+ En een maand later sliep hij eigenlijk praktisch elke nacht bij mij, omdat we toch vlakbij elkaar wonen en hij niet echt iets heeft wat hem aan zijn eigen huis bindt. (Ik wel, namelijk huisdiertjes.) En dat is vanaf het begin goed gegaan. Even wat onenigheid gehad over geldzaken (vond het niet zo leuk om ineens voor twee te moeten betalen terwijl hij degene is met een fulltime baan) maar dat is vrij snel opgelost.

En ik ga misschien mijn afstuderen in het buitenland doen, dan ben je ook wel een paar maanden weg. Maar dat komt helemaal goed denk ik :D

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:48

Respect tonen voor elkaar!

Mijn ex en ik waren een tien jaar samen, waarvan 2 jaar getrouwd, tot ik er in mei dit jaar de stekker uittrok.

Redenen genoeg:
- quasi geen seks meer.
- ik voelde mij zijn slaafje wat betreft huishouden (koken deed ik alleen, vaak alleen eten, kuisen, opruimen, boodschappen doen, voor de dieren zorgen,...)
- hij was veel te aanhankelijk en afhankelijk van zijn ouders
- ik stond voor alle beslissingen alleen, had soms het gevoel dat ik met een kind samenwoonde

Waarom bleven we wel samen en was het ook zo moeilijk voor hem om te begrijpen waarom ik ermee wou stoppen?
- We hadden dezelfde hoop vrienden
- We hadden een hoop gezamenlijke interesses
- We hadden een huis en dieren samen

--> wij leefden dus als vrienden, niet als partners. En op die manier uit elkaar gaan zorgt voor veel twijfels, want 'we hadden het op zich wel goed samen'

Ik heb nu sinds kort een nieuwe vriend, het is allemaal nog heel pril, dus ik ben er mij van bewust dat ik alles door een roze bril zie. Maar liefde zit voor mij vaak in kleine dingen, dingen die ik nu al zie: bv. samen koken, zorgen dat het huis in orde is (wij zijn beiden nogal ordelijk), een theetje maken voor elkaar, interesse tonen in de ander zijn hobby's, knuffelen, eerlijk zijn, jezelf kunnen zijn (bv. ik schaam mij nu al niet meer als ik een domme opmerking maak of als mn haar eruit ziet alsof het ontplot is), seks, maar ook onze eigen dingen blijven doen. Dat is voor mij respect en ook de basis van een goede relatie...

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:25

Mooi om te horen hoe iedereen het voor zichzelf laat werken, en om hieruit te zien hoe veel mensen echt gelukkig met elkaar zijn!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:17

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:40

Sassol schreef:
Harrie Jekkers legt uit waar het mee begint...
http://youtu.be/I-4bq4tuTfA

Ik dacht al dat die het zou zijn! Goed lied, erg lollig,maar op het eind komt echt de mooie kern van waarheid eruit :j echt mooi :)

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:49

Nou.., ik heb heel veel geprobeerd: ongeveer mijn leeftijd, uiteraard op fietsafstand, donker haar/blauwe ogen (mijn smaak), stoer innerlijk enz. Maar dat liep allemaal stuk... (niet langer dan 3 maanden allemaal ofzo)

Nu heb ik iets langer dan een half jaar een vriend wat eigenlijk onmogelijk lijkt...: woont ver weg (1,5 uur treinen), heel ander soort jongen (innerlijk en uiterlijk), leeftijdverschil waar veel mensen op neerkijken (15 & 20)... Maar jeejtje, wat ben ik er gelukkig mee!

Nu moet ik wel eerlijk erbij vertellen dat ik door omstandigheden aardig veranderd ben, en anders tegen dingen aan kijk dan eerst. Maar ik heb zeker geleerd dat ik verder moet kijken dan mn neus lang is (: