Hoe kom je van een accent af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:54

Ik ben ook een Limburgse maar wel het geluk gehad dat ik een pap uit Amsterdam heb en een Mam uit Den Haag. Ik heb nooit geleerd op Limburgs te kalle ;) waarschijnlijk heeft dat er ook wel mee te maken.
Ik praat wel met een zachte G maar ik heb sinds mijn 16de in Eindhoven op school gezeten en werk nu ook in Utrecht. Je leert heel snel je accent af. Gewoon lekker blijven praten en je niet zoveel van aantrekken.
Toen ik net een relatie kreeg met mijn vriend uit Brabant merkte niemand uit de vriendengroep dat ik uit Limburg kwam.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:56

Hee!

Ik heb precies hetzelfde! heb tot mn 17e in Brabant gewoond, ook echt in de dorpelijke omgeving met vrienden die erg plat konden praten dus ik was ook wel redelijk Brabants :P
daarna 2 jaar in het buitenland gewoond waar de enige brabanders mijn vader en mijn zusje waren en de rest buitenlands of andere afkomst in nederland (amsterdam, utrecht, den haag) en toen is mijn uitspraak al behoorlijk netter geworden. Nu woon ik 3 maanden in \utrecht met weinig brabantse vrienden en merk dat ik uit mezelf al veeel ''netter'' praat, ik zeg niet in plaats van nie ''dat is'' in plaats van ''das'' en dat soort dingen, gaat echt vanzelf!!

als ik terug ben bij mn vrienden in Brabant zit dat accent er zo weer in hoor :o maar als ik daarna weer met mensen praat die ''accentloos'' praten dan kan ik ook weer netjes praten :+

echter mijn zachte g blijft altijd, gewoon omdat ik die harde niet normaal kan uitspreken :') ik werk in een sportzaak waar ik ook schoenen moet verkopen en advies geven en als ik dan achtendertig of negenendertig zeg dan vinden mensen dat meestal juist wel schattig haha

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:07

Poeh, ik woon nu al 2.5 jaar op de grens van Gelderland/ Noort-Brabant en heb er grote moeite mee sommige mensen te verstaan: Wittegeit? ipv weet jij het? Perd ipv paard..
Dan ook nog eens binnensmonds en de helft van een woord inslikken, hmmm.

Ik ben zelf normaal heel beinvloedbaar, als ik even op bezoek ben bij familie in Amsterdam praat ik in no time plat Amsterdams.. Toch hoop ik dit taaltje dat ze hier spreken niet geheel over te nemen hoor.

Omdat ik vroeger erg gestotterd heb let ik sowieso veel op wat ik zeg, soms in lettergrepen, klinkers langer maken en inderdaad een tip die eerder gegeven werd: even de tijd nemen voor een antwoord, wat adempauzes tussendoor is echt niet (heul nie :D ) erg.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:31

Ik had als kind een plat Amsterdams accent. Toen ik ermee gepest werd ben heb ik vanzelf abn leren praten. Als ik teveel wijntjes heb gedronken of als de emoties hoog oplopen komt dat accent echter nog steeds naar boven :D Jij bent ouder dan ik toen was dus vanzelf aanleren is misschien lastig. Een spraakcoach zou misschien wel kunnen helpen?

Roosch

Re: Hoe kom je van een accent af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:02

Dat watblieft niet netjes is hoorde ik ook pas een half jaar geleden van m'n schoonmoeder. Snap ik sowieso niet, het is juist heel netjes bedoeld. Was toen ook op mijn teentjes getrapt toen ze zei dat het onbeschoft was. :?

Ik ben dus een Limburgse gevestigd in Leeuwarden, met een tussenstationnetje ergens in Brabant. Het Limburgse is er wel vanaf, ze vragen me niet meer of ik uit België kom, maar ze horen wel dat ik uit het zuiden kom.
Tsja, ik praat nu eenmaal met een zachte g, en dat is hoe ik ben. :D

Naarmate je langer in Utrecht woont, zal dat accent een beetje wegvallen. Maar ze zullen altijd wel horen dat je uit het zuiden komt, ben ik bang. :))

