Daklozen, daklozenkrant etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:24

Ik moet zeggen: nee, ik koop de krantjes ook niet (meer). Vroeger wel regelmatig.
Mijn voornaamste punt waarom ik niet geef: ik zou de hele wereld wel willen helpen maar dat KAN ik gewoonweg niet.
Ik vind zoveel zielig en erg. En dit is gewoon slimme marketing: bij de entree van winkelcentrum/supermarkt gaan staan.

Om mezelf te besparen dat ik maar geef en geef heb ik een aantal doelen in mijn hoofd waaraan ik nog geld geef en de rest, het spijt me, maar ik KAN gewoonweg niet aan alles geven.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:31

Ik heb een tijd geleden ook een topic geopend over de man die bij utrecht centraal/hoog catharijne staat.
[LZP] De "Straatnieuws"-verkoper op Utrecht Centraal
Misschien wel leuk/interessant om te lezen (interview met hem id link van de openingspost)

Ik geef deze mensen trouwens toch liever eten/drinken in plaats van geld. Zo heb ik gister nog een twix aan de meneer gegeven die hier bij de Boni staat. Geld zal ik niet zo snel geven!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:39

In het ontroerende boek A Street Cat Named Bob in het Nederlands Bob de Straatkat krijg je een goed beeld van het leven op straat. Dat valt echt niet mee! Sommige mensen vallen (ook in Nl) gewoon buiten vangnetten. Zelf geef ik soms wel, soms niet. Eten etc. mag je in Londen soms niet eens geven, dan raken mensen hun vergunning kwijt.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:43

Vroeger stonden hier bij de winkels altijd de daklozen die ook daadwerkelijk uit onze stad kwamen, daar gaf ik nog wel eens iets aan. Tegenwoordig zijn het allemaal mensen uit het buitenland, die staan te bellen, roken, eten halen in de supermarkt en 's avonds opgehaald worden door luxe auto's. Daardoor geef ik tegenwoordig helemaal niks meer

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:45

Het bijzondere vond ik zelf toen ik 6 maanden in Lissabon woonde en het mij opviel hoe vaak de Portugezen wel niet geld geven aan bedelaars of straatartiesten. Elke keer als ik met de metro ging en ik zag een bedelaar zag ik wel iemand geld geven. Echt een goed sociaal vangnet is daar ook niet.

En toch vond ik het mooi, juist omdat de meeste Portugezen het ook echt niet zo breed hebben. Toeristen gingen er allemaal met een grote boog omheen, maar echt de lokale mensen die gewoon geld geven.

Het viel me op, omdat naar mijn gevoel die cultuur zoveel anders is dan hier in Nederland. Hier zijn we toch gieriger, en wantrouwiger over waar dat geld dan heen gaat. Vooral onder het mom "in nederland hoeft het eigenlijk niet".

Ik heb geloof ik wel ergens een keer gelezen dat als je geld geeft dat het dan echt beter is dat je dat krantje wél mee neemt. De exact reden daar achter weet ik niet meer helemaal.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:57

Iedereen, ook daklozen, hebben recht op een uitkering of een zogenaamde zwerversuitkering. Voldoende om de nachtopvang van te betalen en overdag van de inloopopvang gebruik te maken waar ze kunnen douchen, eten, en kleding kunnen wassen.
De daklozenkrant zelf is een extratje en dat geld kunnen ze vrij gebruiken. Over het algemeen juist net aan spullen (half litertje bier of andere middelen), die ze niet verder gaan helpen.

Ik heb ruim 20 jaar met deze doelgroep gewerkt, ik weet waar ik het over heb.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:59

Ik gaf eerst ook wel eens wat geld tot ik er ooit eentje een boterham wilde geven, die werd súperboos en begon me uit te schelden voor vanalles en niets dat hij geen boterham, maar geld wilde zien.. Sindsdien geef ik nooit meer iets :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:17

Dreamy schreef:
Ik heb een tijd geleden ook een topic geopend over de man die bij utrecht centraal/hoog catharijne staat.
[LZP] De "Straatnieuws"-verkoper op Utrecht Centraal
Misschien wel leuk/interessant om te lezen (interview met hem id link van de openingspost)

Ik geef deze mensen trouwens toch liever eten/drinken in plaats van geld. Zo heb ik gister nog een twix aan de meneer gegeven die hier bij de Boni staat. Geld zal ik niet zo snel geven!

Ja die heb ik toen gelezen, daar moest ik ook aan denken :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:21

Biskwie schreef:
Iedereen, ook daklozen, hebben recht op een uitkering of een zogenaamde zwerversuitkering. Voldoende om de nachtopvang van te betalen en overdag van de inloopopvang gebruik te maken waar ze kunnen douchen, eten, en kleding kunnen wassen.
De daklozenkrant zelf is een extratje en dat geld kunnen ze vrij gebruiken. Over het algemeen juist net aan spullen (half litertje bier of andere middelen), die ze niet verder gaan helpen.

