Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:14

Sorry mijn post komt misschien feller over dan de bedoeling is Missje.
Maar dat een moeder de weg krijt raakt omdat haar man overlijd, tja dat kan gebeuren.
Ze gaat aan de drank, ts moet als 8 jarige voor zich zelf zorgen. Ziet dat haar moeder onder haar ogen in de brand steekt.....

In mijn ogen komt jouw reactie heel hard over.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:16

missje schreef:
Je klinkt als een verwend kind, kom op hee je bent 18 jaar. Is het nou zo erg om 1x per jaar je moeder blij te maken met iets simpels als daar heen te gaan. Je moest je schamen.
Ik zou een moord doen om naar mn moeder te kunnen gaan

Bahbah.. Wat een nare reactie..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:19

Ik zou het normaal gesproken eens zijn met de meeste reacties.
Maar deze situatie is complex.

Ts, ik denk dat je in een dergelijke situatie moet doen wat goed is voor jou.
Dat wil zeggen dat als een dergelijk bezoek niet goed is voor jou of een terugval betekent, dat goede redenen zijn om niet te gaan. Dat kunnen wij niet beoordelen. Gaat je weerstand niet verder dan geen zin hebben, dan kun je je voegen bij een groot deel van de Nederlandse bevolking :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:21

Alvorens ik de reacties van Ts las had ik al iets tegen die reacties van 'ben blij dat je kerst met je moeder kan vieren ik kam dat niet meer'. Ik kan blij zijn als ik over een jaar nog kerst met mijn moeder kan vieren, maar dat ga ik niet tegen ts zeggen. De relatie met haar moeder kan (en blijkbaar is) heel anders dan die met de meeste moeders. En dat had je al een beetje kunnen verwachten, kinderen zitten immers niet voor de sier in de pleegzorg

Ts ik vind het wel lastig om te zeggen 'dan moet je niet gaan' want ik kan me niet voorstellen hoe dat is. Dus, succes met welke beslissing je ook neemt :)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 15-10-13 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:21

TS ik begrijp je heel goed :(:)

Je hebt een hoop nare dingen met haar meegemaakt en eigenlijk is ze vervreemd van jou.
Natuurlijk is ze je moeder maar zo voelt het niet en uit plichtbesef zit jij daar iedere kerst .

Ik denk ook wel een beetje te weten hoe je moeder is, er naar uit kijkt omdat zij het zo leuk vind, het voor jou ook probeert leuk te maken op haar manier zonder echt naar jou te kijken want jij nu echt leuk vind.

De hele kerst bij haar zitten is dan geen pretje dus ik zou inderdaad de kerst opdelen.
Eerste kerstdag bij haar en 2de kerstdag voor jou en wat jij leuk vind.
Je zou bijvoorbeeld wel bij haar kunnen eten en slapen maar de rest van de dag er op uit kunnen trekken om de dingen te doen die jij leuk vind .

Wel zou ik ook die eerste kerstdag al een beetje inplannen .
Verzin wat leuke dingen om te doen met haar in huis en als ze zo bang is voor buiten zou je via de pc een stukje buiten bij haar naar binnen kunnen brengen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:23

missje
Ik vind dit toch wel een kwalijke opmerking zit al de hele tijd mee te lezen en nu toch even reageren.
Het is nu eenmaal niet zo dat iedereen een goede onbeschadigde jeugd heeft gehad en om daar nu over te oordelen vind ik erg hard.
De vraag was alleen dat ze de kerst doorbrengen met haar moeder niet echt zag zitten en vroeg daar een mening over.
Moeilijke vraag natuurlijk omdat iedereen daar anders over denkt.
Ik begreep dat een moeder dochter band er niet echt is dus snap ik de vraag best.
Nou meid misschien kun je gewoon een paar uurtjes heen gaan met kerst zo als zo veel mensen en voor de rest je eigen plan trekken hoef je je helemaal niet voor te schamen.
Dat jou moeder een probleem heeft daar kun jij niets aan doen en het is ook niet jou verantwoording om haar op te vangen met de kerst.
Maak er geen verplichting van maar ga gewoon even gezellig langs en laat je geen schuld gevoel aanpraten.
Mijn ouders leven niet meer maar met de kerst ging ik ook niet de hele dag heen dat andere mensen dat wel doen moeten ze zelf weten maar ik denk dat de meesten echt niet de hele kerst bij vader en moeder gaan zitten hoor.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:23

Ik heb het idee dat je moeder vreselijk haar best doet de band weer wat te versterken maar niet echt weet hoe.
Waarschijnlijk zit ze er zelf ook vreselijk mee dat ze jou niet de jeugd heeft kunnen geven die ze je had willen geven en pakt ze daarom zo uit met kerst.

