dankjewel of dank u wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dank u wel of dankjewel?

dankjewel
63 (22%)
dank u wel
152 (55%)
maakt mij niet uit
60 (21%)

Totaal aantal stemmen: 275

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:42

Tegen mij mag ieder kindje "je" zeggen maar ik vind dat als de ouders het kind 'u' aanleren dat ik dat ook moet accepteren.

Zelf heb ik geleerd tegen vreemde mensen 'u' te zeggen en dat deed ik ook altijd (en nu ik 35 ben nog steeds). Het is gewoon een fatsoens regel die ik mijn kinderen ook mee zou geven.

Jannepauli

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:44

Even omgedraaid nu: moeten (hele) oude mensen tegen jongeren ook 'U' zeggen?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:48

IMJ schreef:
Tegen mij mag ieder kindje "je" zeggen maar ik vind dat als de ouders het kind 'u' aanleren dat ik dat ook moet accepteren.

Zelf heb ik geleerd tegen vreemde mensen 'u' te zeggen en dat deed ik ook altijd (en nu ik 35 ben nog steeds). Het is gewoon een fatsoens regel die ik mijn kinderen ook mee zou geven.

Ik vind het zelf ook vreselijk om met u aangesproken te worden, maar als kinderen mij met u aanspreken dan zeg ik er niks van.

Ben allang blij dat de kinderen het nog leren. :j

Ik vind u zeggen netjes en beleefd en ook een zeker respect voor een ouder en (meestal) wijzer persoon.

eilleen333 schreef:
Kitty1985 schreef:
Afgeraffelde liedjes accepteer ik ook niet :+

Dat vind ik inderdaad wel. Dan komen ze aan de deur, mompelen twee zinnen en staan daar met hun plastic zak te wapperen: "gooi er maar zoveel mogelijk in."
Euh nee... jij gaat sowieso eerst zingen. Het hoeft niet mooi te zijn, you get credits for trying ;) . Maar je moet echt wel een beetje je best doen hoor. Misschien vind ik dat nog wel belangrijker dan het 'dankjewel'.
Niet zingen is geen snoep... Ik ben geen filantropische instelling. Vond het eigenlijk al heel wat dat we echt lekker snoep in huis hadden gehaald als arme studenten zijnde.. Kreeg ook veel complimentjes van de ouders, dat ik wel meedeed aan het sint Maarten. Er woonden al jaren studenten in dat huis, maar niemand gaf ooit wat...
Moet zeggen dat het ook eindeloos duurde voordat de kinderen kwamen. Ze liepen eerst allemaal langs (zat ik daar met een bak vol marsen, twix etc... Dus toen een bordje aan de bosjes gehangen: "Ook wij vieren Sint Maarten" met een pijl naar onze deur :P .

Nou zo denk ik er net zo over.

Vorig jaar 2 ventjes van een jaar of 9.
1 keer met mijn ogen knipperen en liedje was voorbij.

Dus ik: Nou nog een keer, goed articuleren en een wat langer liedje.
Ze keken elkaar aan : HUH?
Maar ze deden het braaf hahaha

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:48

JP: Voor mij hoeft dat niet. Maar er zijn mensen (ex schoonmoeder vond dat ook heel belangrijk) tegen alle 'vreemden' (kinderen uitgezonderd) 'u' te zeggen.
Als iemand (ouder dan een kind die het mogelijk moet zeggen) u tegen mij zegt vraag ik of ze 'je' willen zeggen, maar merk ik dat ze 'u' blijven gebruiken zal ik daar niets van zeggen.

Van mij hoeft dat dus niet, maar als iemand dat prettiger vind, vind ik dat ook prima (of ik doe alsof ik het prima vind :) )!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:50

Ik zeg zelf altijd dankuwel.
Maar nier vanwege respect, gewoon omdat het me is aangeleerd en het automatisme geworden is. Ik snap sowieso nuet dat het woordje 'u' respect moet betekenen. Ik heb echt niet meer respect voor een onbekende dan een bekende, of voor een ouder iemand dan jonger iemand.
Nee, ik zeg t omdat t me is aangeleerd en automatisme is geworsen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:50

Ik ben zelf opgevoed met "u" zeggen, ben inmiddels bijna 18 en spreek mn moeder nog steeds met u aan. Ook andere volwassenen, behalve mn stiefvader, daar zeg ik dan weer wel "je" tegen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:55

Jannepauli schreef:

