Demonen, duivels en exorcisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:33

Soraya10 schreef:
love_western schreef:
Ik geloof zelf niet in duivels of de hel. Maar geloof wel zeker dat je die voor je zelf kunt creëren.

Wel geloof ik in geesten. Maar dit komt ook door persoonlijke ervaringen. Heb er mij toen een poos voor afgesloten. Maar ik sta er nu weer open voor. En zie nu heel vaak in mijn ooghoeken dat er iemand staat. Of ik zie wat voorbij komen. Maar ik weet nog niet wat of wie het is. Maar het voelt wel fijn.

Maar ja hoe zie je het verschil tussen geesten en demonen dan? Kunnen demonen niet andere gedaanten aannemen?

Ik geloof niet in het kwaad :) Dus ook niet in demonen/duivels of de hel. Wel ben ik er van overtuigt dat je voor je zelf een hel kunt creëren.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:35

Intressant onderwerp!
ik volg even

Appelmoes_11

Re: Demonen, duivels en exorcisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:47

Of zoiets bestaat... ik zou het niet weten. Ik zou het ook nooit gaan opzoeken, dan weet ik het liever niet :=

Wel kan iedereen die ooit psychedelische drugs heeft gebruikt beamen dat je hersenen je via je zintuigen heel hard voor de gek kunnen houden. Je kunt je afvragen hoe vaak dat in het dagelijks leven gebeurt zonder dat je het doorhebt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:56

Ik geloof niet in geesten, demonen, hel etc etc.
Maar ik geloof wel dat ieder mens kan zien en geloven wat hij wil zien en geloven. Als je daar dan met anderen genoeg over praat dan wordt het voor sommigen een waarheid.
Wat appelmoes_11 zegt geloof ik ook.
Ik vind van die documentaires altijd wel interessant, maar ik verbaas mij er dan altijd meer over hoe die mensen daar toch in kunnen geloven en wat hun beweegredenen zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:00

Ik geloof er absoluut niet in.
Ik ga er van uit dat exorcisme een primitieve, wrede en gevaarlijke manier is geestesziekten zoals psychosen te "behandelen".

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:02

mies_dummy schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen weet helaas alleen niet meer waar dat geestwn wetenschappelijk bewezen zijn. Er is een onderzoek gedaan op iemand die dood ging en tijdens het dood gaan werd het lichaam lichter en volgens die wetenschappers verliet de geest het lichaam want daarna word het lichaam zwaarder door alle processen. En volgens de wetenschap gaat energie niet verloren dus je ziel blijft ook op aarde.
Dit is wat ik geleerd heb. Correct me if i'm wrong. Ik geloof er wel in maar dat is ook door wat ik mee gemaakt heb. Vind het ook heel interessant om er over te lezen.

http://www.goeievraag.be/vraag/wetensch ... terft.4518
Citaat:
Citaat:
Hier is wel degelijk antwoord op te geven, er is namelijk onderzoek naar gedaan!
Bovendien komt het zelfs in een film voor: 21 grams met Sean Penn.

Er is ene MacDougall geweest die hier onderzoek naar heeft gedaan:

MacDougall maakte een bed dat vrij nauwkeurig het gewicht kon meten van de persoon
die erop lag. De onderzoeker ging aan de slag met zes terminale patiënten, die de
laatste uren van hun leven op het bed (ofwel: op de weegschaal) doorbrachten.

MacDougall hield het gewicht nauwkeurig in de gaten. Op het moment dat de zieke zijn
laatste adem uitblies, nam de arts een opvallende terugval in gewicht waar. Later deed
hij hetzelfde experiment met vijftien honden. In deze tests was nooit sprake van
gewichtsverlies. Hiermee was volgens hem bewezen dat mensen een ziel bezitten en
honden niet. Dat kwam perfect uit voor de streng gelovige MacDougall. Voor hem was
daarmee aangetoond dat de menselijke ziel werkelijk bestaat en dat deze bij de dood
het lichaam verlaat. MacDougall publiceerde zijn bevindingen in The New York Times en
in American Medicine. Hierop volgde een golf van kritiek. De meetapparatuur zou niet
deugen, het aantal onderzoeken was veel te klein en er zouden veel andere oorzaken
ten grondslag kunnen liggen aan het gewichtsverlies. Ook de onderzoeker zelf gaf in
zijn artikel aan dat verdere tests gewenst waren. Maar tot aan zijn dood in 1920 kwam
hij daar niet aan toe.

