Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:47

angelaatjuh schreef:
Ik rijd bijna altijd met mijn lichten aan.. Is een gewoonte geworden en vind dat je dan veel zichtbaarder bent voor andere weggebruikers. Maar mijn moeder gebruikt ze liever niet als het licht is want haar lampen gaan snel kapot, dus dan snap ik het wel dat je ze niet altijd aan doet..

Dan moet ze naar de zekeringen + lampen laten kijken. Want dan zit daar duidelijk ergens niet goed.

Ik heb maandochtend om 6 uur bijna een fietser omver gereden. Had geen licht aan, ik kwam van een verlichte weg op een donkere weg. Zag nog net optijd de wielreflectoren.

Zelf heb ik als ik in het donker op pad ben áltijd lampjes bij me. Dan zie ik er maar uit als een idioot, ik word tenminste WEL gezien...

IngeK

Re: Oproep aan alle fietsers, wandelaars en hardlopers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:55

:j

Ik fiets dagelijks (met licht) over donkere landweggetjes. De communicatie met het overig verkeer verloopt ongeveer zo:
Ik zie koplampen in de verte: Ah, auto.
Auto ziet lampje in de verte: "Wat zou dat zijn? Even het groot licht aan om het beter te zien."
Ik word verblind: "Ja, ik ben het! Fietser!" En gebaar met armbewegingen: "Wil je alsjeblieft het groot licht uit doen, anders fiets ik ofwel in de greppel, ofwel recht voor jouw wielen."
Auto heeft mij gezien, doet groot licht weer uit, en passeert mij terwijl ik hem groet voor de opmerkzaamheid.

Als iemand trouwens nog een goed gebaar weet waarbij automobilist zou snappen dat ik het zou waarderen als hij het groot licht uit doet zodat ik de weg kan zien, dan hou ik me aanbevolen :')

Als fietser schrik ik dan vaak inderdaad weer van hondenuitlaters op dezelfde weg, zonder enige verlichting...

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:57

Bij ons in de buurt 60 km weg richting een school fietsen ze soms met z'n 3en of 4en naast elkaar.
Als je vervolgens tuut krijg je de middelvinger....
Ze beseffen gewoon niet dat je er NIET langs KUNT, de laatste keer ben ik dus uit de auto gestapt en dat groepje eens even heel duidelijk laten weten dat dit zo niet kan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:00

IngeK schreef:
Als iemand trouwens nog een goed gebaar weet waarbij automobilist zou snappen dat ik het zou waarderen als hij het groot licht uit doet zodat ik de weg kan zien, dan hou ik me aanbevolen :')

Zaklamp mee en seinen maar ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:04

Daarom wens ik mezelf nog altijd een claxon uit een bus in mijn eigen auto :)) Voor een bus gaan ze namelijk wél aan de kant. Die toeters komen alleen met een compressor en die past helaas niet onder de motorkap :+

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:10

Hm jammer, leek me wel een goed plan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:20

luxx schreef:
Vjestagirl schreef:

Ja, tot het dag is, en je allemaal van die fijne vet-strepen krijgt

Als je dat zegt heb je het nog nooit geprobeerd, heb jaren in een eend gereden en in zo'n auto is dat een verplichte exercitie, nu heb ik een 'echte' auto en ik doe het nog steeds maar ik heb nog nooit een vet-streep gehad dus dat is werkelijk klinkklare onzin.

Wat grappig. Ik heb het wél geprobeerd. Idd, geen vocht meer. Ook totaal geen zicht meer, bij ieder straaltje licht wat erop viel kwamen er strepen op mijn ruit. Ik heb dat er zó snel vanaf gehaald, liever een beetje beslagen dan helemaal niets meer zien.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:22

Vjestagirl schreef:
Lien2 schreef:
Ruiters mag je ook toevoegen aan je lijstje. Die rijden hier ook regelmatig rond zonder enige reflectie of verlichting.

Die zie ik dan weer nooit, maar ik geloof je direct.

Dat komt dus omdat ze geen reflectie of verlichting dragen!