Ik heb ruim 20 jaar met deze doelgroep gewerkt, ik weet waar ik het over heb.

En dit is gewoon hoe het zit.
En hoe meer geld ze van ons krijgen hoe meer rommel ze kunnen kopen.
Ik dacht er voorheen ook anders over, gaf ook geld of een broodje want ze hadden het zo slecht.
Maar dat is gewoon niet zo. Althans niet in Nederland.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:40

Bij ons staat er altijd een, ene hand zijn krantjes, andere hand zijn iPhone... :+

Bij de andere supermarkt staat altijd een aardige vrouw, ooit eens met haar gepraat. Ze had kinderen dus mn moeder heeft haar vorig rond de feestdagen wat te kleine kleding van mij gegeven,voor haar kinderen, zulke dingen die je anders weg doe. Ze was er zielsgelukkig mee! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:45

Als ik even uitga van een bijstandsuitkering ( € 661,77 incl vakantiegeld, die bovendien verlaagd kan worden wegens de woonsituatie) dan geloof ik niet dat dat heel veel is. Ik vraag me ook af hoe het zit als er beslag gelegd wordt wegens schulden?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:49

Heel veel is het niet, maar moet dat dan?
Veel mensen die werken in een fabriek of waar er een miniumloon is. Wel huur, wel ziekenkosten, wel water gas licht betalen, verzekeringen, wat denk je dat die over houden?

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:53

Hm, ik ben ook altijd meer van iets te eten geven. Maar heb ooit een bedelende zwerver een zak brood en een pak kaas aangeboden en werd toen uitgescholden voor gierige trut... ja, en bedankt hè _-:(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:02

little_king schreef:
Heel veel is het niet, maar moet dat dan?

Het betekent dus niet automatisch dat het voldoende is lijkt mij.
Of het 'moet', daar valt over te twisten. Ik zou liever hebben dat iedereen voldoende heeft, fabrieksarbeiders en thuislozen. Maar goed, ik weet dat dat op dit moment niet de tendens is.

Persoonlijk denk ik dat het op papier wel goed geregeld lijkt, maar dat het omzetten van theorie naar praktijk niet makkelijk is. Zoveel mensen komen in de problemen omdat instanties langs elkaar heen werken, elkaars afspraken niet respecteren etc, zaken niet goed geregistreerd staan... ik denk dat met name de groep dak- en thuislozen zich niet echt kan verweren bij administratieve chaos, dus het zou me verbazen als iedereen ook werkelijk 600 euro per maand krijgt.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:18

SiTer schreef:
Hm, ik ben ook altijd meer van iets te eten geven. Maar heb ooit een bedelende zwerver een zak brood en een pak kaas aangeboden en werd toen uitgescholden voor gierige trut... ja, en bedankt hè _-:(

Ooit, lang geleden, vroeg een dakloze bij het station my om "een gulden, want ik heb zo'n honger". Ik bood hem een appel aan. Dat was niet de bedoeling :Y)

Krantjes of niet, ik geef ook liever iets the eten of drinken dan geld. Geld gaat te vaak direct naar sigaretten en alcohol. Wordt voedsel niet geaccepteerd, dan hebben ze blijkbaar toch niet zo heel erg veel honger.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:31

De vrouw die bij ons voor de C1000 staat krantjes te verkopen, koopt heel vaak shag etc. bij me in de stationskiosk.... Dus nee, ik koop haar krantje niet. Verder geef ik ook liever eten/drinken, maar dan haken ze vaak af. Laatst nog iemand bij de Smullers. Meisje had eten en drinken gekocht voor dakloze. Ze moest haar bus halen, de dakloze moest nog even op de snacks wachten. Ze is de deur nog niet uit en hij zegt: "He pst, ik hoef dat eten en drinken niet, kan ik het geld terug krijgen??". Jammer :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:43

karina1977 schreef:
Ik heb jaren op het station gewerkt.
En daar stond altijd dezelfde dakloze. hij kwam bij mij zn kleingeld geven wat ik voor hem wisselde in briefgeld. gaf hem ook altijd een kop koffie.
Hij vertelde zijn trieste verhaal waardoor hij op straat kwam en aan de alcohol is geraakt.
Later is ie met oud en nieuw helemaal in elkaar gerost door zatte mensen in de stad die het leuk vonden zwervertje te pesten.
Gehavend en zonder bril stond hij de volgende dag zn krantjes weer te verkopen.
Zn bril was gesneuveld tijdens de afranseling.
Samen met een colega met hem de stad in gegaan en een nieuwe bril voor hem gekocht.
Koste mij 135 gulden. En hij was een gelukkig man.
Nu jaren later zie ik hem nog wel eens.
Hij is van de alcohol af heeft zn eigen apartementje en helpt daklozen.

