ontslagen.... en nu..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:50

Maisie schreef:
ik had gewoon een contract voor onbepaalde tijd hoor. En er is nooit een ontslagvergunning aangevraagd.
En dat gaan ze denk ik in dit geval ook niet doen.

Van de ziekte dat snap ik wel dat ze haar nu niet kunnen ontslaan.

Dus jouw werkgever zei op een dag: bedankt en tot ziens en ben je ontslagen? Heb je daar geen bezwaar tegen gemaakt?

Ik snap het echt niet, dit kan helemaal niet.

Maisie

Re: ontslagen.... en nu..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:52

Ja klopt idd. Kon gelijk vertrekken. Kreeg brief mee die ik moest lezen.
Heb er natuurlijk wel gelijk bezwaar tegen gemaakt en daarna alles overgedragen aan de advocaat.
Deze hebben onderhandeld en daar is uiteindelijk iets uitgekomen waar ik dan mee akkoord ben gegaan omdat dus anders het risico bestond dat ze me zouden herplaatsen. Ze hebben wel ook de advocaat kosten
betaald.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:01

ik heb net eindelijk weer contact kunnen krijgen met die man van de bond.
ik wil gewoon mn ontslag aanvechten, ik ben het dr niet mee eens en mijn plekken worden nu door duurdere vervangen.
wat ik dus begreep van hem wil hij eerst mijn oprotpremie vastleggen omdat ik een reactie binnen 7 dagen moest geven en daar is die dus nog ff mee aan het onder handelen.
daarna wil hij dus voor behoud van werkplek gaan. ik heb nooit een uwv-werkbedrijf brief gekregen. dus daar zit ook wat fout. de vraag is hoe ik wel ontslagen kan worden zonder dat ik zn brief heb gehad. in die brief staat ook hoe je je ontslag kunt aanvechten.

ik heb rechtsbijstand, die heb ik gisteren gebeld, jammer genoeg ben ik niet verzekerd voor werk en inkomen. ik wist nooit dat je daar bij unive daar opties in moest kiezen. ik heb contact opgenomen met Das. het is dan even 275euro betalen maar dan helpen hun mij ook verder. ik wil dus nog even deze reactie van g4s afwachten en anders ga ik door naar Das. ik heb niet het idee dat de beste man van de bond hij zich 100% voor mij inzet.

maisie en glitfaxi, wat raar. ik viel onder noord-oost en daar werd heel erg op de km's gelet. niemand mocht boven de 40 km wonen. was dat eerder toegestaan en werk je boven de 40 km, dan kon je gewoon weg naar een ander object of thuis zitten als dat andere object er niet was.

mocht ik via de bond tot een akkoord komen dan betaald g4s de bond voor mij (a 500E)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:08

Ik wilde je net adviseren om niet alleen af te gaan op de bond, maar zelf juridische ondersteuning te regelen, maar lees net dat je dat al gedaan hebt. Heel verstandig :j
Ik heb namelijk een paar keer van dichtbij meegemaakt dat de bond geen bal voor je doet, tenzij het gaat om een massa ontslag, dan kunnen ze zich ineens wel voor je inzetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:15

@Maisie, je hebt een overeenkomst gesloten, dan hoeft UWV inderdaad niet akkoord te gaan. Je had het ontslag ook kunnen aanvechten, immers als werknemer met een contract voor onbepaalde tijd heb je gewoon rechten, waaronder ontslagbescherming.

@Hunter, de meeste kans maak je als er fouten zijn gemaakt in de afspiegeling, bijv. door functies bij elkaar te tellen, die niet dezelfde zijn. En als op jouw boventallige werkplek bijv. uitzendkrachten nu werken, dat is ook een belangrijk iets om mee te nemen.
Is er een Sociaal Plan/Akkoord met de vakbonden afgesloten? Daar staan ook nog mogelijkheden in. Bijv. dat boventallige werknemers als eerste in aanmerking komt voor een (nieuwe) vrij te komen functie. Bij reorganisaties zijn er altijd (andere) werknemers die zelf ontslag nemen, dus er komen ook vaak weer (andere) functies vrij.
Het UWV gaat niet altijd akkoord met ontslagaanvragen (op bedrijfseconomische gronden), weet ik uit ervaring. Werkgever zal dan uiteindelijk toch naar de kantonrechter moeten. Dan ben je weer maanden = salaris verder.

Mocht je toch een vaststellingsovereenkomst willen sluiten, vergeet dan niet je toeslagen, vakantiegeld en eventuele eindejaars- of winstuitkering mee te nemen in de berekening. Eventueel een (netto) studiebudget mee onderhandelen, niet genoten verlofuren uit laten betalen en vooral hoog inzetten.

Succes.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:58

electra, ja in het voorstel staan mijn vakantieuren, vakantiedagen, toeslagen idd apart. ik heb nog een heleboel uren staan dus kom maar op met de centen. ik baal dr alleen erg van dat straks mijn uitkering word berekend over mn uren zonder toeslag. dat scheelt mij zoiezo al zn 400 euro en dan ook nog 70%. weet iemand of daar nog iets aan te doen is...?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:29

hunter87 schreef:
electra, ja in het voorstel staan mijn vakantieuren, vakantiedagen, toeslagen idd apart. ik heb nog een heleboel uren staan dus kom maar op met de centen. ik baal dr alleen erg van dat straks mijn uitkering word berekend over mn uren zonder toeslag. dat scheelt mij zoiezo al zn 400 euro en dan ook nog 70%. weet iemand of daar nog iets aan te doen is...?

Niks aan te doen, wat dat betreft, wees blij dat je iets krijgt.

Voor de rest, nare situatie! Ga inderdaad kijken wat DAS voor je kan doen daar een bond graag de lieve vrede behoudt.. Succes met je sollicitaties