BlauweSteen schreef:Wat ik me afvraag is, wanneer heb je 'geen' accent? Of heb je altijd een accent? Ik kom uit Lelystad en ik heb niet het gevoel dat ik een bepaald accent heb ofzo.
Het is natuurlijk ook gewoon een beetje een label wat wij eraan hangen. Ze hebben ergens zo'n lijstje van waar het beste ABN wordt gesproken. Tenminste ons werd in Haarlem altijd gezegd dat "Haarlems" een tijdje het best ABN was. Maar toen ik ging studeren wisten mensen me toch wel redelijk te plaatsen als Haarlemmer, dus dat is ook een accent dan blijkbaar.
Maar waar het vooral om gaat is volgens mij dat je een manier van Nederlands praten hebt waarbij de manier van praten gewoon niet echt opvalt, omdat je geen opvallende R hebt, geen zachte G etc. Dus alles niet opvallend anders en dat noemen we dan accentloos. Het bestaat ergens ook wel, want je ziet bijvoorbeeld bij dat meisje uit Den Haag dat het weer ging doen bij de NOS een paar jaar terug, nu ook "accentloos" praat. In die zin, dat ze al haar opvallende Haagse klanken nu kwijt is.