Ik moet bekennen dat ik mezelf er ook niet zo bewust van was voor ik mijn rijbewijs haalde. Wel fietste ik altijd met licht aan, ook vlak voordat het donker werd of wanneer het slechter weer was. Stiekem vond ik het ook fijner fietsen met dynamo dan zonder :')

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:23

Heb je toch iets niet goed gedaan, ik maak een doekje nat, doe daar een drupje afwasmiddel op, nogmaals onder de kraan en beetje erin masseren, uitknijpen en even over alle ramen, je hebt er misschien teveel afwasmiddel op gesmeerd...?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 11:24

luxx schreef:
Heb je toch iets niet goed gedaan, ik maak een doekje nat, doe daar een drupje afwasmiddel op, nogmaals onder de kraan en beetje erin masseren, uitknijpen en even over alle ramen, je hebt er misschien teveel afwasmiddel op gesmeerd...?

Ik denk het.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:26

ais schreef:
Stiekem vond ik het ook fijner fietsen met dynamo dan zonder :')

Oh ik vond dat altijd zó vervelend. Irritant geluid :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:36

Goed topic.

Ik rij áltijd met licht op de fiets (ben ook automobilist) en stop zelfs langs de weg als mn lampdraadje geen goed contact maakt, sta net zo lang te freubelen tot het licht weer werkt. Maar bij deze ga ik een batterijlampje halen, want als je stilstaat werkt een dynamolicht natuurlijk niet en ben je alsnog aan de voorkant ontzichtbaar.

Overigens heb ik ook AL-TIJD beslagen ramen (fiat punto uit 1998) en als het dan eindelijk warm is in de auto blijft er een soort 'laagje' aanwezig. Wordt er totaal gestoord van. Iemand tips?

Ga straks in ieder geval het zeepsoptrukje proberen....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:45

Amaris schreef:
Overigens heb ik ook AL-TIJD beslagen ramen (fiat punto uit 1998) en als het dan eindelijk warm is in de auto blijft er een soort 'laagje' aanwezig. Wordt er totaal gestoord van. Iemand tips?
.

Heb je al een vochtvreter in je auto?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:45

Ik ben van plan het hardlopen van mij weer op te pakken, en voor ik inderdaad 's avonds ga lopen eerst nog een verlichting en een hesje kopen, nu ik op kamers woon kan ik het niet meer lenen van mijn vader :)

Wel goed (en helaas nodig) zo'n reminder!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:47

Dat zeepsop trucje werkt Amaris, er dus niet heel veel opsmeren, drupje is genoeg, als je dat gedaan hebt denk je dat het niet goed komt omdat je er sop spoortjes op ziet zitten, maar dat trekt weg en het raam dus vanzelf op laten drogen, niet droogwrijven. Mijn auto is nu niet meer zo vochtig als de eend, maar in de eend liet ik het doekje dan gewoon liggen en als de auto weer ging beslaan gebruikte ik het dan droge doekje gewoon op de vochtige ramen die genoeg vocht gaven om het doekje te laten herleven. Je moet het dus wel zo nu en dan herhalen, één keer per maand ofzo.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:57

allrighty, ik ga het proberen. De drupjestruuk werkte ook fantastisch op mijn huisramen. Die kan ik nu ein-de-lijk streeploos wassen omdat ik geen halve fles allesreiniger in het water keilde zoals gewoonlijk, dus ik heb er alle vertrouwen in!

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:08

Goed topic. Mis alleen het stukje waarin om een beetje respect wordt gevraagd dat mensen elkaars lampjes ook op de fiets laten zitten.. M.a.w. ik zorg altijd voor lichtjes op mn fiets (gruwelijke hekel aan fietsers zonder als ik zelf in de auto zit) maar ze worden keer op keer weer gejat... Vaste lampen op dynamo etc wordt in fietsenrekken kapot gebeukt, word er moedeloos van!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 12:11

elinebakker schreef:
Goed topic. Mis alleen het stukje waarin om een beetje respect wordt gevraagd dat mensen elkaars lampjes ook op de fiets laten zitten.. M.a.w. ik zorg altijd voor lichtjes op mn fiets (gruwelijke hekel aan fietsers zonder als ik zelf in de auto zit) maar ze worden keer op keer weer gejat... Vaste lampen op dynamo etc wordt in fietsenrekken kapot gebeukt, word er moedeloos van!