Het onderzoek bleef liggen zoals het was. Toch bleef 21 gram (de uitkomsten bij de zes
personen verschilden behoorlijk, maar bij de eerste test was het gewichtsverlies
vastgesteld op 21,3 gram) sindsdien bestaan als synoniem voor het gewicht van de ziel.

Daarnaast is de medische wetenschap ook een wetenschap die al duizenden jaren leeft en nog lang niet alles heeft uitgeplozen. Zelfs als er dingen zijn die op het eerste zicht vreemd zijn, wil dat niet zeggen dat het ook effectief onverklaarbaar is. Men heeft vaak jàren en soms zelfs eeuwen nodig gehad om bepaalde dingen te verklaren. Wat wij nu logisch vinden was vroeger het werk van God of goed een slechte geesten. En waar wij vandaag niet van weten hoe het werkt, daarvan zouden we over honderd jaar misschien van zeggen "wat waren we toen eigenlijk toch dom en onwetend".

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:11

Inderdaad een interessant onderwerp! Ik loop momenteel stage in de psychiatrie, waar cliënten het soms ook veel over 'demonen in het hoofd' hebben. Omdat ik zelf ook christelijk ben, heeft het mijn interesse extra.

Momenteel ben ik me er wel in aan het verdiepen (ook gelijk handig voor mijn studiepunten haha), door artikelen er over te lezen en heb net een boek bij de bibliotheek op school gehaald over psychiatrie en demonie. De vraag die ik voor mezelf nu heel interessant vind, mede door mijn "reguliere" stage-instelling: komt een psychiatrisch ziektebeeld voort uit demonische bezetenheid en of komt de vermeende demonische bezetenheid voort vanuit het psychiatrische ziektebeeld? Beide vragen om een heel verschillende aanpak, wanneer het om optie 2 gaat zijn medicatie en begeleiding inderdaad de beste methode om de persoon in kwestie het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Dat heeft niets te maken met de overtuiging van de instelling. Wanneer het echter optie 1 zou zijn en de psychiatrische ziektebeelden voort komen vanuit de demonen, zou de persoon veel meer gebaat zijn bij bevrijdingspastoraat en zou -ook een regulieren instelling- meer samenwerking moeten zoeken bij kerken en religieuze instellingen...

Zelf geloof ik zeker dat optie 1 meer voorkomt dan er gedacht wordt én dat in inderdaad een taboe op rust in veel christelijke groeperingen. Zelf heb ik nog weinig kerken gezien waarbij hier actief over nagedacht wordt. Als je kijkt naar de pinkerbewegingen, evangelische kerken en met name kerken die in Nederland gevestigd worden vanuit andere werelddelen (Afrika, Zuid-Amerika - migrantenkerken wat voornamelijk pinksterbewegingen zijn) wordt er juist heel veel aandacht aan geschonken en actief aan gewerkt d.m.v. bevrijdingspastoraat en uitdrijvingssamenkomsten et cetera.

Bovenstaande is voornamelijk gericht op mijn werkervaringen, maar voor mezelf blijf ik ver uit de buurt bij alles wat met occultisme te maken heeft. Wanneer je de deur maar op een kier zet geloof ik zeker dat de satan/duivel of hoe je hem ook noemen wilt je sneller onder controle neemt dan je denkt. Ik schrik ook iedere keer weer als ik kinderen van nog maar 12 jaar hoor vertellen over hun ervaringen met glaasje draaien etc., veel mensen hebben echt geen idee hoe gevaarlijk zulke dingen (kunnen) zijn...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:11

mies_dummy schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen weet helaas alleen niet meer waar dat geestwn wetenschappelijk bewezen zijn. Er is een onderzoek gedaan op iemand die dood ging en tijdens het dood gaan werd het lichaam lichter en volgens die wetenschappers verliet de geest het lichaam want daarna word het lichaam zwaarder door alle processen. En volgens de wetenschap gaat energie niet verloren dus je ziel blijft ook op aarde.
Dit is wat ik geleerd heb. Correct me if i'm wrong. Ik geloof er wel in maar dat is ook door wat ik mee gemaakt heb. Vind het ook heel interessant om er over te lezen.

