Brand en dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Re: Brand en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:28

De trap is nog te gebruiken als je snel bent!
Ik krijg een brandblusser, brand en koolmonoxide alarm en wrs ook een brandtrap op mijn kamer.

Wat ik altijd wel handig vind is een vluchtroute!
Wij hebben een haakje op de schuifdeur naar beneden en mn zolder deur zit dicht.
Ik kan met mijn voeten altijd deuren openen. Heb ook al in haast moeten doen, dus ben daar wel geoefend in.
Mijn honden kunnen zelf razendsnel naar beneden en ik ben als eerste meestal wakker van geluid.
Paps en stiefma slapen diep, maar van noidkreten van mij (ouderinstinct) worden ze altijd wakker. Daarom zou ik naar beneden sprinten. Keihard BRAAAAAAAANDDD PAAAAAAAAA TITIAAAAAAAA schreeuwen, trapdeur open gooienben alles naar beneden gooien. Is de brand benede dan ga ik als een gek naar de logeerkamer en via dat raam op het dak om vua daar naar beneden te gaan....

Maar theoretisch kun je alles plannen tot het in praktijk gebeurd

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:32

Ik hoop dat je nooit in den lijvende hoeft te ondervinden of het werkt zoals je het in dit topic beschrijft :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:53

Nee hoop het inderdaad ook niet!
Paps heeft al brand meegemaakt en we hebben ook geen droger meer in huis :+

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:13

Ben ik nou een van de weinige die zo iets zou hebben, de spullen zijn me een rotzorg? Tuurlijk is het zonde van de foto's van de geboorte van ons zoontje en andere hoogtepunten maar dat zit ook nog goed in mijn geheugen gegrift.
Ik zou als een gek vriendlief en Jesse uit bed sleuren en naar buiten gaan, als de katten buiten kunnen komen is het mooi meegenomen maar anders ga ik daar niet onze levens voor riskeren.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:15

Ik lag daar als kind vroeger enorm vaak over na te denken. Ook omdat onze beste vrienden indertijd hun hele huis hebben zien afbranden. Gelukkig waren er toen geen mensen thuis, maar de hond is helaas omgekomen in de brand omdat de deur op slot zat en deze niet meer openging.

Wij wonen gelijkvloers, dus ik bedacht me dan in bed:
Eerst zorgen dat mijn familie wakker is, dan zou ik al mijn knuffels en belangrijke spullen uit het raam gooien en als ik tijd had zou ik zelfs mijn matras meesleuren...

Waarschijnlijk zou dat in werkelijkheid niet goed gaan. Nu wonen mams en ik nog alleen, dus ik zou nu uit mijn raam jumpen, kijken wat ik redden kan van laptop/camera/telefoon, en mam metéén wakker schreeuwen. Die kan gelukkig ook snel het raam uit jumpen omdat we gelijkvloers wonen, dus opzich zou het hier geen probleem moeten zijn. Onze dieren kunnen via het kattenluik zelf naar buiten en zitten zelf niet zo vaak binnen dus... Het zou hier vooral heel ernstig zijn qua materiele schade, maar ik denk dat de kans erg klein is dat we erin zouden blijven gezien we genoeg vluchtwegen hebben hier :)

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:51

Als de brand op zolder begint, waar ik slaap, zou ik gelijk naar de eerste verdieping rennen om mijn ouders en broer wakker te maken door te schreeuwen. Dan zou ik gelijk door naar beneden gaan om mn hond naar buiten te gooien. Als ik nog tijd zou hebben dan zou ik nog de hardeschijf uit mijn moeders kantoor pakken en misschien wat papieren oid van haar.
En als het dan nog mogelijk zou zijn mijn tekeningen van mijn opleiding.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:44

Stel dat het boven gebeurd zou ik zeker wel (proberen te) checken of mijn broer wakker is (en dan hopen dat het nog op de kleine overloop is en niet in zijn kamer) door hem keihard te roepen, maar ik zou niet naar boven rennen omdat ik weet dat daar de brand is én omdat ik nu al bij voorbaat weet dat ik dat niet ga durven. Ik zou dan sowieso mijn moeder haar kamer in gaan en haar wakker maken (ze word al heel snel wakker) en mijn zusje en dan maken dat we beneden komen en buiten staan en dan als de wiedeweerga de brandweer bellen. Moet er niet aandenken dat mijn broer wat overkomt maar ik zou hem niet durven halen + dat het met de rook waarschijnlijk ook zo goed als onmogelijk is..