Situatiegebonden maar tegen een vreemde volwassene in principe wel vind ik. Tegen kinderen zeg ik ook geen u, maar tegen vreemde leeftijdgenoten in formele situatie wel. Dus vreemde volwassenen tegen elkaar: ja. Met twintigers als schemergebied.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:57

Tegen mijn ouders heb ik altijd je gezegd.
Ik zou willen dat mijn kinderen (als ik ze zou hebben dan hè) ook je tegen mij zeiden.
Heel raar misschien, maar u creeert ook een bepaalde afstand in mijn beleving. Dat zou ik dus met (mijn) kinderen niet willen. Mijn neefje en nichtje zeggen ook 'je' tegen mij (dit wel iom de ouders want ze leren ze 'u' aan) .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:57

Urielle schreef:
Jannepauli schreef:

Situatiegebonden maar tegen een vreemde volwassene in principe wel vind ik. Tegen kinderen zeg ik ook geen u, maar tegen vreemde leeftijdgenoten in formele situatie wel. Dus vreemde volwassenen tegen elkaar: ja. Met twintigers als schemergebied.

Waarom niet? Moeten kinderen wel respect uiten (door middel van het woordje 'u') maar ouderen niet tegenover kinderen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:58

Urielle schreef:
Jannepauli schreef:

En soms vind ik dit een lastig gebied! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:59

Geryon schreef:
Waarom niet? Moeten kinderen wel respect uiten (door middel van het woordje 'u') maar ouderen niet tegenover kinderen?

Nee :) Een kind staat 'lager in rang' dan een volwassene.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:00

Geryon schreef:

Ik vind het gewoon een fatsoensnorm en ouderen hoeven dit idd niet naar kinderen te doen (in mijn beleving dus).
Je hebt respect/je te gedragen/je fatsoen te tonen tegenover ouderen en als kind zijn volwassenen al gauw ouder.

Geryon

Re: dankjewel of dank u wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:04

Ouderen moeten net zo goed respect hebben voor kinderen/adolescenten. Waarom zo dominant opstellen.. U willen horen omdat je wilt horen dat diegene respect voor je heeft..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:05

Heeft niets met dominantie te maken maar met fatsoen. Is imo heel wat anders.
Respect heb je op veel manieren, zo ook voor mijn ouders en vrienden. Die noem ik ook geen u.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 12-11-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:06

Geryon schreef:
Ouderen moeten net zo goed respect hebben voor kinderen/adolescenten. Waarom zo dominant opstellen.. U willen horen omdat je wilt horen dat diegene respect voor je heeft..

precies :j daar doe ik dus niet aan mee 8-)
Ook vanuit mijn opleiding zou dat heel natuurlijk gedrag moeten zijn. ik vind het vooral belangrijk in mijn beroep (P&O-er) dat de drempel om naar je toe te komen laag is en blijft. ik hou wel een gepaste afstand, maar mensen zeggen geen u tegen mij, en ik zo min mogelijk tegen hen. Heb gemerkt dat veel mensen dit erg prettig vinden. Je hebt vanuit je opleiding toch al last van een voetstuk, dus als je deze zo klein mogelijk maakt is dit voor iedereen prettiger lijkt me :o

Ik gebruik overigens geen jij en ontwijk je zo veel mogelijk door de zinsvolgorde te veranderen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:07

Ach nee, mijn collega's noemen me ook 'je'. Terwijl ik hun leidingegevende in werkelijkheid ben.
Dat zijn afspraken die je maakt en zou ik ook onzin vinden. Op mijn werk heeft niemand (collega) mij ooit 'u' genoemd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:10

IMJ schreef:
Heeft niets met dominantie te maken maar met fatsoen. Is imo heel wat anders.
Respect heb je op veel manieren, zo ook voor mijn ouders en vrienden. Die noem ik ook geen u.

Dan zien wij dat anders, want ik zie het wel degelijk als dominantie.. Er is een reden dat kinderen wel moeten uiten dat ze fatsoen hebben door middel van dat woordje u en volwassenen niet tegenover kinderen. Dat vind ik te maken hebben met bepaalde rangen, zoals Urielle ook al zegt.

pluisje88 schreef:
Geryon schreef:

precies :j daar doe ik dus niet aan mee 8-)
Ook vanuit mijn opleiding zou dat heel natuurlijk gedrag moeten zijn. ik vind het vooral belangrijk in mijn beroep (P&O-er) dat de drempel om naar je toe te komen laag is en blijft. ik hou wel een gepaste afstand, maar mensen zeggen geen u tegen mij, en ik zo min mogelijk tegen hen. Heb gemerkt dat veel mensen dit erg prettig vinden. Je hebt vanuit je opleiding toch al last van een voetstuk, dus als je deze zo klein mogelijk maakt is dit voor iedereen prettiger lijkt me :o

