Hoe is de brandveiligheid bij jou thuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Hoe is de brandveiligheid bij jou thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:30

Ik heb wel brandmelders in het huis, maar verder niets. Mss toch ook maar eens een deken halen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:02

keeslover2 schreef:
Ik heb toevallig vandaag een training gehad op het brandweerliedentrainingscentrum in Arnhem en daar werd verteld dat de dekens wel degelijk veilig waren als ze maar goed gebruikt worden. Dat betekent opletten dat ze het brandende voorwerp echt goed bedekken (en dus geen zuurstof onderdoor laten) en zorgen dat de deken niet in vloeistof gedoopt word.

Verder heb ik gezien dat in geval van een grote brand zo'n brandblusser waardeloos is.
Veel te snel leeg en voor veel voorwerpen onbruikbaar. Bij een grote brand kun je dus maar het best gewoon zo snel mogelijk wegwezen!

CO2 melder moet overigens op 1m hoogte;)

Lekker tegenstrijdig, het ene brandweer corps zegt wel dat er dekens zijn die niet veilig zijn en het andere zegt van wel.

Een grote brand een blus poging geven kan net de tijds rek geven om er wel of niet uit te kunnen of wel of niet je kinderen/huisdieren mee te pakken.
Een grote 6 kilo blusser heb je ongeveer gemiddeld genomen een 20 tot max (met geluk) 30 sec blus tijd mee (afhankelijk van de vulling).
Je hebt gelijk wat betreft de held uit hangen, lukt het met 1 blus poging niet zooi pakken en gaan met die banaan.

Betreft de co melder heb ik al eerder wat over gezegd

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:21

Ik heb een brandblusser in de gang, een blusdeken in het keukenkastje en op elke verdieping een rookmelder. Verder boven nog een co melder, maar daar liggen op het moment de batterijen van uit.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:06

rommulus schreef:
keeslover2 schreef:
Ik heb toevallig vandaag een training gehad op het brandweerliedentrainingscentrum in Arnhem en daar werd verteld dat de dekens wel degelijk veilig waren als ze maar goed gebruikt worden. Dat betekent opletten dat ze het brandende voorwerp echt goed bedekken (en dus geen zuurstof onderdoor laten) en zorgen dat de deken niet in vloeistof gedoopt word.

Verder heb ik gezien dat in geval van een grote brand zo'n brandblusser waardeloos is.
Veel te snel leeg en voor veel voorwerpen onbruikbaar. Bij een grote brand kun je dus maar het best gewoon zo snel mogelijk wegwezen!

CO2 melder moet overigens op 1m hoogte;)

Lekker tegenstrijdig, het ene brandweer corps zegt wel dat er dekens zijn die niet veilig zijn en het andere zegt van wel.

Een grote brand een blus poging geven kan net de tijds rek geven om er wel of niet uit te kunnen of wel of niet je kinderen/huisdieren mee te pakken.
Een grote 6 kilo blusser heb je ongeveer gemiddeld genomen een 20 tot max (met geluk) 30 sec blus tijd mee (afhankelijk van de vulling).
Je hebt gelijk wat betreft de held uit hangen, lukt het met 1 blus poging niet zooi pakken en gaan met die banaan.

Betreft de co melder heb ik al eerder wat over gezegd

Tsja dat is waar en ik weet ook niet welk corps gelijk heeft....
Het zou je wat rek kunnen geven maar dan moet je wel heel snel zijn want een brand laait echt ontzettend snel weer op, als de blusser leeg is laait hij binnen een paar seconden weer op.

Dat over de CO melder had ik gelezen idd maar ik dacht nog een keer melden kan geen kwaad

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:37

Het oplaaien waar je het over hebt klopt idd.
Al heb je meer rek door een schuimblusser te gebruiken.
Door het indringende vermogen van het schuim gaat het materiaal wat je geraakt hebt niet zo heel snel weer branden in tegenstelling tot een co2 blusser.

De werking van een schuimblusser is dat die een laag vormt tussen de brandbare stof en en het vuur.
Een co2 blusser neemt de zuurstof weg, dus als je weer een deur opent komt er weer nieuwe zuurstof bij om vrolijk weer op te laaien.

Helaas is altijd nog de beste blusser een poeder maar dit vernield ook gewoon gelijk alles en met pech ook een groot deel van de bedrading in je huis (het gaat overal zitten).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:39

Wat dat betreft is het erg jammer dat de halon uit de handel is.... :P