Okay, "you are very wrong".
De uitkomsten van de onderzoekingen die je aanhaald zijn allang weerlegt.
En inderdaad energie is constant, maar de conclusie dat "dus je ziel op aarde blijft" is absurd.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:02

Je word waarschijnlijk lichter doordat je lichaams alles laat lopen :Y)

Ik geloof wel in geesten en demonen, maar ik vind het exorcisme er altijd héél overdreven uitzien en ik weet dus niet of ik dát moet geloven

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:09

marrlinde schreef:
Zelf geloof ik zeker dat optie 1 meer voorkomt dan er gedacht wordt

Maar door welke ervaringen/onderzoeken kom je dan tot zo'n conclusie? Mijn ervaring met de psychiatrie is dat heel veel zich in de hersenen afspeelt, er vaak afwijkende hersenpatronen worden waargenomen bij geesteszieken en men nog làng, nog làng niet alles hiervan heeft onderzocht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:13

marrlinde schreef:
De vraag die ik voor mezelf nu heel interessant vind, mede door mijn "reguliere" stage-instelling: komt een psychiatrisch ziektebeeld voort uit demonische bezetenheid en of komt de vermeende demonische bezetenheid voort vanuit het psychiatrische ziektebeeld? Beide vragen om een heel verschillende aanpak, wanneer het om optie 2 gaat zijn medicatie en begeleiding inderdaad de beste methode om de persoon in kwestie het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Dat heeft niets te maken met de overtuiging van de instelling. Wanneer het echter optie 1 zou zijn en de psychiatrische ziektebeelden voort komen vanuit de demonen, zou de persoon veel meer gebaat zijn bij bevrijdingspastoraat en zou -ook een regulieren instelling- meer samenwerking moeten zoeken bij kerken en religieuze instellingen...

Dit vind ik een extreem verontrustende visie voor iemand die van plan is in de psychiatrische zorg te gaan werken.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:28

Kuggur schreef:
marrlinde schreef:
De vraag die ik voor mezelf nu heel interessant vind, mede door mijn "reguliere" stage-instelling: komt een psychiatrisch ziektebeeld voort uit demonische bezetenheid en of komt de vermeende demonische bezetenheid voort vanuit het psychiatrische ziektebeeld? Beide vragen om een heel verschillende aanpak, wanneer het om optie 2 gaat zijn medicatie en begeleiding inderdaad de beste methode om de persoon in kwestie het leven zo aangenaam mogelijk te maken. Dat heeft niets te maken met de overtuiging van de instelling. Wanneer het echter optie 1 zou zijn en de psychiatrische ziektebeelden voort komen vanuit de demonen, zou de persoon veel meer gebaat zijn bij bevrijdingspastoraat en zou -ook een regulieren instelling- meer samenwerking moeten zoeken bij kerken en religieuze instellingen...

Dit vind ik een extreem verontrustende visie voor iemand die van plan is zich in de psychiatrische zorg te gaan werken.

Waar staat dat dit mijn visie is? Er staat heel duidelijk in dat dit een vraag is die bij mij op komt door de ervaringen op mijn stage in combinatie met mijn opleiding en eigen levensbeschouwing. Dat is heel wat anders dan een visie, die heb ik wat dit onderwerp betreft nog absoluut niet duidelijk omdat ik er daar nog veel te weinig van af weet. (Daarnaast weet ik niet of ik ook daadwerkelijk binnen de psychiatrie wil blijven werken, het gaat tot nu toe alleen om mijn jaarstage. Maar dat doet er verder niet toe. ;) )

En daarnaast, als dit mijn visie zou zijn, wat maakt het voor jou dan zo 'extreem verontrustend'?

