Kleren ruiken muf na wassen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: Kleren ruiken muf na wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 13:01

Strax azijn en vaatblokjes eens proberen en dan hopen dat dat iets oplevert :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:46

Slang van de afvoer loopt dacht ik goed af, maar zal manlief eens vragen vanavond...

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:52

Met sommige handdoeken heb ik dat probleem ook, en met een bepaalde werkbroek.
Volgens mij hangt het aan de kwaliteit van de stof af.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:52

Charisma schreef:
Te veel wasmiddel is het niet, heb al eens met het minimum gewassen en dan heb ik het ook. Ik was sowieso mijn handdoeken enz op 90°, dus hij draait dan 2u met heet water. Deurtje staat open tot de machine droog is. Ik gebruik ook calgon tabs voor de machine zuiver te houden.
Wat op 90° wordt gewassen stinkt niet, op 30° (fijne was) ruikt ook niet. Het is vnl. de donkere was op 40° welke raar ruikt. Ook als je hem aan hebt (bv. rijbroek) en je wordt nat (regen) dan komt er een muffe zure geur uit de kleren.
Ik heb ook een condensatiedroogkast, kan dat er ook mee te maken hebben?

Omaro: jij heb precies hetzelfde probleem gehad! Maar kromp je donkere was dan niet op 60°?

Gebruik je vloeibaar wasmiddel voor de donkere was? Dat vind ik veel minder lekkef ruiken dan andere wasmiddelen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:53

Wilde al zeggen met azijn wassen (even goed door de hele wasmachine), maar zag dat je dat nu aan het proberen bent :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:54

Vloeibaar voor donkere kleren... met poeders worden de donkere kleren zo grauw vind ik...
Azijn gaat er idd in gaan!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:59

chimello schreef:
Kleding gaat er gewoon uit als het klaar is.
Gebruiken ook robijn wasverzachter en zo'n doekje. Nooit te weinig in ieder geval. En het is een nieuwe wasmachine...
En ja we gebruiken de droger gewoon ook.

Er kan veel in de droger maar hij is meestal niet eens helemaal vol dus dat zal het ook niet zijn denk ik?

Ik vind het zo vreemd dat soms alles super fris ruikt en de keer erop alles gewoon zo erg stinkt dat ik het terug gooi bij de was.

Jullie gebruike EN wasverzachter EN doekjes voor de droger? - waarom?

Wasverzachter is helemaal niet nodig als je een droger hebt (daar wordt alles al zacht in) en wasverzachtr is ook niet goed voor de wasmachine. Daarbij krijgen wij vreselijke jeuk van die doekjes.

Verder gaat wsgoed ook muf ruiken als je natte was in de wasmand bewaard. Natte dingen droog ik eerst voordat ze in de wasmand gaan.

Om de lucht er goed uit te krijgen, moeten jullie eigenlijk een poosje de was buiten laten drogen. En zoveel mogelijk op 60 graden of hoger. Handdoeken, washandjes, theedoeken, keukendoeken, beddengoed, onderbroeken en sokken gaan hier standaard op 60 graden en zo nu en dan de washandjes en handdoeken op,95 graden.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:01

Charisma schreef:
Vloeibaar voor donkere kleren... met poeders worden de donkere kleren zo grauw vind ik...
Azijn gaat er idd in gaan!

Trouwens ik vind vloeibaar wasmiddel voor de donkere was van de AH lekkerder ruiken dan Fleuril.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 23:17

Heb de wasmachine met azijn en vaatblokjes laten draaien. Morgen de was doen en dan hopen dat het gewerkt heeft :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 03:08

Ik doe altijd een blokje in de trommel en azijn in het wasverzachter bakje. Dan een kookwasje draaien met lege trommel.

Ruikt je machine / kleding inmiddels al weer fris na het blokje en de azijn?

Ik vind poeder trouwens altijd lekkerder ruiken als vloeibaar. Ik heb de paarse poeder van Ariël. Mensen vragen heel vaak welk wasmiddel ik gebruik omdat mijn kleding zo lekker ruikt.

Was verzachter gebruik ik zelden, vind dat vies ruiken en krijg van veel soorten jeuk en uitslag, vooral Robijn. Dus daar kan ik geen tip geven.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 03:35

Ik ben ook benieuwd of de was al stinkt na de wasmachine of na het drogen. Doen jullie de droger niet te vol?
Verder heb ik ook bepaalde kleding (en dat zijn altijd donkere stukken!) die altijd stinken, ook na het wassen. Bijvoorbeeld: een thermoshirtje van de Action en een donkere dekbedhoes. Volgens mij ligt het dan aan de stof of de verf. Als ik die stukken vaak gewassen heb gaat de lucht er uiteindelijk wel uit, maar dat shirtje van de Action heb ik meteen weggegooid...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:33

Hier ruikt het meestal na de wasmachine al, na de droger is het meestal wel beter, maar als de kleren dan gedragen worden en ze worden nat komt de zure geur eruit...
Ik heb ook gebeld om onze waterkwaliteit eens te laten nakijken, we wonen op de boerenbuiten en missch dat de waterkwaliteit ook wat minder is hier...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:18