Losse lampjes kopen die je mee kan nemen? Dit was een stuk van automobilist aan fietser, voel je vrij om een stuk van fietser aan fietser te schrijven?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:13

Ja inderdaad, eraf halen. Daarom ben ik zo blij met mijn dynamovoorlicht en vaste batterij-achterlicht. Die hoef ik er niet af te halen, want dat is wel een voorwaarde als je met batterijlampjes fietst.

En dat eraf halen vergeet ik dus telkens... -O-

Maar toch is het beter dus ik ga ze lekker toch kopen :P

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:36

Nou dat stukje fatsoen mis ik gewoon om die losse lampjes gewoon te laten zitten. Als je ze er zelf niet afhaalt doet een ander het wel voor je, irritant gewoon!

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:50

Ik ben blij dat mijn moeder er altijd op gehamerd heeft dat ik mijn lichten goed aan moet doen. Ik fiets bijna iedere dag wel en mijn verlichting aandoen is een gewoonte geworden. Vooral in de winter, al wordt het al een beetje licht in de ochtend of donker in de avond, nog doe ik mijn lampen (als een van de weinige) aan omdat ik weet hoe het er vanaf de auto uitziet. Ook met regen of mist zie je als fietser al weinig, dus vanuit de auto kan ik me al helemaal voorstellen dat je amper zicht hebt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:53

IngeK schreef:
:j

Ik fiets dagelijks (met licht) over donkere landweggetjes. De communicatie met het overig verkeer verloopt ongeveer zo:
Ik zie koplampen in de verte: Ah, auto.
Auto ziet lampje in de verte: "Wat zou dat zijn? Even het groot licht aan om het beter te zien."
Ik word verblind: "Ja, ik ben het! Fietser!" En gebaar met armbewegingen: "Wil je alsjeblieft het groot licht uit doen, anders fiets ik ofwel in de greppel, ofwel recht voor jouw wielen."
Auto heeft mij gezien, doet groot licht weer uit, en passeert mij terwijl ik hem groet voor de opmerkzaamheid.

Als fietser schrik ik dan vaak inderdaad weer van hondenuitlaters op dezelfde weg, zonder enige verlichting...

Heel herkenbaar. Neem zo'n 100.000 kaarsjes zaklamp mee. Als zij hun grote licht aandoen moet je daar ook even recht mee in hun gezicht schijnen. Deed ik ook altijd. Succes verzekerd. Grote licht gaat gelijk uit :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:59

Wij hebben met hondenuitlaten jassen van m'n vriend z'n werk, met van die grote, super reflecterende strepen aan.
Er is zelfs eens een mevrouw met de auto gestopt om een compliment te maken over dat wij tenminste goed zichtbaar waren :D
Ik snap ook echt niet (en inderdaad nog meer sinds je zelf auto bent gaan rijden :P ) niet dat mensen met donkere kleding, zonder verlichting de weg op gaan.

(zou troudens voor motorrijders ook verplicht moeten worden!! Je ziet het al wel steeds meer, maar je ziet ze ook met zwarte kleding, zwarte helm..... Heb het eens gehad dat er net voor mij 1 goed onderuit gegaan was gegaan. Was nog schemerig. Wat was ik blij dat ik goed oplette, want hij was echt bijna niet te zien op het grijze wegdek.......)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:02

Laatst... had ik echt het toppunt. Thank god voor die ene lantaarnpaal

Een bruine medemens (categorie somalier/ethiopier om de mate van bruinheid maar even aan te geven)
Zwarte kleren
Zwarte fiets
Geen licht

Jaaaaaaaaaaaaa, zie dát maar eens NIET onder je wielen te krijgen.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:06

Ik vind onverlicht de weg op ook heel slecht mijn vriend vind me overdreven maar met rennen of hond uit laten heb ik een reflecterend jasje aan met ledlampjes erin met 2 standen knipperen of aan. de hond heeft een halsband met knipperlichtjes erop en een reflectiejasje aan.
krijg van bestuurders wel regelmatig complimenten