Kwanyin schreef:
marrlinde schreef:
Zelf geloof ik zeker dat optie 1 meer voorkomt dan er gedacht wordt

Maar door welke ervaringen/onderzoeken kom je dan tot zo'n conclusie? Mijn ervaring met de psychiatrie is dat heel veel zich in de hersenen afspeelt, er vaak afwijkende hersenpatronen worden waargenomen bij geesteszieken en men nog làng, nog làng niet alles hiervan heeft onderzocht.

Dat ben ik zeker met je eens, maar ik ben wel van mening dat demonische invloeden een oorzaak kunnen zijn van deze afwijkende hersenpatronen. Maar om antwoord te geven op je vraag: omdat 1. er zelfs binnen religieuze kringen vaak weinig kennis van demonische bezetenheid is, 2. er binnen diezelfde kringen maar ook daarbuiten er toch nog een zeker taboe op het onderwerp ligt en 3. binnen reguliere instellingen er over het algemeen sowieso uitgegaan wordt van de medische kennis en niet vanuit "bovennatuurlijke krachten". Dat is de reden dat ik denk dat er misschien meer problemen door geestelijke krachten veroorzaakt worden dan dat men zich daar bewust van is.

Nog ter verduidelijking waarom deze vraag in mij op kwam: het viel mij op dat de personen die zelf aangaven dat zij last van demonen hebben die (naar eigen zeggen) de psychische problemen veroorzaken, zijn mensen die (ook naar eigen zeggen en op hun eigen manier) een christelijke levensovertuiging hebben. Ik vroeg mij af of dit toeval is of dat er een verband is tussen de geloofsovertuiging van de persoon en het aangeven last te hebben van demonen. Dit kan natuurlijk ook voortkomen uit de kennis van het bovennatuurlijke, of juist het ontbreken daarvan bij cliënten die zich hier nooit in verdiept hebben en niet voor interesseren. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:36

Selffulfilling prophecy, een zeer bekende term in de psychologie ;) . Als je lang genoeg iemand iets verteld, gaat hij het op den duur geloven ook. Als je lang genoeg mensen wijsmaakt dat de hemel en hel bestaan, dat de duivel echt is, dan gaan ze daar hun verklaringen sneller in zoeken dan iemand die niet in zulke dingen geloofd.

En omdat je ergens zegt dat je gelooft dat in sommige gevallen de uitdrijving misschien wel beter zou werken dan medicatie en de reguliere psychiatrie, zou ik ook niet graag hebben dat jij mij komt verzorgen als ik ooit daar terecht kom. Ik krijg nu namelijk beelden voor mij dat je als mijn medicatie niet aanslaat, in plaats van te zoeken naar de juiste oplossing, je me met een bijbel knockout gaat slaan terwijl je latijnse bezweringen roept en me verzuipt in wijwater :D :D . (sorry is natuurlijk overdreven maar je snapt het punt wel hoop ik).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:39

marrlinde schreef:
Waar staat dat dit mijn visie is? Er staat heel duidelijk in dat dit een vraag is die bij mij op komt door de ervaringen op mijn stage in combinatie met mijn opleiding en eigen levensbeschouwing. Dat is heel wat anders dan een visie, die heb ik wat dit onderwerp betreft nog absoluut niet duidelijk omdat ik er daar nog veel te weinig van af weet.

Hier staat en ik quote maar even;
marrlinde schreef:
Zelf geloof ik zeker dat optie 1 meer voorkomt dan er gedacht wordt én dat in inderdaad een taboe op rust in veel christelijke groeperingen.

Gezien de optie 1 waar je het over hebt de hypothese is dat bepaalde psychologische pathologieen worden veroorzaakt door demonische bezetenheid, geloof je dus dat er ziektebeelden zijn die in feite door demonen, boze geesten etc verklaard kunnen worden.
En ja, ik vind het verontrustend dat je in psychiatriche instellingen zou gaan werken met een dergelijke instelling ten aanzien van geestesziekten.
Ik zou ook niet graag hebben dat mijn huisarts bijvoorbeeld een kuurtje aderlaten voorstelt omdat ik een teveel aan zwarte gal zou hebben....

