Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ano0uk
Berichten: 393
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:18

lifaya schreef:
dus als een kind van 5 opeens de weg oversteekt zonder ouderlijk toezicht en je als chauffeur onmogelijk het kind kon zien aankomen en je je goed aan de snelheid houd ben je nog steeds aansprakelijk? kromme wereld :+


Ik vind dat je in zo'n soort wijk moet verwachten dat er zomaar een kind op straat kan oversteken en dus je snelheid er op moet aanpassen.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:23

ano0uk schreef:
Ik vind dat je in zo'n soort wijk moet verwachten dat er zomaar een kind op straat kan oversteken en dus je snelheid er op moet aanpassen.


Dat is ook de algemene gedacht er achter ja. :j

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:32

Winged schreef:
DezeNaam schreef:

Ja? :')
Vorig jaar werd ik omver gereden door een auto, op het zebrapad. Raad eens wie de schade van de auto mocht betalen, ik hoor, er stond blijkbaar een bordje dat fietsers voorgang moesten geven aan auto's, fcking logica en ik kende toen ik 12 was dat verkeersbord niet eens. :+

De fietser is inderdaad in fout TS. :))

Als jij fietst over een zebrapad, wat een voetgangerpad is, ben jij inderdaad fout.

@xXZiva_ Is dat bijgesteld? Bij mijn weten mocht ik altijd 45 rijden op mijn scooter. Spreken we wel van 7 jaar terug.
edit: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijden.html

ik heb 4 oktober nog mijn scooter theorie gehaald, en heb sinds 23 oktober mijn rijbewijs. geloof maar dat ik alle snelheden ken :D

friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:35

xMendy schreef:
Wat een reacties allemaal zeg!
Ik reed op een fiets/brompad ja. Naast een provinciale weg. Ik rijd nooit op fietspaden waar dat niet mag, rijd dan altijd op de weg tussen de auto's (50km wegen), maarja op 80km wegen mag dat natuurlijk niet. :)


Wat ik al dacht dus. Dus ze mocht er wel rijden.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:40

Hoe dan ook moet je wel goed opletten dat wanneer een tegenpartij iets doet wat van de politie niet mag, het dan ook betekent dat hij automatisch verzekeringstechnisch ook aansprakelijk is. Want dat is dus zeker niet correct.

Rennie89
Berichten: 37293
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:59

xConnie schreef:
Jij mag sowieso helemaal niet op het fietspad komen met je bromfiets. Dus je zit fout.

jawel hoor ;) als het niet mag moet dat aangegeven staan. een bromfiets MOET zelfs op het fietspad buiten de bebouwde kom. Je kan toch niet op de snelweg of autoweg gaan waar je 80 of harder moet rijden met je scooter die 45 rijd? :')

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:11

Een kennis van mij zat in een soortgelijke situatie. Hij reed op een onverlichte weg, opeens kwam er van links een fietser, zonder licht overigens, en reed hém aan (fietser had schijnbaar een borrel op maar geen politie dus niet bewezen). Kennis mocht mooi de schade aan de fiets betalen en zijn total loss scooter mocht hij naar de schroot brengen en zelf een nieuwe kopen...

Rennie89
Berichten: 37293
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:12

Rytir schreef:
Een kennis van mij zat in een soortgelijke situatie. Hij reed op een onverlichte weg, opeens kwam er van links een fietser, zonder licht overigens, en reed hém aan (fietser had schijnbaar een borrel op maar geen politie dus niet bewezen). Kennis mocht mooi de schade aan de fiets betalen en zijn total loss scooter mocht hij naar de schroot brengen en zelf een nieuwe kopen...

:oo jezus... dat is echt erg...

Mijn scooter is nu all-risk verzekerd, dus ik maak me wat dat betreft niet heel veel zorgen, maar toch is het idee gewoon naar dat alles zo makkelijk in de schoenen van het gemotoriseerde voertuig word geschoven...

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 23:14

Jeetje mina, hoe krom..

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 01:13

NL is nu eenmaal een krom land kwa regeltjes :P

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23536
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 07:39

Rytir schreef:
Een kennis van mij zat in een soortgelijke situatie. Hij reed op een onverlichte weg, opeens kwam er van links een fietser, zonder licht overigens, en reed hém aan (fietser had schijnbaar een borrel op maar geen politie dus niet bewezen). Kennis mocht mooi de schade aan de fiets betalen en zijn total loss scooter mocht hij naar de schroot brengen en zelf een nieuwe kopen...


Bij twijfel dus politie bellen!

Ik heb een paar jaar terug een ongeval gehad met een knul op een brommer, hij begon meteen te roepen dat er geen politie bij mocht... Eh toch wel vriend...
Had geen rijbewijs (dus geen verzekering), geen licht etc etc die is nog een tijdje bezig geweest mijn schade terug te betalen...

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:31

En helaas komy de politie in negen van de tien gevallen dus niet meer hoe hard je ook aandringt. Tenzij letsel of tenzij je je ernstig bedreigd voelt.

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:29

xZiva_ schreef:
Winged schreef:

ik heb 4 oktober nog mijn scooter theorie gehaald, en heb sinds 23 oktober mijn rijbewijs. geloof maar dat ik alle snelheden ken :D

Nou, dan mag de rijksoverheid hun website wel eens updaten, daar staat toch echt 45km

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:50

Winged schreef:
xZiva_ schreef:
ik heb 4 oktober nog mijn scooter theorie gehaald, en heb sinds 23 oktober mijn rijbewijs. geloof maar dat ik alle snelheden ken :D

Nou, dan mag de rijksoverheid hun website wel eens updaten, daar staat toch echt 45km

je moet ook naar de 2 onderste kijken.. Oftewel 30 en 40 :D
de andere bedoelen ze (denk ik) een parallel baan mee langs een provinciale weg. Dat is een fietspad, maar ook voor auto's. Ik heb het in ieder geval zo geleerd, en ben voor theorie en praktijk in 1x geslaagd, dus ik ga er maar van uit dat ik het goed heb geleerd :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23536
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Aanrijding scooter met fiets, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 14:07

maximumsnelheid bromfiets:

Binnen de bebouwde kom:
- op het fiets/bromfietspad 30 km/u
- op de rijbaan 45 km/u

Buiten de bebouwde kom:
- op het fiets/bromfietspad 40 km/u
- op de rijbaan 45 km/u