Probeer er iets leuks van te maken, het heeft ook met instelling te maken. Als jij al met een instelling komt van het wordt saai, niet leuk en ik ga me vervelen dan gaat het ook nooit leuk worden ookal heeft ze een huiskamerconcert geregeld met jouw favoriete band of artiest.

Als jij je best doet om er iets van te maken en dus met een plan komt hoe de tijd door te brengen anders dan te duiken achter de laptop gaat het vast een stuk beter.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:35

Allereerst vind ik dat mensen zich best eerst mogen inlezen in plein vrees voor ze hier zo hard reageren, dit meisje heeft het niet makkelijk gehad als ze zelfs uit huis geplaatst is ervoor.

Ts, je zegt ik ga al jaren maar ze durft niks, de eerste vraag die dan in mijn hoofd schiet is heeft ze dan geen hulp? Voor pleinvrees heb je verschillende hulpen die echt verbetering kunnen geven.
En jij kunt dan de stok achter de deur zijn: mam als jij zelf weer dit of dit doet dan kom ik zo en zo.
Probeer je moeder te steunen! Overleg metihaar hv hoe je dat het beste kunt doen.
Dat is fijn voor jullie beide.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:45

_Friemel schreef:
Koester de tijd die je nu nog met je moeder hebt en zet voor 1 dag je gedachten opzij, als ze er niet meer is vergeef je jezelf dit nooit meer.

Normaal zou ik het hier helemaal mee eens zijn, je hebt er maar 1....

Ik snap ook dat mensen uit hun slof schieten door jouw (bedoel de TS) bericht, puur omdat ze zelf hun moeder of andere ouder verloren zijn of gauw gaan verliezen. Máár:

Wij kennen jouw en/of jouw moeders achtergrond niet;
Mensen blijven mensen en iedereen moet er op zijn eigen manier mee omgaan. Wij kunnen van achter een beeldschermpje niet beslissen wat JIJ met JOUW leven moet doen, maar mocht ik je toch mogen adviseren: Ga er 1 dagje heen, probeer er wat van te maken en ga de tweede dag lekker met je vrienden op stap. Je zou tegen haar kunnen zeggen dat je van haar houdt en het fijn vind om haar te zien, maar dat je vrienden ook erg belangrijk voor je zijn. Ik wens je in elk geval een fijne kerst! :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:45

Lieve TS, is het een idee om voor een paar uur te gaan?
Een brunch of alleen het kerstdiner?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:00

TS, op welke manier zou JIJ je kerst willen doorbrengen (met je moeder dan, want "niet met mijn moeder", dat bedoel ik even niet :+ )

Ik lees heel veel dat je eea doet omdat je je moeder een plezier wilt doen. Hoe zou deze dag (die overigens voor velen saai is) tot een acceptabel iets kunnen maken? Wat heb jij daarvoor nodig? En hoe zou je dit kunnen aanpakken dat je hiervoor je moeder ook meekrijgt?

Bijvoorbeeld: je vindt het niet fijn dat je hele dag achter laptop of tv hangt, maar je krijgt je moeder niet mee naar buiten. Als jij nou naar buiten gaat om even lekker te wandelen, of wat dan ook, dan breekt dat de dag. Kom je daarna weer binnen. ZOu dat bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:24

Ik zou dit jaar wel gaan. Je moeder heeft al gezegd dat ze groots heeft uitgepakt, ze is er dus al mee bezig geweest, heeft wellicht al voorbereidingen getroffen, en doet overduidelijk haar best voor jou. Als je dan weigert te komen voelt het voor je moeder misschien alsof je haar persoonlijk afwijst in plaats van de kerstdagen bij haar. En de band tussen jullie is al zo fragiel. Daarnaast lijkt het me juist een goede kans om met elkaar te kunnen praten terwijl jullie een spelletje doen of samen een film kijken. Of samen iets knutselen, of koken.