Moet er dus gewoon niet aandenken dat er wat gebeurd, simpel zat :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:55

deviltjh schreef:
Buiten dat we al 2 x brand gehad hebben in het bedrijf van mijn vader,
Komt mijn vraag: Staat de trap in brand?
( of lees ik daar overheen? )

Want mijn dakraam sluit nergens op aan,
je dondert naar beneden en breekt je benen.

Buiten dat hebben we geen huisdieren.
dus het is alleen ouders waarschuwen.

Waarom koop je geen speciale vluchtladder? :) of je moet zo hoog wonen dat het alsnog niet wil (want als je op de 7e etage woont lukt het niet met de bouwmarkt brandladder)

Ik zal iig niet als een kip zonder kop rondrennen en mijzelf gelijk bombarderen tot ploegleider :Y) (ook mij ook zo gedragen; pa en ma eruit sturen, brandhaard zoeken, blussen ja of nee, 112 bellen ja of nee en dan zelf er ook uit. Zou mooi zijn als ik wat spullen mee kan nemen, maar ik weet dat ik te koel blijf in mijn hoofd om daar niet aan te zullen denken :o pech gehad. Uiteraard waarschuw ik de buren ook)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:59

Wij slapen op de bovenverdieping, honden slapen onder naast de achteromdeur, katten zijn 's nachts buiten. Honden kunnen niet uit de keuken en liggen dus direct naast de deur.
Ik zou naar onder rennen, ik slaap naast mam (die van iedere vots wakker wordt) en we zouden dan samen mijn broer uit bed moeten wekken.

Ligt overigens aan wáár de brand is en hoe erg die is, zou best klaar krijgen mijn raam open te maken en al mijn kleren naar buiten te gooien, ik hou niet van winkelen, moet er niet aan denken weer nieuwe kleren te kopen. :')

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:01

Het is goed om er over na te denken maar je hebt de kans op dat moment echt niet om wat mee te pakken. Ik sliep ook op zolder, er was brand in de schoorsteen. Mijn vader lag beneden op de bank te slapen en ik sliep. Mijn cavia's stonden op mijn kamer. De brand was al zo heftig dat ik echt alleen mezelf kon redden. Helaas de cavia's niet, ik moest via het raam. Nog elke dag heb ik last van die brand, ben ontzettend bang geworden en voel me nog vaak heel schuldig. Wil wel benadrukken dAt ik het goed vind dat er over nagedacht wordt!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:02

Wij slapen op de 1e verdieping. Als we de kamer niet uit kunnen doen we het als volgt:
Mijn vriend springt het raam uit, ik gooi de hond in zijn armen en dan spring ik zelf.
Dan als het gaat de voordeur eruit slopen om de parkieten in de woonkamer te redden als dit kan en veilig is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:04

Ik zou voor geen goud uit het raam springen, al heb ik het geluk in de tuin een overkapping te hebben waar je dus wat lager valt, voren zou ik niet uit springen, ben toch geen malloot. :\'
Ik ren liever door het vuur en zit onder de brandwonden dan dat ik mijn benen verbrijzel bij een sprong vanaf ruim 5 meter hoogte...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:07

xSlvna schreef:
Ik zou voor geen goud uit het raam springen, al heb ik het geluk in de tuin een overkapping te hebben waar je dus wat lager valt, voren zou ik niet uit springen, ben toch geen malloot. :\'
Ik ren liever door het vuur en zit onder de brandwonden dan dat ik mijn benen verbrijzel bij een sprong vanaf ruim 5 meter hoogte...