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:45

Citaat:
Maar als er woorden tussen zaten die je niet kende, dan heeft dat niks met een accent te maken maar met een Limburger die dus kennelijk geen normaal Nederlands kan praten. Ik kom, zoals gezegd, ook uit Limburg (en dan ook echt uit 't allerzuidelijkste puntje) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen me niet verstonden. Terwijl ik vaak wel de opmerking krijg: jij komt niet van hier he? Dus het accent heb ik (overduidelijk :') ) wel, maar ik ben gewoon verstaanbaar. Of iedereen liegt tegen me en doet alsof ze me verstaan ;(

Jij komt niet van hier is volgens mij ook zuidelijk accent. :D
In het westen is het ieg 'jij komt hier niet vandaan he?' en in het zuiden hoor ik vaak 'jij komt niet van hier he?' of tegen Belgie aan zelfs 'jij bent niet van hier he?'

Natuurlijk heb je abn en dialect en staat dat imio nog los van een accent...
Maar dan nog merk ik soms verschil in klemtoon of zinsopbouw. :)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:41

TurdusMerula schreef:
Citaat:
Maar als er woorden tussen zaten die je niet kende, dan heeft dat niks met een accent te maken maar met een Limburger die dus kennelijk geen normaal Nederlands kan praten. Ik kom, zoals gezegd, ook uit Limburg (en dan ook echt uit 't allerzuidelijkste puntje) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen me niet verstonden. Terwijl ik vaak wel de opmerking krijg: jij komt niet van hier he? Dus het accent heb ik (overduidelijk :') ) wel, maar ik ben gewoon verstaanbaar. Of iedereen liegt tegen me en doet alsof ze me verstaan ;(

In het westen is het ieg 'jij komt hier niet vandaan he?' en in het zuiden hoor ik vaak 'jij komt niet van hier he?' of tegen Belgie aan zelfs 'jij bent niet van hier he?'

Gooi je nu niet dingen door elkaar, of heb ik de definities niet goed in m'n hoofd zitten. Ik dacht dat accent ging om manier van uitspreken en dialect om wát je uitspreekt.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:52

Wat ik me afvraag is, wanneer heb je 'geen' accent? Of heb je altijd een accent? Ik kom uit Lelystad en ik heb niet het gevoel dat ik een bepaald accent heb ofzo.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:12

BlauweSteen schreef:
Wat ik me afvraag is, wanneer heb je 'geen' accent? Of heb je altijd een accent? Ik kom uit Lelystad en ik heb niet het gevoel dat ik een bepaald accent heb ofzo.

Het is natuurlijk ook gewoon een beetje een label wat wij eraan hangen. Ze hebben ergens zo'n lijstje van waar het beste ABN wordt gesproken. Tenminste ons werd in Haarlem altijd gezegd dat "Haarlems" een tijdje het best ABN was. Maar toen ik ging studeren wisten mensen me toch wel redelijk te plaatsen als Haarlemmer, dus dat is ook een accent dan blijkbaar.

Maar waar het vooral om gaat is volgens mij dat je een manier van Nederlands praten hebt waarbij de manier van praten gewoon niet echt opvalt, omdat je geen opvallende R hebt, geen zachte G etc. Dus alles niet opvallend anders en dat noemen we dan accentloos. Het bestaat ergens ook wel, want je ziet bijvoorbeeld bij dat meisje uit Den Haag dat het weer ging doen bij de NOS een paar jaar terug, nu ook "accentloos" praat. In die zin, dat ze al haar opvallende Haagse klanken nu kwijt is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:14

labyrinth schreef:
TurdusMerula schreef:

Gooi je nu niet dingen door elkaar, of heb ik de definities niet goed in m'n hoofd zitten. Ik dacht dat accent ging om manier van uitspreken en dialect om wát je uitspreekt.

Oef klopt, ik bedoelde dat inderdaad maar heb het verkeerd opgeschreven. Suf!

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:23

Toen ik een jaar geleden naar het zuiden verhuisde werd ik hier wel altijd grappig aangekeken omdat ik duidelijk niet in Brabant opgegroeid ben. Inmiddels na een jaar sluipt het brabants er een beetje in, en wordt ik bij m'n ouders thuis nu grappig aangekeken omdat ik 'grappig' praat...