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:58

Kwanyin:

Natuurlijk, dat begrijp ik. Maar zo bedoel ik het absoluut niet. Sowieso het punt wat jij noemt, als medicatie niet meer werkt maar met uitdrijving etc. aan komen zetten, is zeker niet mijn bedoeling. Het hele stuk bedoel ik ook niet als algemeen geldende manier voor de gehele psychiatrie, maar een aantal specifieke gevallen. Dat zijn verschillende factoren bij elkaar die maken dat ik denk dat een "Bijbelse benadering" wel eens een optie zou kunnen zijn; als bijvoorbeeld de geloofsovertuiging van een cliënt, situaties uit het verleden, ervaringen binnen de geestelijke wereld, het zelf aangeven dat het demonen zijn en natuurlijk is het iets wat alleen gedaan mag worden als de cliënt dat zelf wil naar mijn mening.

kuggur:
Met die zin bedoel ik meer dat ik geloof dát het voorkomt, niet dat het voor alle gevallen de oorzaak is. Zie het meer als dat ik weet dat het voor komt en omdat er weinig over bekend is het naar mijn idee wel vaker een oorzaak is, maar snel beoordeeld wordt als psychiatrische aandoening. Zeker niet dat ik de reguliere psychiatrie afkeur hoor, anders was ik deze opleiding natuurlijk niet gaan doen. Zoals ook in het stukje hierboven staat denk ik dat het zeker niet makkelijk is om zoiets te beoordelen, het ligt denk ik aan heel veel verschillende omstandigheden. Ik heb het idee (alleen maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen hoor) dat het vooral wel voor komt bij mensen die al op enige wijze betrokken zijn bij een kerk o.i.d. Maar dat kan ook zijn omdat de personen die uiteindelijk op een bepaalde manier door gebed of speciale bijeenkomsten bevrijding krijgen bij de kerk betrokken zijn... Het is in elk geval een lastig, vaag en onduidelijk punt, wat mij interesseert en waar ik me wel eens verder in wil verdiepen. Het is niet mijn bedoeling om vervolgens alles door een bril van bevrijdingspastoraat te gaan bekijken of iets, ik denk dat je (tenzij je pastor of gebedsgenezer bent misschien) maar een enkele bewust mee te maken krijgt.

Alles wat ik er nu over weet is ook enkel nog maar gebaseerd op waar ik de laatste tijd over na aan het denken ben hoor, door dingen die ik nu op mijn stage zie en wat ik tijden mijn opleiding 'binnen krijg' aan informatie en dat gecombineerd met mijn eigen kennis, overtuigingen etc. Dat maakt juist dat ik me er wat meer in wil verdiepen, ik wil er meer over te weten komen om voor mezelf na dit stagejaar een beeld te hebben over dit onderwerp. :)

(Hm, ik hoop dat het enigszins begrijpelijk is, lastig om mijn eigen vragen en ingewikkelde gedachtenspinsels uit te leggen. :+ )

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:05

Wel, waarom zou je je dan beperken tot psychiatrische aandoeningen? Waarom zou dan niet wat voor pathologie dan ook door demonen kunnen worden veroorzaakt. En gezien de aard van de oorzaak, waarom symptomatische behandelen met medicijnen operaties etc? Je zou dan toch veel beter meteen naar gebedsgenezing kunnen grijpen?
Het bovennatuurlijke toelaten in diagnose en behandeling van wat voor pathologie dan ook is in mijn ogen heilloos en een dwaze regressie naar de middeleeuwen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:15

Natuurlijk kan je het zo zien, en er zijn genoeg mensen die voor alle klachten naar gebedsgenezers gaan. Ik geloof zeker dat God kan genezen, als Hij dat wil, de aard van de aandoening maakt dan niet zoveel uit. Maar ik heb nu zelf te maken met de psychiatrie en ik denk dat dat meer/eerder beïnvloed kan worden door demonen, omdat het eigenlijk alles aanstuurt wat je doet.. Toch een kwetsbaar gebied wat dat betreft.

