Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dreamy schreef:Ik heb een tijd geleden ook een topic geopend over de man die bij utrecht centraal/hoog catharijne staat.
[LZP] De "Straatnieuws"-verkoper op Utrecht Centraal
Misschien wel leuk/interessant om te lezen (interview met hem id link van de openingspost)
Ik geef deze mensen trouwens toch liever eten/drinken in plaats van geld. Zo heb ik gister nog een twix aan de meneer gegeven die hier bij de Boni staat. Geld zal ik niet zo snel geven!

Biskwie schreef:Iedereen, ook daklozen, hebben recht op een uitkering of een zogenaamde zwerversuitkering. Voldoende om de nachtopvang van te betalen en overdag van de inloopopvang gebruik te maken waar ze kunnen douchen, eten, en kleding kunnen wassen.
De daklozenkrant zelf is een extratje en dat geld kunnen ze vrij gebruiken. Over het algemeen juist net aan spullen (half litertje bier of andere middelen), die ze niet verder gaan helpen.
Ik heb ruim 20 jaar met deze doelgroep gewerkt, ik weet waar ik het over heb.
little_king schreef:Heel veel is het niet, maar moet dat dan?
SiTer schreef:Hm, ik ben ook altijd meer van iets te eten geven. Maar heb ooit een bedelende zwerver een zak brood en een pak kaas aangeboden en werd toen uitgescholden voor gierige trut... ja, en bedankt hè
karina1977 schreef:Ik heb jaren op het station gewerkt.
En daar stond altijd dezelfde dakloze. hij kwam bij mij zn kleingeld geven wat ik voor hem wisselde in briefgeld. gaf hem ook altijd een kop koffie.
Hij vertelde zijn trieste verhaal waardoor hij op straat kwam en aan de alcohol is geraakt.
Later is ie met oud en nieuw helemaal in elkaar gerost door zatte mensen in de stad die het leuk vonden zwervertje te pesten.
Gehavend en zonder bril stond hij de volgende dag zn krantjes weer te verkopen.
Zn bril was gesneuveld tijdens de afranseling.
Samen met een colega met hem de stad in gegaan en een nieuwe bril voor hem gekocht.
Koste mij 135 gulden. En hij was een gelukkig man.
Nu jaren later zie ik hem nog wel eens.
Hij is van de alcohol af heeft zn eigen apartementje en helpt daklozen.
Ik heb hierdoor geleerd dat het niet altijd door verslaving hoeft te komen dat ze op straat staan.
Deze zwerver Ad heette hij was uit zichzelf 4 jaar naar ghana geweest om daar te helpen met ontwikkelingswerk. Toen hij terrugkwam in nederland is ie in de steek gelaten door de staat en kwam door banketstaaf omstandigheden op straat.
Maar moet eerlijk bekennen dat ik de man bij supermarkt hier ook voorbijloop.
Waarom geen idee .
annepaardoes schreef:Ik snap best dat mensen dubbel denken over dakloze mensen die op straat om geld vragen, maar ik denk altijd: ik zit er een stuk warmer bij dan hem/haar. Ik heb een heel prettig leven en zou er zelf niet aan moeten denken om dakloos te moeten zijn. Ik geen dakloze mensen geld. Wat hij/zij ermee doet zal mij een rotzorg wezen. Hopelijk gebruikt hij/zij het geld voor iets dat hij/zij nodig heeft en als dat dat blikje bier of dat jointje is.. nou en. Als dat dan het "licht puntje" van de dag is voor die mensen, dan ben ik blij dat mijn luttele euro daaraan heeft bijgedragen.
Zo denk ik er ook over.
Doanique schreef:Ik koop nooit een krantje op het station of zo, merendeel omdat ik eigenlijk altijd haast heb. Ik heb twee keer in Londen mijn lunchpakketje aan zwervers gegeven. De ene haalde de ham er af en gaf die aan de hond die hij bij zich had. De andere sliep, en werd wakker toen we net doorliepen. Toen hij zag wat er naast hem stond werd hij heel blij, heb nog nooit iemand zo zien lachen
Ik ben in Engeland (helaas) geen zwervers tegen gekomen, ik wou dat ook graag doen.