Het is ook nooit goed :')

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:45

ik kom uit het westland en moet ook soms opletten dat ik redelijk abn blijf praten. gelukkig heb ik collega's uit het hele land met ieder zijn eigen dialect al moest in het begin wel lachen om bepaalde uitspraken zo als, de deur is los... euh wil je een schroevendraaier? ben aangereden..... euh niets ernstigs?
tja het is even wennen

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 04:29

Je zou inderdaad naar de logopedist kunnen gaan, zoals velen voorgesteld hebben, maar ik denk dat je met de tijd wel een ander accent zal krijgen. Al vind ik, als het gewoon verstaanbaar is, waarom zou je je accent dan moeten veranderen? Ik heb geen idee wat de Nederlandse accenten zowat zijn, maar in België hebben sommige accenten totaal andere woorden, maar die mensen kunnen ook 'normaal' Vlaams praten. Stel dat ik nu naar Nederland verhuis, dan ga ik echt niks aan mijn accent doen.:')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:51

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Volgens mij is dat echt wel eens tegen me gezegd, je komt niet van hier. Of je bent niet van hier.

Dat is trouwens ook wat ik duidelijk probeer te maken idd. Het verschil tussen een accent en dialect.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:56

Ik werk zelf achter de receptie en ik ben erg Zaanssssss :P .
Maar ik weet dat als ik rustig en zachter praat ik minder Zaans praat.

Hoe fantieker ik word hoe platter ik ga praten :P

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:09

BlauweSteen schreef:
Je hebt altijd een accent, maar die kan meer of minder opvallen als je in een andere omgeving terecht komt. Zo zal een Limburger hier in Holland altijd opvallender klinken dan in Limburg en vice versa als ik zelf naar Limburg zou gaan. De opmerking op de eerste pagina over 'dat het best erg is dat kinderen niet standaard ABN leren' is in mijn ogen ook gewoon onzin; accenten hebben daar niets mee te maken, want Standaardnederlands is bij mijn beste weten een dialect.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:38

Nou, summerly ergens snap ik die opmerking wel iets :+ ik ken uit deze buurt kinderen die echt alleen plat achterhoeks kunnen. Mijn schoonvader kan ook echt geen Nederlands, heeft hij gewoon nooit geleerd. Vroeger was dat redelijk normaal, maar dat je nu nog kinderen van 3 tegen komt die alleen plat achterhoeks kunnen, schrik ik soms toch van..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:51

FYI, ABN bestaat niet meer, dat heet nu Standaardnederlands :Y) .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:39

x_Rebecca schreef:
Nou, summerly ergens snap ik die opmerking wel iets :+ ik ken uit deze buurt kinderen die echt alleen plat achterhoeks kunnen. Mijn schoonvader kan ook echt geen Nederlands, heeft hij gewoon nooit geleerd. Vroeger was dat redelijk normaal, maar dat je nu nog kinderen van 3 tegen komt die alleen plat achterhoeks kunnen, schrik ik soms toch van..

Mee eens inderdaad :j In Limburg zie je dat ook soms.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:37

Britt90 schreef:
Ik vind Haarlem altijd zo mooi accentloos. :D

Daar zijn een hoop Bosschenaren het niet mee eens. :')

Waar je mee omgaat word je mee besmet.
Ik kom dus uit Haarlem en woon in Den Bosch sinds twee jaar.
In Den Bosch ben ik een outsider, maar in Haarlem tegenwoordig ook.
Ik merk zelf dat je best snel het spraakje van de mensen in je omgeving overneemt. :j
Dus véel praten dan maar! :D Succes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:58

wat zeggen jullie dan als je iets bv niet verstaan hebt
watblieft is juist heel netjes hier, ik wist niet eens dat dat niet in heel Nl gesproken werd

als mijn zoon wat of he zegt, moet hij juist watblief zeggen van mij, anders luister ik niet eens
pardon zeggen zou ik juist weer erg vreemd vinden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:03

Of 'wat zeg je/u?'

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:39

Of 'sorry?' :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 04:23

sorry zeggen wij normaal alleen als je ergens spijt van hebt :o

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 07:42

Kirsha schreef:
Of 'sorry?' :)

Dat zegt mijn moeder alleen als ze iets denkt te horen/heeft gehoord wat haar niet bevalt.. :P
Zo'n "Sorry?" van, "Sorry, hoorde ik dat nou goed?!"

(Wat is sorry trouwens een raar woord als je het een paar keer typt of zegt.. := )