Jij maakt er van dat ik het bovennatuurlijke toelaat in de diagnose en behandeling. Misschien dat het zo over kan komen op je, maar dat is niet wat ik er mee bedoel. De huidige psychiatrische diagnostiek en behandeling is er ook niet voor niets, en over het algemeen heeft dat prima effect. Ik dénk alleen dat er gevallen zijn waarbij eventuele 'alternatieve behandeling' effect kan hebben en dat demonen als oorzaak meer voor kan komen dat er gedacht wordt. Niet dat dit dan zo héél veel zou zijn, want ook gelovigen zijn natuurlijk vatbaar voor alle mogelijke ziekten, zowel geestelijk als lichamelijk, en daar is dezelfde behandeling voor nodig als bij niet-gelovigen. Maar ik denk dat het iets vaker de oorzaak is dan nu bekend, en nu is er niet heel vaak bekend dat dat zo zou zijn. Snap je wat ik bedoel?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:23

marrlinde schreef:
Kwanyin:

Natuurlijk, dat begrijp ik. Maar zo bedoel ik het absoluut niet. Sowieso het punt wat jij noemt, als medicatie niet meer werkt maar met uitdrijving etc. aan komen zetten, is zeker niet mijn bedoeling. Het hele stuk bedoel ik ook niet als algemeen geldende manier voor de gehele psychiatrie, maar een aantal specifieke gevallen. Dat zijn verschillende factoren bij elkaar die maken dat ik denk dat een "Bijbelse benadering" wel eens een optie zou kunnen zijn; als bijvoorbeeld de geloofsovertuiging van een cliënt, situaties uit het verleden, ervaringen binnen de geestelijke wereld, het zelf aangeven dat het demonen zijn en natuurlijk is het iets wat alleen gedaan mag worden als de cliënt dat zelf wil naar mijn mening.

Maar juist in die situatie zijn mensen helemaal niet meer bewust van hun eigen bizarre denkwijzen. Het heet niet voor niets "geestesziektes". "zelf aangeven dat het demonen zijn". Op welke manier dan, omdat ze christelijk zijn opgevoed en het zelf zeggen dat ze de duivel in zichzelf voelen? Dat is het hem juist, dat denken ze omdat hun dat zo voorgeprogrammeerd is, maar ze zijn niet anders geestesziek dan iemand die niet gelovig is. Alleen is het vaak gemakkelijker accepteren dat je psychisch e problemen hebt door een externe oorzaak (een demon), dan het bij jezelf ligt.

Wel geloof ik in het placeboeffect. Enfin niet geloven, het is gewoon vaak bewezen dat het effect echt bestaat. En dat in bepaalde gevallen een uitdrijving iemand van psychische problemen kan verhelpen. Maar niet omdat er effectief een duivel is verjaagd, maar omdat die persoon dènkt dat de duivel verjaagt is. Zo'n soort van aanpak zou in sommige gevallen wel eens kunnen werken, maar je moet dan ook heel duidelijk weten waar je grenzen liggen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:25

Deijs schreef:
Je word waarschijnlijk lichter doordat je lichaams alles laat lopen :Y)

Ik geloof wel in geesten en demonen, maar ik vind het exorcisme er altijd héél overdreven uitzien en ik weet dus niet of ik dát moet geloven

Volgens het boek 'Het verloren symbool' van Dan Brown verdwijnt er inderdaad een paar gram op het moment dat je sterft. Dat is dacht ik wel wetenschappelijk vastgesteld.
Zoek verder eens op 'noëtiek' (geloof ik...). Dat was ook een 'wetenschap' in dezelfde geest.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:28

Kwanyin schreef:
marrlinde schreef:
Kwanyin:

Maar juist in die situatie zijn mensen helemaal niet meer bewust van hun eigen bizarre denkwijzen. Het heet niet voor niets "geestesziektes". "zelf aangeven dat het demonen zijn". Op welke manier dan, omdat ze christelijk zijn opgevoed en het zelf zeggen dat ze de duivel in zichzelf voelen? Dat is het hem juist, dat denken ze omdat hun dat zo voorgeprogrammeerd is, maar ze zijn niet anders geestesziek dan iemand die niet gelovig is. Alleen is het vaak gemakkelijker accepteren dat je psychisch e problemen hebt door een externe oorzaak (een demon), dan het bij jezelf ligt.