Dat lijkt mij ook wel fijner. Ondanks dat ik het gewoon heel erg gewend ben om 'u' te zeggen, schept het toch een bepaalde afstand inderdaad.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:10

Wat ik wel opvallend/grappig vond was dat op de basischool de voornamen gebruikt werden van de leraren en je of u maakte niet echt uit, Middelbare school je persé u tegen de leraren moest zeggen + meneer/mevrouw en de achternamen gebruikt werden, deed je dit niet werd je er meteen op aangesproken en op het MBO mocht je voornaam gebruiken en je en jij.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:11

Urielle schreef:
Geryon schreef:

Nee :) Een kind staat 'lager in rang' dan een volwassene.

Precies.

Kinderen hebben nog amper levenservaring en wijsheid. Dus het daarbij behorende respect ook niet.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:11

Toen ik nog jonger was wist ik nooit precies tegen wie ik nu 'je' moest zeggen en tegen wie 'u'. Dus werd het meestal gewoon Bedankt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:12

saskiakefie schreef:
Wat ik wel opvallend/grappig vond was dat op de basischool de voornamen gebruikt werden van de leraren en je of u maakte niet echt uit, Middelbare school je persé u tegen de leraren moest zeggen + meneer/mevrouw en de achternamen gebruikt werden, deed je dit niet werd je er meteen op aangesproken en op het MBO mocht je voornaam gebruiken en je en jij.

Haha die overgang van basisschool naar middelbare inderdaad. Al waren er altijd wel docenten die je aan mocht spreken met 'je' en voornaam. Die vind ik dan meteen een stuk aardiger op de een of andere manier :')

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:13

IMJ schreef:
Ach nee, mijn collega's noemen me ook 'je'. Terwijl ik hun leidingegevende in werkelijkheid ben.
Dat zijn afspraken die je maakt en zou ik ook onzin vinden. Op mijn werk heeft niemand (collega) mij ooit 'u' genoemd.

Bij mij net zo, ze zeggen tegen mij je. En dat wil ik ook.

Laatst kwam er nieuwe jongen bij, stuk jonger dan ik.

Mag ik u misschien wat vragen? Ik zei, nee. Als jij je zegt mag het wel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:15

Kitty1985 schreef:
IMJ schreef:

Bij mij net zo, ze zeggen tegen mij je. En dat wil ik ook.

Laatst kwam er nieuwe jongen bij, stuk jonger dan ik.

Mag ik u misschien wat vragen? Ik zei, nee. Als jij je zegt mag het wel.

_O- +:)+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:58

Ik geloof dat ik een van de weinigen ben die vrijwel altijd je zegt. Ik heb ook eigenlijk nooit anders geleerd. Waarom zou ik in godsnaam mijn ouders aan moeten spreken met u? Waarom zouden mensen op de basisschool aangesproken moeten worden met u? En op de middelbare school? Ik ben zelf 20 en word nooit aangesproken met u. Zou me er ook alleen maar ongemakkelijk bij voelen en omgekeerd voel ik mezelf ook ongemakkelijk als ik iemand anders moet aanspreken met u.

Het enige wanneer ik wel u zeg is wanneer ik college heb van een of andere professor die ik (nog) niet echt ken verder en wanneer ik een keer een gesprek heb vanuit de studievereniging met 'belangrijke' mensen (bijvoorbeeld mogelijke sponsoren). Maar ook in dit laatste geval verandert de toon van het gesprek vaak al snel en spreek ik gewoon iemand aan met je. Andersom gebeurt dat trouwens ook en ik heb nog nooit iemand gehoord die dit als 'erg' beschouwde.

Maar misschien zijn het wel tijden die veranderen. Ik ken in mijn omgeving onder leeftijdsgenoten eigenlijk bijna niemand die u gebruikt.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 14:04

Doubtless schreef:
Ik vind u eigenlijk vreselijk ouderwets. Respect toon je naar mijn mening gewoon door de gehele wijze waarop gecommuniceerd wordt, niet door 'U' te gebruiken.

Mee eens. Vind 'u' ook niet prettig klinken. Probeer het dan ook zelf zo veel mogelijk te vermijden. Bijvoorbeeld door bedankt te zeggen ipv dankuwel.