Ik snap heel goed dat je er weinig behoefte aan hebt, maar uiteindelijk gaat het maar om een paar uurtjes. Niet onoverkomelijk. Je hoeft het zeker niet te doen uit verplichting naar je moeder, maar misschien wel om jullie band enigszins in stand te houden en ruimte te houden om meer met elkaar te gaan praten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:43

Zijn er op DIT moment dingen tussen jouw en je moeder waardoor je zeg maar een soort van angst heb om bij haar te 'moeten' zijn?

Je hebt het zeker niet gemakkelijk gehad. Door de ziekte van je moeder ben jij ook een slachtoffer geworden. Maar vergeet nooit dat je moeder ziek is. Ook psychisch kun je dat zijn, en ook alcoholverslaving is een ziekte. Niemand kiest er voor om getergd te worden door psychiatrische problemen en niemand kiest er voor om een leven kapot te laten gaan door de drank. Het is dat gebrek aan je staande te kunnen houden, dat je gewoon niet hebt hoe hard je ook wenst, dat er voor zorgt dat je het niet aankan. Zeker als je psychiatrisch gewoon al ziek bent maakt het des te moeilijker.

Maar ik denk wel dat ondanks alles je moeder nog steeds van je houdt. Ook mensen die zo ziek zijn dat ze niet eens meer voor hun eigen kinderen kunnen zorgen, houden vaak nog diep vanbinnen van hun en zijn er zelf kapot van dat ze zo 'zwak' zijn. Dat je moeder graag wilt dat jij er bent met Kerstmis is daar een voorbeeld van.
Ik denk dat je haar een groot plezier zou doen door één dagje even alle zorgen te laten vergeten en samen te kunnen zijn. Want ze zal zich nu al vaak verlaten voelen door de wereld, als haar bloedeigen dochter haar nog op zo'n symbolische dag als Kerstmis links laat liggen, dan doet dat nog eens dubbel zo hard pijn. Ik weet niet in welke fase je moeder precies zit van alles, of ze veel verbetert is tov vroeger of niet, maar nu je zelf ook een volwassen meid wordt, is er misschien kans dat er nog banden kunnen opgebouwd worden waar je later heel dankbaar voor gaat zijn, als ze er niet meer is. Alleen moet je beseffen dat een normale dochter-moeder relatie zoals in een modaal gezin bijna een utopie is.

Plaats wel altijd je eigen gevoelens voorop, jij mag er nooit zelf onder lijden om je moeder gelukkig te willen maken. Als je zegt "ik wil niet naar mijn moeder, want ik vind het zo saai en mijn vrienden zijn leuker", dan ben je gewoon egoïstisch bezig en heb je geen besef van wat je je moeder aandoet. Maar als je niet wilt gaan omdat je zoveel nare herinneringen hebt, dat ze erg onstabiel is en je bang bent dat ze weer iets stoms gaat doen, wees dan niet beschaamd om voor jezelf te kiezen. Uiteindelijk moet ook jij je veilig kunnen voelen. Maar denk er alsjeblieft wel goed over na, zeker als ze nu in haar hoofd heeft het heel anders te gaan aanpakken.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:04

Haar moeder is geestelijk in de war, ziek dus.
Ze heeft de dingen die ze deed niet met opzet gedaan maar omdat ze ziek was.
1dag iets voor je moeder over hebben die geestelijk in de war is vind ik niet echt teveel gevraagd.
Het is en blijft je moeder.
En als je er zo mee zit moet je eens een gesprek met haar aangaan.
De dag is zo leuk als dat je het zelf maakt, als jij voor de buis gaat zitten of met je laptop dan duurt een dag lang ja.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:06

missje schreef:
Haar moeder is geestelijk in de war, ziek dus.
Ze heeft de dingen die ze deed niet met opzet gedaan maar omdat ze ziek was.
1dag iets voor je moeder over hebben die geestelijk in de war is vind ik niet echt teveel gevraagd.
Het is en blijft je moeder.
En als je er zo mee zit moet je eens een gesprek met haar aangaan.
De dag is zo leuk als dat je het zelf maakt, als jij voor de buis gaat zitten of met je laptop dan duurt een dag lang ja.