Ik heb hierdoor geleerd dat het niet altijd door verslaving hoeft te komen dat ze op straat staan.
Deze zwerver Ad heette hij was uit zichzelf 4 jaar naar ghana geweest om daar te helpen met ontwikkelingswerk. Toen hij terrugkwam in nederland is ie in de steek gelaten door de staat en kwam door banketstaaf omstandigheden op straat.

Maar moet eerlijk bekennen dat ik de man bij supermarkt hier ook voorbijloop.
Waarom geen idee .

Wat een ontzettend lieve actie dit, en vooral dat hij van de alcohol af is en nu daklozen helpt, geweldig!

Emma_s_girl

Re: Daklozen, daklozenkrant etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:20

Ik werk in een opvangvoorziening voor dak-en thuislozen. Mensen zonder betaalde baan of ander inkomen kunnen een aanvraag voor een daklozen uitkering doen. Als die toegekend wordt krijgen ze €80,- per week. Daarvan moeten ze eten, drinken, slapen, kleding en persoonlijke verzorgingsproducten, aanvullende medische kosten (eigen risico) en alle andere dingen die ze nodig hebben.
De nachtopvang hier heeft 18 plaatsen (meepersoonskamers). Vol is vol, dus als je pech hebt moet je buiten slapen of hopen dat je bij iemand kunt crashen. En ja, we moeten regelmatig mensen de deur wijzen omdat we vol zitten. Denk daar maar eens over na...hoe het is om in de regen of (beperkte) kou buiten te moeten slapen.
Je mag bij ons 7 dagen achter elkaar een slaapplek reserveren, daarna moet je 3 dagen zelf voor onderdak zorgen omdat de voorziening geen woonfunctie heeft (zo bepaald door de overheid). Kosten per nacht: €5,-.

Wij hebben verslaafden, mensen met GGZ problematiek, mensen met een (licht) verstandelijke beperking, maar ook 'normale' mensen die door omstandigheden geen dak meer boven hun hoofd hebben. Vaak is het niet alleen onwil, maar ook onvermogen dat maakt dat het niet lukt om zelfstandig te wonen. Daarnaast valt het niet mee om mensen weer aan onderdak te helpen.
Het is dus niet allemaal zo simpel als door sommigen gesteld wordt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:56

Wat maakt het uit als iemand er sigaretten of een blikje bier van koopt? Het gaat er toch om dat je wat voor degene doet. En als hij of zij daar nou even heel gelukkig mee is. Of geeft het je pas een goed gevoel als de zwerver er wat verstandigs mee doet?
Paar weken terug ga ik een staatslot kopen bij de sigarenboer staat er een mannetje om de hoek en vraagt of hij een sigaretje van me mag straks want hij zit op zn busje te wachten. Ik rook niet maar koop een pakje sigaretten voor de man. Helemaal gelukkig met een heel pakje (!) ik werd nog net niet heilig verklaard op straat.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:04

Even mijn quote uit het andere topic:
annepaardoes schreef:
Ik snap best dat mensen dubbel denken over dakloze mensen die op straat om geld vragen, maar ik denk altijd: ik zit er een stuk warmer bij dan hem/haar. Ik heb een heel prettig leven en zou er zelf niet aan moeten denken om dakloos te moeten zijn. Ik geen dakloze mensen geld. Wat hij/zij ermee doet zal mij een rotzorg wezen. Hopelijk gebruikt hij/zij het geld voor iets dat hij/zij nodig heeft en als dat dat blikje bier of dat jointje is.. nou en. Als dat dan het "licht puntje" van de dag is voor die mensen, dan ben ik blij dat mijn luttele euro daaraan heeft bijgedragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:05

Helemaal mee eens annepaardoes :j Zo denk ik er ook over.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:07

Zo denk ik er inderdaad ook over.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:20

Nou ik draag niet bij aan een onbeheersbare verslaving
Die slecht voor je is en je in sommige gevallen verder van verbetering af zet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:22

Ik koop nooit een krantje op het station of zo, merendeel omdat ik eigenlijk altijd haast heb. Ik heb twee keer in Londen mijn lunchpakketje aan zwervers gegeven. De ene haalde de ham er af en gaf die aan de hond die hij bij zich had. De andere sliep, en werd wakker toen we net doorliepen. Toen hij zag wat er naast hem stond werd hij heel blij, heb nog nooit iemand zo zien lachen :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:27

Doanique schreef:
Ik koop nooit een krantje op het station of zo, merendeel omdat ik eigenlijk altijd haast heb. Ik heb twee keer in Londen mijn lunchpakketje aan zwervers gegeven. De ene haalde de ham er af en gaf die aan de hond die hij bij zich had. De andere sliep, en werd wakker toen we net doorliepen. Toen hij zag wat er naast hem stond werd hij heel blij, heb nog nooit iemand zo zien lachen :)

Dat is fijn om te lezen :D Ik ben in Engeland (helaas) geen zwervers tegen gekomen, ik wou dat ook graag doen.

Op vakantie heeft mijn moeder een hele hand vol kleingeld en steeds geeft ze aan een zwerver een klein beetje.