Eigenbedrijf Dagbesteding PGB, hulp gevraagt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:26

En als ik al geen geschikt paard had zou ik er al helemaal niet aan beginnen..

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:29

En dan naar de toekomst: in 2015 gaat de dagbesteding die jij wil bieden over naar de WMO. Dat zijn de gemeentes die de WMO uitvoeren. Gemeentes krijgen een hele hoop minder geld om hetzelfde uit te voeren wat de AWBZ nu doet. Er moet dus flink bezuinigd. Dat wordt de "participatiemaatschappij" genoemd. Men wil dat familie, vrienden, buren, netwerk steeds meer gaan doen. Betaalde professionals zijn er dan alleen nog maar waar echt geen andere oplossing is.
Bedenk goed wat dit voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:31

Mavelle, ik vind dat ik niet overal ja en amen op hoef te zeggen als ik het ergens niet mee eens ben.
Als je je paard in de krul trekt, een bit door zijn mond heen zaagt.. Prima. Dat moet je zelf weten.

Maar we hebben het hier wel over mensen die de TS moet begeleiden hé.
Mensen met een speciale behoefte, even gequote van haar site;
Citaat:
Speciaal voor kinderen met ADHD, autisme, verstandelijke-,psychische
en/of licht lichamelijke beperking.

Dat vind ik nogal een grote berg hooi die je als niet geschoolde 'paardrijjuf' op je vork neemt.
TS schept hier een wel heel erg makkelijk beeld met 'mensen waar je niks aan merkt', maar als je drie keer nadenkt..
-Als je iemand met verstand van zaken wil inhuren kost dat je geld.
-Één op één begeleiding is dan al niet meer mogelijk want je moet toch je brood kunnen betalen.
-Er is dus sprake van een groep kinderen.

En laten we zeggen dat je een kind met ADHD, psychische problemen en een kind met ASS ertussen hebt zitten. Hoe wil je dat dan in vredesnaam gaan managen???????

Shadow0, ik snap je punt, maar ik kan me niet voorstellen dat je met één SPH'er alle mogelijke (te voorkomen!) risico's kunt vermijden. Wat me opvalt is dat TS zelf nauwelijks tot geen ervaring heeft met de beroepsgroep en dus waarschijnlijk geen reëel beeld heeft van wat het werk nou precies inhoudt. Met alle respect, stage is toch iets heel anders dan zelf het voortouw nemen. Ik vind het dan niet verantwoord dat ze dan die kids een middag kan entertainen. Als iedereen het had gekund, waarom dan eigenlijk nog al die opleidingen? Je kan me niet vertellen dat een 21 jarige adequate ervaring heeft om met al deze beperkingen om te kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door upendo op 25-11-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:32

Jouw paard heeft ervaring met kinderen met een beperking die soms compleet anders kunnen reageren dan verwacht kan worden?

Ik heb paarden op een gehandicaptenmanege nog zien verschieten.

Ik ben sceptisch ja, omdat ik de opmerking 'ik ben niet bereid ook nog maar één opleiding te volgen' niet kan rijmen met een evoluerend werkveld en veranderende regelgeving.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:32

Ik zou zelf ook eens naar een bedrijf met paarden gaan die hetzelfde te bieden heeft, om zo ook meer kennis te krijgen ook mbt tot de toekomst. Hoe speel je in op de veranderingen door de overheid?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:36

De toptijden van de pgb liggen ver achter ons. Voor zorgboerderijen word het komende jaren flink bezuinigen. Ik hoop dat het je lukt.

Heb je via de GGZ geprobeerd om clienten te krijgen of via CJG, wie weet lukt het daar. Als alles straks naar de gemeente gaat heb je misschien meer kans.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:38

Vind dat er wel heel erg bevooroordeeld word, kan echt net zo goed tegen een muur praten bij sommigen.
Ga niet meer in op vragen die lijken op een politieverhoor.

Ga nog eens goed kijken hoe het er voor de toekomst uitziet ivm met afschaffingen van PGB's.