En ts die misschien een trauma er aan over gehouden. Het is wel je moeder die zichzelf in de brand stak...

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:13

Ja tegen zoveel kortzichtigheid kan ik niet op
Ts zegt dat het saai is en liever met vrienden is met kerst.

Kwanyin

Re: Altijd maar verplicht met kerst naar moeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:15

Nee missje, jij moet alles lezen. Dan lees je dat ze dat eerst zegt, en daarna verduidelijkt waarom ze niet bij haar moeder wilt zijn. Ik kan heel goed begrijpen dat ze dat niet onmiddellijk zo duidelijk in haar openingspost wilde zetten, maar het feit alleen al dat ze opgroeid in een pleeggezin duidt dat het in haar echte thuis echt niet goed ging. Dat ze zich dan niet goed voelt bij haar moeder en liever bij haar vrienden is, is vrij logisch gezien de dingen die ze heeft meegemaakt en absoluut niet kortzichtig.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:16

missje nooit geleerd tussen de regels door te lezen?
zou je op jou leeftijd toch ondertussen moeten kunnen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:17

Ts, ik zou wel naar je moeder gaan, maar het bezoek kort houden. Een brunch bv waarbij jullie misschien samen wat lekkers ervoor kunnen maken (muffin)? Of inderdaad wat spulletjes meenemen voor een kerststukje eventueel? Dat je wel bezig kunt, dan zit je er voor je gevoel ook niet zo lang :o
Heb je daarna kerst voor jezelf en je vrienden :)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:49

spatter schreef:
missje nooit geleerd tussen de regels door te lezen?
zou je op jou leeftijd toch ondertussen moeten kunnen

Ah die wijsheid die jij al hebt moet ik nog krijgen

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:50

Nou die ' wijsheid' heb ik ook al. Dus ik had hem zeker bij jou verwacht ;)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:55

Ik zal wel dom zijn want je knipoogsmiley snap ik ook niet

Ik zal wel de enige zijn die niet aan mezelf zou denken in deze situatie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:58

Ik zou dit jaar in ieder geval nog wel gaan.

Je hebt twee kerstdagen dus je kunt toch één dag bij je moeder zijn en de andere dag met vrienden? Wat is precies de reden dat je die dag niet bij je moeder wilt zijn? Omdat je je verveelt? Daar kan je natuurlijk wat aan doen.

Wat een medelijden heb ik trouwens met je moeder, die heeft het hartstikke moeilijk gehad zo te lezen en nu nog steeds met al die angsten. Zou alleen daarom al dat dagje per jaar haar wél een leuke dag geven.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:00

Waarschijnlijk omdat je nooit zelf in de schoenen hebt gestaan van iemand als TS, en als je wel een moeder hebt gehad die je kindertijd tot een hel heeft gemaakt (bewust of niet), dan ontbreekt het je gewoon aan inlevingsvermogen. Ik zou mijn moeder ook nooit in de steek laten, maar mijn moeder is altijd een lieve warme mama geweest waar ik altijd welkom was. Het is heus niet alleen de moeder die in dit verhaal psychische schade heeft opgelopen, het doet héél wat met je als kind als je zo'n dingen moet meemaken en daar kies je, net zoals die moeder ook niet voor kiest, ook niet zelf voor.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 12:01

Maureen :(:)

Ik snap dat je er geen zin in hebt om daar weer verplicht heen te moeten.

Maar zoals voorgesteld:
Ga 1 dag of avond.
Zorg dat je wat leuks voorbereid om samen te doen.
Vertel je moeder dat je er tegen op ziet om de hele kerst aan haar gebonden te zijn.

En heb lak aan al die mensen die zeggen dat je verwend en kleinzielig bent.