Of gewoon een brandtrap neerhangen.
Kun je veilig naar beneden.

(Door het vuur rennen is natuurlijk wel erg dom, kans op dood is alsnog groot)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:08

Jeetje, als ik dit zo allemaal lees, ben ik me toch een partij blij dat mijn gehele huisje op de BG is en in álle ruimtes voorzien is van deuren of ramen (behalve de badkamer maar die grenst aan slaapkamer).
Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar na het lezen van 3 pagina's wat er mogelijk kan gebeuren zal ik echt nóóit een bovenwoning kopen met maar 1 uitgang :oo .

Ik kan er hier dus aan alle kanten uit gelukkig en voordeel van mn poezenkind is dat die heel erg aan mij hangt en eigenlijk altijd naast me ligt. In geval van paniek kan ze nergens onder, behalve onder het dressoir of de bank, maar die zijn hoog genoeg dat ik haar ook wel snel te pakken krijg. Of ze moet in een wilde weg gaan rennen, maar dan zal ze ook meteen naar iets rennen waar frisse lucht vandaan komt. Kattekind heeft een hekel aan rookgeuren, als ik een sigaretje rook gaat ze bij me weg en vanaf een afstandje arrogant kijken en komt pas terug als de sigaret uit is :').

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:10

Moet je maar net een brandtrap hebben. Zoals ik al zei ligt het er ook aan waar de brand is, we hebben twee kamers waarmee we op de overkapping kunnen komen (kamer aan de trap en die tegenover de trap).

Misschien zeg ik nu iets heel, heel doms, maar is het geen optie om je in zo een situatie in de badkamer te zetten met de koude kraan aan? Als je de kraan aan hebt en de vloer over laat lopen, is er in de gangen/ op de trap geen vuur meer.
Zal wel iets heel geks zijn, het klinkt opzicht mogelijk en logisch, waar is de maar? Ik ben namelijk niet echt wakker.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:10

Geloof me je wil niet door vuur rennen hoor... Dat doet heel veel pijn, met kans dat je alsnog bezwijkt door rook in te ademen. En probeer dan in de dikke rook je sleutels nog te vinden om de voordeur open te maken. Uit het raam springen is dan veel veiliger, en een sprong van 5m is goed te overleven. Kijk maar naar street runners, die doen niet anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:11

xSlvna schreef:
Moet je maar net een brandtrap hebben. Zoals ik al zei ligt het er ook aan waar de brand is, we hebben twee kamers waarmee we op de overkapping kunnen komen (kamer aan de trap en die tegenover de trap).

Misschien zeg ik nu iets heel, heel doms, maar is het geen optie om je in zo een situatie in de badkamer te zetten met de koude kraan aan? Als je de kraan aan hebt en de vloer over laat lopen, is er in de gangen/ op de trap geen vuur meer.
Zal wel iets heel geks zijn, het klinkt opzicht mogelijk en logisch, waar is de maar? Ik ben namelijk niet echt wakker.

Hitte trekt omhoog, dus dat is geen slim plan. Waarom denk je ook dat sprinklers op het plafond zitten en niet op de vloer? Rook is dodelijker dan het vuur. Mensen die omkomen bij brand, zijn vaak al gestikt door de rook.
Zo'n trap is zo te koop bij elke bouwmarkt overigens :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-13 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:13

Het is niet alleen de vloer die brand maar ook muren en dak. Voordat de grond voldoende onder is gelopen ben je zeker een half uur verder en je huis al verder aan het branden.
Mijn huis heeft in de brand gestaan dus helaas ervaring mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:13

Verdampt ook net zo hard vrees ik :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:14

Vuurneon, zodat álles nat wordt ja, daarom zitten sprinklers op het plafond, en ... en... ik was er even aan het denken dat de trap (vloerbedekking) in brand stond. That changes the story...