@ulyse daar heb ik nog helemaal niet aangeklopt, ook daar ga ik weer mee aan de gang!

upendo

Re: Eigenbedrijf Dagbesteding PGB, hulp gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:39

Vind je dat je ouders ook mag negeren als zij wat kritische vragen stellen over je beleid? :)
Lijkt me een goed idee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:41

Ts, bedenk ook dat de ouders deze vragen ook kunnen stellen :)
Dus door te zeggen; 'het lijkt op een politieverhoor' laat je je wel een beetje kennen. Je moet ook de kritische vragen kunnen beantwoorden van je potentiële cliënten. Gewoon als tip; ook al zint de manier van vragen stellen je niet, je kan het ook anders verwoorden. Het gaat om jouw bedrijf immers :)

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 20:42

Het topic gaat helemaal niet om kritische vragen, over wat voor diploma's ik en mijn samenwerkster hebben, dus vandaar dat kritische vragen helemaal niet aan bod hoeven komen zie ik het als politieverhoor.

Tuurlijk kunnen ouders deze vragen gaan stellen, als ik daar geen antwoord op weet, weet degene met het SPH diploma het wel, daarom gaan we ook samenwerken

Haha en nu bega ik dezelfde fout door er weer op te reageren :')

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:54

Ik zou het persoonlijk fijn vinden als beide personen bij zo'n bedrijf een diploma en ervaring hebben met ASS en ADHD.. maar goed dat ben ik. Ook door je uitspraak dat je niet bereid bent om een goede opleiding te volgen hiervoor, heb ik het idee dat het je puur om het geld gaat. Dat is misschien niet zo maar zo kom je op mij over, een bedrijf betekend investeren en dit geval zou je moeten investeren in een goede opleiding of cursus...

Ik vind het verder wel heel goed dat je deze kinderen een dagbesteding met paarden wilt aanbieden, echt waar. Maar autisme en ADHD zijn zoveel zwaarder en moeilijker dan normale kinderen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:09

upendo schreef:
Shadow0, ik snap je punt, maar ik kan me niet voorstellen dat je met één SPH'er alle mogelijke (te voorkomen!) risico's kunt vermijden.

Van de andere kant, FPG-instructeur is ook maar een opleiding van 1 jaar 1 dag in de week. Die mogen geheel verzekerd en met volledige instemming van eigenlijk wie ook ook gewoon met deze doelgroep werken. En als instructeur ben je ook gewoon alleen verantwoordelijk. En meer: dat gaat dus eigenlijk over het algemeen buitengewoon goed. De truc is vaak vooral om voldoende mensen te hebben. Met 1-op-1 bv kun je heel ver komen, wij draaien al jaren, ook kampen, terwijl dat gewoon vrijwilligers zijn. Vaak jong, vaak zonder specifieke opleiding, en de ervaring gewoon opgedaan in de omgang. Wel uiteraard met de instructeur erbij, maar dat is dus prima te vergelijken met de situatie van 1 ervaren SPH'er en mensen eromheen die ervaring opdoen.

Op veel groepen en sociale werkplaatsen staan bovendien ook niet zo gek veel meer mensen, met ook niet heel veel meer opleiding of ervaring. En dat zijn dan de echte professionele groepen.

En wat betreft de paarden: wij gebruiken op onze stichting ook al jaren gewone manegepaarden voor het werk. Die worden wel een beetje uitgezocht op 'hoe gaan ze om met onverwachte situaties' en er wordt uitgeprobeerd hoe ze ongeveer reageren. Maar verder is het gewoon een stel nuchtere pony's en paarden, kijken hoe het past en daarmee werken. En ook dat gaat onverwacht goed. Soms zijn de dingen gewoon niet moeilijker dan ze zijn.

Je hoeft niet alle mogelijke te voorkomen risico's vermijden. Je moet het gewoon een beetje met gezond verstand doen, en een beetje weten waar je beperkingen liggen. En dus wel ook durven zeggen: dit kunnen we nu niet aan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:19

Je slaat precies de spijker op zijn kop.
Als instructeur ben je inderdaad alleen verantwoordelijk. :)
Jij geeft de les. Niet de SPH'er die erachter staat. Mocht er iets gebeuren ben jij verzekeringstechnisch dus dubbel de sjaak. Ik heb niet veel verstand van verzekeringen, maar ik heb het idee dat als je geld vangt voor het lesgeven van kinderen, je als professional wordt gezien en daar dus ook op aangerekend mag worden. Als zo'n kind dat paard een schop verkoopt, eraf valt en een been breekt ben je dus gewoon klaar.

