Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

wortelsussie schreef:Dakloze mensen kiezen meestal zelf ervoor om dakloos te zijn... Ze krijgen genoeg hulp om een onderdak te hebben en eten te kunnen halen. Zo zielig zijn ze niet. Natuurlijk moet je zelf weten of je wel of niet geld aan hem geeft maar ik zou het niet doen
little_king schreef:Amanda hem geld geven terwijl hij zelf heeft. Als hij moet vragen om geld voor zijn slaapplek, dan mag je je afvragen wat hij van zijn geld gedaan heeft?
Opgezopen, gespoten?
Dus met geld of eten geven geef je meer ruimte voor verkeerde andere dingen.
dan kun je beter de instanties iets doneren.
Tuurlijk zijn er een hoop drank en drugsverslaafde daklozen, maar er zijn er ook zàt die het NIET kunnen helpen dat ze dakloos zijn, niet aan de drugs zijn of gewoon "op de vlucht" zijn voor (psychische) problemen. Die mensen zijn vaak ook hartstikke blij met een beetje sociaal gedrag van hun medemensen.

_l_amanda_l_ schreef:little_king schreef:Amanda hem geld geven terwijl hij zelf heeft. Als hij moet vragen om geld voor zijn slaapplek, dan mag je je afvragen wat hij van zijn geld gedaan heeft?
Opgezopen, gespoten?
Dus met geld of eten geven geef je meer ruimte voor verkeerde andere dingen.
dan kun je beter de instanties iets doneren.
Terwijl hij zelf heeft? Waar haal je dat vandaan, dat kan je toch niet weten? Daarbij, TS zegt toch ook dat ze de opvang zèlf wil betalen? Dan kan ze die man toch n opvang aan laten wijzen en vooruit betalen..
Ruimte voor verkeerde dingen, misschien, of ruimte voor goede dingen? Als je de hele dag bezig bent te proberen je opvanggeld bijelkaar te rapen, hoe kun je dan beginnen je leven op te bouwen? Alles heeft twee kanten hèTuurlijk zijn er een hoop drank en drugsverslaafde daklozen, maar er zijn er ook zàt die het NIET kunnen helpen dat ze dakloos zijn, niet aan de drugs zijn of gewoon "op de vlucht" zijn voor (psychische) problemen. Die mensen zijn vaak ook hartstikke blij met een beetje sociaal gedrag van hun medemensen.
Je zou de daklozenkrant eens moeten lezen, staat veel interessants in

hayka schreef:Vol ongeloof lees ik hier sommige reacties, zowel positief als negatief.
Ik werk (ook op straat) met dakloze mensen, en geloof mij; niemand kiest ervoor.
Niemand zegt als hij of zij 9 jaar is, later als ik groot ben wil ik zwerver worden of verslaafde.
Inderdaad veel daklozen hebben psychische en/of verslavingsproblematiek, vaak justitiële problemen, schulden.
ulyse schreef:Nederland heeft een groot opvangnet aan hulp.
ulyse schreef:hayka schreef:Vol ongeloof lees ik hier sommige reacties, zowel positief als negatief.
Ik werk (ook op straat) met dakloze mensen, en geloof mij; niemand kiest ervoor.
Niemand zegt als hij of zij 9 jaar is, later als ik groot ben wil ik zwerver worden of verslaafde.
Inderdaad veel daklozen hebben psychische en/of verslavingsproblematiek, vaak justitiële problemen, schulden.
Er zal idd niemand zijn die daar op zijn negende voor kiest. Toch blijf ik erbij dat het te maken heeft met de keuze die je maakt. Nederland heeft een groot opvangnet aan hulp. Verslaving, budget en bewindvoering, opvangcentra voor allerlei doelgroepen, blijf van mijn lijf huizen, ambulante hulp, intramurale hulp noem het maar op. Door dat deze mensen andere keuzes maken komen zij steeds verder in een neerwaarts spiraal en wordt de weg naar boven moeilijker.
Dat er in opvangcentra duidelijke regels worden gesteld vind ik niet meer dan logisch. Wanneer een dakloze de keuze maakt om zijn leven dratisch te veranderen is er altijd een uitgestoken hand. Maar zolang hij geen keuze maakt, blijft hij zitten in de cirkel waarin hij zich nu bevindt.
Johanna59 schreef:Helaas heb je niet gelijk. Je hebt niet altijd een keuze. Soms word je gedwongen.
Dacht er eerder net zo over als jij. Nu weet ik beter. Kijk ook met heel andere ogen naar mensen met een uitkering. Je hebt soms echt helemaal geen enkele keuze.
En die uitgestoken hand, die is er vaak helemaal niet.
Johanna59 schreef:Helaas heb je niet gelijk. Je hebt niet altijd een keuze. Soms word je gedwongen.
Dacht er eerder net zo over als jij. Nu weet ik beter. Kijk ook met heel andere ogen naar mensen met een uitkering. Je hebt soms echt helemaal geen enkele keuze.
En die uitgestoken hand, die is er vaak helemaal niet.
Lente schreef:Ook als dakloze heb je recht op een uitkering.
http://www.rechtopbijstand.nl/?pid=8
Overigens is het zo dat er vaak een verband is tussen dakloos zijn en een psychiatrische aandoening of verslaving.

linnie050 schreef:Lente schreef:Ook als dakloze heb je recht op een uitkering.
http://www.rechtopbijstand.nl/?pid=8
Overigens is het zo dat er vaak een verband is tussen dakloos zijn en een psychiatrische aandoening of verslaving.
Volgens mij moet je dan wel een post adres hebben en dat is vaak een probleem voor die mensen...(dacht ik?)

Uitkering, gratis opvang (je hoeft bij ons niet te betalen) en genoeg centjes over voor het gebruik.o0eefje0o schreef:zonnebloem18 schreef:Besef wel dat hij gewoon een uitkering krijgt voor zulke kosten.
Hij kiest er waarschijnlijk bewust voor om dit geld aan andere dingen te besteden.
hier twijfel ik heel erg aan hoor! volgens mij krijg je namelijk geen uitkering als je geen vaste woon of verblijfplaats hebt.