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:14

Als er hier brand is.. zorg ik er voor dat mijn kinderen als eerste er uit zijn en dan pas mijn dieren... hoe hard het ook klinkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:22

Je weet nooit wat je zou doen. Je kan je voorbereiden op, maar je weet niet waar het begint en hoe snel iets gaat, daarnaast weet je ook niet hoe je zelf KAN reageren en hoe je zou reageren. Ik heb gelukkig alleen nog maar een schoorsteenbrand gehad. De gevolgen daarvan wordt je al niet vrolijk. Laat staan als je buiten staat te kijken met hopelijk je naaste en je dieren bij je. Nee , het enigste wat je kan doen is ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk voorbereid bent op en de rest is gissen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:34

Het ligt er natuurlijk maar net aan waar het begint en hoe heftig de brand is. Een startende brand, zou ik proberen te blussen. Het gebouw waar ik woon (studentencomplex) is goed voor zien van blussers en brandslangen op alle afdelingen. Hij zit direct naast mijn deur. Als ik daar te laat voor ben en de situatie staat het toe grijp ik mijn externe harde schijf, mijn tas, en een map met verzekeringspapieren die bij de deur staat. Vervolgens trek ik de deur achter me dicht! Als de brand in mijn eigen kamer is gestart verwacht ik niks mee te kunnen nemen btw. Gezien het complex ook goed voorzien is van brandalarmen, ga ik er van uit dat aanwezige huisgenoten allang alert zijn gemaakt. Als de situatie het toe laat ga ik alle deuren langs en probeer iedereen te waarschuwen. Gelukkig heeft onze gang aan beide kanten een uitgang en zal ik er eigenlijk altijd wel uit kunnen. Als de situatie het niet toe laat (teveel rookontwikkeling oid, ga ik gelijk de gang uit en trek weer de deur achter me dicht.

Dan als de situatie het toe laat, waarschuw ik de andere gangen in het complex, maar ik ga dan niet meer naar boven, straks kan ik niet meer beneden komen, dus alleen de gangen beneden mij. Je kunt vanuit alle gangen via brandtrappen ed. naar buiten. Helaas kan ik dan waarschijnlijk niet alle gangen waarschuwen, daar zijn het er teveel voor. Dus enkel naar beneden. Volgens mij zijn de brandalarmen zo op elkaar ingesteld, dat als er meer dan een x aantal afgaan, dat dan gelijk het hele gebouw afgaat.

Dieren heb ik hier niet. Dat maakt het alweer makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:41

Hmm...
Sowieso mijn mobiel uit de oplader trekken, die ligt altijd bij mij naast het kussen. Ik denk niet dat ik mijn matras door het raam krijg om uit te trekken dus als een malloot naar mijn ouders hun kamer om daar via het raam er uit te gaan, via de dakkapel, dan de overkapping en dan zo het gras in. Tenzij het dus boven brandt, dan naar beneden rennen en het konijn meenemen, die zit namelijk in de woonkamer.

Ook al was de brand beneden had ik denk ik toch geriskeerd om het konijn te pakken, al dan niet via mijn ontsnappingsplan en dan via de achterdeur weer terug naar binnen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:12

Al die brandblussers in huis zijn leuk, maar kan je beter niet gebruiken volgens de trainers van de meeste bhv cursussen. Het geeft het gevoel van schijnveiligheid, je denkt extra tijd te hebben. Mensen zonder training blussen vaak verkeerd en dus nutteloos. Beter die tijd besteden aan vluchten en alarmeren.

Ik schrik er van dat vrijwel niemand een vlucht plan heeft, terwijl er tijdens brand vaak geen gebruik gemaakt kan worden van de gebruikelijke routes. Zeker niet wanneer er mensen op zolder slapen.

Mijn grootste angst is dat ik de slaapkamers van de kinderen niet bereiken kan, zij kunnen zelf niet vluchten