Met paardrijkleren heb ik wel de ervaring dat je dat er nooit 100% uitkrijgt...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:22

Ik kreeg mijn sportkleren nooit helemaal fris, bleef altijd nog wle wat ruiken. Kreeg toen ook de tip om met azijn te wassen. Toen ik daar over ging lezen kwam ik er ook achter dat was verzachter helemaal niet zo goed is en dat azijn ook goed is voor de wasmachine. Dus ik was mijn sportkleren in ieder geval met een scheut azijn erbij en heb wel het idee dat het helpt.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:31

Als het heel erg is, heb ik een emmer staan waar een volle fles azijn en dan bijgevuld met water in zit. En dan gaan de kleren eerst daar in weken. Zo gaan alle geurtjes er altijd uit.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:05

Mijn rijkleren zijn wel fris... maar die gaan ook niet in de droger en worden op 30° gewassen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:21

Als je TEVEEL wasmiddel gebruikt, gaan je kleren muf ruiken. Vooral vloeibare gebruik je al snel teveel van.
Geen wasverzachter gebruiken, doe gewoon blanke natuurazijn in het wasverzachtervakje. Dan gaan alle zeepresten goed uit je kleren. Als je waskracht wil versterken, doe dan een eetlepel Biotex blauw in het poedervakje.
Af en toe de wasmachine op 90 graden laten draaien met een fles schoonmaakazijn.(zonder centrifugeren).

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:35

Teveel is het zeker niet, ik gebruik echt het minimum... Het is enkel de donkere was die op 40° wordt gewassen.... al zijn de kousen enz. niet muf, enkel de grotere stukken zoals t-shirts en truitjes, enz...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:23

Wassen jullie veel op lage temperaturen? Dus lager dan 40 graden?

Ik heb er zelf nooit last van, maar hier gaat alles minimaal op 40 graden (kleding), handdoeken en beddengoed op 60 graden en eens in de zoveel tijd gaan de handdoeken door de kookwas (hem leeg laten draaien op een kookwas vind ik zo'n verspilling. Behalve als ik m'n dekjes heb gewassen :+ ).

Ik doe ook nooit wasmiddel in het wasmiddelbakje, gewoon direct bij de was in. In het bakje spoelt er veel weg, en dat bakje zelf wordt ook zo smoezelig van dat vloeibare spul.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:29

Ik was delicate kledij op 30°, paardrijbroeken met leren zitvlak op 30°, donkere was (werktshirts, kousen en donker ondergoed) op 40°, lakens op 60° en handdoeken op 90°

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:23

Ik kom ook maar aanwippen hier......ik word er stapelgek van.

Mijn witte was op hoofdwasprogramma 60 graden is altijd lekker fris....ook de fijne witte was op fijnwasprogramma 40 graden is fris. Ook na de droger nog steeds fris.....ook zo drogen op kledinghaken nog fris

Mijn bonte was op hoofdwasprogramma 40 stinkt gedeeltelijk.....zo ook de fijne was op fijnwasprogramma 40 graden stinkt gedeeltelijk. Na de droger hetzelfde....sommige dingen stinken, sommige niet. Ook zo drogen op kledinghaken stinken sommige dingen en andere niet.

Voorbeeld 1: ik draai een bont fijnwasprogramma (40 graden) met zwart beddegoed en 2 spijkerbroeken. Beddegoed is goed, 1 spijkerbroek is goed en 1 spijkerbroek STINKT!!

Voorbeeld 2: bonte was op hoofdwasprogramma (40 graden) met dus sokken, T-shirts, donker ondergoed etc.....ene t-shirt stinkt, andere weer niet....ene sok stinkt andere weer niet...etc.

Ik was met vloeibaar wasmiddel
Draai regelmatig een was op 95 graden
Laat machine regelmatig leeg draaien met reinigingsblokjes
Zeepbakje is schoon.
Deurtje staat altijd op een kier.

Dus.....schiet mij maar lek!!!!

Waarom is mijn witte was dus altijd goed en mijn bonte was is een drama???

vivian12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:21

Hadden wij ook thuis! Mijn moeder had rondgevraagd, daarbij kwam ze uit door een paar wassen te draaien met vaatwas tabletten. En hem na dat proces goed te laten spoelen. Dat hielp echt! Dus misschien een idee?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 09:24

De was stinkt nu niet na die kookwas... hopelijk is het probleem nu opgelost. Maar pas twee keer de was gedraaid nu dus nog even wachten en kijken of de volgende wasbeurten niet weer hetzelfde zijn.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:32

Toen ik bij mijn vriend ging wonen had hij hier ook last van. Het zat in zijn oude kleding. Deze was vaak muf geworden en die lucht zat er nu eenmaal in. Daar konden we niks aan doen.

Koop eens een paar nieuwe shirtjes een broek en wat sokken. Gooi deze apart van de rest in dr machine en ruik eens hoe deze kleding ruikt?

Mogelijk heeft de oude machine voor die lucht gezorgt en zit die lucht nu eenmaal in de kleding en die krijg je er niet meer uit. Alleen nieuwe kleding helpt dan.