Wel geloof ik in het placeboeffect. Enfin niet geloven, het is gewoon vaak bewezen dat het effect echt bestaat. En dat in bepaalde gevallen een uitdrijving iemand van psychische problemen kan verhelpen. Maar niet omdat er effectief een duivel is verjaagd, maar omdat die persoon dènkt dat de duivel verjaagt is. Zo'n soort van aanpak zou in sommige gevallen wel eens kunnen werken, maar je moet dan ook heel duidelijk weten waar je grenzen liggen.

Klopt, dat maakt het ook zo'n lastig punt. Schijn er komende week op school een college over te hebben, dus ik ben benieuwd. ;) Ik ga me er dit jaar eens in verdiepen en ik hoop aan het eind van dit jaar een duidelijker beeld te hebben van wat de linken hiertussen kunnen zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:31

Dan Brown is wel een fictieboek hé :D . En de rest van de uitleg over het gewichtsverlies heb ik al ergens in een quote gezet, er is ooit één iemand met een zware christelijke achtergrond geweest die het "onderzocht" heeft, men heeft veel kritiek gehad op de wijze van het onderzoek en het is nooit meer verder onderzocht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:33

marrlinde schreef:
Snap je wat ik bedoel?

Je schijnt de illusie te koesteren dat je een gecompliceerde visie hebt die uitleg benodigd. Integendeel, ik begrijp je heel goed (je zegt in iedere post ongeveer hetzelfde). Je vind dat het bovennatuurlijke voor pathologie verantwoordelijk kan zijn. En dat de behandeling daar in zulke gevalen op afgestemd zou moeten worden.
En ook mijn mening daarover verandert niet; een verontrustend standpunt voor iemand die werkzaam is met psychiatrische patienten. Een middeleeuwse denkwijze.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:48

Kuggur schreef:
marrlinde schreef:
Snap je wat ik bedoel?

Je schijnt de illusie te koesteren dat je een gecompliceerde visie hebt die uitleg benodigd. Integendeel, ik begrijp je heel goed (je zegt in iedere post ongeveer hetzelfde). Je vind dat het bovennatuurlijke voor pathologie verantwoordelijk kan zijn. En dat de behandeling daar in zulke gevalen op afgestemd zou moeten worden.
En ook mijn mening daarover verandert niet; een verontrustend standpunt voor iemand die werkzaam is met psychiatrische patienten. Een middeleeuwse denkwijze.

Nee, je snapt dus niet helemaal wat ik bedoel, maar dat maakt niet uit. Daarnaast heb ik al eerder gezegd dat ik wat dit betreft helemaal geen visie heb, alleen veel vragen. Dat is heel wat anders. Heb geen tijd om het beter uit te leggen, dus dat geef ik maar op. ;)

Wat je mening betreft, dat mag jij vinden. Ik moet zeggen dat ik wel verontrustendere meningen tegen ben gekomen... Zo middeleeuw is mijn denkwijze toch niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:54

Aha, je bent één van die bokkers die iets anders schrijven dan ze bedoelen.
Dan kunnen we inderdaad beter een punt zetten achter deze uitwisseling.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:58

MacavityL schreef:
Ik geloof dat mensen nog erg weinig wisten van neurologische aandoeningen en geestesziekten en hier een verklaring (en oplossing) voor zochten in het bovennatuurlijke. :)

Zo sta ik er ook tegenover. Nu is het brein nog een groot gebied om te onderzoeken, maar ik geloof in de kracht der imagination, onbewust of bewust gecreëerd door het brein.

Al neemt dat niet weg dat ik na een enge film over geesten 's nachts niet goed slaap en schrik van mijn eigen schaduw :+