Ik vind het een topidee hoor, dat op de eerste plek. Alleen heeft de TS het niet goed doordacht. Zoals jij zegt, FPG-instructeur kost je een jaar en dan weet je een stuk meer dan waar je nu staat. Maar ik zit nu vooral de eurotekens in de ogen van de TS en niet zozeer de belangen van het kind. En dat zou wel moeten want als jij dat belangrijker vindt denk ik dat je bedrijf sneller gaat lopen dan wanneer je het voor het geld doet. Ouders hebben dat snel genoeg door namelijk.

Je laatste zin sluit het mooi af.
Ik hoop dat de TS helder genoeg is om dat ook in te zien, want ze neemt teveel hooi op haar vork met wat ze op haar site beschrijft. Er zijn heel veel soorten autisme, heel veel soorten psychische problematiek, heel veel soorten 'licht verstandelijk beperkt'. Met een SPH'er en een 'ongeschoolde kracht' kun je dat simpelweg niet bolwerken.

Tot zover mijn politieverhoor. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:17

Even een aanvulling op mijn eerdere post. De woongroep wil en moet me eigenlijk wat betalen omdat dat van pgb moet. Alleen wil ik dat geld eigenlijk niet hebben. Ik ga het doen omdat ik graag iemand de kans wil geven een ochtend van knollief te genieten en er wat van op te steken ook nog als mens zodat hij weerbaarder wordt in de maatschappij.

Knollief heeft ook ervaring als therapiepaard bij zwaarder verstandelijk en lichamelijk gehandicapten. Ben zelf niet lichamelijk top en hij heeft 2 jaar regelmatig als hobbelpaard gedient voor een aantal jongeren.

Een aantal werkpunten heb ik al bepaald en zijn ok bevonden door de hoofdbegeleider. De jongen heeft heel veel moeite iets te kunnen doen als er iemand kijkt en hij durft zijn stem niet te gebruiken. En is zich soms niet zo bewust van zijn lichaamshouding.

Onze tinker is erg gevoelig voor subtiele lichaamshouding als hij iemand echt mag. Een kleine verandering van houding maakt dat hij stilstaat, omdraait of juist harder gaat lopen. Ook gaat hij echt zijn best doen en fanatiek lopen als iemand stoer en zelfverzekerd gaat staan. Daarmee hebben we al twee keer geoefend en zelf na 2 uurtjes merken ze al verbetering in de jongen. Omdat hij meteen resultaat ziet moriveert dat hem heel erg. Dat is zo leuk om te zien. Ook hoe onze tinker echt heel erg zijn best doet de jongen het vertrouwen te geven. Terwijl het best een eikel kan zijn als hij wil. <3

Ik zou zeggen ts ga rondvragen, probeer iemand te vinden en ga dat desnoods in het begin gratis en een op een doen. Dan merk je snel genoeg of jij en je paard er geschikt voor zijn.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:36

Alweer een vooroordeel dat ik alleen maar dollar tekens zie, in tegendeel. Mijn paard is er geschikt voor en ik ook, heb dit 4 jaar lang gedaan op stage.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:38

Kijk dat scheelt al een hele hoop. Maar ik bedoelde als je geen betalende mensen kunt vinden kun je misschien vanuit gratis een klantenkring opbouwen, mond op mond reclame. Als instellingen je eenmaal weten te vinden gaat het daarna misschien best snel. Echt rijk zul je er niet van worden maar dat weet je zelf denk ik net zo goed.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 23:39

Hoef er ook niet rijk van te worden maar ik moet net zoals ieder mens ook ergens van leven ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:00

Ik werk al jaren met deze doelgroep en deze kinderen zijn gewoon leerplichtig. (Op een enkeling na soms) Dus ik Denk dat je je zou moeten richten op andere dagen en tijden. De jongeren waar ik mee werk (licht verstandelijk beperkt, ernstig gedragsgestoord, gesloten inrichting) krijgen namelijk écht geen middagen vrij van school voor zoiets.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:13

Is na-schoolse opvang van gewone kinderen misschien ook een optie? lijkt me ook fijn voor kinderen om meer met paarden bezig te zijn en niet b.v. vooral binnen te zitten.